31 december 2011

Året som gick - en resumé över 2011


Inför årskiftet 2010/2011 skrev jag dessa rader.

Det tyska affärssystemet PRIO och organisationsförändringar inom ramen för Basorg 13 som nu övergått till att bli en del av FM Org 14, har fortsatt att ligga som en våt filt över hela Försvarsmakten under hela 2011. Har det gått framåt, ja möjligen? Men någon färdig produkt som känns trovärdig ur ett försvarsförmågeperspektiv synes ännu icke till.

Sjöoperativa helikoptrar har vi fortfarande ännu ej sett till. Ja, bortsett från att Hkp 15 gjort ett gott arbete på HMS Carlskrona i Adenviken, men det är fortfarande inte någon kvalificerad sjöoperativ helikopter. Hela marinen och 3.Hkpskv i Ronneby väntar på en operativ Hkp 14, men där lär vi få vänta ytterligare ett antal år.

Ryssland fortsätter att rusta som aldrig förr. Detta följer man bäst hos bloggrannen observationsplatsen som aldrig slutar imponera med sin detaljrika information avseende Rysslands militära uppbyggnad och materiella utveckling. Svenska politiker, med några få undantag,  har fortfarande skygglapparna på.

Våra nya(ste) men ack så tandlösa ytstridsenheter är fortfarande lika tandlösa som innan även om arbete med att montera in tandprotesen nu pågår. Men ännu återstår mycket på den fronten innan benämningen ytstridsfartyg kan tillämpas utan att skämmas allt för mycket.

Detta var bara en resumé och fortsättning över förra årskrönikan. Vad är då nytt under 2011?

Vi fick i januari 2011 en ny marininspektör i form av Jan Thörnqvist som tog över efter Anders Grenstad.

Vår alldeles egen försvarsminister fick öknamnet Bagdad Bob efter alla sina uttalanden om att allt i FM är perfekt. Ekonomin är alltid i balans, det är frid och fröjd med det mesta, och rekryteringen går självklart betydligt bättre än väntat. Dessa saker har vi gång på gång fått i olika tappningar under året som gått. Det lär sannolikt inte vara sista gången vi läser dessa rader för den delen heller.

Flygvapnet har genomfört en insats i Libyen med JAS 39 Gripen. Man levererade från första dagen till sista även om personalen på plats inte har varit så nöjd med sina chefer i alla avseenden.

I april föreslog försvarsstrukturutredningen i en rapport att PRIO skulle avvecklas, då det skulle bli för dyrt och osäkerheterna i införandet var för stora. PRIO lever trots detta kvar, än så länge.

Samma månad rapporterades det om misstänkta ubåtar vid Saltsjöbaden, långt inne i Stockholms skärgård. Men denna gången visade det sig vara en flytbrygga som lossnat och följt med ett drivande isflak.

I maj var Kustbevakningen i blåsväder då SVTs "Uppdrag granskning" granskade KBV och de nya kombinationsfartygen. Ingen bra PR för KBV och dess personal som mer eller mindre blev beskrivna som inkompetenta. Det finns tyvärr värre projekt än så inom staten....

Inför sommaren offentliggjordes detaljer runt ett antal marina materielprojekt. Ombyggnaden av HMS Carlskrona till stödfartyg gick ut till upphandling. Även det nya stödfartygsprojektet började ta form, och en första skiss presenterades. Till de mindre bra sakerna hörde att endast två av fem Visbykorvetter kommer att förberedas för att ta emot sjöoperativ helikopter. Ett ekonomiskt beslut som inte alls är bra i det operativa perspektivet!

Under sommarmånaden juli så var försvaret av Gotland ett hett ämne att diskutera, i synnerhet under politikerveckan i Visby. Utfallet av dessa diskussioner verkade rinna ut i sanden som så många andra försvarspolitiska diskussioner... Ett förrådsställt stridsvagnskompani gör ingen Gotlänning glad.

I augusti uppstod en het debatt om försvarssekretess baserat på upphandlingen av Hkp 14. Dels så verkade det som om att det förekommit någon form av socialdemokratiskt ministerstyre vid upphandlingen. Att sedan handlingar runt denna affär lämnades ut omaskat till vissa, medan samma dokument maskades till oigenkännlighet för andra som begärde ut handlingen. Pinsamt var ordet.

En dag i september kom nästan känslan av det kalla kriget tillbaka till Sverige. Detta då marinen fick ombasera till Göteborgs skärgård för att jaga en misstänkt ubåt under någon vecka. Här drog man många lärorika erfarenheter. Erfarenheter som helt har tappats bort under en längre tid av "strategisk time-out", något som våra politiker helt och hållet får ta på sig ansvaret för. Avsaknaden av sjöoperativ ubåtsjakthelikopter blev extra tydligt.

Svenska sjöräddningshelikoptrar blev under november 2011 en del av Sjöfartsverket, då man köpte upp helikoptrar och tog över personalen från Norrlandsflyg. En mycket omdebatterad fråga, i synnerhet då många röster anser att FM bör återta delar av uppgiften sjö- och flygräddning vid de ordinarie baserna.

I december månad blev förbanden upplysta om att 2012 inte kommer att bli ett roligt år rent ekonomiskt (detta trots att Tolgfors precis innan lovat att allt är i balans). Många av de planerade övningarna kommer att strykas. Hur detta slutar återstår att se under 2012.

De första leveranserna av Hkp 16 "Black Hawk" anlände till Sverige i december. Det är precis så här militär materielanskaffning skall gå till. Hade man jobbat på liknande sätt vid upphandlingen av Hkp 14 så hade vi idag haft fullt ut sjöoperativa helikoptrar. Nya lärdomar?

Ett fartyg med Patriotrobotar hamnade i Finland och det spekulerades friskt i det mesta rörande detta. Olyckliga omständigheter och slarv i hanteringen är nog den egentliga orsaken. Ett annat handelsfartyg tros ha blivit träffat av en "missil"...... d.v.s. en robot! Detta avfärdas på denna blogg som helt orimliga spekulationer, något jag avser återkomma till under nästa år.

En ny flottiljchef till 3.sjöstridsflottiljen var en av de sista marina nyheterna under 2012.

Inte att förglömma - marinbloggen - som startades upp och raskt blev ointressant. Men efter att Skipper utnämnde marinbloggen till sämst i klassen så tog den ny fart, och det verkar som om informationschefen på 3.sjöstridsflj har fått det redaktionella ansvaret vilket är mycket bra! Det vekar nu också som en marin utvecklingsplan kommer att presenteras, precis så som jag föreslog i min tidigare kritik. Detta är helt rätt väg att gå!

Vidare önskar jag att övriga oberoende marinbloggar ta ny fart under 2012, i synnerhet Commander Log som somnat in under sena 2012. Börja skriva igen, du behövs i debatten!


Med denna korta resumé över 2011 så önskar jag alla läsare ett riktigt

GOTT NYTT ÅR 

24 december 2011

God Jul


God Jul till alla er bloggläsare!

En särskild julhälsning riktas till alla försvarsmaktsanställda som är i tjänst över julhelgen. Ni finns i insatsområden världen över, i regements- flottilj-och örlogsbasvakter, luft- och sjö-centraler, radiostationer och högre staber m.fl.

Det verkar åtminstone som om vi slapp vakna på julaftonmorgonen och mötas av samma rubriker som vi fick göra förra året då högvakten rånades på automatvapen av en elak jultomte...

23 december 2011

Ny hangar till 3.Hkpskv och nytt flygledartorn till F17 i Kallinge

F17 nya flygledartorn (Bild från Grontmij)

BLT:s eminente ledarskribent Inga-Lena Fischer som för övrigt är en stor vän av Försvarsmakten skriver i dag en mycket bra ledare som rör infrastrukturen på F17 och Hkpflj i Kallinge.

Fischer ställer frågan varför det aldrig tas ett beslut om det man talat om länge, d.v.s. en ny hangar till 3.Hkpskv för att kunna ta emot de nya helikoptrarna, i synnerhet den kommande sjöoperativa helikoptern Hkp-14. Nu är det ingen panik här och nu, då som bekant förseningarna av Hkp-14 är stora, men det går inte att vänta särskilt länge till innan beslut måste tas.

Efter lite efterforskningar i frågan kan man snabbt konstatera att Fortifikationsverket just nu har byggledning och kontroll för hangar och flygledartorn ute på upphandling just nu, och sista datum är 19/1.

Även på sidan bygglo.se kan man konstatera att både hangar och flygledartorn ligger i nybbyggnadsröret.

Att projektet rullar på kan man även konstatera om man tar en titt hos Grontmij som är den arkitektfirma som ritar både torn och hangar.

Framtiden ser nog kanske inte så mörk ut som Inga-Lena Fisher beskriver i artikeln rörande bygstart - men det saknas måhända trots detta ett formellt beslut. Det man verkligen kan fundera på i Fishers artikel är det faktum att FortV fakturerar FM skyhöga kostnader för byggnader och anläggningar som FM redan betalat för länge sedan. Läs gärna denna äldre artikel hos Wiseman i samma fråga rörande FortV och de orimliga hyrorna.

Här nedan finns hela upphandlingen att beskåda.
------------------------------------------------------------------------------------------


NotisNotis-ID: 2988285
PubliceringsstatusPågående
RubrikF17, Kallinge - Byggledning o kontroll för hangarer och flygledartorn mm
Upphandlande enhetFortifikationsverket, Eskilstuna
Typ av dokument / förfarandeMeddelande om upphandling - Under tröskelvärdet
Förenklat
ReferensnummerProjektnummer 10011190, Diarienummer 3066/2011
Sista anbudsdag2012-01-19
Leveransorter
Blekinge län
Beskrivning
Generalkonsult Byggledning och kontroll för nybyggnad av helikopterhangar, flygledartorn samt utbyggnad av vägar och teknisk försörjning

Typ av upphandling: A-tjänst

Typ av förfarande: Förenklat förfarande

Krav på leverantören

Uppdraget kommer i enlighet med säkerhetsskyddslagen, (1996:627), att genomföras som säkerhetsskyddad upphandling, (s.k. SUA), och deltagande i upphandlingen förutsätter att säkerhetsskyddsavtal kan skrivas med anbudsgivarna. Detta innebär att kontroll via polisregister m.m. av anbudsgivare, inklusive ledning och personal som skall arbeta med projektet, kommer att genomföras.

Anbudsgivare skall vara registrerad i aktiebolags-, handels- eller föreningsregister samt vara registrerad för redovisning och inbetalning av mervärdesskatt, innehållen preliminär A-skatt och arbetsgivaravgift. Anbudsgivare skall dessutom ha: ...

Förfrågningsunderlag beställs elektroniskt via OPIC eller eller www.fortv.se
Kontaktuppgifter
I.1 Namn, adresser och kontaktpunkt(er)
Fortifikationsverket
Att. Britt-Inger Ström
Kungsgatan 43
631 89 Eskilstuna

Tfn +46 104444673
brsm@fortv.se
CPV-koder
71540000-5 (08) Byggteknisk ledning
71500000-3 (08) Tjänster för bygg- och anläggningsarbeten
71520000-9 (08) Övervakning av bygg- och anläggningsarbeten
71541000-2 (08) Byggteknisk projektledning
Annonser
2011-12-16 11:02Meddelande om upphandling
Alla dokument
PubliceradDokumentStorlek
2011-12-16 11:022988285 2011-12-16 1102 F17, Kallinge - Byggledning o kontroll för hangarer och flygledartorn mm.zip2,5 MB
Förfrågningsunderlag
PubliceradDokumentStorlek
2011-12-16 11:02AFK byggledning och kontroll hkp hangar.pdf344,19 kB
2011-12-16 11:02Anbudsinbjudan.pdf82,06 kB
2011-12-16 11:02Formulär till anbud (2).doc144,5 kB
2011-12-16 11:02Översiktsplan (2).pdf1,76 MB
2011-12-16 11:02Prel tidplan.pdf1,08 MB
2011-12-16 11:02Underleverantörsintyg.docx37,81 kB

22 december 2011

Mystiskt fartyg med mystiska robotar i Östersjön



Rubriken skulle kunna vara hämtad ur vilken kvällstidning som helst.
Men så värst mystiskt är det nog inte alls.

Fartyget M/S Thor Liberty som förtöjde i finska hamnen Kotka för att utöka sin last med trävaror hade enligt media en last av 69st robotar av typen MIM-104 Patriot.

Såväl DN som SvD och Aftonbladet tycker att detta är mystiskt!

I själva verket är det nog inte alls särskilt mystiskt att ett fartyg transporterar vapensystem eller vapen. I stort sett all export av skrymmande vapen sker via fartyg, precis som allt annat skrymmande gods.

M/S Thor Libertys senaste stop var i tyska hamnen Rendsburg som ligger efter Kielkanalen. Tyskland har sedan en längre tid tillbaka exporterat sina Patriotrobotar (second hand) till just Sydkorea, d.v.s. till den destination fartyget enligt uppgift har. Med andra ord en helt laglig export med sannolikt bifall från stormakt väst. I dessa tider av politisk instabilitet i Nordkorea är det sannolikt av stor vikt för Sydkorea att robotarna kommer fram snarast.

Det märkliga i detta är inte lasten i sig, utan det faktum att lasten enligt media var dåligt surrad och till synes helt obevakad. Nivån på security känns med andra ord undermålig.

Uppdaterad:

Aftonbladet bekräftar ovanstående teori. Robotarna hade exporterats helt lagligt från Tyskland och alla exporthandlingar var i sin ordning enligt den tyska tullen. Men det verkar inte varit några vidare sjömän på fartyget då man hamnade i en storm utan sjökort och blev räddade av den finska lotsen. Finska tullen har dock beslagtagit robotarna och överlämnat dessa till den finska försvarsmakten i väntan på att saken klaras ut.

Ny chef för 3.sjöstridsflottiljen


Ny chef för 3.sjöstridsflottiljen blir kommendörkapten Magnus Jönsson.

Ett bra val om man vill ha kunnighet och erfarenhet från de förbandsdelar som finns inom just 3.sjöstridsflottiljen. Magnus Jönsson har varit fartygschef på HMS Stockholm, divisionschef för 31.korvettdivisionen och chef för ME-01 i Adenviken. Han har tidigare också tjänstgjort på flottiljstabens taktikavdelning och nu senast på MTS M5.

Nuvarande flottiljchef Anders Olovsson går till en tjänst som specialattaché i Bryssel, men skall innan dess på "inskolning" vid Försvarsdepartementet.

Skipper önskar Anders stort lycka till med den nya tjänsten i Bryssel, du kommer säkert att få mycket uträttat där, samtidigt som du med all säkerhet kommer att jobba för att driva de marina och maritima frågorna.
Samtidigt önskar vi Magnus Jönsson stort lycka till i den kommande tjänsten som flottiljchef!

Se även marinbloggen (som förövrigt börjat leva upp igen efter mitt tidigare inlägg?!)

16 december 2011

Kraftfulla reduceringar för marinen


Det börjar nu utkristallisera sig vilka summor det så kallade "reduceringspaketet" Försvarsmakten kommer tvingas att planera för under 2012. Summan 1,2 miljarder kronor har figurerat för hela Försvarsmakten. Huruvida denna siffra är den slutgiltiga summan är fortfarande något oklart.

Mer klart är nu att marinens totala budget för reduceras med ca 70 miljoner kronor ut verksamhetsmedel. För den oinvigde innebär verksamhetsmedel de rörliga kostnaderna hos förbanden. Detta omfattar bland annat drivmedel, ammunition och rörliga lönetillägg som sjödygn och övningsdygn. Med andra ord är verksamhetsmedel likställt med, i första hand, alla kostnader kopplat till den planerade övningsverksamheten.

Summan 70 miljoner innebär i praktiken att en relativt stor del av marinens planerade övningar för 2012 måste ställas in, alternativt reduceras avseende ambition. Sannolikt kommer även insatsverksamheten (planerad och uppkommen) också att reduceras. Planerade utbildningar i form av fristående kurser med syfte att kompetenshöja personal kommer i vissa fall sannolikt också att strykas.

Detta är förstås väldigt olyckligt för Försvarsmakten och marinen. Att denna kraftiga reducering skulle komma under 2012, då man inom marinen äntligen kommit fram till slutsatsen att övningar för att återta den nationella försvarsförmågan skulle genomföras, inte alls är bra. Detta innebär att man skjuter förmågeåtertagandet på framtiden med den sannolika konsekvensen att kompetenshålet blir bredare och djupare, vilket kommer att kräva ytterligare tid, resurser och ekonomiska medel under 2013 och framåt.

En stor oönskad utmaning för alla förband under 2012 blir nu att hålla motivationen uppe hos alla anställda sjömän nu när fartygen kommer att nöta kaj, och soldaterna får sparka sten på kaserngården. Frågan är hur många vakanser som kommer att uppstå när högskolorna startar i augusti 2012?

Vår försvarsminister kommer sannolikt snart med ett nytt uttalande om att försvarsmaktens ekonomi är i balans.

Totalstopp i flygtrafiken på Arlanda


Det händer saker igen.

Just nu råder det totalstopp i flygtrafiken på Arlanda då samtliga tre banor har förlorat elförsörjningen till banljusen. En timme efter att ljusen upphört fungera så är orsaken till kraftbortfallet fortfarande olöst.

Normalt sett skall reservkraft träda in när ordinarie kraftmatning faller bort, inte heller detta har fungerat.

Lite märkligt sammanträffande att detta händer bara någon dag sedan vi skrev ett inlägg om oförutsedda händelser rörande sabotage eller bara slumpen?

Uppdaterat:
Nu hart man lyckats tända ljusen manuellt och hänvisar till fel på styrsystemet.

DN, SvD

13 december 2011

Sabotage eller bara en slump?



Det händer saker runt om i Sverige som får mig och säkert många andra att påminnas om filmen Förebudet från 1987 som skulle göra alla svenskar mer medvetna om sabotageverksamhet i Sverige mot viktiga samhällsanläggningar och kuppföreberedelser.


I januari 2011 så har sabotage mot fibernätet i Norrland (data och telefoni) genomförts, Kablar har klippts av på flera ställen och slagit ut stora delar av kommunikationen. De naiva hävdar att det är tjuvar som ville ha kopparkabel. Den realistiske inser att man inte behöver klippa en fiberkabel på flera olika ställen för att inse att den består av fiber och inte koppar. Många samhällsviktiga funktioner slogs helt ut av detta sabotage. Bloggrannen Cornucopia skrev om detta tidigare i år. Där finns även ett inlägg som berör ämnet sabotageverksamhet i Sverige.


2007 genomfördes motsvarande sabotage mot kommunikationer. Denna gång slog man även ut P4 sändarna som har till uppgift att sända ut katastrofinformation vid ett allvarligt läge. Är detta en slump?


I slutet av 2010 blev hela Gotland utan ström. Orsaken är fortfarande ej helt utklarad.


För ett år sedan hade vi det förorenade vattnet i Östersund där 20 000 människor blev smittade av parasiten Cryptosporidium. Det märkliga är att man ett år senare fortfarande inte vet orsaken till utbrottet och att det fortfarande utreds. Frågan är egentligen hur avloppsvattnet kom in i dricksvattnet?


I april 2011 drabbades Trollhättetågen av ett omfattande sabotage där man till och med försökt att dölja det man gjort genom att återställa kopplingsboxar så att det skulle ta längre tid att upptäckas. Någon koppar stöld handlade det sannolikt inte om denna gång heller.


Nya händelser i dagarna


I dagarna har MSB - Myndigheten för samhällsskydd och beredskap påbörjat en utredning om varför IT-leverantörern Tieto plötsligt drabbats av oförklarliga driftsstörningar. Något som i sin tur drabbar myndigheter och företag i Sverige.


Så sent som i går misstänkte man att vattnet i Borås medvetet hade förorenats genom att en inspektionslucka hade brutits upp. Nu har man spolat ur ledningarna och säger att vattnet är drickbart igen, vilket det säkert är. Men det beror mer på att ledningarna är spolade än att det verkligen inte fanns något gift (B-stridsmedel) i systemet. Varenda hobbykemist vet att man måste veta mot vilket ämne/kemikalie man skall testa vattnet, för att verkligen skall vara garanterad att det är helt felfritt, eller rättare sagt ej varit kontaminerat.


Men det är klart - det är säkert bara slumpen och naturliga förklaringar till allt ovanstående....


Samtidigt - än i dag - så finns det fortfarande nummersändare som sänder kodade signaler i etern.















5 december 2011

Marinbloggen - Sämst i klassen!


Marinbloggen som startade upp i höstas har inte imponerat särskilt mycket.

Sämst av försvarsgrensbloggarna blir det enkla betyget för 2012 då man enbart presterat 12st inlägg och det senaste publicerades den 28 oktober.

Om vi jämför med armébloggen med sina 107 inlägg har således en bra inläggsfrekvens och ett bra innehåll där man öppet diskuterar många viktiga frågor så ser man att det helt klart finns förbättringspotential.

Bäst i klassen är ändå flygvapenbloggen.Där är flygvapeninspektören Anders Silver både en frekvent skribent, men framförallt den som också kommenterar inläggen och ger sin syn på detaljer som berör flygvapnets verksamhet, personalen och materielen.

Man har på flygvapenbloggen gjort något så unikt som att öppet valt att debattera flygvapnets utvecklingsplan - FVUP steg för steg och del för del. Något som imponerar.


Sedan riksdagsbeslutet om det insatta insatsförsvaret har vi på HKV tagit fram utvecklingsplaner för alla stridskrafter. Så också för flygstridskrafterna, Flygvapnets utvecklingsplan. Denna utvecklingsplan ska vara vår ledstång på vägen framåt.
Flygvapnets utvecklingsplan innehåller också ett antal områden eller grunder för hur vi tycker att vi ska se på flygstridskrafter och varifrån vi kommer.Under den närmaste månaden med start måndag den 20:e november kommer vi att publicera bit för bit av en populärutgåva av Flygvapnets utvecklingsplan (FVUP) på Flygvapenbloggen.
Syftet med publiceringen är att det ska bli möjlighet att diskutera de områden som publiceras.

Delarna som handlar om flygvapnet själ och ledarskapet har så många som upp till 40 kommentarer till inläggen, där FVI Silver står för flera.

Här har marinbloggen mycket att arbeta med.
Var är marinens utvecklingsplan? Finns det en sådan?
Var är marininspektören?

Var inte hela tanken med marinbloggen att i första hand den marina ledningen med MI och C Prod Marin i spetsen skulle få en möjlighet att på ett enkelt sätt kommunicera med framförallt marinens personal?

Ett första steg borde vara att näst intill ordersätta till de marina förbanden att regelbundet skriva inlägg, samt att MI och C Prod Marin förhoppningsvis regelbundet börjar skriva. C 4.sjöstridsflottiljen skriver enligt uppgift redan i dag ett mycket uppskattat veckobrev till sin personal. Varför publiceras inte delar av detta veckobrev på marinbloggen?

Hoppas nu att marinbloggen kan tvätta bort stämpeln "sämst i klassen" under nästa år!
Det positiva är att det bara kan bli bättre.

4 december 2011

Kina stjäl Stridsbåt 90H designen




Kina har börjat tillverka en stridsbåt som är alldeles för lik den svenska Stridsbåt 90H tillverkad av Dockstavarvet för att det skall vara en ren slump.

Det är det kinesiska företaget Hubeij Sanjang Boat Ltd som har tagit fram (läs stulit) en "ny" båttyp som man benämnt SANJ 1280.

Jag kan inte tänka mig att det handlar om någon licenstillverkning eftersom den kinesiska designen har små justeringar jämfört med originalet. Man uppger att båten kan göra fart upp till 50 knop, vilket stämmer bra med våra svenska båtar gjorde innan man strypte effekten för att få dem att hålla längre.

Jag har tidigare skrivit ett inlägg om att US Navy köpt licensen till Strb 90H.

Tack till bloggen observationsplatsen för tipset!

3 december 2011

Stort underskott i FM ekonomi inför 2012



Till att börja med så kan man backa bandet några månader och se vad Försvarsmaktens GD Ulf Bengtsson sade  i september 2011.

 Jag förklarade också att min bedömning är att Försvarsmaktens ekonomi är i balans fram till 2014. De siffror som FOI beräknat får stå för FOI, säger Ulf Bengtsson.
Som vanligt är ekonomin i balans och allt är frid och fröjd i organisationen Försvarsmakten hela vägen fram till år 2014. Alla kan med andra ord sitta lugnt och se fram mot två år med mycket bra förbandsverksamhet. Detta tillstyrkes av försvarsminister Tolgfors. Se även ett inlägg hos Wiseman i samma ämne,  där han ställer frågan hur mycket balans det egentligen råder i FM ekonomi. Frågan är samtidigt vad ordet "balans" egentligen innebär för FM?

Kraftfulla ekonomiska nedskärningar inför 2012

Trots att allt var frid och fröjd i ekonomin för någon månad sedan har nu Försvarsmakten aviserat stora kraftfulla nedskärningar i ekonomin inför 2012. Någon exakt summa är det svårt att få grepp om. Men det har talats om summor över 1 miljard kronor, vilket är oerhört mycket pengar för ett enda verksamhetsår.

Förbanden har nu av C PROD fått preliminära reduceringspaket samt erhållit direktiv att ta fram förslag på hur man skall spara in dessa summor. För marinens del kan detta innebära att merparten av de större övningarna nästa år får stryka på foten. Att detta kommer direkt efter att förbandsövningen SWENEX fick stryka på foten i slutet av 2011 är inte alls bra för de marina förbandens förmåga att verka i en sammansatt sjöstyrka.

Som lök på laxen publicerar DN och SvD en kort notis kopplat till att oppositionen säger nej till implementeringen av FM LOG till FMV.

Förutom att FM och marinen i samband med detta sannolikt inte kommer att kunna uppnå de av MI uppsatta målen med att öka förmågan till väpnad strid mot en högteknologisk motståndare så finns det andra problemområden. Hur ska FM kunna motivera de anställda soldaterna och sjömännen till fortsatt anställning om fartygen kommer att nöta kaj större delen av året. Då kanske sjömannen väljer att gå till annat arbete, eller en högskoleutbildning som startar redan vid sommaren 2012, vilket då kommer att dränera besättningarna på ett icke önskvärt sätt.

Ironiskt nog så löser det ena problemet nu sannolikt det andra. Sjöstridskrafterna hade ändå tvingats till kaj för att förbandens sjömän var kommenderade till högvaktstjänst, vilket innebär att en stor del av årsarbetstiden går åt till just detta ändamål. Nu löser de ekonomiska nedskärningarna det problemet per automatik.

För att återgå till problematiken som kan komma i samband med att det nu kan bli svårt att hålla motiviationen upp hos de anställda soldaterna och sjömännen. Man har redan i dag svårigheter att rekrytera och framförallt behålla GSS inom FM om man lyssnar till de som sitter mitt i verksamheten. Lyssnar man på försvarsminister Tolgfors så är självklart detta inte något problem utan rekryteringen går som på räls....

Men läser man de verkliga siffrorna bl.a. hos bloggkollegan väpnaren så inser man snart att Tolgfors siffror inte alls speglar den verklighet som finns utanför regeringskansliets dörrar.

Slutsatsen är att med denna ekonomiska utveckling, mycket med koppling till övergången till anställda soldater och sjömän, så ser framtiden inte speciellt ljus ut så här en mörk kväll i december.

Läs även följande bloggar  i samma ämne:
Cynismer
Chefsingenjören
Försvar & Säkerhet