tag:blogger.com,1999:blog-6025016426843392204.post8219855280647758170..comments2024-03-15T21:52:08.228+01:00Comments on Skipper: Världens största fartyg anlöpte Göteborgs hamnUnknownnoreply@blogger.comBlogger10125tag:blogger.com,1999:blog-6025016426843392204.post-56746074169747523832013-09-20T22:41:05.925+02:002013-09-20T22:41:05.925+02:00Jag vill påstå att vi tidigare (före FB00) hade ku...Jag vill påstå att vi tidigare (före FB00) hade kunnat genomföra kustförsvarsoperationer på två ställen samtidigt. Exempelvis både på sydkusten och ostkusten med tillräcklig numerär.Skipperhttps://www.blogger.com/profile/06346618056543332953noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6025016426843392204.post-61181866640765792742013-09-17T15:10:14.010+02:002013-09-17T15:10:14.010+02:00Intressanta fakta MEN det är ett påstående i blogg...Intressanta fakta MEN det är ett påstående i blogginlägget som ingen kommenterar... Vad krävs för att kunna säga att man kan genomföra "operationer av kvalité" i två riktningar? Jmfr ubåtsjakttiden: Vi hade EN ubåtsjaktstyrka (en operationsriktning) och, åtminstone initialt, EN ytstridsstyrka (annan operationstyp). Mycket krut lades på att argumentera för en andra ubj-styrka men resultatet blev magert... Då hade vi dessutom ett HOT. <br />/<br />IcebreakerAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6025016426843392204.post-59285556042808216222013-09-15T21:37:32.346+02:002013-09-15T21:37:32.346+02:00Kinesiska Cosco började en studie angående detta 2...Kinesiska Cosco började en studie angående detta 2009, som dock avbröts 2011 i och med Fukushima. De är dock inte de enda som undersökt detta på senare år, utan bland annat Babcock International har undersökt möjligheterna för en atomdriven LNG tanker, och Lloyds, Hyperion, BMT Group m.fl. började en liknande undersökning för några år sedan. Då oljepriset i framtiden troligtvis kommer att stiga samtidigt som kraven på svavelutsläpp från fartg blir allt hårdare så kommer troligtvis intresset för atomdrivna fartyg att återkomma.<br /><br />När det gäller NS Savannah så är hon en ganska dålig referens för kostnaderna då hon inte var byggd som ett kommersiellt lastfartyg utan snarare som ett passagerarfartyg med viss lastkapacitet, dessutom var hon väldigt svårlastad. Som lastfartyg hade hon därmed ganska dåliga förutsättningar, dessutom krävs i regel fler än ett fartyg för att dela på kostnaden för den särskilda infrastruktur som krävs för att atomdrivna fartyg.<br /><br />Klart är dock att det verkar finnas ekonomi i att driva isbrytare med atomdrift i arktis. Ryssarna hade tidigare också ett containerfartyg/LASH-carrier med atomdrift.Edishttps://www.blogger.com/profile/00623353353241198944noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6025016426843392204.post-34164078209286951512013-09-15T10:22:53.198+02:002013-09-15T10:22:53.198+02:00A.L
Om varje container vore en meter, skulle last...A.L<br /><br />Om varje container vore en meter, skulle lasten vara 1,8270 mil ställd på linje. I mitt exempel tar varje container, upplastad och med lucka till framförvarande, upp 65 meter av vägen. Sumatrahttps://www.blogger.com/profile/07049689435284570265noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6025016426843392204.post-73843402852326897962013-09-14T19:29:04.680+02:002013-09-14T19:29:04.680+02:0012mil blir det...
Bra inlägg!12mil blir det...<br />Bra inlägg!A.Lhttps://www.blogger.com/profile/12966120216435161812noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6025016426843392204.post-32027858754373597682013-09-14T13:48:38.882+02:002013-09-14T13:48:38.882+02:00Bra och viktigt inlägg.
Jag vill göra några komp...Bra och viktigt inlägg. <br /><br />Jag vill göra några kompletterande kommentarer. Anledningen till att USA inte kan ta emot dessa fartyg beror nog främst på eftersläpningar i infrastruktursatsningar. Man saknar helt enkelt containerkranar som har tillräcklig utriggning för att kunna nå de yttersta containerlagren på sjösidan. Så kan det gå när man halkar efter i utvecklingen.<br /><br />Kapaciteten hos containerfartyg räknas i TUE (antal 20-fots containrar) och i detta fallet uppgår antalet till 18.270 20-fotare. Upplastade på 15 meters trailers och med en lucka på 50 meter mellan fordonen bildas en fordonskolon som är nästan 120 mil lång. Detta exempel bara för att öka förståelsen för vad detta är för "monster".<br /><br />All heder åt Göteborgs Hamnar, som varit framsynta i att skapa ett väl fungerande hamnkluster. Endast godkända säkerhetsklassade hamnar får lasta containers för USA-hamnar och Göteborg är den enda skandinaviska hamn som har sådant godkännande. Detta gör Göteborg till ett nav i den skandinaviska containerhanteringen för USA-hamnar. Sumatrahttps://www.blogger.com/profile/07049689435284570265noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6025016426843392204.post-56623067741570105402013-09-14T10:41:44.250+02:002013-09-14T10:41:44.250+02:00Det är ju anmärkningsvärt att det bara finns ETT e...Det är ju anmärkningsvärt att det bara finns ETT enkelspår till/från Göteborgs hamn. Busenkelt att orsaka störning i den redan underdimensionerade järnvägstrafiken. Nu ska det byggas ett spår till, men det ligger några år bort.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6025016426843392204.post-47081392988663604162013-09-14T08:09:50.933+02:002013-09-14T08:09:50.933+02:00Har skrivit om detta tidigare. Som den Göteborgare...Har skrivit om detta tidigare. Som den Göteborgare jag är. Om vi hamnar i ett läge då vi behöver utländsk hjälp, så är flyg inte ett alternativ. För små volymer. Fråga Patton om han levt, hur logistiken är avgörande. GBG-hamn är idag helt oförsvarad. Spränger man sen Marieholmsbron, där allt gods på räls ska vidare, så är vi rökta...Vi det laget har enveckasförvaret lagt av för länge sen.Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/00404452718719955000noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6025016426843392204.post-11893645413915622702013-09-13T20:54:42.950+02:002013-09-13T20:54:42.950+02:00På den glada atomåldern hade det varit självklart ...På den glada atomåldern hade det varit självklart att ett fartyg av den storleken skulle drivas nukleärt. Dock har det visat sig för dyrt, det försöktes med N/S Savannah, som plockade ur sitt kärnkraftverk på tidigt 70-tal. Förbränningsmotorer har effektiviserats sedan dess, men oljepriset har ökat betydligt mer. Säkerhetskrav och därmed pris på kärnkraft har ökat enormt, så det är ytterst tveksamt om det någonsin blir aktuellt för civila fartyg igen. Många hamnar skulle vägra att ta emot anlöp. Danmark har ju dessutom folkomröstat mot kärnkraft.Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/12794372117421808359noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6025016426843392204.post-47477819320459694672013-09-13T20:17:19.519+02:002013-09-13T20:17:19.519+02:00Off topic fråga kanske, men borde inte fartyg av d...Off topic fråga kanske, men borde inte fartyg av denna storlek vara stora nog för Nukelär drift? Vet att det räknats på för mindre fartyg... oluhttps://www.blogger.com/profile/00882969797268096311noreply@blogger.com