tag:blogger.com,1999:blog-6025016426843392204.post1857874537836067111..comments2024-03-15T21:52:08.228+01:00Comments on Skipper: SKOGSBRÄNDERNA och de flygande resursernaUnknownnoreply@blogger.comBlogger22125tag:blogger.com,1999:blog-6025016426843392204.post-11279225079022782082018-08-30T16:40:09.818+02:002018-08-30T16:40:09.818+02:00Det förefaller tveksamt om SAR helikopterresursern...Det förefaller tveksamt om SAR helikopterresurserna ska användas till annat än det de är avsedda för. Begreppet katastrofläge kan ha flera innebörder, men där var vi inte i somras. Men frågan måste ändå få ställas! Utan att bemötas av snorkiga personpåhopp.MWEhttps://www.blogger.com/profile/09206612393898670937noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6025016426843392204.post-39438683737518233382018-08-08T23:18:53.550+02:002018-08-08T23:18:53.550+02:00De flesta civila hkp som vattenbombade på Älvdalen...De flesta civila hkp som vattenbombade på Älvdalen och Ljusdals bränderna var av modellen AS350 (H125) och de tog 1000 liter i baljan. De norska B205 som var med tar ca 1500 liter i baljan. <br /><br />En HKP16 tar 2500 liter i baljan och i FM omtalas att timpriset är 120 000:-, en AS350 som tar 1000 liter fakturerar uppdragsgivaren 15 000:-.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6025016426843392204.post-33878703219119192322018-07-26T01:00:54.037+02:002018-07-26T01:00:54.037+02:00ja, herre jösses! Har varit lite utanför gränserna...ja, herre jösses! Har varit lite utanför gränserna och inte följt med speciellt mycket av vad som hänt i hemlandet på ett tag. Nu väl hemma på lite semester kan jag konstatera att den där insatsorganisationen som skulle säkerställa att vi kunde ha några hundra man i utlandstjänst, från 2014 och framåt, inte är uppfylld och utrustad på långa vägar.<br />Den verkar kämpa med samma "basplatta" som tidigare? <br /><br />Civilförsvaret och speciellt den del som dagens nyheter och blogginlägg handlar om verkar inte ha kommit en enda millimeter framåt sedan senaste branden.<br /><br />Många är de som har synpunkter i ärendet, särskilt ett valår.<br /><br />Vi får inte glömma att den minister som var ansvarig vid den förra branden (Karin Enström (M)) ansåg då att vi hade tillräckligt med resurser. Hon påstod att vi hade 30 helikoptrar och alliansregeringen minsann skulle öka och förstärka dessa resurser rejält.<br />Att ingen har hittat förstärkningen eller de trettio helikoptrarna är väl inte förvånande.<br /><br />Här ligger nog mycket av orsaken till det urusla skicket på mycket i landet Sverige. Viktiga beslut om människor och deras liv tas av helt verklighetsfrånvända politiker. Dessa verkar dessutom ha en bristande läs-och förståelseförmåga. Det första de ropar på vid kris är en eller helst flera utredningar. Om dessa utredningar sedan inte går i den riktning man vill eller blir för dyra struntar man i resultatet och kör ner huvudet i sanden.<br /><br />Precis som förra gången ropar nu alla på åtgärder, kosta vad det kosta vill. Tyvärr är det nog så att när valet närmar sig och bränderna är släckta kommer intresset att falna (ursäkta!) hos vederbörande. Speciellt som man då förmodligen kan börja skönja de otroliga kostnader som ska till för att bygga upp den här delen av det civila försvaret igen.<br />Jag tror dessutom att precis som det finns de som tror att krig utkämpas på ordinarie arbetstid och man lagar våfflor på fredagar,så finns det många som inte kan tänka sig in i vad som är kris eller katastrof.<br /><br />Avslutningsvis får jag hålla med <br /> Unknown 21 juli 2018 11:59<br /><br />"Att ta sjöräddningshelikoptrarna som står i beredskap ur beredskap under högsäsong vore extremt korkat". <br />Detta verkar dessvärre vara mer regel än undantag!<br /><br />Pust!<br /><br />Teaterdirektören.<br /><br />P.S. Vi får inte glömma bort när vi kritiserar media och politiker, att det numera finns något dom heter alternativa fakta. Har dock funnits i Skaraborg sedan länge.<br />Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6025016426843392204.post-16648843532671483512018-07-24T20:14:12.526+02:002018-07-24T20:14:12.526+02:00Regeringen / Försvarsutskottet umgås tydligen med ...Regeringen / Försvarsutskottet umgås tydligen med planer att utrusta just sjöräddningshelikoptrarna med krokar – och hoppeligen vattentunnor också.<br /><br />Om det nu är som Fredrik Sundberg skriver, att den här årstiden är den mest hektiska ur sjöräddningssynpunkt, så har Sjöfartsverket lyckats igen. F n befinner sig tre av dess sju helikoptrar på översyn, vilket framgår av en artikel på SVT:s hemsida, där det kommenteras att en man drunknade utanför Norrtälje, och att norrtälje-helikoptern just nu är en av de tre på översyn ...johanmmolinhttps://www.blogger.com/profile/03302291978054394461noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6025016426843392204.post-34327782625705458692018-07-24T09:02:57.793+02:002018-07-24T09:02:57.793+02:00Sjöfartsverkets helikopterverksamhet bör överföras...Sjöfartsverkets helikopterverksamhet bör överföras till försvaret. Piloternas avtal är dyrt och överkompenserar övertid. Samlas allt i försvaret kan även brandförsvar bli en del av försvarets uppdrag.<br />Gamla Sveriges brandflyg(civila privatflygare) upptäckte tidigt skogsbränder och kunde ge detaljerad information till insatsledning om position, vägar och närmaste vatten.<br />Utan spaning igen aning.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6025016426843392204.post-51453821676628993032018-07-23T20:36:29.741+02:002018-07-23T20:36:29.741+02:00Något som verkar ha undgått praktiskt taget alla ä...Något som verkar ha undgått praktiskt taget alla är att Bombardier lade ned tillverkningen av vattenbombplanet CL-415 redan 2015. Rättigheter, reservdelslager och underhåll överläts till eftermarknadsföretaget Viking Air (också kanadensiskt). Viking har fn. inte kapital nog att återuppta tillverkningen, men har köpt in 11 bättre begagnade exemplar av den kolvmotordrivna föregångaren CL-215, som man nu ska uppgradera med turbopropmotorer, ny avionik osv., så att de renoverade planen får (nästan) samma prestanda som CL-415 (vattenkapaciteten blir ca. 800 l. Lägre). Av de 11 flygplanen – som kommer att levereras 2020 – 2023 – är 5 redan paxade, så Sverige får skynda på om man vill vara med. Begagnade ”original”-CL-415 finns nog knappast att få tag på, befintliga ägare håller säkerligen hårt i sina plan med tanke på ovanstående.<br /><br />Sedan har vi ju den ryska Beriev Be-200 som är jetmotordrivet och med dubbelt så stor vattenkapacitet som CL-415, ca 12000 l. <br />http://www.seaplaneinternational.com/2016/08/18/beriev-portugal/<br />Ursprungligen drevs detta plan med ukrainska Progress D-436 turbofläktmotorer, men relationerna mellan Ryssland och Ukraina är ju sedan en tid inte de bästa. Ryssland och den franska motortillverkaren Snecma/Safran har därför kommit överens om att anpassa PowerJet SaM146-motorn för ”amfibiebruk” (det är inte helt problemfritt att driva ett sjöflygplan med jetmotorer). Det kommer nog att ta ett tag innan Be-200 ev. går att köpa igen för externa kunder. Typen har varit utlånad till Portugal vid två tillfällen – båda gångerna lyckades piloterna åstadkomma motorskador genom att damma in i fasta hinder, vilket väl iofs inte flygplantypen ska klandras för:<br />http://fireaviation.com/2016/08/18/be-200es-strikes-tree-lands-safely/<br />Hittills har väl inte Be-200 varit någon rysk exportframgång, de få tillverkade planen har alla levererats till ryska myndigheter. Det är ju inte heller problemfritt att köpa ryska plan, som flygplanägare blir man helt beroende av Ryssland för underhåll av plan och motorer.<br />MWEhttps://www.blogger.com/profile/09206612393898670937noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6025016426843392204.post-20909260458014281902018-07-23T12:59:07.859+02:002018-07-23T12:59:07.859+02:00I gamla Sverige fanns brandflyg som tidigt upptäck...I gamla Sverige fanns brandflyg som tidigt upptäckte skogsbränder, och kunde meddela läge, ev. vägar, sjöar i närheten osv. Så att släckning kunde komma igång tidigt innan branden hunnit sprida sig.<br />Kraftfulla insatser tidigt hindrar stora bränder.<br />Dessutom fanns brandjour när det var torka.<br />Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6025016426843392204.post-56443898163452409782018-07-22T23:06:54.329+02:002018-07-22T23:06:54.329+02:00Låter onekligen rimligt att SjöV helikoptrar skull...Låter onekligen rimligt att SjöV helikoptrar skulle kunna användas - de har ingen uppgift rörande drunkningar i allmänhet och folk i sjönöd är både färre och klarar sig längre i vattnet under varmaste sommaren.Mats Lhttps://www.blogger.com/profile/07374701214722816627noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6025016426843392204.post-39282267698493104232018-07-22T21:33:25.660+02:002018-07-22T21:33:25.660+02:00Jag har sett nämnda artikel från DI delats flitigt...Jag har sett nämnda artikel från DI delats flitigt i mina flöden och efter att ha läst denna post så har jag påpekat (med hänvisning till bloggen) att det är Italien och Frankrike som äger och förvaltar dessa och att inte ERCC kan bestämma hur situationer skall prioriteras. Nu fick jag lite mothugg på denna kommentar från en person som hävdar insyn. Han skriver:<br /><br />"Italien och Spanien har alltid två plan var i beredskap för ERCC räkning så, nej, de kan inte neka.<br />Sen så kan det ju vara att de är upptagna med att hjälpa ett annat land när det uppstår ett behov på annan plats.<br />Prioriteringen sker då inom ramen för ERCC."<br /><br />Absolut inte ute efter att starta någon pajkastning men jag tycker ändå just den delen är väldigt relevant. Har du några mer detaljer kring de bitarna?Robin Hultmannoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6025016426843392204.post-16374550169520696552018-07-22T20:13:36.342+02:002018-07-22T20:13:36.342+02:00Saxat från helikopter syds dag idag 22- juli:
&qu...Saxat från helikopter syds dag idag 22- juli:<br /><br />"Efter bestättningsbyte idag så har Helikoptern redan varit ute på 4 larm, grundstött båt med befarad familj i vattnet, kapsejsad båt med personer i vattnet, samt två tillbud med saknade personer på stränder. <br /><br />I alla larm förutsätts det värsta men i dag har alla ärende slutade lyckligt som tur var. En hektisk period med det varma vädret och många som har semester. <br /><br />Använd flytväst och se till att ha mobil i vattentätt fodral, OCH, ha uppsikt på era barn, stora som små!"<br /><br /><br />Att påstå att denna helikopter har tid med vattenbombning är självklart helt fel, det går ej under högsäsong.Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/02938908514559195624noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6025016426843392204.post-82073152827300543692018-07-22T17:15:54.393+02:002018-07-22T17:15:54.393+02:00Exakt!!!! Att snacka om att använda Polis och Ambu...Exakt!!!! Att snacka om att använda Polis och Ambulanshelikoptrar för brandsläckning är EXAKT samma sak som att babbla om Sjöfartsverkets helikoptrar. Med andra ord störtlöjligt. Handelssjöfarten (inte skattepengar) finansierar till största delen Svensk sjöräddning (helikopter och JRCC). Då sjöfarten redan är less på höga farledsavgifter lär de knappast tolerera att skyddsnätet de betalar för används till annat!Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6025016426843392204.post-82642305743141197762018-07-22T15:45:27.234+02:002018-07-22T15:45:27.234+02:00Du har visst inte så mycket koll. AS350 B3 (klart ...Du har visst inte så mycket koll. AS350 B3 (klart vanligaste civila typen) kör med 1250 liters buckets. Självklart tar man bara fullt 1250 liter vatten endast när man har ett par hundra kilo bränsle kvar. Norska helikoptrarna som är här och hjälper till är väl från det civila bolaget Helitrans AS allihop? Mest 350 då förstås, men har sett en bild på Airlifts gamla Puma också. Helitrans har i många år tidigare kört dedikerat skogsbrand med ett par Bell 214B som lyfter upp till 3 ton. Som sagt, satsa på civila bolag. Händer lite grejer då, samtidigt som man håller liv i en bransch som ofta sliter extremt med att få ekonomin att gå ihop (även en liten helikopter som inte används kostar miljoner bara för att håll luftvärdig).Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6025016426843392204.post-72835802545411940802018-07-22T11:23:19.768+02:002018-07-22T11:23:19.768+02:00Har du ens förstått skillnaden mellan vardag och k...Har du ens förstått skillnaden mellan vardag och katastrofläge?<br />Uppenbart inte.Skipperhttps://www.blogger.com/profile/06346618056543332953noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6025016426843392204.post-6311654425948645402018-07-22T11:21:49.116+02:002018-07-22T11:21:49.116+02:00Hälften? Påvisa gärna en civil helikopter som tar ...Hälften? Påvisa gärna en civil helikopter som tar 1250 liter?<br />De flesta tar enbart 500 liter, någon enstaka modell tar 1000 literSkipperhttps://www.blogger.com/profile/06346618056543332953noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6025016426843392204.post-89749668345693593632018-07-22T04:20:00.466+02:002018-07-22T04:20:00.466+02:00Att SAR verksamheten skall offras under deras mest...Att SAR verksamheten skall offras under deras mest hektiska tid för att resten av vårt civilföesvar är under all kritik får jag som sjökapten anse vara hårresande. Finner det dessutom ytterst populistiskt av skribenten att nu vilja stänga SAR baser, då han vid stängningar under vintern för fjällräddningsträning skrek sig hes om den katastrof det innebar för FRÄD:en.<br />Vill gärna höra mer om varför civila sjömäns och alla de som flygers rätt till SAR väger lättare nu än i vintras?SjöräddarKaptenhttps://www.blogger.com/profile/10498978891150861966noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6025016426843392204.post-8031305472526525942018-07-21T17:59:32.045+02:002018-07-21T17:59:32.045+02:00Räddningsverkets rapporter om "Skopan" ä...Räddningsverkets rapporter om "Skopan" är värda att läsa igenom.<br /><br />https://rib.msb.se/dok.aspx?Tab=2&dokid=5399<br />https://rib.msb.se/dok.aspx?Tab=2&dokid=5939Edishttps://www.blogger.com/profile/00623353353241198944noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6025016426843392204.post-90403232871339777742018-07-21T13:05:47.855+02:002018-07-21T13:05:47.855+02:00Bra synpunkter och skrivet. Om nu vattenbombare in...Bra synpunkter och skrivet. Om nu vattenbombare införskaffas <br />bör dessa opereras av någon annan myndighet än Kustbevakningen. Försvarsmakten är det bästa alternativet med ett fördjupat Nordiskt försvarssamarbete som skulle underlätta gemensamt utnyttjande i resp länder. Nordiska länderna borde bekosta <br />varsit flygplan.Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/06642812455255952464noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6025016426843392204.post-80856635981201611672018-07-21T12:52:05.734+02:002018-07-21T12:52:05.734+02:00Jag är av den uppfattningen att de som är satta at...Jag är av den uppfattningen att de som är satta att besluta och eller ansvara måste drabbas personligen av olycka eller katastrof för att det skall bli resultat. Som sagt när kriget kommer blir kyrkorna fulla och övergångsstället vid skolan får rödljus när tillräckligt med barn blivit påkörda !<br />Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/06109593057675380660noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6025016426843392204.post-5521540824372702302018-07-21T12:27:21.757+02:002018-07-21T12:27:21.757+02:00Det finns en viktig del till i detta och det är öv...Det finns en viktig del till i detta och det är övriga frivilliga försvarsorganisationer, förutom de som är inblandade i brandbekämpningen. Det finns en vilja och på många håll kunskap att som organisation hjälpa till, men nuvarande lagar och förordningar hindrar detta. Efter 2014 inleddes ett arbete, men likt övrigt så avtog intresset, främst från räddningstjänsten och länsstyrelse.<br />Många FFO har kompetenta medlemmar som kan leda och organisera en hjälpinsatser, men man har inte uppgiften att stödja, men då man inte har en placerad befattning så går det tydligen inte att lösa ut. Christernoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6025016426843392204.post-82703656155036282592018-07-21T11:59:59.868+02:002018-07-21T11:59:59.868+02:00Att ta sjöräddningshelikoptrarna som står i bereds...Att ta sjöräddningshelikoptrarna som står i beredskap ur beredskap under högsäsong vore extremt korkat, de används i stort sett skarpt dagligen. Det vet alla som har någon kunskap om sjöräddning. Däremot bör de andra två kunna användas bättre än att bara stå.<br /><br />Sen undrar jag varför alltid ambulans och polishelikoprtarna glöms bort? Är de mer prioriterade än vad sjöräddningen är som faktiskt delvis betalas av handelsflottan för att de ska ha möjlighet till snabb och lagstadgad sjöräddning?<br /><br />Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/02938908514559195624noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6025016426843392204.post-9569243868903473362018-07-21T11:11:25.255+02:002018-07-21T11:11:25.255+02:00"förekommit en hel rad obefogad kritik mot Fö..."förekommit en hel rad obefogad kritik mot Försvarsmakten" :-D du är riktigt rolig ibland med din agenda :-) För övrigt tar civila resurser ca hälften av vattenmängden som större helikoptrar per vända, till en bråkdel av priset. Civil helikopter är en bransch som måste användas mer för att kunna existera på ett hållbart sätt.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6025016426843392204.post-75597722188100498702018-07-21T07:46:26.708+02:002018-07-21T07:46:26.708+02:00Bra inlägg!
Ett tillägg bara, vi måste tillbaka ti...Bra inlägg!<br />Ett tillägg bara, vi måste tillbaka till 3% av BNP till FM.Anonymousnoreply@blogger.com