tag:blogger.com,1999:blog-6025016426843392204.post97812907225730542..comments2024-03-15T21:52:08.228+01:00Comments on Skipper: Under ytan - Del 3 - Ubåtsjakt vid Fårö 1962Unknownnoreply@blogger.comBlogger3125tag:blogger.com,1999:blog-6025016426843392204.post-44284009838026602502014-04-09T12:52:04.472+02:002014-04-09T12:52:04.472+02:00Minne från bryggan på Jagaren Halland
Ref:
Fartyg...Minne från bryggan på Jagaren Halland<br /><br />Ref:<br />Fartyget erhåller omgående sonar-kontakt, på den här tiden benämnt hydrofon-kontakt, med en ubåt på samma position som radarekot fanns. Fartygschefen blåser för första gången i sitt liv skarpt "Klart skepp"! För säkerhets skull lägger han till "Inte övning, inte övning". Den främmande ubåten varnas inledningsvis med hjälp av ett antal knallskott i vattnet utan synbart resultat.<br /><br />Mitt minne;<br />Fartygschefen kommer eller befinner sig redan på bryggan och tar mikrofonen. Han meddelar att främmande objekt siktats med radar och bekräftats med sonar och att alle man skall intaga stridspositioner. Jag står till höger om Fartygschefen och arbetar med ett instrument då detta utspelar sig. Jag minns särskilt frasen; "Inte övning, inte övning". Däremot minns jag inte uttrycket "Klart skepp"! , utan ordet "stridspositioner". <br /><br />Jag minns att ett flertal knallskott avlossades, men att någon ubåt ej kom till ytan. Därefter dumpades sjunkbomber. Fartygets hastighet var hög minns jag. I det ögonblick då dessa pjäser briserad på rad och på avstånd efter Halland kändes det som att fartyget för ett ögonblick upphörde att röra sig framåt, utan att det var en jätte som stod på havets botten och lyfte Halland. Det var ett overkligt ögonblick, som jag inte glömmer.<br /><br />Fortsättningen följde sedan med att avlossa Bofors AU raketer samt projektiler från de övriga jagarna.<br /><br />Någon tid efter att objektet ej längre kunde jagas återgick verksamheten till det normala. Nu måste läsaren förstå att detta skådespel påverkade oss i besättningen, vi var helt enkelt "uppskruvade". <br /><br />Det som sedan hände verifierar denna "uppskruvning". Ett ljud distribuerades över fartygets högtalarsystem. Detta var tillräckligt för att hela besättningen intog "stridspositioner". Jag minns bilden av besättningsmän som inte sprang över däcket utan formligen färdades några decimeter över däckets yta utan att nudda gångbanan. <br /><br />Jag kan inte minnas hur lång tid detta tog, men att det säkert var ett rekord som aldrig igen kommer att upprepas. Likheter med oljad blixt ligger inte långt bort. Till och med "kryte", sas det var snabbheten själv.<br /><br />Efter ett tag blev vi informerade att återgå till normala göromål. På något sätt hade bryggans mikrofon ej blivit avstängd och att mikrofonen hade skapat ett skrapljud som vi alla reagerade på.<br /><br />Efteråt berättades det att stridsammunition hade laddats men att kontraorder hade kommit och att s.k. Grisar skulle laddas samt att då detta var utfört, stridsammunition skulle laddas igen. Men att då detta skede hade löpt sin lina hade objektet lämnat svenskt territorialvatten.<br /><br />Jag minns att vi besättningen "knorrade" och var upprörda därför att händelseförloppet hade saboterat den förväntade permission till lands. <br /><br />Vid ett annat tillfälle riggade jag och några andra upp en TV-antenn på spaningsradarns antenn samt att vi vred denna stora antenn så att vi kunde titta på en fotbolls-match på en TV som någon halat fram och ställt på däck. Eftersom fartyget drev med luftströmmar och vattnets rörelser var vi nödgade att korrigera den stora antennens inriktning.<br /><br />Min uppgift var att kontinuerligt justera radarns PPI enheter, ty Rudberg ville att detta skulle ske, och han förhörde sig varje gång vi träffades om utrustningens tillstånd. Han poängterade för mig att det var viktigt för fartyget inte skulle gå på grund. Detta insåg jag då jag vid annat tillfälle hade iakttagit en drivaxel som såg ut som en korkskruv. Drivaxeln låg på plats på varvet i Stockholm. Han var en trevlig person att ha att göra med. Då var han kommendör tror jag. <br /><br />Teletekniker på HallandTeletekniker på Hallandnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6025016426843392204.post-41566683695838895022013-03-24T23:02:41.768+01:002013-03-24T23:02:41.768+01:00Hej!
Tack för ett intressant inlägg.
Ett litet påp...Hej!<br />Tack för ett intressant inlägg.<br />Ett litet påpekande dock, provskjutningarna genomfördes från VIALMSUDD på norra Gotland. D v s udden S SVINGRUNDS FYR på kartbilden ovan.<br /><br />Har du möjlighet att markera i sjökortet ungefär var jagarna fick kontakt?<br /><br />M v h<br />NorderguteAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6025016426843392204.post-81679481735983065922013-03-24T19:41:43.486+01:002013-03-24T19:41:43.486+01:00Stort tack, fortsätt!Stort tack, fortsätt!Lars Gyllenhaalhttps://www.blogger.com/profile/17851097994709218280noreply@blogger.com