tag:blogger.com,1999:blog-6025016426843392204.post5944455924271108881..comments2024-03-15T21:52:08.228+01:00Comments on Skipper: FM materielanskaffning - Del 2 - ArménUnknownnoreply@blogger.comBlogger19125tag:blogger.com,1999:blog-6025016426843392204.post-8171503241077110902014-01-09T23:16:01.544+01:002014-01-09T23:16:01.544+01:00Lite rättelse ang strv 121... 20 st är ombyggda i...Lite rättelse ang strv 121... 20 st är ombyggda i Holland till ingenjörsvagn och är snart åter i Sverige, en hel del har Singapore köpt och kommer att levereras dit via Tyskland, resterande är på väg tillbaka till Tyskland i detta nu....<br /><br />Den Tyska broläggaren har redan varit och visat upp sig i Skåne..<br /><br />Var alla strv 121 Finns idag och var dom har varit förråds ställda vet jag men kan inte berätta vart..Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/06185881990461795940noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6025016426843392204.post-7046055855074836402014-01-09T23:09:22.791+01:002014-01-09T23:09:22.791+01:00Inte alla STRV 121 åker tillbaka till Tyskland...
...Inte alla STRV 121 åker tillbaka till Tyskland...<br /><br />20 behåller vi själv som ingenjörsvagn, En hel del är sålda till Singapore och dom fåtal som blev kvar åker tillbaka till Tyskland ;) <br /><br />Var 121 har stått och fortfarande står vet jag väldigt väl..Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/06185881990461795940noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6025016426843392204.post-4964775264303966372013-10-09T20:33:45.314+02:002013-10-09T20:33:45.314+02:00Av de strax över 1000 st 401/402 som inköptes var ...Av de strax över 1000 st 401/402 som inköptes var 460 i det skick att de kunde renoveras. De övriga blev strippade på användbara reservdelar och skrotade i Tyskland. Av de 460 renoverade skrotades ett flertal här hemma då reparationskostnaden översteg nyttan med vagnen. Idag finns det enligt uppgift enstaka exemplar kvar som skjutmål eller liknade uppgifter. De sista fungerande 147 exemplaren såldes till Finland för något år sedan.<br /><br />Pbv 501 köptes in i 350 exemplar. Renoverades i Tjeckien för stora pengar och såldes slutligen till det Tjeckiska företaget år 2008. <br /><br />De 160 strv 121 som leasades av Tyskland lämnades tillbaka när leasingavtalet sades upp 2011. Problem uppstod då ingen egentligen ville ha vagnarna och vem/var de skulle skrotas. Var de fysiskt befinner sig idag vet jag inte, men de är på väg till skroten och ägs av Tyskland.<br /><br />Teaterdirektören.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6025016426843392204.post-40704849331772477802013-10-07T15:06:47.789+02:002013-10-07T15:06:47.789+02:00De flesta är skrotade och några är sålda till priv...De flesta är skrotade och några är sålda till privatpersoner. Ett fåtal finns kvar på regementena, och har använts som b-styrke fordon.<br /><br />https://www.facebook.com/photo.php?fbid=718519731508369&set=pb.199366556757025.-2207520000.1381151133.&type=3&theaterAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6025016426843392204.post-91759104023701047822013-10-06T23:21:44.124+02:002013-10-06T23:21:44.124+02:00@Falstaffakir
Vardera av de två Lv-bat som finns ...@Falstaffakir<br /><br />Vardera av de två Lv-bat som finns (på pappret) består av:<br />Ett 97-komp (två 97-plut, en und-plut samt stab och tross),<br />Ett 70-komp (fyra 70-plut, en und-plut samt stab och tross),<br />Ett Ledningskomp (bla batstab, ledningsplut och två sb-plut)<br />Samt ett Logistik-komp (läs tross-komp, med sjv, rep samt am och pack)<br /><br />Totalt alltså fyra Lv-kompanier i Sverige.<br /><br /><br />/Anonym 23:35Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6025016426843392204.post-29073359137765678922013-10-06T21:41:09.318+02:002013-10-06T21:41:09.318+02:00Är det någon som säkert kan säga vad som hänt med ...Är det någon som säkert kan säga vad som hänt med de PBV 401 och 501 som införskaffades för ett antal år sedan och som sedan renoverades, för att något år senare ställas i malpåse då förbanden lades ned? Likaså Strv 121 som vi leasade av Tyskland, vad har hänt med dessa?Martinhttps://www.blogger.com/profile/04310437542971940601noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6025016426843392204.post-86362636069357945522013-10-06T21:06:09.910+02:002013-10-06T21:06:09.910+02:00Mjo men nu finns det faktiskt några andra alternat...Mjo men nu finns det faktiskt några andra alternativ att bygga om det nu inte passar med brobandvagnarnas längder. Sen att det inte krävs speciellt många kg sprängmedel för att aningen slå ut fler övergångar än vi har broar att montera eller slå ut de övergångar vi har byggt, det är en helt annan femma. <br />Ne vi ska snarare vara glada att det inte finns en bro som löser alla problem och är bäst på allt för då hade vi fått en eller två sådana å när de sedan är lagda så gäller det att kunna simma. <br /><br />Mvh Er broläggare i etern Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6025016426843392204.post-88052757750916526252013-10-06T19:54:56.354+02:002013-10-06T19:54:56.354+02:00En de siffror jag hittat är den ungefärliga kostna...En de siffror jag hittat är den ungefärliga kostnaden för en st Aster 30 2,5 miljoner dollar. Med en maximal anskaffningskostnad av 3 miljarder kronor minus sensorer och eldenheter, blir det inte mycket pang för pengen kvar. Falstaffakirhttps://www.blogger.com/profile/06745525064476104619noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6025016426843392204.post-19253836041718697302013-10-06T19:37:23.797+02:002013-10-06T19:37:23.797+02:00Stämmer siffran är det värre än jag trodde.Stämmer siffran är det värre än jag trodde.Falstaffakirhttps://www.blogger.com/profile/06745525064476104619noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6025016426843392204.post-7083549399634483212013-10-06T16:45:06.908+02:002013-10-06T16:45:06.908+02:00Det är i första hand inte faktumet att Patgb360 ha...Det är i första hand inte faktumet att Patgb360 har hjul och inte band som begränsar dess användbarhet i ett nationellt försvar utan val av beväpning. Med Vapenstation01 och ksp88 blir duellvärdet helt enkelt för lågt. Detta löses iofs "lätt" genom att helt enkelt byta ut huvudbeväpningen mot en automatkanon. Hhttps://www.blogger.com/profile/00500002231845327497noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6025016426843392204.post-34832765114682327082013-10-06T13:27:39.085+02:002013-10-06T13:27:39.085+02:00Slitaget på fordon insatta i Afghanistan eller kom...Slitaget på fordon insatta i Afghanistan eller kommande insatser är generellt väsentligt större än vid bruk hemma. Hemma har vi väl varken personal, pengar eller tid att använda utrustningen? Däremot anmärkningsvärt om styckpriset skulle ha ökat från inledningsvis 2milj till nu uppåt 5milj. Ska Saab installera ledningssystem för 2 milj/fordon? /FV-sergeantenAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6025016426843392204.post-38966685842517031332013-10-06T09:19:00.645+02:002013-10-06T09:19:00.645+02:00De har gått hårt i Afghanistan inklusive ett antal...De har gått hårt i Afghanistan inklusive ett antal stridsskador.uppgivenhttps://www.blogger.com/profile/13148495961462872043noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6025016426843392204.post-21784603445359489372013-10-05T23:35:29.371+02:002013-10-05T23:35:29.371+02:00Tre?
Det finns idag två kompanier Rb-97 (ett i var...Tre?<br />Det finns idag två kompanier Rb-97 (ett i vardera Lv-bat).<br />Hur många kompanier det blir av kommande system återstår att se.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6025016426843392204.post-85847321370510580332013-10-05T23:17:53.273+02:002013-10-05T23:17:53.273+02:00Tre lv-kompanier med medellång räckvidd och förhop...Tre lv-kompanier med medellång räckvidd och förhoppningsvis förmåga att bekämpa ballistiska missiler, skall alltså försvara huvudstaden, Göteborgs hamn, Malmö och sydkusten, Karlskrona, Gotland, Boden, våra flygflottiljer etc etc - en inte helt enkel uppgift. Falstaffakirhttps://www.blogger.com/profile/06745525064476104619noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6025016426843392204.post-66885250473131419482013-10-05T23:12:42.916+02:002013-10-05T23:12:42.916+02:00-citat-
"Omsättning av 100 stycken (finns i d...-citat-<br />"Omsättning av 100 stycken (finns i dag 380 st) patrullbilar TGB 16 "Galten" till en kostnad av 500 miljoner."<br />-slut citat-<br /><br />Från http://sv.wikipedia.org/wiki/BAE_Systems_OMC_RG32M : <br />-citat-<br />"Försvarets materielverk (FMV) mottog officiellt den 19 maj 2005 det första exemplaret av totalt 102 stycken fordon av typen BAE Systems OMC RG32M. Försvarsmaktens officiella namn på fordonet är Terrängbil 16 (tidigare benämnd Pansarterrängbil 6, Ptgb6), men som smeknamn kallas den för Galten.[3] Priset på "Galten" ligger omkring 2 miljoner kronor. Försvarsmakten mottog vidare från FMV sina första exemplar under början av 2006.[1] Den 16 mars 2010 levererade FMV delserie två till Försvarsmakten, där fordonet förbättrats med bland annat IR-lampor för mörkerseende samt förberetts för vapenstationen Protector."<br />-slut citat-<br /><br />Hur kan det redan vara dags att ersätta en terrängbil som levererades så sent som 2005 - 2010? Permannoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6025016426843392204.post-34240162130431390182013-10-05T23:04:57.916+02:002013-10-05T23:04:57.916+02:00Lysande kommentar - som vanligt. Du träffar rätt i...Lysande kommentar - som vanligt. Du träffar rätt i målet.<br />I ditt sista stycke tror jag att du har helt rätt.<br /><br />Jag fann i dag denna sida, där regeringen räknar upp de satsningar de gjort. <br />http://www.regeringen.se/sb/d/10834/a/225440<br />Jag undrar precis som du om och när listan kommer att fyllas på...<br /><br />Det mest oroväckande är att armén trots den tråkiga bilden är högt prioriterad i liggande plan jämfört med andra. Vänta till jag kommer till efterföljande inlägg, då försvinner de ljusa färgerna mer eller mindre helt och övergår till nattsvart.<br /><br />Jag konstaterar ånyo att vi befinner oss mitt i den pågående systemkollapsen oavsett om Cecilia Widegren och Karin Enström försöker hävda motsatsen.Skipperhttps://www.blogger.com/profile/06346618056543332953noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6025016426843392204.post-76826137912687016012013-10-05T23:03:08.311+02:002013-10-05T23:03:08.311+02:00Bra förslag! Belönas med bokpemie.Bra förslag! Belönas med bokpemie.Skipperhttps://www.blogger.com/profile/06346618056543332953noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6025016426843392204.post-46462864509893920962013-10-05T22:42:24.343+02:002013-10-05T22:42:24.343+02:00Läser man perspektivplanen så är nog minskningarna...Läser man perspektivplanen så är nog minskningarna i antalen och volymerna i materielplanen helt i linje med de nedskärningar i förband, utbildningsplattformar och volymer som framgår där.<br /><br />Jag tror tyvärr att vår alliansregering kommer att fortsätta att hävda att detta är ett betydligt större och bättre försvar än det vi hade tidigare!<br /><br />Min slutsats blir att huvuddelen av vår arme kommer att kunna verka under dager, i relativt lätt terräng, på korta skjutavstånd, med begränsat understöd och underhåll, mot en ickemodern fiende som i ett tidigt skede aviserar tidpunkt, syfte, plats och inte uppträder i för stort antal eller på fler platser än en.<br />Eller som vår firmaledning uttrycker sig i perspektivplanen.<br /><br />"Förmågan att möta ett begränsat väpnat angrepp, utöver att kortvarigt kunna ta upp striden, är låg för samtliga koncept." <br />Uttrycket "låg förmåga" skall utläsas att kan uppgiften inte lösas.<br /><br />Vi får heller inte glömma att detta är under förutsättning att medel tillförs så att organisationen kan komma i drift 2023 (?? senaste noteringen).<br /><br />Därmed infaller "veckoförsvaret" något år senare!<br />Vad vi har idag är enligt vår alliansregering något som är mycket bättre och större än för 20 år sedan.<br />Var denna försvarsmakt befinner sig i verkligheten är tills vidare (P) hemligt.<br /><br />Under sista delen av 2013 skall vi försöka upprätta en "riksbataljon" som enligt direktiven fram regeringen skall vara på plats , övad, personaluppfylld och med materielen på plats 1/1 2014.<br />Det nog denna "riksbataljon" som framtill 2023 "kortvarigt" (ännu kortare än vecka) förmodas förvåna eventuell fiende i någon vägkorsning.<br /><br />Jag och flera med mej börjar få svårt att ta turerna runt vår FM på allvar. Vi lider med de rekryterare som skall försöka sälja in konceptet till nya medarbetare.<br />Det behövs inte många eller svåra frågor för att svaren raserar hela korthuset!<br /><br />SUCK !<br /><br />Någon har för en tid sedan skickat mig ett förslag till skyddet av broarna i Mälardalen.<br />Det gick ut på att med ett nytt skyltsystem (synligt även nattetid och från luften) och tillhörande skarpt pressmeddelande skulle förbjuda förstöring av dess i händelse av ofred. Pressmeddelandet skulle vara undertecknat av samtliga ("godkända") riksdagspartier i total samsyn!<br />Älvarnas bredd skulle regleras i en speciell förordning!<br /><br />Samma förslagsställare vill att nyanlända och medborgare i landet vid sin artonårsdag tilldelas en konservöppnare från MSB. <br />De som vistas här illegalt eller i väntan på beslut kan kvittera ut en tillfällig öppnare av enklare modell av Migrationsverket.<br /><br />Som avslutning kan jag ju undra över om hur många av de ovan uppräknade inköpen som ens överlever till nästa materielplan.<br />FM har under senare år fått betala tillbaka mycket av de avsatta materielmedlen på grund av handlingsförlamning i regeringen.<br />I många fall är det inte pengabrist utan alliansregeringens oförmåga som gjort att materielen inte köpts in.<br />Där ser jag ingen skillnad i framtiden.<br /><br />Teaterdirektören.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6025016426843392204.post-63168053510646045752013-10-05T21:25:34.195+02:002013-10-05T21:25:34.195+02:00Ojdå, man får hoppas att vi bygger fler kraftverk ...Ojdå, man får hoppas att vi bygger fler kraftverk i våra älvar så att det blir lättare att reglera vattenflödet. Om älven är bredare än 26 meter blir det svårt att komma över med tanke på broläggarnas brolängder. Vi får även hoppas att broarna i Mälardalen inte blir förstörda i händelse av ofred...<br /><br />/MAnonymousnoreply@blogger.com