tag:blogger.com,1999:blog-6025016426843392204.post1944210892858515415..comments2024-03-15T21:52:08.228+01:00Comments on Skipper: Sjöfartsverket upphandlar nya helikoptrarUnknownnoreply@blogger.comBlogger11125tag:blogger.com,1999:blog-6025016426843392204.post-90484675808242108592011-08-30T08:38:01.450+02:002011-08-30T08:38:01.450+02:00Det är synd att sjöfartsverket inte begrep att det...Det är synd att sjöfartsverket inte begrep att det skulle bli dyrare. FM fick 20 för alla stationer från sjöfartsverket, sedan fick man betala 25 miljoner per station en total summa 125 miljoner för fem platser. Ingen skugga över norrlandsflyg de ha gjort ett bra jobb med en slimmad organisation fjärran från FM numera gigantiska organisation som är ett reultat av en övertolkning av regler för militär luftfart.<br />fd FärdmekAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6025016426843392204.post-7494219539988495292011-08-27T21:25:57.376+02:002011-08-27T21:25:57.376+02:00För att få en effektiv SAR-verksamhet krävs TUNGA ...För att få en effektiv SAR-verksamhet krävs TUNGA helikopter (typ de Vertol som försvaret hade). Detta för att få tillräcklig räckvid och tillräcklig lastkapacitet. De Sikorsky S-76 från Norrlandsflyg som används nu är rena skämtet.<br /><br />Dessutom behövs minst en reservhelikopter.<br /><br />Ponera att Estoniakatastrofen skulle inträffa i mprgon ....<br /><br />/peterAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6025016426843392204.post-1978952379095226392011-07-31T21:42:05.425+02:002011-07-31T21:42:05.425+02:00@ Anonym 19:38
Du har så rätt, RL 2011:03 ska man...@ Anonym 19:38<br /><br />Du har så rätt, RL 2011:03 ska man givetvis läsa.<br />Där konstaterar SHK bland mycket annat intressant följande:<br />"Sammantaget tyder analysen av denna händelse på att den gällande kravspecifikationen för SAR-verksamheten, med avseende på aktionstid och lastkapacitet, är alltför begränsande baserat på de realistiska behov som kan uppstå. Med tanke på de stora land- och havsytor över vilka SAR-helikoptrarna förväntas kunna operera, samt olika behov av utrymme och lastkapacitet som kan uppstå, finns skäl för Transportstyrelsen att ta fram ett nationellt regelverk för kravställning och tillsyn av operatörer som utför SAR flygningar enligt SHK:s tidigare lämnade rekommendation RS 2008:03 R14. I detta sammanhang bör även övervägas att generellt höja kravet på SAR-verksamhetens operativa förmåga."Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6025016426843392204.post-64090636118382189442011-07-31T19:38:29.065+02:002011-07-31T19:38:29.065+02:00Du menar antagligen RL 2011:03.
Skandal är det i ...Du menar antagligen RL 2011:03.<br /><br />Skandal är det i vilket fall som helst.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6025016426843392204.post-87771134828239197302011-07-31T00:02:49.323+02:002011-07-31T00:02:49.323+02:00@ Skipper:
"Frågan är om FM nu är beredda att...@ Skipper:<br />"Frågan är om FM nu är beredda att överlåta flygräddningen till en annan myndighet som ej har all den rutin och erfarenhet som FM själva en gång hade, och som Norrlandsflyg därefter skött på ett bra sätt?" <br /><br />Du kan ju läsa SHK rapport RL 2011:02 och bilda dig en uppfattning om vilken kvalitet på flygräddningen FM får för 47 mkr.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6025016426843392204.post-78710722360605918052011-07-29T21:43:35.618+02:002011-07-29T21:43:35.618+02:00Statens Haverikommision har en intressant rapport:...Statens Haverikommision har en intressant rapport:<br /><br />Brand ombord i fartyget SEA WIND på finskt farvatten söder om Mariehamn<br />http://www.havkom.se/virtupload/reports/RS2011_01.pdf<br />Som bland annat behandlar helikopterresurserna. Lastkapacitet och aktionstid räcker inte till för att frakta ut brandmän. Jag tolkar rapporten som att vid en ny Estonia olycka hade aktionstid och lastkapacitet varit otillräckliga.<br /><br />Däremot är:<br />"S-76 -- helikoptrarna ansågs särskilt lämpliga för att undsätta fritidsbåtar då de snabbt kunde starta, flög snabbt och inte skapade så kraftig rotorvind som större och tyngre helikoptrar gjorde över haveristen"<br /><br />Det förefaller som en konstig optimering, fritidsbåtar är väl oftast i kustnära vatten sommartid ofta nära en SSRS station. Helikoptrar behövs väl som mest långt ute till havs, med olyckor som Estonia och Scandinavian Star.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6025016426843392204.post-90063455286796050582011-07-29T20:24:12.837+02:002011-07-29T20:24:12.837+02:00Kan bara instämma med KlartSkepp, näringslivsdepar...Kan bara instämma med KlartSkepp, näringslivsdepartementet som ansvarar för SjöV måste vara inkomptetenta om de går på att detta skulle bli BILLIGARE. Att låta en organisation som knappt kan underhålla sina lågteknologiska båtar pga dumsnålhet, upphandla helikoptar, underhåll och börja bedriva flygverksamhet utan någon som helst erfarenhet låter helt bizarrt./GotsamAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6025016426843392204.post-35193957781498714022011-07-29T12:27:18.614+02:002011-07-29T12:27:18.614+02:00Varför så dyra helikoptrar köp nått gammalt av rys...Varför så dyra helikoptrar köp nått gammalt av ryssland låt nån underbetald yrkessoldat karriärväxla till mI8 pilot finns massa av rekryterings underlag för ca 25k i månaden.<br />Vi skulle kunna ha 20 hkp med piloter för samma pengAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6025016426843392204.post-47940351115343449862011-07-29T12:20:17.670+02:002011-07-29T12:20:17.670+02:00Eller varför inte Kustbevakningen? De borde ju kun...Eller varför inte Kustbevakningen? De borde ju kunna ta över pumorna från FM och dessutom använda dem för fler ändamål än just sjöräddning.Henrikhttps://www.blogger.com/profile/08695651834811365759noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6025016426843392204.post-28765279033605891162011-07-29T11:37:55.467+02:002011-07-29T11:37:55.467+02:00Men herregud, varför inte låta FM bedriva sjöräddn...Men herregud, varför inte låta FM bedriva sjöräddningen??Henrikhttps://www.blogger.com/profile/08695651834811365759noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6025016426843392204.post-57671803598885049942011-07-29T09:10:39.835+02:002011-07-29T09:10:39.835+02:00Detta är ju helt horribelt!
Jag tror att det är my...Detta är ju helt horribelt!<br />Jag tror att det är mycket svårt för en statlig aktör att vara billigare än en privat aktör (om avtalen skrivs på ett bra sätt vill säga).<br />Att dessutom köpa in fler helikoptrar känns konstigt. Vet Sjöfartsverket vad det kostar att underhålla dessa samt att hålla i alla kringfunktioner?<br />På ett sätt är det dock bra om både FM, Polisen och Sjöfartsverket köper in egna helikoptrar - vi minskar sannolikt sammhällets sårbarhet vid katastrofer.Klart Skepphttps://www.blogger.com/profile/14821006823489932021noreply@blogger.com