tag:blogger.com,1999:blog-6025016426843392204.post14615325612249296..comments2024-03-15T21:52:08.228+01:00Comments on Skipper: I sista minuten - Fem timmar på en arbetsplats i kalla krigets skugga (Del 2 av 4)Unknownnoreply@blogger.comBlogger7125tag:blogger.com,1999:blog-6025016426843392204.post-76414157238378347162016-04-19T18:29:53.194+02:002016-04-19T18:29:53.194+02:00tack
mkt intressant
/fd jägarfänriktack<br />mkt intressant<br />/fd jägarfänrikAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6025016426843392204.post-2024239554606306722016-04-19T14:55:13.610+02:002016-04-19T14:55:13.610+02:00Tack Rolf för ditt arbete med att återge och rekap...Tack Rolf för ditt arbete med att återge och rekapitulera för oss, det som vi minns, men allt sämre.<br />Hoppeligen kan andra läsare se läget framför sig både militärt och civilt. Gör sedan en egen bild med dagsläget framför dig och med t ex Gotland och dess resurser i fokus! Åtgärd?!Tygmästarenhttps://www.blogger.com/profile/12910189457675629072noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6025016426843392204.post-3366167797821684722016-04-19T14:21:41.532+02:002016-04-19T14:21:41.532+02:00Bäste Magnus Redin,
Eftersom det stod så i kallels...Bäste Magnus Redin,<br />Eftersom det stod så i kallelsen och jag var dessutom krigsplacerad i flygtjänst på en viss flygplantyp.<br />Det har alltid varit kronisk brist på flygande personal och när jag efter ett antal år flyttade tillbaka till Sverige så fick jag ett otal förfrågningar om att återigen "ställa upp" och då flyga som "rep.gubbe".<br />"Det kalla kriget" var ordentligt "kallt" under 1980 - talet, med ett antal ubåtar hit och grodmän dit, och efter moget övervägande, samt en "fosterländsk tår" i ögat, så blev jag influgen och tjänstgjorde, några veckor, varje år fram till Sovjetunionen och WP brakade samman. Det gick åt sammanlagt ett större antal semesterveckor för att "tjäna fosterlandet".<br />Vid en förfrågan, från en av mina gamla flygarkamrater, om jag skulle ställa upp igen och göra motsvarande i dagens Sverige, i och för sig en hypotetisk fråga på grund av ålder, så var mitt svar ett rungande "NEJ". Dagens Sverige och dagens svenska politiker intresserar mig inte ett dugg att försvara!Die Dumme Schwede!!!!https://www.blogger.com/profile/08113244844118052883noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6025016426843392204.post-15195345576520935972016-04-19T13:18:38.810+02:002016-04-19T13:18:38.810+02:00Varför antar du att de ville att du skulle flyga? ...Varför antar du att de ville att du skulle flyga? Magnus Redinhttps://www.blogger.com/profile/11434285602139155027noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6025016426843392204.post-44220503349022371492016-04-19T12:06:30.165+02:002016-04-19T12:06:30.165+02:00Oj vilka resurser man hade! Och de var övade så de...Oj vilka resurser man hade! Och de var övade så det gick att improvisera.Magnus Redinhttps://www.blogger.com/profile/11434285602139155027noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6025016426843392204.post-82667832165317722032016-04-19T10:02:53.119+02:002016-04-19T10:02:53.119+02:00Minnen bubblar upp när jag läser Rolf Lindéns, &qu...Minnen bubblar upp när jag läser Rolf Lindéns, "I sista minuten".<br />Jag hade slutat min anställning i Flygvapnet i mitten på 1970 - talet med en kvarstående plikt av 3 x 45 dagars repövningar. Några rep.övningar blev aldrig aktuella och med mindre anslag till försvaret, samt att det nya 37 - systemet gick som en plog genom försvarsbudgeten, så ansåg jag att "risken" var liten för att behöva ta på flygstället igen. Min flygplantyp gick ur rullorna och jag krigsplacerades på diverse kufiska befattningar utan krav på att behöva utföra varken utbildningar och/eller övningar.<br />Åren gick och plötsligt, när ubåten gick på grund, så ramlade det in en kallelse från försvarsmakten om omedelbar inställelse med hot om vite eller frihetsberövande om detta inte verkställdes. Jag befann mig på andra sidan jordklotet, för ett nytt arbete, och familjen var hemma och förberedde flytt.<br />I all hast så fick hustrun ta kontakt med koncernkontoret för att erhålla ett bevis på min anställning i främmande land vilket dessutom låg långt bort från fosterlandet. Några undantag var ej att tänka sig, skrev försvarsmakten utan fäderneslandet befinner sig i kris och under hot. Men när det stod klart för försvarsmakten hur mycket tur- och returbiljetten kostade så lugnade samtliga "virrpannor" ner sig. Vad skulle jag kunna uträtta, på kort sikt, när jag inte ens var influgen på flygplantypen ifråga, vilken jag också hade krigsplacerats på, kan man fråga sig?<br />Hela incidenten var en "ögonöppnare" för den svenska politiska eliten vilka unison hade utropat Östersjön som "fredens hav".<br />Slutet gott, allting gott! Den "lede fi" drog sig tillbaka och lugnet återvände till "folkhemmet".<br />Die Dumme Schwede!!!!https://www.blogger.com/profile/08113244844118052883noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6025016426843392204.post-65072345746144000822016-04-18T22:09:05.741+02:002016-04-18T22:09:05.741+02:00Ser fram mot fortsättningen.Ser fram mot fortsättningen.Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/10031925015241462084noreply@blogger.com