tag:blogger.com,1999:blog-6025016426843392204.post7425940186196174895..comments2024-03-15T21:52:08.228+01:00Comments on Skipper: Avgiften för statsflygetUnknownnoreply@blogger.comBlogger22125tag:blogger.com,1999:blog-6025016426843392204.post-45546328423704593852013-01-07T22:59:29.390+01:002013-01-07T22:59:29.390+01:00Håller med dig om att man måste hålla samma linje,...Håller med dig om att man måste hålla samma linje, oavsett vilken som väljs, när det gäller anslagsfinansiering eller full kostnadstäckning. Då måste detta också gälla ALLA förmågor som FM levererar utom FM (se tidigare kommentar)inte bara flygtransporter.<br /><br />Avseende VMS så är det så att Rom inte byggdes på en dag...det kommer.<br /><br />Sedan undrar jag vad du menar med att det inte är ett krigsförband?Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6025016426843392204.post-82385923770595420542013-01-07T22:37:21.868+01:002013-01-07T22:37:21.868+01:00Och som tillägg till tidigare kommentar – att förb...Och som tillägg till tidigare kommentar – att förbjuda FM att genomföra faktisk kostnadsberäkning av timpriset för statsflyget borgar inte för att processen går helt rätt till.<br /><br />I händelse av krig kommer inledningsvis de ekonomiska begränsningarna att försvinna och krigskrediten på 40 mdr kr att lösas ut, liksom arbetstidsbegränsningar och många av de andra förordningar och liknande som vi i fred lever efter.<br /><br />Hade det senaste flygplanet upphandlats på ett mer korrekt sätt hade det handlat om en struntsumma för att få varnings- och motmedelssystem på det. Nu saknar fortfarande hela flottan detta. Också något att tänka på för det scenario du målar upp.Wisemanhttps://www.blogger.com/profile/06212836168877265441noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6025016426843392204.post-23524748102743702212013-01-07T22:31:42.808+01:002013-01-07T22:31:42.808+01:00Anonym 7 januari 20.49,
Krigsförband och krigsför...Anonym 7 januari 20.49,<br /><br />Krigsförband och krigsförband. Hade inte haveriet på Marmal skett hade det inte varit mycket till krigsförband.<br /><br />Man får välja antingen eller. Förslagsvis väljer man den gamla modellen med anslag och uppgifter. Alternativet är att man fullt ut väljer den modell Regerinen säger sig förespråka, nämligen att leka affär, vilket motiveras med att synliggöra de faktiska kostnaderna. Se då också till att göra så. Wisemanhttps://www.blogger.com/profile/06212836168877265441noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6025016426843392204.post-76640469393819264612013-01-07T22:17:53.748+01:002013-01-07T22:17:53.748+01:00I ett krisläge kommer allt i Försvarsakten att vän...I ett krisläge kommer allt i Försvarsakten att vändas upp och ned, och då är kostnader med stor sannolikhet något helt ovidkommande.Skipperhttps://www.blogger.com/profile/06346618056543332953noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6025016426843392204.post-72214335397842701012013-01-07T20:49:41.776+01:002013-01-07T20:49:41.776+01:00Jag förstår inte varför kunden skall betala överhu...Jag förstår inte varför kunden skall betala överhuvudtaget. Detta är ju en förmåga som Försvarsmakten har till uppgift att inneha. Dom har i sin tur inordnat förmågan i ett krigsförband enligt konstens alla regler. Detta krigsförband får sedan ett årligt anslag som skall täcka kostnaderna för att kunna vidmakthålla förbandet enligt alla krav. Det finns mig veterligen ingen som betalar FM för t.ex. det personskydd som levereras av SOG, signalspaning för FRA och FV/M hävdande av TI. För mig är statsflygplanens verksamhet ett uppdrag som FM har och får anslag för. Skulle det bli ett krisläge för Sverige så tror jag att dessa flygplan kommer att flyga dygnet runt för att möjliggöra politiska diskussioner med länder som antingen kan bidra med krisdämpande åtgärder, eller om det vill sig illa, bidra med stöd för att FM skall kunna möta krisen något längre än en vecka.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6025016426843392204.post-91705421627106602042013-01-07T00:28:27.456+01:002013-01-07T00:28:27.456+01:00Summan per timme var 2010 14500 kr och nu är den 1...Summan per timme var 2010 14500 kr och nu är den 10800 kr!<br />Med en sådan "ökning" är väl kostnaden för kunden ganska snart nere på noll?<br />Frågan är nog om "ökningen" kommer att passera nollstrecket och innebära att FM blir fakturerad kostnaden plus eventuella resetillägg, traktamenten och andra tillkommande lönepåslag av kunden. <br /><br />Teaterdirektören.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6025016426843392204.post-46718966317880157752013-01-06T00:27:17.330+01:002013-01-06T00:27:17.330+01:00Med en 10%-ig ökning/år, så är vi uppe i + 60% eft...Med en 10%-ig ökning/år, så är vi uppe i + 60% efter 5 år. Det är väl där vi bör ligga. Men då vill det till att FM som helhet kan förvalta resurserna rätt.<br />Som det nu är verkar mycket pengar försvinna på okänt/trams.<br />/LLAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6025016426843392204.post-9386469107269952732013-01-05T23:52:31.784+01:002013-01-05T23:52:31.784+01:00Jag hittar ingen text angående stolar i flygplanen...Jag hittar ingen text angående stolar i flygplanen. 10 800 kr per flygtimme måste alltså gälla ståplats ombord. Med andra ord så är det bara att montera bort stolarna ur flygplanen. Av säkerhetsskäl kan passagerarna sammankopplas med samma typ av livlina som finns i Hercules-planen...<br /><br />Flygsoldat 113 BomAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6025016426843392204.post-43707340905265862062013-01-05T18:18:35.220+01:002013-01-05T18:18:35.220+01:00Ja, och 60% baserades enbart på bränslekostnaden j...Ja, och 60% baserades enbart på bränslekostnaden jämfört med vad som tillåts debiteras. I praktiken är det nog flera hundra procent vi talar om...Skipperhttps://www.blogger.com/profile/06346618056543332953noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6025016426843392204.post-84746912259264838182013-01-05T16:54:37.342+01:002013-01-05T16:54:37.342+01:00Om nu kostnaden för det man vill ha är "drygt...Om nu kostnaden för det man vill ha är "drygt 60 % högre" än vad man betalar, kanske det är ett riktvärde även avseende försvarbudgeten i allmänhet. Dvs försvarsanslaget borde öka med "drygt 60 %".<br />/LLAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6025016426843392204.post-5803055464680605502013-01-05T11:17:44.884+01:002013-01-05T11:17:44.884+01:00Tur att regeringen har Försvarsmakten. Vilken mynd...Tur att regeringen har Försvarsmakten. Vilken myndighet kulle annars agera budgetregulator utan att media och Svensson gick i taket.Skipperhttps://www.blogger.com/profile/06346618056543332953noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6025016426843392204.post-21724618027695452392013-01-05T11:10:19.699+01:002013-01-05T11:10:19.699+01:00Det är väl bra att politikerna i dessa dagar får e...Det är väl bra att politikerna i dessa dagar får en positiv bild av FM om det nu må vara en subventionerad bildAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6025016426843392204.post-61524936993874024552013-01-05T10:45:41.942+01:002013-01-05T10:45:41.942+01:00Märk också väl att när ÖB ska åka till Kiruna, en ...Märk också väl att när ÖB ska åka till Kiruna, en resa under vilken intervjun med SvD:s Mikael Holmström skedde, så är det med TP 100 (Saab 340). Det kan förstås vara förorsakat av ett större antal personer i följet än vad G IV/G.550 sväljer och inte tillgängligheten.<br /><br />En annan pikant detalj är att Försvarsmakten interndebiterar en högre summa per timme för TP 100 än vad som debiteras Regeringen för TP 102.Wisemanhttps://www.blogger.com/profile/06212836168877265441noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6025016426843392204.post-89383126282360556012013-01-05T10:36:44.650+01:002013-01-05T10:36:44.650+01:00Prioordningen är:
1. Kungahuset (reser oftast på a...Prioordningen är:<br />1. Kungahuset (reser oftast på annat sätt än statsflyget)<br />2. Statsministern<br /><br />Tillkommit på senare år har<br />3. Övriga Regeringen och Försvarsmaktsledningen<br /><br />Det är i den sistnämnda kategorin de stora lassen dras och vilket inför Sveriges ordförandeskap i EU föranledde inköp av en tredje maskin. Sedan något år finns det ytterligare en.Wisemanhttps://www.blogger.com/profile/06212836168877265441noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6025016426843392204.post-28871269180377670992013-01-05T09:28:15.950+01:002013-01-05T09:28:15.950+01:00Är det någon som har hittat en tydlig definition p...Är det någon som har hittat en tydlig definition på "rikets högsta civila ledning"? Mao vilka passagerare skall betala fullpris och vilka får betala 10800?Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6025016426843392204.post-87009859231303561782013-01-05T04:18:33.356+01:002013-01-05T04:18:33.356+01:00ja, det är igen enklare i Finland, eftersom statsl...ja, det är igen enklare i Finland, eftersom statsledningens utlandsflyg hyrs av privata aktörer (egentligen en privat aktör), varför kostnaden är klar. <br /><br />däremot flyger generalerna mellan helsingfors och st. michels med försvarets flyg, då idioterna till politikerna beslöt att lägga armens stab till st. michels. <br /><br />även vi har våra skamfläckar addehttps://www.blogger.com/profile/09457974993562236929noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6025016426843392204.post-87220623241765490562013-01-05T01:44:20.009+01:002013-01-05T01:44:20.009+01:00FM tillåts inte redovisa en faktisk timkostnad för...FM tillåts inte redovisa en faktisk timkostnad för statsflyget, MEN den ligger runt 80 000 kr/h. Intressant är också hur turerna gick till när ett nytt flygplan köptes in. Kanske går det att läsa mer om en dag på en viss blogg.Wisemanhttps://www.blogger.com/profile/06212836168877265441noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6025016426843392204.post-90943532237424965412013-01-05T01:18:08.220+01:002013-01-05T01:18:08.220+01:00Ja, vad är väl 10.000.000.000kr i sjön på PRIO och...Ja, vad är väl 10.000.000.000kr i sjön på PRIO och NBF mot detta...Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6025016426843392204.post-51496499630252917902013-01-05T00:21:00.064+01:002013-01-05T00:21:00.064+01:00Vi har ju enligt våra statsmakter blivit så mycket...Vi har ju enligt våra statsmakter blivit så mycket bättre och billigare att det måste kunna ses i termer av minskningar i kronor och ören. Se så kostnadseffektiva vi blivit! <br /><br />Regleringsbrev för budgetåret 2010 avseende Försvarsmakten.<br />Regeringsbeslut nr 1.<br />Sidan 25.<br /><br />"b) Avgiften per flygtimme (timpriset) med statsflygets flygplan<br />Gulfstream IV ska vara 14 500 kronor."<br /><br />Jag är övertygad att man gjort liknande kostnadsberäkningar på resten av FM. Man vill ju så gärna tro att det är sant!<br /><br />Tyvärr för våra godtrogna politiker börjar verkligheten närma sig med stormsteg!<br />Ingen av politikerna kan påstå att det ÖB sade eller vad som står ovan är något nytt. De har bara inte, av olika anledningar, tagit tag i frågörna ännu.<br /><br />Det är hög tid nu!<br /><br />Teaterdirektören.<br />Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6025016426843392204.post-67074584632894336132013-01-04T23:51:38.945+01:002013-01-04T23:51:38.945+01:00Oavsett övriga kostnader och siffror, så är FAKTA ...Oavsett övriga kostnader och siffror, så är FAKTA att en flygtimme får debiteras med 10.800:-/flygtimme samtidigt som enbart drivmedel kostar 17.200:-/flygtimme.<br /><br />D.v.s. den faktiska kostnaden är lågt räknat drygt 60% högre än vad Försvarsmakten får kostnadstäckning för!Skipperhttps://www.blogger.com/profile/06346618056543332953noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6025016426843392204.post-10529969552623663192013-01-04T23:49:03.877+01:002013-01-04T23:49:03.877+01:00Detta är ju skandal!!!
Varför ska försvaret spons...Detta är ju skandal!!!<br /><br />Varför ska försvaret sponsra detta och till vilken nytta???<br /><br />CarlAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6025016426843392204.post-84667514285546637662013-01-04T23:42:50.988+01:002013-01-04T23:42:50.988+01:00Sådana här beräkningar blir aldrig helt rättvisa, ...Sådana här beräkningar blir aldrig helt rättvisa, men att försöka få kostnadsberäkningarna "ganska rättvisa" är nog en bra ide.<br /><br />Jag föreslår därför att Wiseman's beräkningar utgör en bas för kostnadsberäkningarna. Han brukar inte ha alltför fel uppfattning om verkligheten.Cosmoskittenhttps://www.blogger.com/profile/06199392509873985738noreply@blogger.com