tag:blogger.com,1999:blog-6025016426843392204.post7702054785137453673..comments2024-03-15T21:52:08.228+01:00Comments on Skipper: Att göra om samma misstag gång efter annan?Unknownnoreply@blogger.comBlogger4125tag:blogger.com,1999:blog-6025016426843392204.post-68425458784420130012014-12-14T15:44:28.014+01:002014-12-14T15:44:28.014+01:00Det spelar kanske ingen roll om man behåller Hkp10...Det spelar kanske ingen roll om man behåller Hkp10 eller ej. De som sitter högst upp i militär ledning har bestämt att inte en minut ska läggas på träning på t.ex skogsbränder. <br /><br />Det man inte får träna, kan man inte. <br /><br />Brandbaljorna fick Försvarsmakten inte köpa själv utan anförskaffades av olika räddningstjänster, exempelvis Gotlands räddningstjänst. Baljorna börjar vara gamla men Försvarsmakten (som numera övertagit ägandet) får inte lägga pengar på översyn eller förnyelse. <br /><br />Ungefär samma visa när det gäller eventuell behöv av att vinscha i räddningssyfte.<br /><br />Det ovan sagt är helt okey så länge statsmakterna vet vilket hörn man målar in sig i. Men om man tror att det finns mycket att hämta om det uppstår ett plötsligt behov biter man sig stort i foten. Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6025016426843392204.post-52470481214642840502014-12-07T00:22:57.942+01:002014-12-07T00:22:57.942+01:00Kan hkp14 göra någonting alls utom att flyga ?Kan hkp14 göra någonting alls utom att flyga ?Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/01480048335278639594noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6025016426843392204.post-6351105171464958292014-12-06T18:22:32.291+01:002014-12-06T18:22:32.291+01:00Det känns som om man har snöat in på en allt för o...Det känns som om man har snöat in på en allt för omfattande certifieringsprocess. Att hänga på en sonar och operatörsplats kan väl ändå inte påverka flygegenskaparna särskilt mycket. Johan Fhttps://www.blogger.com/profile/15792003201470636336noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6025016426843392204.post-30795631571530448402014-12-06T02:30:52.306+01:002014-12-06T02:30:52.306+01:00Vi får väl se hur det blir. Det ser inte ut att fi...Vi får väl se hur det blir. Det ser inte ut att finnas många skrov i något av systemen att flyga med nästa år, och då kanske hkp10 visar sig vara enklast att få i drift igen? Finns många civila brukare = rimliga priser och tillgång på reservdelar, till skillnad från övriga system. Finns dessutom civila underhållsverkstäder både i Norge och Danmark som kan sköta underhållet om vi har ont om hkp-tekniker i FM. För att inte nämna Sverige.<br /><br />För övrigt anser jag fortfarande att hkp10 har oförtjänt dåligt rykte militärt i Sverige. Många andra länder bygger stora delar av sin helikopter-förmåga kring Puma och Super Puma. Tillräckligt bra. Behåll.FV-sergeantenhttps://www.blogger.com/profile/14496861017426531902noreply@blogger.com