tag:blogger.com,1999:blog-6025016426843392204.post5193727783971916371..comments2024-03-15T21:52:08.228+01:00Comments on Skipper: Prestige inom sjöräddningsområdet?Unknownnoreply@blogger.comBlogger22125tag:blogger.com,1999:blog-6025016426843392204.post-77996410307267905822015-07-07T09:06:56.241+02:002015-07-07T09:06:56.241+02:00Här i Finland sköter sjöbevakningen (KBV) all yträ...Här i Finland sköter sjöbevakningen (KBV) all yträddning med helikopter. Det passar bra in med det övergripande ansvar för sjöräddning sjöbevakningen har.<br /><br />Det vore svårt att göra med frivilliga krafter. Ytbärgning är fysiskt otroligt krävande, och kräver ständig övning. Helikopterbesättningarna är i min erfarenhet mycket yrkesskickliga. <br /><br />Det är också det enda som är riktigt viktigt; en väl inövad besättning och tillräckligt bra utrustning. Vilka emblem det finns på helikoptern gör detsamma. Om någon nödställd i Sverige inte får syn på tre kronor genom snöbyarna förrän han redan är uppe vid helikoptern, och då upplever sig kränkt av militärens närvaro, får han väl erbjudas terapi efteråt ;)Danielnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6025016426843392204.post-66234104544305192582015-06-28T20:26:18.199+02:002015-06-28T20:26:18.199+02:00Du har inte källor som stödjer att det du beskrive...Du har inte källor som stödjer att det du beskriver är ett genomgående problem. Sjöfartsverkets räddningshelikoptrar har vi ett antal tillfällen genomfört larm i väldigt svåra väderförhållanden vilket finns dokumenterat. <br /><br />Det är alltså Sjöfartsverket vi talar om, inte Norrlandsflyg, även om det i praktiken är samma personal som flyger. En stor del av denna personalstyrka, både administrativa och operativa funktioner, har för övrigt en bakgrund inom helikopterflottiljen. Jag skulle också vilja påstå att det som regel existerar en ömsesidig respekt för varandras arbete mellan Sjöfartsverkets och Försvarsmaktens helikopterbesättningar. Det finns ingen anledning att framställa det som att man träter om vem som gör jobbet bäst, för sådana debatter är mycket ovanliga i verkligheten och ingen sida kan vinna. Skipper med fler har i sina inlägg i ämnet alltid varit tydlig med att det inte finns några klagomål på besättningarna och deras förmåga. Kritiken handlar om styrning, resurshantering och hur SAR organisationen i helhet ska skötas.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6025016426843392204.post-65092354234187879712015-06-28T20:15:14.587+02:002015-06-28T20:15:14.587+02:00Det är tyvärr inte enbart skitsnack. Sjöfartsverke...Det är tyvärr inte enbart skitsnack. Sjöfartsverket har inte blivit jättebra behandlade när det kommer till lokaler mm. Det är olyckligt om Sjöfartsverket inte varit mer tydliga med hur de ser på saken men för det första är det inte spikat att man ska bort från F17, och för det andra så handlar det om att vad man erbjudits från Försvarsmaktens håll tyvärr påverkar operationen negativt enligt Sjöfartsverket.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6025016426843392204.post-40969690968059921602015-06-28T15:33:04.860+02:002015-06-28T15:33:04.860+02:00Skitsnack av värsta sorten!Skitsnack av värsta sorten!Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6025016426843392204.post-60174219163282195742015-06-28T15:32:26.806+02:002015-06-28T15:32:26.806+02:00Sjöfartsverkets grabbar är bra på att flyga i vack...Sjöfartsverkets grabbar är bra på att flyga i vackert väder, men sen blir det värre. Mkt begr erf från att operera i riktigt dåligt väder. Noll erfarenhet från stora katastrofer. Det kommer straffa sig fett den dagen skiten träffar fläkten och alla tror att Norrlandsflygarna ska fixa biffen.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6025016426843392204.post-81377345941876912892015-06-28T15:27:30.088+02:002015-06-28T15:27:30.088+02:00Dagens SAR-verksamhet håller en högre beredskap (k...Dagens SAR-verksamhet håller en högre beredskap (kortare insatstid) 24/7 än vad FM någonsin mäktade med. Fem helikoptrar låter lite, men vi kan inte dimensionera för en fartygskatastrof, som - tack och lov - inte händer en gång per decennium. Därtill är SjöV (tidigare Norrlandsflyg) hkp-besättningar i betydligt bättre "räddningstrim" än vad FM motsvarande besättninngar var, som, även om de var lika kompetenta i sak, ändå hade sjö- och flygräddning som tillikauppgift. Minns Rörö.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6025016426843392204.post-75324981231906501672015-06-28T15:24:10.548+02:002015-06-28T15:24:10.548+02:00F17 har under många år behandlat SAR-helikoptern m...F17 har under många år behandlat SAR-helikoptern med besättningar som något som katten har släpat in; allt från en förläggning så långt bort det bara gick på området till rena trakasserier från delar av den kvarvarande helikopterpersonalen...<br />... som var sura över att Norrlandsflyg fick ta över SAR-verksamheten sedan FM tackat nej (!).Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6025016426843392204.post-82294376235543949722015-06-28T15:21:31.409+02:002015-06-28T15:21:31.409+02:00En helikopter är ett flygplan i bemärkelsen luftfa...En helikopter är ett flygplan i bemärkelsen luftfartyg. Förmodligen menar du fixed-wing. <br />Mvh<br />Messerschmitt :)Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6025016426843392204.post-56235822342770793472015-06-15T22:54:25.417+02:002015-06-15T22:54:25.417+02:00Bra Skipper! Håller med Dig fullkomligt! De uttala...Bra Skipper! Håller med Dig fullkomligt! De uttalanden som SSRS ledning gjorde när Maritimutredningen publicerades var ju helt otroligt korkade. De hejades ivrigt på av folk som inte begrep bättre i diverse kommentarsfält. Jag förstår inte varför man i SSRS, som i grunden är en fantastisk organisation, är så rädda för de andra aktörerna inom SAR. Ännu mer obegripligt blir det när det nu blir mer och mer vanligt att organisationen har svårt att rekrytera frivillig personal, och därmed hålla beredskapen. <br />Ang FM hkp vinschförmåga har jag från säker källa hört att den är på frammarsch. Vet inte hur mkt som är offentligt dock. Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6025016426843392204.post-85129933426507612232015-06-15T12:22:48.102+02:002015-06-15T12:22:48.102+02:00Hej tack för intressant blogg.
Men anledningen til...Hej tack för intressant blogg.<br />Men anledningen till att vi har civilssjöräddning är slutsatser efter Estonia.Även om piloterna gjorde heroiska insatser så var det ineffektiva.Det vara proffsen som gjorde skillnad. En helikopter från Sverige<br />Och en från Finland.<br /><br />Detta är fakta som går att läsa i utredningen.<br />Det andra är att det är den civila sjöfarten som bekostar kallaste i första hand, alltså är det inte riktigt smakfullt låta militära enheter sköta detta.KBV är inte en civilmyndighet.<br />Sjöräddningen i Sverige är bättre i Sverige idag än på 80 och 90 talet.<br /><br />Allt var inte bättre förr.<br /><br /><br /><br /><br /><br />Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6025016426843392204.post-10094467846635765072015-06-14T22:52:42.137+02:002015-06-14T22:52:42.137+02:00Skandalen fortsätter!!!
Sjöfartsverket är inte in...Skandalen fortsätter!!!<br /><br />Sjöfartsverket är inte intresserade av att basera sina två helikoptrar på F17 längre. Meningen är att ny hangar och lokaler ska börja byggas redan nu i sommar, som en del av Ronnebypaketet. Sjöfartsverket har varit med under hela planeringen, i många år! Istället ska man hitta en "annan bas" men lovar att vara kvar i Blekinge... Låter som de vill bygga helt nytt, helt eget. Vad är huvudskälet? Att man vill distansera sig än mer från Försvarsmakten?<br /><br />Och nästa fråga jag ställer mig: kommer man nu avbryta investeringen i de hangarer Sjöfartsverket skulle hyra och spara de pengarna till annat, eller kommer Fortverket bygga klart och täcka inkomstförlusten med högre hyror från Försvarsmakten istället? Förbannad blir jag!<br /><br />http://www.svt.se/nyheter/regionalt/blekinge/sjofartsverket-valjer-bort-kallingeFV-sergeantenhttps://www.blogger.com/profile/14496861017426531902noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6025016426843392204.post-65792881412792395412015-06-13T11:01:11.052+02:002015-06-13T11:01:11.052+02:00Missförstå telefonkontakt + mejl + film på resurse...Missförstå telefonkontakt + mejl + film på resursen? Missförstår man så tydlig information så ska man nog inte hålla på med den typen av verksamhet som SSRS gör.Teknikernhttps://www.blogger.com/profile/02841717429962847349noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6025016426843392204.post-31612949391398195102015-06-13T10:04:27.100+02:002015-06-13T10:04:27.100+02:00Hej,
Jag skrev ett svar i ett annat inlägg som ja...Hej,<br /><br />Jag skrev ett svar i ett annat inlägg som jag tycker passar väldigt bra här och jag får förresten tacka Skipper för att han lät mig hållas i en ganska lång utläggning. De tre sista kommentarerna här:<br /><br />http://navyskipper.blogspot.se/2015/04/brandbekampning-sommaren-2015.html<br /><br />Mina kommentarer där sammanfattar nog också varför jag anser att även Skipper, med fler förespråkare av Försvarsmakten som huvudman för sjöräddning, själva är aktörer i detta spel av prestige där populism kommer före fakta.<br /><br />Jag vill i sammanhanget passa på att påminna om ett stycke jag nämnt tidigare. I haveriutredningen för Estonia hittar ni på sidan 108 en tabell över vilka räddningsenheter som gjorde vad. Som t.ex. den finska helikoptern OH-HVG som räddade totalt 44 personer - jämfört med 50 personer fördelat på de 14 svenska räddningshelikoptrar som deltog. På tal om kapacitet. Men läs gärna mina andra kommentarer för en mer genomgående förklaring.<br /><br />http://www.havkom.se/virtupload/content/100/Estonia_JAICrapport_Sv.pdf<br /><br />//ClaesAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6025016426843392204.post-81184767432758596152015-06-12T22:56:01.384+02:002015-06-12T22:56:01.384+02:00Samma stf Generaldirektör pp SjöfartsVerket som ve...Samma stf Generaldirektör pp SjöfartsVerket som verkar ha lite svår att hantera LoU och offentlihetsprincipen, ref SvT-UG-programmet från April2015, länk http://www.svt.se/ug/miljardaffar-gjordes-upp-pa-privata-mejladresserAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6025016426843392204.post-14662942511493551972015-06-12T22:29:51.957+02:002015-06-12T22:29:51.957+02:00Det där liknar ju en debatt med kärnkraftsmotstånd...Det där liknar ju en debatt med kärnkraftsmotståndare! :PAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6025016426843392204.post-78055888566139831302015-06-12T22:21:11.351+02:002015-06-12T22:21:11.351+02:00SSRS vd Rolf Westerström et consortes bedrev som s...SSRS vd Rolf Westerström et consortes bedrev som sagt en synnerligen högljudd och aktivistisk kampanj i anslutning till att Maritimutredningen överlämnade sitt betänkande sommaren 2012. Syftet synes ha varit att undergräva trovärdigheten i utredningens förslag samt att misskreditera Kustbevakningen och Försvarsmakten. Motvilligt tvingas man nog tillstå att de lyckades hyggligt väl i sitt uppsåt.<br /><br />Den 5 december 2012 tog Rolf Westerström emot en generös penninggåva på drygt 400 000 kr från en av putinregimens mer framträdande tillskyndare i landet - Nord Streams chefsrådgivare Lars O Grönstedt. <br /><br />En händelse som ser ut som en tanke…<br /><br />Läs mer om Grönstedt och Nordsteam:<br />https://kristermaconi.wordpress.com/2009/10/01/nord-streams-stasikontakter/<br />Oberonhttps://www.blogger.com/profile/13515445202340046979noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6025016426843392204.post-41666662854475910602015-06-12T16:35:57.468+02:002015-06-12T16:35:57.468+02:00Det kan ju kanske bero på något missförstånd? Seda...Det kan ju kanske bero på något missförstånd? Sedan är vi alla olika och man ska absolut inte svartmåla hela SSRS. Här finns nog likt inom alla organisationer både bättre och sämre personligheter. Skipperhttps://www.blogger.com/profile/06346618056543332953noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6025016426843392204.post-15015329607230555012015-06-12T15:01:42.039+02:002015-06-12T15:01:42.039+02:00SSRS ger jag inte mycket för och anledningen är de...SSRS ger jag inte mycket för och anledningen är denna:<br /><br />För några år sen inköptes en större äldre vattenskoter som även är lastbärande tillsammans med trailer. Den utrustades så att den även kunde agera bogserare om sådant skulle behövas och då jag även är dykare så hörde jag mig för om det fanns intresse av min hjälp och kunskap vid ev. haverier. Jag har även stor kunskap om tekniska system samt motorer av alla sorter och storlekar (renoverar bla.) och intresset för mig och min kompetens var stor,,,,,,,men bara i detta enda telefonsamtalet och sen hände ingenting. Jag har fortfarande inte hört något från SSRS och kommer aldrig att höra nåt heller är jag övertygad om. Revirpinkeri??? Fan vet. Jag har iallafall noll och inget förtroende för någon som först är "jätteintresserad" och sen aldrig mer hör av sig.Teknikernhttps://www.blogger.com/profile/02841717429962847349noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6025016426843392204.post-19926665288849420432015-06-12T09:16:36.286+02:002015-06-12T09:16:36.286+02:00Skillnad på ledning och fotfolk; så är det i alla ...Skillnad på ledning och fotfolk; så är det i alla stora organisationer. Är själv aktiv som frivillig sjöräddare och har inte träffat på någon enda frivillig som har något emot samverkan med marina enheter på någon nivå. I samma veva som maritimutredningen publicerades och Westerström gjorde sina uttalanden var jag på studiebesök på JRCC på Käringberget. Där sitter SjöV personal redan samgrupperad med Kbv inne på gamla KA4-området. På direkt fråga svarade två av SjöV-folket att för deras del skulle det inte spela någon roll om de var anställda av marinen i stället. Vad det organisatoriska anbelangar så är det för enskild sjöräddningsenhet fullständigt egalt vilken myndighet det är som av regeringen fått uppdraget att vara huvudman för verksamheten.<br /><br />Sedan finns förstås enskilda som har en tydlig uppfattning i särskilda frågor. Den som vill tycka att sjöräddningshelikopterläget i dag är bättre än för 25 år sedan må väl göra det. För egen del håller jag snarare med Skipper i den saken.<br /><br />Nitpick om statens flygoperatörer: Åtminstone FM, Kbv, SjöV och polisen har väl flygetyg, men bara FM har både flygplan och helikoptrar? Kanske finns fler ändå?<br />Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6025016426843392204.post-16866500003982849952015-06-11T22:25:03.255+02:002015-06-11T22:25:03.255+02:00Hur kan en myndighet resonera på det sättet, mitt ...Hur kan en myndighet resonera på det sättet, mitt förtroende för svenska myndigheter bara sjunker och sjunkerAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6025016426843392204.post-46973593601903274082015-06-11T21:46:07.420+02:002015-06-11T21:46:07.420+02:00"Det nya systemet där Sjöfartsverket i ställe..."Det nya systemet där Sjöfartsverket i stället upphandlar civila helikoptrar som står i beredskap är bättre än det gamla."<br /><br />Sjöfartsverket upphandlar? Skall det inte stå inhandlar...Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6025016426843392204.post-67114474059474377132015-06-11T20:11:47.612+02:002015-06-11T20:11:47.612+02:00Det är hopplöst att föra en debatt när ena sidan i...Det är hopplöst att föra en debatt när ena sidan inte använder fakta och slänger ur sig en massa populistiska uttalanden. Men det som gör mig mest förbannad är ett statligt verks revirpinkeri istället för att se till effekt och kostnad för samhället.<br />Vad hände förresten med utredningen om KBV, dog den sotdöden?Anonymousnoreply@blogger.com