tag:blogger.com,1999:blog-6025016426843392204.post4443443296782175022..comments2024-03-15T21:52:08.228+01:00Comments on Skipper: Intervju med Kommendör Fredik Norrby - Chef för UbåtsflottiljenUnknownnoreply@blogger.comBlogger18125tag:blogger.com,1999:blog-6025016426843392204.post-12555055425867171062013-10-22T19:34:54.251+02:002013-10-22T19:34:54.251+02:00http://www.thelocal.de/national/20131015-52407.htm...http://www.thelocal.de/national/20131015-52407.html<br /><br />Tyska The Local rapporterar idag att ThyssenKrupp, sedan man övertog Kockums 2005, systematiskt har försökt att stoppa eller sabotera svenska exportavtal med Australien och Singapore. Anledningen ska vara att man vill bli av med den svenska konkurrenten. Ett häpnadsväckande besked!<br /><br />Nu först förstår jag varför Singapore oförklarligt verkar vilja välja HDW ubåtar för framtiden. Ubåtar från Kockums hade annars varit ett naturligt val, eftersom RSN's existerande ubåtsvapen helt är uppbyggt med hjälp från Kockums och Marinen, och med Kockums byggda ubåtar. Även om Saab, mot all förmodan, skulle köpa Kockums av Thyssenkrupp så har man nog ändå redan hunnit orsaka stor skada i form av förlorade exportavtal och därav minskande orderstock.Permannoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6025016426843392204.post-69389414643931844972013-01-04T11:20:11.563+01:002013-01-04T11:20:11.563+01:00Perman, jag föreslår inte att Danmark skaffar sig ...Perman, jag föreslår inte att Danmark skaffar sig ett ubåtsvapen utan att vi övar och skyddar handelssjöfart gemensamt. Om världsläget försämras så kapaciteten behöver utökas beställer danskarna ett par Iver Huitfeldt och svenskarna ett par A26 och så patrullerar vi ännu mera tillsammans. Det ger mera förmåga per peng än att danskarna skaffar sig eget ubåtsvapen och svenskarna egna fregatter.<br /><br />Ett samarbete med Norge skulle ge ännu flera möjligheter då de har ett ubåtsvapen att vidareutveckla.<br /><br />Givetvis skulle det underlätta enormt om Sverige och Finland gick med i Nato och norra delen av Nato utgjordes av en nordisk försvarsallians. <br /><br />Övervakning av civil fartygstrafik borde skötas bäst med hyfsat stora båtar som ger lagom långa pass för besättningarna så de får en ok veckorytm för familjelivet och stor tidsandel utmed farlederna, de båtarna finns redan men är inte integrerade i försvaret.<br /><br />Jag vet inte hur mängden sonarpåverkande skrovljud förändras med fartygsstorleken, man får leva med det så länge som förmågan är meningsfull. Tankarna är att grundutbilda och utvärdera många personer för att hitta personal för de få dyra systemen som korvetter, ubåtar och ubåtsjaktshelikoptrar. Flera rörliga sensorer och radiorelän borde alltid vara bra i modern krigföring. Att ha fler enheter som ger flera mål som en fiende behöver hitta och bekämpa är bra för att splittra fiendens resurser och höja kostnaden för ett angrepp, t.ex. 5 Visby plus 50 pyttebåtar som "låter" precis som en Visby i sin radiotrafik och radar där var och en skulle kunna sänka en ubåt, leda tung eld eller placera ut ett par intelligenta minor/torpeder. Sedan är datorkapacitet nästan gratis och tar ingen plats så givet klok inköpsförhandling är det rimligt att pyttebåtar har samma kommunikationssystem, stridsledningssystem osv som stora fartyg så man utbildar rätt.<br /><br />Jag tänker mig att det skulle vara klokt med en stor serie av en liten båt med mycket liten besättning och sittplatser men inte sovplatser för lika många lärare som besättning. Inget fartyg som är ute länge och patrullerar eller kastar sig mot fienden under krigstid för att slå på egen hand utan bara en förmåga att ha tätare närvaro nära hamn och vid tillfälle leda tung roboteld från land, korvetter eller flyg. I fredstid är uppgiften utbildning och att hålla lite mera koll på det som är över eller under ytan när det är isfritt. Riktigt sjöliv med långa tider till sjöss lär man sig senare på helt andra båtar.<br /><br />Jag tror att det är lockande att bygga stora båtar då skrovvolym och kapacitet för förnödenheter är billigt. Det som får kostnaden att dra iväg borde vara när man vill få den stora båten lika snabb som den lilla, ser lastkapaciteten och vill lasta på flera dyrbara vapensystem och ovanpå det får mer driftskostnader för systemslitage, bränsle och större besättning för att sköta alla system. Det blir ännu värre om värdet av de ytterligare systemen blir så stort att det motiverar extremt skydd mot brand och vapenverkan och ännu flera dyra system som fler lager i luftvärnet, anti-torped, osv.<br /><br />Sedan hoppas jag att vi kan nå över skamnivån på antal korvetter som krävs för att verka över Östersjön och nå ut i Nordsjön. Jag föreslår att vi helt enkelt inte skaffar oss förmågan att göra större saker än så på havsytan. Samma logik borde gälla för Finland, det borde vara ännu viktigare för dem att prioritera det territoriella försvaret och dela handelssjöfartsintresset med Danmark och Norge. Eftersom de knappast skulle kunna bidra med någon egen förmåga som ubåtar eller mindre fartyg i Nordsjön blir det upp till oss att vara draghjälp och argumentera för att vårt bidrag täcker upp för Finland medan deras stora arme gör att vi har råd att bidra med mer ubåtar och flyg.<br /><br />Hela mitt tänk utgår ifrån att ekonomin blir kass och bränslet skitdyrt samtidigt som detta göra att världen blir osäkrare så vi måste rusta trotts att det finns många andra skriande behov. Magnus Redinhttps://www.blogger.com/profile/11434285602139155027noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6025016426843392204.post-87767420314424512882013-01-03T20:40:13.173+01:002013-01-03T20:40:13.173+01:00Eftersom Norge och Danmark tillhör NATO så torde d...Eftersom Norge och Danmark tillhör NATO så torde det "tillstöta problem" milt uttryckt att slå samman de norska och svenska ubåtsvapnen. Danmark har inte längre något ubåtsvapen och kommer med all sannolikhet inte att få något heller under överskådlig framtid. Jag förstår din tanke med ett större antal mindre enheter, men det vi behöver är uthålliga och sjövärdiga fartyg för att kunna övervaka sjötrafiken runt våra kuster under längre tid och för utlandsmissioner. För att ett fartyg ska vara en bra ubåtsjaktplattform så krävs en viss storlek på fartyget, annars så riskerar man att sensorerna dränks av skrovljud i sjögång. Varför tror du finnarna skickar sina minfartyg på utlandsmissioner i stället för de små trånga Hamina fartygen? Och varför tror du att de finska stridsfartyg typ MTA 2020 som är tänkta att levereras runt 2020 kommer att bli mycket större än Rauma och Hamina fartygen?Permannoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6025016426843392204.post-72853490450869740662013-01-03T14:38:31.874+01:002013-01-03T14:38:31.874+01:00Jag vet tyvärr i stort sett ingenting om marin bas...Jag vet tyvärr i stort sett ingenting om marin basering. Jag har varit på studiebesök i Muskö som är en fantastisk anläggning men redan då innan marinen lämnade var det en ganska livlös plats. Jag vet att det har funnits mängder med ankringsplatser i skärgården förberedda för camouflering men jag har bara hållit i ett sådant oanvänt cammonät som nu skärs upp i små bitar för att camouflera jakttorn...<br /><br />Det lilla jag vet om basering är från att jag för länge sedan tomtade runt som VPL i stationskompaniet på en flygets Bas90 och först klargjorde flygplan och sedan var lite allt-i-allo för kompanichefen. När jag hörde talas om stödfartyg träffade jag på tankar på nätet om ett stort fartyg eller två som även skulle kunna ta med sig kustjägare med Stridsbåt 90. Det kändes som om alla letade efter sitt existensanledning inom utlandsmissioner och det föreföll för mig bisarrt med en yttepytteliten expeditionär marinkår med ett specialfartyg och en handfull småbåtar. Att använda stödfartyg för att förlänga tiden till sjöss med befintliga korvetter och ubåtar förefaller mycket sundare och borde med fartyg byggda med civil off-shore klassning med högre standard än enklaste civila fartygen vara mycket billigare och snabblevererat än nya stora stridsfartyg.<br /><br />Men jag blir ändå fundersam på om stödfartyg är det som man egentligen vill ha för försvaret i närområdet. Med mitt gamla Bas90 tänk från flyget undrar jag om det inte vore billigare och mindre känsligt för att få allt utslaget på en gång att ha ett större antal lastbilsburna baser som grupperar i de många civila hamnarna. Men det borde kräva mer personal, å andra sidan skulle ett sådant förband om det har eget luftvärn och förmåga att skjuta fartygens tunga robotar även bli ett dugligt försvar av hamnar och ge djup i sjöförsvaret.<br /><br />Utgående från dessa funderingar undrar jag om stödfartyg egentligen är det bästa för att försvara Sverige. Skulle jag titta djupare på detta skulle jag kolla på hur Finland gör då de rimligtvis har exakt samma behov av att försvara skärgård och närliggande vatten. <br /><br />Finlands och Sveriges kustförsvar borde vara ett bra exempel på en annan form av samarbete, ett där identiska behov ger att man kan använda samma materiel, verkstäder, utbildningsanläggningar, taktikutveckling och t.o.m. under brinnande krig använda varandras baser och ammunition.<br /><br />Mina funderingar är alltså att ubåtarna borde vara den enda "riktiga" flottan som används ihop med Norges och Danmarks flottor, medan den talrika "flottan" mera rör sig emot Hamina, kanske kompletterade med ännu mindre båtar i stora antal som har exakt samma utrustning som en ubåtsjaktshelikopter plus någon mer förmåga. Större delen av "flottan" skulle då bli landförband som är lastbilsrörliga utmed kusten med självförsvarsförmåga och förmåga att verka med fartygens ammunition så den dyrbara och fåtaliga ammunitionen kan ge försvaret största möjliga uthållighet.<br />Magnus Redinhttps://www.blogger.com/profile/11434285602139155027noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6025016426843392204.post-86277247757718559642013-01-01T17:14:17.708+01:002013-01-01T17:14:17.708+01:00Ja, det är även ett bra exempel på hur olika lände...Ja, det är även ett bra exempel på hur olika länders komparativa fördelar kan och bör utnyttjas. Något mindre ytfartyg i kombination med stödfartyg når också en lång uthållighet, vilket även är det koncept som marinen förordat för att även uppnå hög flexibilitet med tanke på hur vår nationella militärgeografi ser ut.<br /><br />Fredrik Norrby<br />Chef Första ubåtsflottiljenAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6025016426843392204.post-42380154743149850912013-01-01T17:06:22.567+01:002013-01-01T17:06:22.567+01:00Jag menar med detta ett antal saker. Jämfört med f...Jag menar med detta ett antal saker. Jämfört med för bara några år sedan är Gotland mer i fokus inom Försvarsmakten och i försvarspolitiken än tidigare, vilket kommer att påverka Försvarsmakten utformning. Rent konkret har inte mycket hänt ännu - det stämmer. Planerings- och övningsmässigt hade både marin- och flygvapeninspektören sina fältövningar på Gotland 2012 (samtidigt!) och detta på order från chefen insats.<br /><br />Fredrik Norrby<br />Chef Första ubåtsflottiljenAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6025016426843392204.post-21333290110834181242013-01-01T16:56:52.929+01:002013-01-01T16:56:52.929+01:00Jo, så borde det vara. I FMOrg 13 har jag fem besä...Jo, så borde det vara. I FMOrg 13 har jag fem besättningar för fyra ubåtar. Den femte besättningen är dock till för att kunna skicka personal på skola, vara föräldralediga mm, för om inte den hade funnits som en redundans / ryckdämpare hade det medfört att en ubåt hade behövt bli stillaliggande om en nyckelperson ska utbildas. Men nuläget med 25% vakanser gör att det uppstår brister lite varstans i förbandet idag, varför diskussionen om den femte besättningen just nu är teoretisk - tyvärr.<br /><br />Fredrik Norrby<br />Chef Första ubåtsflottiljenAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6025016426843392204.post-33830999629788171092013-01-01T16:45:12.994+01:002013-01-01T16:45:12.994+01:00Svaret på detta ligger i vad som menas med ett ubå...Svaret på detta ligger i vad som menas med ett ubåtsvapen. Är det med den profil Sverige nu har - i framkant av utvecklingen och innovativt - samt med en hög inhemsk "know how" så är det min bedömning att gränsen ligger på fyra-fem ubåtar och ca sju besättningar. Detta baserat på vilken tid som då kan uppnå till sjöss, samtidigt som en tillräcklig mängd personal med gedigen ubåtskunskap kan jobba i HKV och FMV etc. Dessa båda numerärer är mina långsiktiga mål för ubåtsflottiljen och det svenska ubåtsvapnet. <br /><br />Om ubåtssystemet inte har tillräcklig volym av personal kommer det i framtiden inte att vara det ubåtssystem som vi i Försvarsmakten är vana vid idag. Sverige kan idag konstruera egna och fantastiskt bra ubåtar, och det är bl.a. tack vare den tidigare numerären. Idag lever vi till stor del av arvet, men det går inte lång tid till.<br /><br />Alternativet till egna ubåtar - och för att kunna utveckla dessa krävs som sagt en viss numerär - är att anskaffa ubåtar från annan leverantör. Dessa blir dyrare, men inte bättre. Volymresonemanget ha likheter med det svenska flygvapnet. Om JAS ska kunna utvecklas i Sverige krävs en viss volym flygplan och flygförare i Försvarsmakten. Kan inte detta upprätthållas går det heller inte att ha ett "moderflygvapen".<br /><br />Det nya personalörsörjningssystemet med sjömän på våra ubåtar medför att både kompetensen och därmed även kapaciteten är än bättre än tidigare, och detta är mycket positivt för ett system som ubåtsvapnet som lever på den interna kompetensen i hög grad.<br /><br />Fredrik Norrby<br />Chef Första ubåtsflottiljenAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6025016426843392204.post-12805564036757102022012-12-30T13:51:24.876+01:002012-12-30T13:51:24.876+01:00Cooop
Jag ställer in mig i ledet av gratulationer ...Cooop<br />Jag ställer in mig i ledet av gratulationer till en mycket intressant läsning! hoppas på mera!<br />Norrby ät som förra chefen arme och förra chefen flygvapnet föregångare som jag personligen också tackat samtliga tre för på "deras" bloggar, fler borde komma med pos feedback så öppenheten förhoppningsvis fortsätter.<br /><br />CooopAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6025016426843392204.post-22858346013982247042012-12-30T11:40:56.412+01:002012-12-30T11:40:56.412+01:00För ungefär tio år sedan så intervjuades den dåvar...För ungefär tio år sedan så intervjuades den dåvarande chefen för ubåtsflottiljen, och han sa bl a att gränsen vad gäller ett minimum av antal ubåtar i ubåtsvapnet för att kunna vidmakthålla kompetensen även in i framtiden går vid sju ubåtar. Idag har vi fem ubåtar och om några år fyra. Var går gränsen idag?<br />Permannoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6025016426843392204.post-39040024053575567672012-12-29T22:26:43.161+01:002012-12-29T22:26:43.161+01:00Håller med! Bra gjort, ser fram emot fortsättninge...Håller med! Bra gjort, ser fram emot fortsättningen. <br /><br />/Commander Commanderhttps://www.blogger.com/profile/05937764458328042850noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6025016426843392204.post-50894275343177933982012-12-29T22:21:27.929+01:002012-12-29T22:21:27.929+01:00Borde det inte vara mer än en komplett besättning ...Borde det inte vara mer än en komplett besättning per ubåt? <br /><br />Till att börja med borde det vara en helt komplett besättning med en del juniorer och en som kan samlas ihop av föräldralediga, sjömän på utbildningar, sjömän som håller utbildningar och sjömän på väg mot andra tjänster pga att de närmar sig konditionsgränserna?Magnus Redinhttps://www.blogger.com/profile/11434285602139155027noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6025016426843392204.post-37857427552173648482012-12-29T20:38:27.365+01:002012-12-29T20:38:27.365+01:00Vad menar Norrby med ökad fokusering på Gotland?
...Vad menar Norrby med ökad fokusering på Gotland? <br />Mig veterligen så är det enda som hänt under året att FM lämnat hamnen i Fårösund och att öns försvar fortfarande bara består av ett åderlåtet hemvärn och dito utbildningsgrp.<br />I övrigt en bra intervju!<br />/StrandridarenAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6025016426843392204.post-81409153843084219932012-12-29T19:05:54.842+01:002012-12-29T19:05:54.842+01:00Ja, den har jag suttit på länge nu. Det har varit ...Ja, den har jag suttit på länge nu. Det har varit så mycket andra viktigare saker att lyfta fram i debattljuset.<br /><br />Jag kan lova att det kommer under 2013, men inte vilken månad och dag... ;)Skipperhttps://www.blogger.com/profile/06346618056543332953noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6025016426843392204.post-65691376629513650182012-12-29T17:55:22.415+01:002012-12-29T17:55:22.415+01:00På min önskelista över vad skipper skriver om 2013...På min önskelista över vad skipper skriver om 2013 står sista delen om rb-15 högt i kurs :)Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6025016426843392204.post-69417778045073951522012-12-29T17:43:48.206+01:002012-12-29T17:43:48.206+01:00Det vore intressant om ubåtsförmågan kunde utveckl...Det vore intressant om ubåtsförmågan kunde utvecklas till sex eller åtta ubåtar som används i samverkan med Norge eller Danmark som har stora ytfartyg med lång uthållighet. Då skulle våra ubåtar och deras stora fartyg gemensamt kunna säkra handelssjöfarten.Magnus Redinhttps://www.blogger.com/profile/11434285602139155027noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6025016426843392204.post-70875007061583313962012-12-29T16:14:18.938+01:002012-12-29T16:14:18.938+01:00Tack, vi får väl se vad 2013 har med sig.Tack, vi får väl se vad 2013 har med sig.Skipperhttps://www.blogger.com/profile/06346618056543332953noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6025016426843392204.post-74928427318666535312012-12-29T15:40:33.220+01:002012-12-29T15:40:33.220+01:00Tack för en välgjord och synnerligen intressant in...Tack för en välgjord och synnerligen intressant intervju! Törs man hoppas på att detta är första avsnittet i en serie intervjuer i samma anda med alla marinens förbandschefer som kröns av en intervju med MI själv?Tjänstemannennoreply@blogger.com