30 mars 2012

Sten Tolgfors avgång


Försvarsminister Sten Tolgfors har avgått!

Den här bloggen har under stundom varit mycket kritisk till Sten Tolgfors sätt att hantera vissa kärnfrågor runt Försvarsmakten de senaste åren. De som har varit i fokus här är Tolgfors förmåga att framställa alla stora och avgörande frågor som om dessa hanterats utan friktioner och att allt hela tiden går enligt plan. Skönmålning är nog det rätta ordet att använda.

Exempel på detta är försvarsmaktens ekonomi där Tolgfors ständigt hävdat att den är i balans. Detta trots att stora övningar fått ställas in och materielprojekt fått stryka på foten eller reduceras. Med andra ord så är det så att budgeten måhända varit i balans, men däremot har det inte funnits balans mellan verksamhet och ekonomiska medel vilket Tolgfors helt valt att bortse från. Det är kanske inte helt taget ur luften att Tolgfors under F&F i Sälen 2011 fick det mindre smickrande öknamnet Bagdad Bob.

Tolgfors andra paradnummer där samma skönmålning av Försvarsmakten har gällt rekryteringen av GSS, d.v.s rekryteringen av soldater och sjömän till försvarsmaktens förband. Även här har Tolgfors hävdat att allt är i balans, en uppfattning som inte på långa vägar har delats av försvarsmaktens personal.

Man ska också lyfta fram de positiva saker Tolgfors har bidragit med. Det främsta är hans engagemang för individen! Soldaten, sjömannen och officeren har han värnat om och visat engagemang för. Inte minst vid sina besök i insatsområden. För detta ska Tolgfors ha cred då hans företrädare inte ens kommit i närheten av detta engagemang.

Sten Tolgfors har även drivit genom reformen avseende att avskaffa värnplikten och införa anställda soldater och sjömän. Detta har han gjort med full kraft och säkert åstadkommit vad som avsetts i stora delar. Detta kan dock inte hyllas på denna blogg då vi anser att värnpliktsförsvaret avskaffades alldeles för fort och med innebörden att kostnaderna för Försvarsmakten har ökat p.g.a detta. Dock bär Tolgfors inte ett ensamt ansvar för denna reform.

Anledningen till Tolgfors avgång tänker vi inte spekulera i. Det gör media i redan tillräcklig omfattning.

Vem som blir ny försvarsminister får framtiden utvisa. Ett hett tips lär vara Karin Enström (m) med tidigare bakgrund som YO inom marinen. Sannolikt ett bra alternativ under förutsättning att inte hon underkastar sig Anders Borgs ekonomiska styrning av Försvarsmakten utan istället låter säkerhetspolitiken vara rättesnöret för formande av en Försvarsmakt som inte bara består av kulisser och demonstratorprojekt, förband i singularis och en mängd förmågeglapp.

Läs även: F&S, Wiseman1 2, SvD, Expressen, BLT, Aftonbladet

12 kommentarer:

  1. "Man ska också lyfta fram de positiva saker Tolgfors har bidragit med. Det främsta är hans engagemang för individen! Soldaten, sjömannen och officeren har han värnat om och visat engagemang för. Inte minst vid sina besök i insatsområden. För detta ska Tolgfors ha cred då hans företrädare inte ens kommit i närheten av detta engagemang."


    Menar du med hans företrädare försvarsminister Leni Björklund (S)? Den andre Moderaten, Michael Odenberg, satt ju inte länge, bara så länge att han hann bli tjock(are), och det var väl därför ett skäl till att han avgick kan man tänka, han måste ju tänka på sin fru och sitt äktenskap. Sten Tolgfors har varit i Afghanistan två gånger och planerade för en tredje, men "det allvarliga läget i Afghanistan" kom emellan, fast kungen kunde åka trots det. Två gånger på 6-7 år är verkligen inte för mycket, det är ett minimum! Sedan att han säger sig måna om individen i försvarsmakten kan ju förvisso vara sant, men det har sannolikt lika mycket att göra med att han försöker legitimera sitt styre. Hade han ingenting positivt att komma med för de försvarsmaktsanställda så hade han måhända tappat greppen om makten för länge sedan, och det är för övrigt det som gör att han går tror jag. Många är dem inom FM:s ledning som tänker på individen utan att säga detta högt. En försvarsminister sysslar emellertid inte med individen, det är FM:s officerares uppgift, dem som kommer i kontakt med individen.

    Roger Klang

    SvaraRadera
  2. @Roger Klang.

    Man kan visa stöd utan att ständigt vara på plats!
    Dessutom finns det fler ställen att besöka än Afghanistan.

    SvaraRadera
  3. Ja, det finns fler ställen att besöka, men Isaf-styrkan i Afghanistan är viktigast. Men har han gjort det? Jag anser dock att förutom att visa stöd på andra sätt, att en försvarsminister måste vara på plats i Afghanistan en gång för varje ny kontingentperiod. Alternativt så besöker statsministern Afghanistankontingenten varje halvår någon gång under varje ny grupps tjänstgöringsperiod. Är det för mycket begärt? Jag tycker inte det! Endast risken att förlora regeringsplanet och andras liv förutom det egna (försvarsministerns), får sätta stopp. Men däremot så anser jag att man ska utrusta regeringsplanet med IR-motmedel och göra allt som står i vår makt för att skydda försvarsministern och/eller statsministern när han besöker Kontingenten.

    Roger Klang

    SvaraRadera
  4. Roger Klang

    Har du hört talas om begreppet militärturism?
    Fråga de som försöker bedriva militär verksamhet under insats/övning om de tycker om det är bra eller dåligt?

    SvaraRadera
  5. En vapenvägrare måste självfallet vara som klippt och skuren för att avveckla den allmänna värnplikten. Samma sak gäller avveckling av Försvarsmakten som helhet.

    Sanningen är nog att ingen skulle ha lyckats bättre än Tolgfors med att förstöra Sveriges försvarsförmåga. Att inte ens en landsförrädare som Wennerström skulle ha lyckats bättre!

    Flygsoldat 113 Bom

    SvaraRadera
  6. Gustav Wasa sa...

    Om Reinfeldt inte utnämner Anna Ibrisagic till ny försvarsminister, så minskar han möjligheterna att stärka sitt partis andel av unga, utlandsfödda, kvinnliga och norrländska röster i valet 2014.

    Med Elmsäter-Svärd som tjänsteförrättande försvarsminister har han gott om tid att leta rätt på henne någonstans mellan Bryssel och Luleå.

    Hon skulle bli en orädd försvarsminister med egen personlig erfarenhet av vad det innebär att sakna värnkraft mot en hegemonisk granne.
    ---
    Anna Ibrisagic representerar Moderaterna i Europaparlamentet

    De senaste sju åren har jag representerat Moderaterna i Europaparlamentet i Bryssel. Jag är ledamot i utskottet för utrikesfrågor samt i underutskottet för säkerhet och försvar.

    Jag började min livsresa i Bosnien 1967. Där utbildade jag mig till översättare och tolk i tyska, ryska och engelska.
    Jag har också läst ekonomi, musik på operalinjen och arbetat som musiklärare. När kriget i Bosnien bröt ut åkte jag 1992 till Sverige och bosatte mig i Luleå. Jag har alltid haft ett brinnande intresse för min omvärld, oavsett om det har rört sig om mitt Luleå, Norrbotten eller om Europa. Mitt politiska engagemang bottnar i min önskan att själv påverka min vardag och min framtid. Jag var så innerligt trött på att det alltid fanns någon klåfingrig socialdemokratisk politiker som påstod sig veta bättre vad som var bra för mig än vad jag själv visste. Därför ställde jag upp i kommunvalet 1998. Sedan dess har jag hunnit med både kommun- och rikspolitiken.

    SvaraRadera
  7. Ja, jag har hört talas om det begreppet. Men om någon ska besöka soldaterna så är det försvarsministern och statsministern, gärna samtidigt. Jag i alla fall tycker det är viktigt att statsministern och försvarsministern visar att de är beredda att dela lite av riskerna våra svenska soldater utsätter sig för. Riskerna under ett besök är väl inte så där väldigt stora, men få soldater dör eller blir sårade i det svenska försvaret också om man ska vara ärlig. Riskerna för en svensk statsman (en riktig sådan) är nog större här hemma i Sverige, när jag tänker på det. Ni försvarsanställda är dock alltid beredda på att det kan bli värre, och när the going gets tough the tough gets going. Jag uppskattar det hos er, och jag är beredd att själv riskera mitt liv genom att tjäna mitt land på ett eller annat sätt. Chansen att jag blir statsminister och kan åka till Afghanistan för att peppa trupperna förefaller dock mikroskopisk, men jag är beredd att tjäna i alla fall. Om krigsturismen blir för omfattande så kan väl den kontingentschef som för närvarande är i Afghanistan säga stopp och belägg?

    Roger

    SvaraRadera
  8. Han, hon, hen eller hin. Vi får se vem som blir näste Försvarsminister, men det finns som vanligt anledning att befrukta det värsta.

    SvaraRadera
  9. @ Sumatra

    Med följande fakta på sin blogg måste väl herr Forsell betraktas som en kandidat under uppseglande!?

    Efter att ha besökt Muskö lämnar han följande rapport!

    "En intressant iaktagelse var hur stor del av underhållet på marinens 500 fartyg och båtar, som utförs i privat regi..."

    Här finns helt klart lite att spara in på!!

    Teaterdirektören.

    SvaraRadera
  10. @ Teaterdirektören

    Denne Forsell och hans blogg får ta över, nu när Tolgfors dito läggs ner. Samma retorik och glidningar på fakta som blev Tolgfors fall. Dessutom är meningen "...tillhör sedan några år tillbaka Marinbasen i Karlskrona" fel i sak. Däremot bedriver Marinbasen verksamhet med Sjöinfobat och Basbat på Muskö, liksom Basbat gör på Berga m.fl ställen. Musköbasen tillhör Haninge garnison. Marinbasen däremot är en organisation med verksamhet lite var stans, som FMLOG ungefär.

    Själv tror jag att marinen skulle klara sig gott med 400 fartyg och båtar ;-)

    SvaraRadera
  11. "Det vore bättre att media synar hur Försvarsmakten har hanterats ur ett säkerhetspolitiskt perspektiv under Tolgfors tid som minister" skriver du på Twitter.

    Här är svaret på jungfruns bön:

    http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/byt-inte-bara-forsvarsminister_6968075.svd

    En ledare P J Anders Linder.

    SvaraRadera
  12. @Sumatra

    Ja se på.....
    Det var kanske en av de mest sanningsenliga ledare som publicerats på länge. Man får nu hoppas att någon i ledande ställning också läser (och förstår) den verkliga innebörden i dessa ord.

    Först då kanske vi kan få se startskottet till att börja bygga en Försvarsmakt värd namnet.

    GMY!

    SvaraRadera

REGLERNA FÖR KOMMENTARER KOMMER NU PÅ FÖREKOMMEN ANLEDNING ATT SKÄRPAS:
- Kommentarer som ej håller sig till ämnet kommer att refuseras
- Skriv kortfattat och kärnfullt
- Personangrepp publiceras ej
- Håll en god ton i kommentarerna