14 januari 2011

Kustbevakningen omorganiseras

Kustbevakningen ska nu omorganiseras. Något som Försvarsmakten fått känna på den hårda vägen väldigt ofta de senaste 15 åren. Två av fyra befintliga regionala ledningar ska enligt uppgifter avvecklas. Ett beslut i samma anda som avvecklingen av i stort sett samtliga av marinens sjöbevakningscentraler.

I Härnösand, som är en av de utpekade platserna är man oroliga för jobben. Något jag inte ser som någon större risk. Däremot kanske skrivbordspersonalen får förmånen att tjänstgöra mer till sjöss istället ?

Beslutet är ännu inte fattat, men förväntas tas internt inom KBV inom de närmaste månaderna på förslag av en utredare. Syftet med avvecklingen sägs vara att få ut mer personal i operativ tjänst till sjöss, vilket ändå får ses som ett sundhetstecken för organisationen.

Personligen anser jag, precis som jag skrivit ett inlägg om tidigare, att KBV snarast bör bli en del inom marinen av flera olika skäl. Främst av kostnads- och resurssamordningsskäl. Detta är något jag tror både FM och KBV skulle tjäna på.

Jag hittade även ett dokument från 1993 där samordningen mellan FM och KBV framgår. Man funderar på hur aktuellt dokumentet är, och framförallt om detta över huvud taget är känt inom respektive myndighets ledning i dag. Övningar inom ramen för denna samverkan ser man inte direkt dagligen......

SvD
DN

6 kommentarer:

  1. Intressant! Även om jag i allra högsta grad förstår hur kollegorna i KBV känner inför en sådan omorganisation, är beslutet helt i linje med avvecklingen av FM. Tyvärr riskerar det resultera i ytterligare försvagning av landets förmåga till sjöss.

    Jag delar helt din uppfattning att KBV bör vara en del av marinen, men jag förstår också om personalen i KBV har en annan åsikt. Jag skulle gärna se att riktlinjerna i ditt länkade dokument skulle gälla alltid - vid beredskapshöjning är det för sent.

    Att samordningen mellan FM och KBV behöver öka är självklart och blir än mer accentuerat med de parallella neddragningarna som nu sker.

    Myndigheterna löser uppenbarligen inte detta själva, så jag menar att det behövs en marin strategi som slår fast VAD som är svenska intressen till sjöss, VILKA mål Sverige har rörande dessa, VEM som har vilket ansvar och HUR intressena skall skyddas. Framtvingad myndighetssamverkan borde vara en självklar punkt i en sådan strategi.

    / Commander

    SvaraRadera
  2. Önskar att Marinen gjorde detsamma! Korvetter och Minröjningsfartyg har bekymmersamt stort vakansläge trots mycket liten numerär. Ta en titt i vår interna telefonkatalog för staber och skolor, så syns det ju att det finns folk. En Marin bör vara till sjöss hellre än att administrera. Skicka folket till sjöss!

    "Master and Commander"

    SvaraRadera
  3. Det ligger väl inte helt fel i ryggsäcken.
    Att lokalisera KBV ledningar med Sjöcentralerna våre inte helt fel bara för stockholms ledning att flytta ner till Muskö där finns hamnar, lokaler för att inte tala om den besparingen man gör. Samt detta skulle inbära med KBV omorganisering att det kanske är dax att börja samverka och samarbeta med de Sjöcentraler som finns .

    SvaraRadera
  4. Äntligen!!

    /Anon Sjöinfobat

    SvaraRadera
  5. Hej, "Master and Commander"!

    Kul att se dig på blogosfären. Se gärna inlägget på länken nedan.

    http://commanderslog.blogspot.com/2011/01/applen-och-paron-och-farliga-slutsatser.html

    Trevlig helg!

    / Commander

    SvaraRadera
  6. Ja men det var väl på tiden att även KBV får känna av motvinden! Jag delar helt uppfattningen att statsmakterna borde ta sitt ansvar och effektivisera verksamheten till sjöss runt våra kuster. Många myndigheter (motsv) är det som agerar oberoende av varandra. Försvarsmakten, Kustbevakningen, Polisen, Tullen, Sjöfartsverket, Sjöräddningssällskapet mfl. Ingen för befäl över någon annan. Slå samman och utnyttja de svenska resurserna mer effektivt! Kanske Danmark kan vara ett gott exempel.
    Enligt hörsägen räknar vi tydligen sjötid på olika sätt i flottan och Kustbevakningen. När vi redovisar mot vår uppdragsgivare och det framgår att ett örlogsfartyg har mindre än 2000 sjötimmar per år medan kustbevakningens fartyg har mer än det dubbla så undras det. Flottans sjötid är när fartyget släppt landförbindelsen och kastat loss. Kustbevakningen lär räkna sjötid så fort fartyget är bemannat (även fastknutet).
    Istället för att strida kanske det kan vara lönsamt för oss båda att börja samarbeta!

    SvaraRadera

REGLERNA FÖR KOMMENTARER KOMMER NU PÅ FÖREKOMMEN ANLEDNING ATT SKÄRPAS:
- Kommentarer som ej håller sig till ämnet kommer att refuseras
- Skriv kortfattat och kärnfullt
- Personangrepp publiceras ej
- Håll en god ton i kommentarerna