6 augusti 2011

Hkp 9B - En liten räddningshelikopter

Eftersom helikoptrar och framförallt helikoptrar i svenska statens tjänst ligger mig varmt om hjärtat så håller jag på att sammanställa rikets samtliga statliga helikopterresurser till ett kommande inlägg. Något som förvisso inte tog lång tid, då numerären är allt för liten.

I och med detta så hittade jag en helikopter som flygvapnet tidigare disponerade, men som inte längre är i tjänst, och som det sällan pratas om, nämligen Hkp 9B. Till det yttre så är den nästan identisk med arméflygets pv-helikopter,  Hkp9A som i huvudsak flögs från AF1 i Boden och AF2 i Linköping (och efterträdande förband) under åren 1987-2009.

Hkp 9B tillfördes flygvapnet 1985, d.v.s två år innan armén fick sina Hkp 9A. Helikoptern köptes i fyra exemplar och baserades två varedera på flygflottiljerna F6 och F7 som "lokal FRÄD helikopter".
Den officiella beteckningen av denna version är Bo 105 CBS, vilken är något längre (25cm) än 9A som har beteckningen Bo 105 CB3. Hkp 9B var utrustad med flottörer, vinch för flygräddning och hade dessutom plats för två bårar.


Enligt uppgift hade dessa helikoptrar beteckningarna 09071 - 74 i flygvapnet.
En av helikoptrarna från F6 har dessutom totalhavererat (12 november 1991) i samband med start från Töreboda på grund av fel på stjärtrotorn. Ingen skadades enligt utsago allvarligt. 


Helikopter 9B ersatte när den kom den franska föråldrade Hkp 2 (Alouette). Man flög helikoptern fram till 1994 då den ersattes av Hkp 10.

Enligt uppgifter så var denna lilla räddningshelikopter aldrig särskilt populär. Sannolikt p.g.a. av just storleken. Kanske har chefsingenjören eller någon annan från flygvapnet ytterligare info eller några självupplevda händelser med denna "unika" lilla räddningshelikopter.

En artikel om avvecklingen av Hkp9A finns för övrigt att läsa här.

Vill man se vad Hkp 9 går för kan man se flygläraren och arméns vingars Jan Bergman i en av hans spektakulära uppvisningar med en Hkp9A i en film här. Eller varför inte lågflygning över Stockholm.

7 kommentarer:

  1. Talibaner sköt igår, med RPG, ner en amerikansk CH-47 (Chinook transporthelikopter) under en nattlig flygning i Tangidalen väst om Kabul.
    30 amerikaner och 8 afghaner uppges ha förolyckats i vad som anges vara den värsta helikopterrelaterade händelsen som drabbat koalitionen under det senaste decenniet.
    22 av de dödade amerikanerna uppges vara Navy Seals tillhörande samma förband som genomförde raiden i Pakistan där Bin Laden dödades.

    Händelsen sätts i samband med tillbakadragandet av amerikanska trupper.

    Läs mer på: http://www.nytimes.com/2011/08/07/world/asia/07afghanistan.html?pagewanted=all

    SvaraRadera
  2. En av maskinerna fanns under ett antal år som FRÄD-helikopter på F13 Norrköping. Sannolikt då efter F6 nedläggning. Vid ett tillfälle minns jag att jag såg den i mörkret över Bråviken, med sökstrålkastarna tända. Orsaken stod att läsa i Norrköpings Tidningar dagen efter: någon hade observerat en misstänkt ubåt och man valde att skicka upp en hkp9b för att i mörkret försöka finna den...

    SvaraRadera
  3. Jag har själv inte haft "nöjet" att få vincha med en HKP 9A. Problemet som jag ser är utrymme. I en räddningshelikopter vill man ha tillgång till en doktor/sjuksköterska och en ytbärgare och vinchoperatör. HKP 9A i mina ögon var för att kunna transportera ut en läkare eller hämta hem en patient. Inte bägge sakerna samtidigt.

    Appropå HKP 9B. Sitter just nu och läser en bok om 101:st Airborne Division i Irak. Där hade de stora helikoptrarna Apache och Blackhawk problem men beskjutning från smalkalibriga vapen. De små "snabba" Kiowa helikoptrarna hade inte detta problem, trots att deras skydd är betydligt sämre än på t.ex. Apache.

    SvaraRadera
  4. @CI

    Tror du blandar ihop versionerna. Hkp 9B var räddningshelikoptern. Lite märkligt att den fick beteckningen B trots att den levererades före PV-helikoptern som fick beteckningen A. Kanske handlade det om när beställningarna gjordes?

    Visst måste Hkp 9B varit alldeles för liten som räddningshelikopter som du skriver. Men frågan är vad anledningen var att man köpte den? Var det kanske en s.k. tillfällig "gapfiller" mellan Hkp 2 och Hkp 10?

    Men visst måste man väl haft med både ytbärgare och vinchoperatör omord trots den lilla storleken? Annars blir det svårt att utföra något mer avancerat arbete.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hkp 9B var en något förlängd version av Hkp 9A.
      Troligen är detta anledningen det har blivit bokstaven B. Avgivet från en som flög den förlängda versionen i FV.(Min man )

      Radera
  5. Mycket minnen som väcks av att läsa här! Jag var värnpliktig ytbärgare på F6 1991 på dessa helikoptrar och kan bekräfta att besättningarna ansåg den vara för liten. Piloterna uppskattade dock flygegenskaperna som var som att köra en "gokart".
    Jag var faktiskt med i totalhaveriet med F93 och kan bekräfta att vi kom lindrigt undan. Piloten fick en kotkompression, navigatören var rejält mörbultade och själv hade jag bara en öm armbåge.

    SvaraRadera
  6. @Lipton

    Intressant att höra!
    Kontakta gärna mig genom att gå in under KONTAKT längst upp på sidan. Jag har några frågor till dig.

    SvaraRadera

REGLERNA FÖR KOMMENTARER KOMMER NU PÅ FÖREKOMMEN ANLEDNING ATT SKÄRPAS:
- Kommentarer som ej håller sig till ämnet kommer att refuseras
- Skriv kortfattat och kärnfullt
- Personangrepp publiceras ej
- Håll en god ton i kommentarerna