tag:blogger.com,1999:blog-6025016426843392204.post132670707963579504..comments2024-03-15T21:52:08.228+01:00Comments on Skipper: Under ytan - Del 1 - Världskrig och tidiga kränkningarUnknownnoreply@blogger.comBlogger27125tag:blogger.com,1999:blog-6025016426843392204.post-91568964518637923232014-07-19T14:28:17.647+02:002014-07-19T14:28:17.647+02:00Är du säker på att ubåt S4 verkligen hittades vid ...Är du säker på att ubåt S4 verkligen hittades vid Öland? I flera böcker påstås det att den tyska torpedbåten T-33 rammade och sänkte den i Danzigbukten.<br /><br />http://books.google.com/books?id=7cDN8q2RHGMC&pg=PA269&lpg=PA269&dq=s+class+submarine+danzig&source=bl&ots=THK3YXBrq1&sig=ecF8Gd-0Y0pdooOCOJOeS2GUzXA&hl=en&sa=X&ei=umPKU4vTA4nbOdh9&redir_esc=y#v=onepage&q=s%20class%20submarine%20danzig&f=false<br /><br />http://books.google.hu/books?id=yD3eSRfUIesC&pg=PA199&lpg=PA199&dq=s-4+torpedo+boat+ramming&source=bl&ots=W9x_iugmof&sig=-2g-_O011s4YOaS37OywDxik6bM&hl=en&sa=X&ei=f1_KU_TUIYfbOvmNgYgP&redir_esc=y#v=onepage&q=s-4%20torpedo%20boat%20ramming&f=false<br /><br />Kan det handla om två olika ubåtar?Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6025016426843392204.post-45482969309674310192013-03-10T15:54:53.860+01:002013-03-10T15:54:53.860+01:00Bäste herr teaterdirektör. Jag bugar och bockar.Bäste herr teaterdirektör. Jag bugar och bockar.Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/01412739096795307178noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6025016426843392204.post-42887995883885418612013-03-09T21:53:54.889+01:002013-03-09T21:53:54.889+01:00Fortsättning...
Mer kuriosa.
HMS Sunfish lånas u...Fortsättning...<br /><br />Mer kuriosa. <br />HMS Sunfish lånas ut till Ryssland 1944 och får beteckningen V1.<br />Hon sänks tämligen omedelbart av RAF Coastal Command Liberator (27/7 1944). Misstag hände oftare än man tror på den tiden.<br /><br />Ubåten Triton är i sitt hemland mest känd för att ha sänkt en egen ubåt vid namn HMS Oxley.<br /><br />Mer kuriosa.<br />Konvojen som Antares ingick i skuggades från Hallands väderö och här finns en del konspirationsteorier.<br />Hjälpkanonbåten Skagerak nr 41, som var skuggan, var en av de första på plats efter torpederingen. Hon ska ha plockat upp någon eller något som aldrig redovisades.<br /><br /><br />Kryssaren HMS Frobisher var före kriget, när hon ännu var skolfartyg, på flottbesök på flera platser i Sverige. Anledningen till att hon gjorde en avstickare till det inre av Gullmarsfjorden sägs ha varit av privat natur från någon högt upp på bryggan.<br />(Här får du forska lite själv. Det finns listor på besättningen att hitta på nätet)<br />Det finns lotsanteckningar och bilder på detta besök.<br /><br />Senare under kriget finns det också lotsanteckningar och bilder på samma fartyg i det inre av fjorden.<br />Detta besök förnekas bl.a av loggboken.<br />Ryktet och berättelserna om besöket vill påstå att olycka eller krigshandling orsakat brännskador av ånga på ett antal ur besättningen som ska ha (kontakter från bryggan till någon på plats?) tagits iland. En del skall ha vårdats på en skola (ombyggd till sjukhus) i Uddevalla, en del ska ha blivit körda till Götebog.<br />Från svenskt håll har man hävdat att lotsen och lotsutkiken har tagit fel och att det var en svensk kryssare som varit på plats.<br />Hur HMS Frobisher med sina nya kanoner monterade hamnat på ett foto i Gullmaren är ännu en gåta?<br /><br />Lika lite som att engelska besättningar, som skötte kullagertrafiken mellan Lysekil och Hull, var något konstigt inslag på kafeerna i Lysekil, lika lite konstigt var det att det bodde tyska besättningsmän på Ahls pensionat.<br />Alla räddade tyskar oavsett vad de egentligen var, klassades av svenska myndigheter som sjömän och skickades hem.<br /><br />Vad som är sant och icke är svårt att reda ut då mycket från den här tiden verkar ha flera sanningar<br />och de som var med försvinner ur tiden.<br />Dessbättre har en del äldre skrivit ner sina upplevelser och dessa dyker nu upp.<br />Dock en intressant tid på många sätt!<br />Jag har försökt räta ut, så långt det går de frågetecken som finns. En del kan jag inte räta ut helt men blir vi fler som försöker kanske det går till slut.<br /><br />Teaterdirektören. <br />Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6025016426843392204.post-46008505249627697892013-03-09T21:53:06.513+01:002013-03-09T21:53:06.513+01:00@ herr Olov.
Det finns många frågetecken angående...@ herr Olov.<br /><br />Det finns många frågetecken angående lasterna av Antares och Amasis. Bägge var tulldeklarerade som förande endast stenkol. Beträffande Antares är det helt fel.<br />Ombord fanns fanns soldater ur den 307. Infanteridivisionen, 3. Signalsektionen, en pluton pansarbilar, ett batteri fälthaubitsar ur 234. Artilleriregementet samt stora mängder ammunition. Omkring 300 soldater skulle ha funnits ombord. Eftersom trupperna var hästanspända ingick ett stort antal hästar i lasten.<br /><br />På Kvibergs kyrkogård i Göteborg begravdes offren från Antares. En minnessten finns med inskriptionen:<br />"Hier ruhen deutschen Gefallene. Sie starben in den Kriegen 1914/18 und 1939/45 fur ihre Heimat".<br /><br />Vad gäller Amasis har det aldrig gått att klarlägga om hon hade något annat än stenkol i lasten.<br />Dock är det många frågetecken runt henne.<br /><br />Amasis lastar 2000 ton stenkol i Stettin (här råder det verkligen delade uppfattningar som sagt). Besättningen bestod av 51 man från det tyska rederiet HAPAG och var således civil. Befälhavare var Carl Albrecht. Fartyget lämnar Tyskland någon gång i början av april 1940 och följer den svenska kusten med destination Oslo. En svensk lots, Benjaminsson, togs ombord och avlöstes vid Vinga av lotsen Karl Gyllholm från Donsö. Klockan 13.34 den 9:e april gick han ombord på Amasis för att lotsa detta nordvart inom neutralitetsgränsen. Gyllholm visste att alla Marstrandslotsarna var upptagna och beslöt sig för att lotsa fartyget ända upp till Norge.<br /><br />Klockan 14.15 passeras Pater Noster och ca 16.20 Måseskär. Bonden passerades på 2 distansminuters avstånd och resan fortgick med bibehållen kurs och fart. I höjd med skäret Tova upptäckte styrmannen en prick strax söder om brottet Tovas ungar. Gyllholm upptäckte då att det var ett periskop på en ubåt och gav omedelbart order om babord roder.<br /><br />Frågan om Amasis ev hemliga last kunde ha besvarats 1999 när hemliga tyska arkiv offentliggjordes. Men vid en genomgång av arkivet befanns just Amasisdokumenten försvunna.<br /><br />Lite kuriosa.<br /><br />Amasis har fortsatt att spöka för den Svenska marinen. En spännande incident utspelade sig den 26 oktober 1966. Under en stor militärövning vid Lysekil fick marinen kontakt med ett undervattensföremål och via ekolodet kommit i kontakt med vraket efter Amasis. Ingen av marinens dykare hade varit nere vid vraket, men hade fått höra att Ingemar Larsson från Lysekil dykt mycket på vraket och vill genom honom få reda på i vilken kondition vraket var i.<br /><br />Ingemar berättade att vraket var helt intakt och att det stod upprätt på botten. Marinen hade med sina fina ekolod konstaterat att tätt intill vraket låg ett långt och smalt föremål som avvek från fartygssidan. Föremålet sträckte sig drygt en tredjedel längs fartygsidan och man misstänkte att det var en främmande ubåt. Händelsen tystades sedan ner och någon ubåt fångades aldrig.<br /><br />Teaterdirektören.<br /><br />Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6025016426843392204.post-50904098964015889702013-03-09T20:45:54.183+01:002013-03-09T20:45:54.183+01:00@ herr Andersson
Händelsen inträffade enligt mina...@ herr Andersson<br /><br />Händelsen inträffade enligt mina källor i maj 1941 och platsen var en utomhustillställning utanför Munkedal.<br />Jag har forskat lite i polisarkiven och endast funnit en utryckning till platsen men datum stämmer inte.<br />Dock har jag pratat med flera som varit med om händelsen och de framhärdar sin berättelse.<br /><br />Teaterdirektören.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6025016426843392204.post-38719725040980825682013-03-09T19:53:09.595+01:002013-03-09T19:53:09.595+01:00Det känns uppenbart som detta börjar spåra ur och ...Det känns uppenbart som detta börjar spåra ur och att vi helt lämnat ursprungsfrågan som handlade om kvalitén på de tidiga ubåtarna. Dvs att ubåtarna sänktes för att de inte kunde dyka tillräckligt snabbt och att tekniken inte medgav gång i u-läge över tiden.<br /><br />Jag avser att inte kommentera ämnet mer nu, då inlägget inte alls skulle fokusera på detta "särintresse". Skipperhttps://www.blogger.com/profile/06346618056543332953noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6025016426843392204.post-59612471646805508312013-03-09T19:17:23.427+01:002013-03-09T19:17:23.427+01:00Visst ska vi vara glada för att Tyskland förlorade...Visst ska vi vara glada för att Tyskland förlorade andra världskriget, inte tal om annat.<br /><br />Men att säga att Typ VII och Typ IX inte var världsklass för att de fick stora förluster anser inte jag är rätt. Vilka andra länders dykbåtar hade _inte_ drabbats av liknande förluster under samma omständigheter? Världsklass innebär för mig helt enkelt är något är bland det bästa i världen av sitt slag. Det var de tyska ubåtarna under andra världskriget utan tvekan.<br /><br />Att säga att det hade varit bättre för Tyskland om de hade utvecklat Typ XXI fem år tidigare är som att säga att det hade varit bättre om de utvecklat Me 262 fem år tidigare. I sak helt riktigt, men Bf 109 var fortfarande ett jaktplan i världsklass för det.uppgivenhttps://www.blogger.com/profile/13148495961462872043noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6025016426843392204.post-17928824707587547272013-03-09T18:51:53.016+01:002013-03-09T18:51:53.016+01:00Om jag minns rätt från boken om U-3503 så var type...Om jag minns rätt från boken om U-3503 så var type XXI inte bättre på alla punkter jmf med type VII och IX. Bl a så var de betydligt svårare att manövrera, eftersom man vid backning var tvungen att reversera motorerna. Det var även stora problem med kvalitén på byggena, något som bidrog till att endast ett litet fåtal var operationsdugliga vid krigsslutet.<br /><br />/PerPermannoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6025016426843392204.post-56657021249050037322013-03-09T18:42:44.158+01:002013-03-09T18:42:44.158+01:00Kalla det världsklass om du vill. Men faktum kvars...Kalla det världsklass om du vill. Men faktum kvarstår att mer än 50% av ubåtsflottan sänktes. Det hade den sannolikt inte gjort om de senare modernare och utvecklade båtstyperna hade hunnits med att tas fram fem år tidigare. Något vi ska vara glada för att man inte hann med. Det är just det som är min poäng.Skipperhttps://www.blogger.com/profile/06346618056543332953noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6025016426843392204.post-9309214249317173702013-03-09T17:13:43.843+01:002013-03-09T17:13:43.843+01:00Jag skulle säga att anledningen till de stora förl...Jag skulle säga att anledningen till de stora förlusterna är att de allierade blev så bra på ubåtsjakt, inklusive de komponenter som du nämnde (radar, flyg mm). Framför allt de ubåtsjaktsstyrkor som man satte samman mot slutet av kriget var riktigt bra även om det nog även sammanträffade med att kvalitén på de tyska besättningarna hade sjunkit av naturliga orsaker.<br /><br />Jag håller fortfarande med Commander här, de tyska ubåtarna var av världsklass. I alla fall i bemärkelsen att de var minst lika bra om inte bättre än vad någon annan hade vid samma tid. Att sedan utvecklingen med motmedel gjorde att dykbåten som koncept blev omodernt är en annan sak.<br /><br />Men ingen annan var ens i närheten av att ta fram något som Typ XXI, man byggde dykbåtar under hela kriget. Gato-, Balao- och Tench-båtarna var knappast dåliga de heller, men i en hotmiljö som de tyska ubåtarna mötte mot slutet av kriget så hade även de drabbats av stora förluster.uppgivenhttps://www.blogger.com/profile/13148495961462872043noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6025016426843392204.post-37347485219933410472013-03-09T16:24:11.558+01:002013-03-09T16:24:11.558+01:00Synd. Det hade varit kul att läsa om vissa operati...Synd. Det hade varit kul att läsa om vissa operationer i Leningradbukten.Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/01412739096795307178noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6025016426843392204.post-61144976920114947152013-03-09T16:22:28.156+01:002013-03-09T16:22:28.156+01:00Tack! Vill bara tillägga att jag ser fram emot näs...Tack! Vill bara tillägga att jag ser fram emot nästa del om detta mycket spännande ämne.Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/01412739096795307178noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6025016426843392204.post-50916655506835676142013-03-09T16:14:15.569+01:002013-03-09T16:14:15.569+01:00@Uppgiven
Anledningarna till förlusterna var inte...@Uppgiven<br /><br />Anledningarna till förlusterna var inte att tyskarnas ubåtar var sämre än någon annans. Det är två faktorer som bidrar till detta. 1. Den stora numerären 2. Bristande kvalité på de tidiga ubåtarna.<br /><br />Den sistnämnda punkten härleds till att med hänsyn till konstruktionen så befann sig ubåtarna i ytläge under stora delar av dygnet och tiden för att dyka vid ett överraskande anfall var för lång.<br /><br />Detta löstes med i samband med den senare typen som nämns här ovan. Precis som du beskriver var det därför alla ville kopiera konceptet och att det var viktigt att bärga U3503.<br /><br />När det kommer till långa serier och kvalite har du heöt rätt i att detaljer kunde åtgärdas och förbättras. Men faktum kvarstår. Grundkonstruktionen var den samma genom hela serien, och det var just detta som gjorde att ubåtarna blev sårbara.Skipperhttps://www.blogger.com/profile/06346618056543332953noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6025016426843392204.post-69449874374161563792013-03-09T15:06:55.977+01:002013-03-09T15:06:55.977+01:00Att Typ VII och Typ XI bara var en inkrementell ut...Att Typ VII och Typ XI bara var en inkrementell utveckling av dykbåtarna som fanns redan under vk1 håller jag med om. Men så såg det ut överallt.<br /><br />Tyskarnas teknik torde ha varit minst lika bra som någon annans under kriget, så att säga att deras ubåtar var av världsklass tycker jag är rimligt. Sedan är det nog så att mot slutet av kriget så kunde nog tillverkningskvaliteten sjunka något med tanke på hur hela den tyska industrin höll på att slås sönder. Men massproduktion i sig är inte något som innebär en dålig kvalité, i många fall är det snarare tvärtom när produktionsapparaten bygger upp en erfarenhet och hinner åtgärda eventuella problem.<br /><br />Att sedan Typ XXI skapade en helt ny standard för vad en ubåt borde vara är en annan sak. Det var inte för inte som i princip alla länder kopierade det konceptet under 50-talet och byggde om sina befintliga ubåtar till något liknande.uppgivenhttps://www.blogger.com/profile/13148495961462872043noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6025016426843392204.post-62869381072902466502013-03-09T14:07:46.648+01:002013-03-09T14:07:46.648+01:00Texten i just det stycket har inte undertecknad sk...Texten i just det stycket har inte undertecknad skrivit. Den togs med då den är intressant och väcker frågor. Vad som är sant/inte sant kan jag tyvärr inte svara på. Jag hoppas dock att min källa i just det här fallet kommer att ge sin syn på sakförhållandena inom kort.Skipperhttps://www.blogger.com/profile/06346618056543332953noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6025016426843392204.post-80952531531906071472013-03-09T14:04:50.357+01:002013-03-09T14:04:50.357+01:00p.s. För att få ett helt kvalitetssäkrat facit får...p.s. För att få ett helt kvalitetssäkrat facit får man nog konsultera en tysk marinhistoriker eller tysk ubåtsofficer m/ä. :) Skipperhttps://www.blogger.com/profile/06346618056543332953noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6025016426843392204.post-52701197026787284522013-03-09T14:01:24.235+01:002013-03-09T14:01:24.235+01:00Texten i inlägget baseras på följande källmaterial...Texten i inlägget baseras på följande källmaterial. Hurvida det är kvalitetssäkrat eller inte har jag varken haft tid att verifiera. Inte heller har jag ambition att göra det då precis som du själv skriver, inte ska ligga i fokus:<br /><br />"Under kriget producerades dock ett tusental ubåtar, varav 782 kom att sänkas av de allierade. De ubåtar som sattes in i strid var endast av måttligt förbättrade konstruktion jämfört med första världskrigets ubåtar. En större nyhet vad dock snorkeln som möjliggjorde för ubåtarna att ladda sina batterier i undervattensläge. Mot slutet av kriget infördes den målsökande torpeden. Under kriget skedde i Tysklande en stark utveckling av modernare ubåtar. Dessa kunde dock inte sättas in i strid före krigsslutet."<br /><br />Min bedömning är ändå att påståendet är relevant då man när kriget startade endast förfogade över ett 50-tal ubåtar. Därefter startades massproducering baserad på befintlig teknik. Massproducering brukar inte alltid innebära kvalité.<br /><br />Den ubåt du hänvisar till (U3503) var av en sentida klass som benämns "Ubåtsklass Typ XXI" där den första i klassen levererades så sent som i mitten av 1944, d.v.s. mot krigsslutet.<br /><br />Först då hade man på allvar gjort stora tekniksprång, och det var den första ubåtstypen som kunde hålla sig i u-läge under längre tid. Av den anledningen utgjorde just den här ubåten självklart stort intresse för att bärga och undersöka.<br /><br />En annan internetkälla skriver följande:<br />"En av orsakerna till att tyskarna förlorade slaget om Atlanten var att de inte vidareutvecklade sina ubåtar. Arbetshästen, Typ VII, genomgick inte några avgörande förbättringar under krigets sex år."<br /><br /><br />Jag vidhåller därför mitt påstående i inlägget, och hävdar vänligt men bestämt att din kommentar är felaktig när du skriver "...jag vilja hävda att de tyska ubåtarna var av världsklass under kriget."<br /><br />Under den sentida delen (krigsslutet) hade varit ett mer korrekt påstående.<br /><br />Jag har nu, efter att jag börjat skriva detta svar, kontrollerat med en "ubåtsexpert" som bekräftar att det förhåll sig på det sättet.<br /><br />Tack för kommentaren. Utan sådana blir bloggarna tämligen slätstrukna. Trevlig helg! Skipperhttps://www.blogger.com/profile/06346618056543332953noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6025016426843392204.post-91009353461100107922013-03-09T13:44:39.475+01:002013-03-09T13:44:39.475+01:00Nej!Nej!Skipperhttps://www.blogger.com/profile/06346618056543332953noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6025016426843392204.post-47658890233207939702013-03-09T12:28:45.125+01:002013-03-09T12:28:45.125+01:00Kommer det något om Svenska kräkningar av annas te...Kommer det något om Svenska kräkningar av annas territorium?Patrickhttps://www.blogger.com/profile/11807016087454254283noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6025016426843392204.post-20863337796218108042013-03-09T12:16:51.619+01:002013-03-09T12:16:51.619+01:00Det kanske ska tilläggas att förutom de sex jagarn...Det kanske ska tilläggas att förutom de sex jagarna och de sex ubåtarna så fanns i kustflottan vid krigsutbrottet även de fyra moderna vedettbåtarna av Jägarenklass, som även om de var små gjorde utomordentlig tjänst under krigsåren i neutralitetsvakten och eskorttjänsten. De var dessutom flottans första egentliga ubåtsjaktfartyg med nedsänkbar och riktbar skrovhydrofon.<br /><br />/PerPermannoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6025016426843392204.post-13524816088292531362013-03-09T11:39:16.084+01:002013-03-09T11:39:16.084+01:00Tack för ett bra inlägg! Som vanligt, får jag säga...Tack för ett bra inlägg! Som vanligt, får jag säga! Ett påstående håller jag dock inte med om riktigt. <br /><br />Att hävda att de många sänkningarna under VK2 berodde på tyska ubåtars bristande kvalitet är inte korrekt. Tvärt om skulle jag vilja hävda att de tyska ubåtarna var av världsklass under kriget. Det var därför som svenska Marinen gjorde sådana ansträngningar för att bärga den i Göteborg sänkta U3503. Erfarenheterna från den låg till grund för svensk ubåtsutveckling långt in på 50-talet. Jag skulle snarare säga att den tyska förlusten i Slaget om Atlanten främst berodde på flygburen radar, forcerade krypton, utvecklad konvojtaktik och allierad industriell överlägsenhet.<br /><br />Nu var ju Slaget om Atlanten inte fokus i detta inlägg, så min kommentar kanske är något överflödig. Men - rätt skall vara rätt. /CCommanderhttps://www.blogger.com/profile/05937764458328042850noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6025016426843392204.post-5710176120950607302013-03-09T11:30:06.463+01:002013-03-09T11:30:06.463+01:00Vid vilka tillfällen skulle HMS Frobisher varit i ...Vid vilka tillfällen skulle HMS Frobisher varit i Gullmarn? <br />Antares var lastad med både materiel och trupp.<br />Något annat än stenkol har aldrig hittats ombord på Amasis och ryktet om trupp ombord är troligen en skröna.<br /><br />//OlovAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6025016426843392204.post-21371470480650237842013-03-09T10:50:07.685+01:002013-03-09T10:50:07.685+01:00Bra förtydligande. Har dock inte några ambitioner ...Bra förtydligande. Har dock inte några ambitioner att i detalj beskriva kriget. Det har många andra redan gjort på ett föredömlig sätt. Min ambition med detta inlägg är enbart att göra ett avstamp för fortsatta redogörelser över ubåtskränkningar i Svenska vatten.Skipperhttps://www.blogger.com/profile/06346618056543332953noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6025016426843392204.post-8051936690819489592013-03-09T10:45:18.440+01:002013-03-09T10:45:18.440+01:00Vidarebefordrar frågan för en något längre utvikni...Vidarebefordrar frågan för en något längre utvikning i ämnet.Skipperhttps://www.blogger.com/profile/06346618056543332953noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6025016426843392204.post-24964460833522891502013-03-09T10:16:40.630+01:002013-03-09T10:16:40.630+01:00Mycket intressant. Jag skulle dock vilja veta mer ...Mycket intressant. Jag skulle dock vilja veta mer om händelsen när besättningen gick på dans. När och var hände detta?Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/01412739096795307178noreply@blogger.com