tag:blogger.com,1999:blog-6025016426843392204.post8852421968095100147..comments2024-03-15T21:52:08.228+01:00Comments on Skipper: Grundstött fartyg läcker olja - Svenska kusten hotadUnknownnoreply@blogger.comBlogger4125tag:blogger.com,1999:blog-6025016426843392204.post-85909446978510637242011-02-20T14:25:54.134+01:002011-02-20T14:25:54.134+01:00Oh du olja, som skänker frid åt upprört hav. Tanka...Oh du olja, som skänker frid åt upprört hav. Tankar vars utsläpp blott natten ser.<br /><br />Kom att tänka på detta citat ur Blandaren när jag läste ditt inlägg.Sumatrahttps://www.blogger.com/profile/07049689435284570265noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6025016426843392204.post-29145629305957322612011-02-19T09:40:01.815+01:002011-02-19T09:40:01.815+01:00@ Anonym 11:39
En vaktstyrman som går vakt om vak...@ Anonym 11:39<br /><br />En vaktstyrman som går vakt om vakt (vanligt förekommande) har en ordinarie veckoarbetstid om 84 timmar. Till detta kan han göra 13 timmar ÖT/kalendervecka. Den ÖT som görs härutöver hamnar i "svarta boken" och sätts upp en vecka, när läget blivit lugnare. Denna senare metod är inte enligt regelboken men görs ändå för att undvika gratisarbete och för att ändå hålla fartyget igång.<br /><br />Härutöver åläggs styrmannen att delta i säkerhetsövningar (livbåtsövningar och brandövningar) på ÖT som särredovisas och som inte ingår i de 13 ÖT-timmarna ovan.<br /><br />Beskrivningen ovan har några få år på nacken, så något kan ha ändrats. Bl.a. har reglerna för utkikstjänsten ändrats tror jag, så att det är möjligt för styrmanen att gå ensam på bryggan. Förr var utkiken tvungen att hålla sig i bryggans omedelbara närhet. <br /><br />Obemannade maskinrum har årtionden på nacken. Lastfartyg som går mellan Nordeuropa och Medelhavet kan ha en maskinchef som ende tekniker ombord. Ständig jour på nätterna. Ett sätt att härda ut är att fästa larmknappen med nedstuckna tandpetare, så att man får några timmars sömn. Kontrollpanelen ser ut som en igelkott ;-)Sumatrahttps://www.blogger.com/profile/07049689435284570265noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6025016426843392204.post-14244863809449941662011-02-18T11:49:22.307+01:002011-02-18T11:49:22.307+01:00Jag vet inte exakt vad som gäller civil sjöfart, m...Jag vet inte exakt vad som gäller civil sjöfart, men för militär del gäller följande som jag tror överrensstämmer med civila krav:<br /><br />Chef ska planera arbetspassen så att säkerhetsbesättningen under en rullande<br />24-timmars period erhåller minst 6 timmars sammanhängande vila alternativt, om det kan säkerställas att säkerhetsbesättningen erhåller minst 6 timmars sömn får dessa 6 timmar vara uppdelade på flera perioder om minst<br />1 timma, alternativt 8 timmars vila som får uppdelas i två perioder om 4<br />timmar sammanhängande vila.<br />Chef skall planera arbetspassen så att de ej överstiger 10 timmar utan rast.<br /><br />Läs denna artikel om fusk med vilotidsregler:<br />http://svt.se/2.22620/1.1066209/fusk_med_arbetstider_inom_sjofarten?lid=is_search549588&lpos=143&queryArt549588=Kalmar&sortOrder549588=0&doneSearch=true&sd=22634&from=siteSearch&pageArt549588=14<br /><br />Läs även denna forumtråd:<br />http://www.landgangen.se/forumsmf10/index.php?topic=4476.0Skipperhttps://www.blogger.com/profile/06346618056543332953noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6025016426843392204.post-89672409642526625962011-02-18T11:39:31.805+01:002011-02-18T11:39:31.805+01:00Jag har for mig att dom har speciella arbetstidsre...Jag har for mig att dom har speciella arbetstidsregler i sjofarten?<br />Ifall det stammer, vilka tider skall dom folja?Anonymousnoreply@blogger.com