Senare under dagen, ca fyra timmar senare uppmärksammade även svensk media detta och det har varit dagens nyhet sedan dess med näst intill krigsliknande rubriker på sina håll. Ett tecken på att media fortfarande har mycket svårt att hantera försvarsfrågans olika nyanser. ÖB som var gäst i P4 Extra uttalade sig också om den ryska flygningen liksom att Försvarsmakten gick ut med information på sin webbsida.
I media talas det enbart om "bombflygplan" vilket i sig är korrekt. Uppgifter som jag har erhållit gör gällande att det inte bara var bombvarianten Tu-22M3 som var i luften. Minst ett av flygplanen var nämligen en mycket ovanlig variant av flygplanet som inte är avsedd för att bära bomber, nämligen Tu-22MR (eller Tu-22M3R) Backfire-D som istället är avsedd för spaning. Exakt vilken kapacitet flygplanet har är oklart. Flygplanstypen är mycket ovanlig och är tillverkad i ett mycket begränsat antal varav ett enligt uppgift sköts ned under Georgienkriget. I det interna bombutrymmet finns enligt uppgift en rad olika sensorer och kameror.
Intressant är att flygningen med den här versionen av Tu-22 över Östersjön sammanfaller med den finsk-svenska marina övningen FINSWEEX som för tillfället pågår samtidigt som EU-toppmötet i Riga precis hade startat. "Ryssland vill på alla sätt lägga sordin på stämningen i Riga" säger försvarsanalytikern Stefan Ring till SvD.
Värt att särskilt notera är det förändrade uppträdandet avseende Tu-22 som efter "ryska påsken" 2013 nu är ett allt mer frekvent återkommande inslag över Östersjön som en del av det NYA kalla kriget. Senast Tu-22 flög över Östersjön var den 24 mars och även då skedde något ovanligt, nämligen att man flög överljud, något man inte gjort tidigare.
Och lite osynkroniserade kommentarer från högsta ledningen. ÖB ska ha talat om "provocerande" flygning, medan C INS inte verkade tycka det fastän ändå. Reportern (Ekot) försökte dra ur C INS något, frågade om vi brukade uppträda så, varför ÖB kallat det för provocerande etc. men fortsatt oklara svar.
SvaraRaderaJag bjuder gärna på "Bombflygplan med kärnvapenkapacitet från ett land som nyss startat ett krig flyger nära utmed vår gräns. Vi uppfattar det som ett provocerande maktspråk." Kommentaren din för tre amiralsstjärnor!
Jonas
Snart är B-52 orna här också...
SvaraRaderaDe är inbjudna.
RaderaÄntligen har polletten ramlat ned.
SvaraRaderaNedanstående saxat ur DN den 21/5-15:
”I takt med att man reformerar övar man också allt mer komplext
och visar en grad av aggressivitet som vi historiskt sett inte har sett tidigare,
säger överbefälhavare Sverker Göranson i Sveriges Radios P4 Extra.”
Man kan ju hoppas att de pinsamma jämförelser ( i media och bland försvars-
bloggare) om vad som försiggick i Ö-sjön under sovjettiden vs idag härmed
får en (fortsatt) mer verklighetsförankrad återrapportering/beskrivning som
speglar dagens ryska verksamhet i Ö-sjön och dess syfte.
//Den gamle
Ska vara ett jäkla gnällande om att "kunna bära kärnvapen". Gripen kan ju bära vissa amerikanska kärnvapen. Så det är ju inte direkt så himla speciellt med det.
SvaraRadera//Kullen
Vilka då?
RaderaEftersom det finns artillerigranater med kärnvapenladdning så kan nog, i princip, någorlunda stora sportflygplan bära kärnvapen efter lite modifieringsarbete av ren mekanisk art. Att piloten måste begå självmord i samband med fällningen har ju inte visat sig medföra några praktiska problem.
RaderaB61
RaderaEn vanlig SL-buss kan bära kärnvapen!
Radera”-visar en grad av aggressivitet som vi historiskt sett inte har sett tidigare”!,
SvaraRaderasäger överbefälhavare Sverker Göranson i Sveriges Radios P4 Extra.
Mot den bakgrunden undrar jag vilken uppbyggnad och aktivering som försvaret inlett för att möta det växande hotet. Det har framförts krav på krigsduglighet hos förband osv. Men räcker det, och när blir det klart. Vore bra med exempel på vad ÖB gör för motdrag. Eller blir det för nya ÖB att lösa ?