tag:blogger.com,1999:blog-6025016426843392204.post1630433849819065151..comments2024-03-15T21:52:08.228+01:00Comments on Skipper: Modifiering av HMS Carlskrona under 2012Unknownnoreply@blogger.comBlogger11125tag:blogger.com,1999:blog-6025016426843392204.post-21680794883959254392012-07-05T19:37:53.208+02:002012-07-05T19:37:53.208+02:00192 man på LR 91-92192 man på LR 91-92Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6025016426843392204.post-66874676162773509352011-11-03T08:36:38.768+01:002011-11-03T08:36:38.768+01:00Kommer man att ändra bemanningen? Som långrese/utb...Kommer man att ändra bemanningen? Som långrese/utbftg har Ckr haft oerhört stor bemanning av vpl/kadetter (förr besättning upp till 162man!). Naturligtvis har man minskat dennaa, men är fartyget byggt för att drivas med stor besättning är det svårt att bygga om. Med anställda sjömän blir hon därför mycket dyr att operera med påmönstrad besättning.<br />Det lär vara huvudorsaken att hon inte fick ersätta Orion.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6025016426843392204.post-55249448481887763432011-11-03T00:13:46.175+01:002011-11-03T00:13:46.175+01:00@ 23.29
Just nu lägger man mycket kraft på att få...@ 23.29<br /><br />Just nu lägger man mycket kraft på att få CKR godkänd som "flygplats" så svaret är Ja på din fråga.Skipperhttps://www.blogger.com/profile/06346618056543332953noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6025016426843392204.post-5902371151338846732011-11-02T23:29:54.964+01:002011-11-02T23:29:54.964+01:00Kommer HMS Carlskrona även i framtiden ha en förmå...Kommer HMS Carlskrona även i framtiden ha en förmåga som möjliggör en ny insatas i Adenviken med Hkp15 ombord?Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6025016426843392204.post-78038499403685122022011-06-19T14:23:33.094+02:002011-06-19T14:23:33.094+02:00Jag tror att man valde spänning och frekvens så at...Jag tror att man valde spänning och frekvens så att man på ett enkelt sätt kan ordna avbrottsfri kraft vid förtöjning/losskastning.Nickehttps://www.blogger.com/profile/11541903682614359083noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6025016426843392204.post-15911833332693312642011-06-14T18:28:35.685+02:002011-06-14T18:28:35.685+02:00F´låt...F´låt...Sumatrahttps://www.blogger.com/profile/07049689435284570265noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6025016426843392204.post-63107964245138693372011-06-14T16:06:55.650+02:002011-06-14T16:06:55.650+02:00@Sumatra
Ajabaja, inte kritisera Visby, inte ens ...@Sumatra<br /><br />Ajabaja, inte kritisera Visby, inte ens på ett ironiskt sätt med glimten i ögat. Det accepteras inte.<br /><br />Men precis som du, jag och många andra, och som inte sitter indoktrinerade med stora skygglappar för ögonen, så ser vi tyvärr helheten här och nu. De andra säger som vanligt att "Det kommer att bli ett skitbra fartyg - när det blir färdigt"Skipperhttps://www.blogger.com/profile/06346618056543332953noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6025016426843392204.post-28654393902740538172011-06-13T21:05:21.099+02:002011-06-13T21:05:21.099+02:00@ Anonym 20:49
Dina skäl är förmodligen helt rätt...@ Anonym 20:49<br /><br />Dina skäl är förmodligen helt rätt. Mitt skäl var nog inte riktigt avsett att tas på fullt allvar, utan fick väl mest ett inslag av mild ironi.<br /><br />Innebär version 5 att samtliga för fartygstypen avsedda vapensystem är (färdig)testade och befunna fungerande?<br /><br />Kanske kan leverans till FM genomföras ändå.<br /><br />Man brukar skämtsamt säga att det finns en motsättning mellan design och funktion, där den kloke väljer funktion före design. Nu har vi lite tur, att de så omtalade 10 åren för återuppbyggnad inte börjat att ticka ännu. Själv tror jag på en viss enkelhet hos själva vapenplattformen, i marina termer fartygen, och att det avancerade återfinns i själva vapensystemen och sensorerna. Här kanske det skiljer mellan fartyg och flyg, vad vet jag, men för fartyg tror jag att detta stämmer. <br /><br />Något större plattformar med hög stryktålighet ger möjlighet till än bättre oberoende uppträdande än det du beskriver i din kommentar. Vem skulle inte vilja få chansen att få ett ord med i laget inför framtagande av nästa ytstridsfartyg. <br /><br />Finns det något tekniskt skäl till valet av spänning och periodtal? På något sätt anar jag någon form av internationell anpassning.Sumatrahttps://www.blogger.com/profile/07049689435284570265noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6025016426843392204.post-33767002480592083912011-06-12T20:49:56.524+02:002011-06-12T20:49:56.524+02:00@ Sumatra: Jag bedömer att skälet är att det är fö...@ Sumatra: Jag bedömer att skälet är att det är för kostnadsdrivande att byta generatorer/skaffa omformare för att transformera om 440V/60Hz som de äldre fartygen har till 400V/50Hz. Dessutom är Kv typ Visby inte lika beroende av stödfartyg på samma sätt som de mindre korvetterna och minröjningsfartygen typ Koster. Det senast uppsnappade datumet för leverans av version 5 till FM är i augusti nästa år. Men som sagt, historiken hittills inom det projektet är ju inte lysande direkt..heller..Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6025016426843392204.post-2015423237390843122011-06-12T20:21:45.063+02:002011-06-12T20:21:45.063+02:00Ckr låg i Sthlm i helgen, hade äran sitta på först...Ckr låg i Sthlm i helgen, hade äran sitta på första parkett och dricka öl när hon lade till vid skeppsbron.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6025016426843392204.post-44591829677845952432011-06-12T00:55:44.176+02:002011-06-12T00:55:44.176+02:00Anledningen till att Ckr inte moddas för att kunna...Anledningen till att Ckr inte moddas för att kunna stödja Visbykorvetterna, är sannolikt att man räknar med att Ckr kommer att vara skrotad om och när korvetterna blir operativa på riktigt.Sumatrahttps://www.blogger.com/profile/07049689435284570265noreply@blogger.com