tag:blogger.com,1999:blog-6025016426843392204.post4116123729372394054..comments2024-03-15T21:52:08.228+01:00Comments on Skipper: Klarar Sjöfartsverket sina tidskrav trots stängd helikopterbas på Visby?Unknownnoreply@blogger.comBlogger9125tag:blogger.com,1999:blog-6025016426843392204.post-66642977719534420922017-12-23T14:54:34.910+01:002017-12-23T14:54:34.910+01:00Detta med okynnesplanerad frånvaro, planerad arbet...Detta med okynnesplanerad frånvaro, planerad arbetstid, övertid och fulspel borde väl gå relativt enkelt att kontrollera för Uppdrag Granskning? Är arbetstidslistor och övertidsuttag ner på individnivå offentlig handling? Jag påstår inte att det förekommer eller har förekommit men för att undvika ryktesspridning bör det ju redas ut.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6025016426843392204.post-85431349427223841572017-12-21T10:47:30.824+01:002017-12-21T10:47:30.824+01:00Jag kan med all tydlighet dementera det rycket. De...Jag kan med all tydlighet dementera det rycket. Den situation som är nu beror på stora problem med att sätt verksamheten i fokus, och att kunna ge verksamheten de förutsättningar som behövs för att den skall fungera på ett bra sätt. SjöV Ledningen har här inte gjort sitt yttersta för att lösa problemen. Mycket påfrestande och frustrerande. Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6025016426843392204.post-35523780551621158542017-12-20T16:17:03.912+01:002017-12-20T16:17:03.912+01:00Det kan jag starkt dementera. Tror helikopteropera...Det kan jag starkt dementera. Tror helikopteroperationen har en av den lägsta sjukfrånvaron i staten, men jobbar med en minimal personalstyrka, därav högt övertidsuttag.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6025016426843392204.post-7073275942025021822017-12-20T14:38:52.926+01:002017-12-20T14:38:52.926+01:00Som helikopterpilot i FM tycker jag det här ämnet ...Som helikopterpilot i FM tycker jag det här ämnet är mycket intressant och tänkte flika in några saker som de med bättre insikt gärna får bekräfta eller dementera. <br />Jag har hört av kollegor som arbetat på eller med SjöV att det funnits en kultur bland besättningarna där man avsiktligt utnyttjat kryphål i arbetstidsavtalen för att överdriva sin ersättning genom att en besättning "blir sjuk" eller motsv vilket gör att ny besättning måste ta vid på jour och därmed får mer betalt. Sedan har detta rullat lite på schema så att säga. Utifrån detta har konflikt uppstått med ledningen gällande nytt arbetstidsavtal som såklart vill begränsa möjligheten till sådant agerande vilket har lett till ytterligare konflikt i organisationen. Som sagt dementera gärna om någon är insatt.<br /><br />Vidare vill jag också flika in lite i diskussionen om HKP prestanda och möjlighet att flyga i dåligt väder. För outbildade, alltså icke piloter, är det enkelt att blanda ihop väder med väder. Som påpekats ovan var det underkyld nederbörd på säve vid tillfället då de inte lyfte och det hade inte spelat någon roll om det var "på den gamla goda tiden" eller om det var FM som skötte SAR. Man flyger inte i underkyld nederbörd helt enkelt. Även om man har avisning på rotorbladen så kan så mycket is byggas på rutor och skrov att flygsäkerheten kräver att man antingen avbryter eller aldrig startar. Det är enkelt från ett "markperspektiv" säga att det var bra väder vid starten men vi som piloter måste också värdera vägen till, i och från insatsområdet för att bedöma möjlighet till ett genomförande. Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6025016426843392204.post-42685631479781267142017-12-20T12:28:30.570+01:002017-12-20T12:28:30.570+01:00Gällande vädret så var det ju underkylt duggregn p...Gällande vädret så var det ju underkylt duggregn på Säve den aktuella kvällen. Det kommer alltid att finnas vissa typer av väderfenomen som gör att helikoptrar inte kan flyga. Nu har jag inte koll på de exakta gränserna för A139 men om man jämför med den större och dyrare Sikorsky S92 så begränsas den av underkyld nederbörd;<br /><br />"According to the Sikorsky S-92A Rotorcraft Flight Manual (RFM), Volume One, the following limitations are associated with RIPS:<br /><br />• Up to 10,000 feet pressure altitude.<br /><br />• Flight into freezing drizzle/freezing rain/supercooled large drops (SLD) is prohibited.<br /><br />• For flight into icing conditions, RIPS must be turned on."<br /><br />http://www.rotorandwing.com/2009/11/01/flying-the-sikorsky-s-92a-with-the-rotor-ice-protection-system/<br /><br />Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6025016426843392204.post-73526282930469273242017-12-20T01:44:58.855+01:002017-12-20T01:44:58.855+01:00Det kan vara värt att notera hur vädret i övrigt p...Det kan vara värt att notera hur vädret i övrigt påverkar helikopterns hastighet och tiden det tar att lokalisera en nödställd.<br /><br />Om vi tänker oss riktigt uselt väder med låga molnbaser, nedsatt sikt i blötsnö och kraftig sjö så kommer det sannolikt att ta betydligt längre tid att ta sig fram till en nödställd än i ditt räkneexempel. Cirklarna i kartan (andra bilden uppifrån) där Sjöfartsverket visar vilket område de respektive helikoptrarna kan nå inom två timmar är under antagandet att helikoptern kan flyga mot den nödställde i marschfart, vilket knappast är sant om vädret är tillräckligt dåligt.<br /><br />Dessutom tar det rimligen betydligt längre tid att lokalisera en nödställd - i bästa fall ombord på ett större fartyg, men i värsta fall en ensam människa med flytväst som ligger i vattnet. Den stora faran är just att det är så pass kallt i Östersjön stora delar av året att chansen att överleva längre än två timmar i vatten blir obehagligt liten.<br /><br />Att med berått mod öka tiden till räddning i stora delar av svenskt territorialvatten genom att dra in helikoptern på Visby känns som ett beslut som verkligen förtjänar att granskas. All heder till dig som tar upp frågan!Kapten Ahttps://www.blogger.com/profile/18374318550004635888noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6025016426843392204.post-51466967747763824752017-12-19T10:56:19.716+01:002017-12-19T10:56:19.716+01:00Samrbete med Danmark: Faktiskt lyckades man sy iho...Samrbete med Danmark: Faktiskt lyckades man sy ihop ett dylikt redan <br />1794.<br />Borde vara lättare i dagens läge.<br />Apropå Danmark<br />Paul Elvström, världens skickligaste Finnjolle seglare, hamnade ju upp och ner i Kalmarsund en gång i tiden.<br />För några dagar sedan rundade fransmannen F Garbart jordklotet på 42 dagar i trimaran.<br />( Jag höll mig nästan till ämnet.)skepparnhttps://www.blogger.com/profile/16427725828834955720noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6025016426843392204.post-14392136415548199732017-12-19T10:40:27.301+01:002017-12-19T10:40:27.301+01:00Det torde väl vara uppenbart för alla, inklusive b...Det torde väl vara uppenbart för alla, inklusive berörda politiker, att verksamheten inte fungerar inom Sjöfartsverket.<br />Frågan de ansvariga inom verket borde svara på är varför?<br /><br />Är svaret att flygfarkosterna inte kan lyfta, som i Göteborgsfallet, är för dåligt väder bör man nog ifrågasätta hur optimal helikoptern egentligen är.<br />Ansvariga politiker bör nog då också söka lite djupare i varför personal från verket hade bestämt sig, innan ens uppdraget var beslutat och finansierat, för den här modellen.<br /><br />Att man från olika myndigheter framför ett önskat scenario som fakta är väl bekant sedan den förra regeringens redovisningar angående FM.<br />Då bet tyvärr inte verkligheten heller på ansvariga.<br /><br />Nu har det utkommit en "vitbok" som vissa säger är en sammanfattning, med lite brödtext, av de kommentarer undertecknad och några till har framfört de senaste femton åren!<br />Suck, ibland är det inte roligt att få rätt!!<br /><br />De som inom min nuvarande teater sysslar med helikoptrar, skrattar och säger, att Sverige ligger på framkant med sina farkoster för arktisk miljö. Det är bara den globala uppvärmningen som släpar lite.<br />PUST!<br /><br />Teaterdirektören.<br /><br />PS. Det måste väl vara den där gamla hederliga okunskapen som gör att den optimala "vinterhelikoptern för arktiskt bruk" inte klarar nollgradigt väder?<br />Eller ljög de som borstbindare i UG?<br /><br />PS 2. Det måste väl vara samma gamla hederliga okunskap som gör att de tror på de siffror de redovisat för politikerna? För de står väl inte och ljuger dem rakt i ansiktet?<br /><br />PS 3. Är det ett medvetet val att göra reklam för insomningshjälp innan föregående blogginlägg eller kan man ana någon form av konspiration från någon som vill att vi skall sova vidare? Det blir en liten komisk ljuspunkt i allt elände! Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6025016426843392204.post-75040064635050787722017-12-19T06:11:22.223+01:002017-12-19T06:11:22.223+01:00Tack för en fördjupad belysning av ett av de vikti...Tack för en fördjupad belysning av ett av de viktigaste samhällsuppehållande organ vi förfogar över när vi inte rår över situationer som uppstår. Har själv seglat en del på Ö-sjön och runt G-land då en kunde lita på att om olyckan var framme skulle ett anrop på kanal 16 vara skillnaden mellan liv och död!TRÖTT på tjafshttps://www.blogger.com/profile/05559274905599696454noreply@blogger.com