29 januari 2011

No more Nimrods

Så var det då definitivt slut.

Storbrittanien har inte längre några nya Nimrodflygplan. I veckan så högg man sönder de tre flyglan av nio beställda som var färdigbyggda. Det första flygplanet var dessutom fullt utrustat och klart att påbörja provflygning med.

Se ett videoklipp av de nybyggda men nu slaktade flygplanen.

Nu höjs många röster i landet som hävdar att det är ett katastrofbeslut och pengaförstöring av stora mått. Militära chefer hävdar att atomubåtsflottan nu utsätts för orimliga risker då man inte har något skydd från luften då egna atomubåtar ska löpa in och ut ur basområden. Det påstås att ingen är gladare än Ryssland för detta.

13 kommentarer:

  1. Lärde de sig ingenting av TSR 2?

    SvaraRadera
  2. Nja.. Nimrod har ju flugits i olika versioner sedan 70-talet. TSR-2 var ju enbart ny obeprövad och dyr teknologi, lite likheter med vår Visbykorvett.

    SvaraRadera
  3. Jag vet inte om det känns bättre av att se att även andra nationer eldar försvarspengar.

    SvaraRadera
  4. Jag tänkte mer på hur de två projekten avslutades; genom att medvetet förstöra alla möjligheter att få någon som helst nytta av mycket långa och kostsamma utvecklingsprojekt som såg ut att till slut leverera den förmåga de utlovat.

    Alla TSR 2 prototyper förstördes mycket grundligt liksom alla verktyg.

    Visby och MRA4 är väl i och för sig inte helt olika (den senare var möjligen ännu mer försenad och fördyrad). Det här är ungefär som att beställa och integrera Lv-robotar och sedan skrota av hela klassen strax innan första provskottet.

    SvaraRadera
  5. @Cynisk
    Nej, verkligen inte.

    @Forsno
    Ja, där håller jag med dig. Den enda flygande prototypen av TSR-2 använde man för att se vilken verkan finkalibrig ammunition hade mot ett flygplan.... Innan man eldade upp det... Ett stort hån mot alla de människor som lagt sin själ i ett projekt!

    I bland undrar man varför saker och ting blir så otroligt fel, på alla plan?

    SvaraRadera
  6. "I bland undrar man varför saker och ting blir så otroligt fel, på alla plan?"

    Politik?

    SvaraRadera
  7. Frågan är väl snarare hur det kunde lanseras som en god idé att uppgradera ett flygplan som i grund och botten är världens första passagerarflygplan med jet motorer? Det finns bara ett svar på den frågan och det är nationalism.

    Vad gäller Visby anser jag att du totalt förbiser det faktum att man byggde teknikdemonstratorn Smyge innan man tog itu med Visbykorvetterna. Så obeprövad teknik var det inte, möjligtvis dyr.

    SvaraRadera
  8. @0946

    Jag och de flesta andra är mycket medvetna om HMS Smyge, och trots det brottas man med en mängd tekniska utmaningar och alternativa lösningar både högt och lågt.

    SvaraRadera
  9. Egentligen kan man undra över varför britterna beslöt att uppgradera sina gamla Nimrods. Varje exemplar är ett unikt exemplar, inga standardiserade delar finns som passar till de urgamla De Haviland Comet skroven, serietillverkning utav flyg på 50-talet var något annat än idag, så varje skrov kräver unika delar och elektroniken köpte ju britterna i varje fall från USA. Varför köpte de inte istället kompletta, färdigt utrustadde plan från Boeing ? Britterna brukar ju annars också svansa för jänkarna ....

    SvaraRadera
  10. Dessa plan är inte uppgraderade utna nybyggda! Anledningen är enkel, det finns inget annat plan i världen som är anpassat mot de fömågorna man söker. Hur många andra flygplan kan skjuta ut livflottar till nödställda på havet? Vilka flygplan kan genomföra kombinationer av att fälla sjunkbomber, skjuta torpeder, skjuta sjömålsrobotar, släppa sonarbojar plus en mängd annat? Britterna hade nog sina skäl när man valde att bygga nya plan av samma sort.

    SvaraRadera
  11. Hrr, se

    http://www.spyflight.co.uk/MR4A.htm

    FÖr att citera ovannämnda

    "The old MR2 wings and fuselages were constructed before the days of CAD / CAM and were built in jigs and then mated by tradesmen hammering & filing the metal to fit as necessary – as a result each fuselage was slightly different, in some cases by up to 4 inches."

    Ingenstans handlar det om att bygga nya plan, utan om att bygga om/uppdatera de befintliga MR2 skroven som ursprungligen monterades ihop på 50-talet ....

    SvaraRadera
  12. Som ofta påpekat så är inte de västerländska försvaren särskilt stora numerärt utan lever främst på sin högre teknologiska standard och massiv informationsöverlägsenhet. Att då göra sig av med sina nya övervakningsplattformer är antingen idiotiskt eller rent genialiskt (förutsatt att man vet något alla andra inte vet - att man planerar hissa vitflagg så fort nått händer och ger blanka fan i skador det kan medföra)

    SvaraRadera
  13. @19:14 från sidan du länkar till:
    "To describe the Nimrod MRA4 simply as a refurbished Nimrod MR2 is to ignore the fact that the aircraft that will eventually emerge is to all intents and purposes a new aircraft. In fact the only the parts of the old MR2 fuselage that are being refurbished and retained are the fuselage pressure cell and empennage – everything else including the cabin pressure floor, bomb bay area, wings and undercarriage are newly designed and manufactured."

    SvaraRadera

REGLERNA FÖR KOMMENTARER KOMMER NU PÅ FÖREKOMMEN ANLEDNING ATT SKÄRPAS:
- Kommentarer som ej håller sig till ämnet kommer att refuseras
- Skriv kortfattat och kärnfullt
- Personangrepp publiceras ej
- Håll en god ton i kommentarerna