28 juli 2015

Gästinlägg: Det är rent ut sagt förjävligt!

Foto: David Bergman




I kölvattnet av gårdagens omfattande mediadrev, baserat på att de aktuella dykarna undanhöll delar av sanningen och i stället spekulerade hej vilt i Expressen, så kommer i dag ett nytt inlägg här på bloggen. Den här gången är det David Bergman som skriver om en annan miniubåt, vår egen HMS Spiggen. Jag har själv avhandlat ämnet här på bloggen flera gånger tidigare, och för en tid sedan i en kolumn i SvD som man kan läsa om man vill ha bakgrunden till varför det blev som det blev. Men ämnet är ständigt aktuellt och jag kan inte nog instämma i det som David Bergman skriver här nedan, och jag hoppas innerligt att Försvarsmakten inom kort kommer att försöka återställa ordningen!


/ Skipper

-----------------------------------

Det är rent ut sagt förjävligt!

De orden använde ÖB för att beskriva en konstaterad ubåtskränkning av svenska vatten i höstas. Idag tänkte jag samma sak då jag såg flottans f.d. miniubåt HMS Spiggen stå upplagd och övergiven på ett av kommunens garageområden i Kalix.

Att skänka bort överflödig försvarsmateriel är varken ovanligt eller konstigt, tvärtom. Dock var HMS Spiggen när hon skänktes bort under föregående år varken antik eller överflödig utan togs i bruk så sent som 1990 och var flottans enda miniubåt. Att skänka bort fullt fungerande försvarsmateriel är tyvärr inte heller ovanligt och ofta ett resultat av extremt kortsiktigt tänkande.

Att påstå att Kalix kommun hade någon färdig plan för fartyget skulle vara att fara med osanning. Det var vid mottagandet oklart vart den skulle placeras men under våren föll valet på Siknäsfortets ägare som ville placera den vid Töre hamn med hänsyn till platsens betydelse för ubåtsjakterna på 80-talet. Där finns dock idag ingen färdig lösning eller lämpligt museum och mer än ett år efter att hon anlänt till kommunens upplag står fartyget fortfarande kvar utomhus bland snöplogar och rostiga rullstolsramper.

Men det slutar inte här. Inför en utplacering som besöksobjekt har frågan om sanering av olja och drivmedel enligt uppgift blivit aktuell mellan kommunen och de kommande ägarna. Vem som skall göra detta och vad kommunens budgetchef säger om utgiften vet jag inte men en gissning är att både kommunen och eldsjälarna i Föreningen Siknäsfortet tagit på sig mer än de kanske först anade.

Jag har under det senaste året besökt HMS Spiggen vid två tillfällen. Det sägs att ubåtsjakt är en konst som kräver mycket övning men att däremot hitta en miniubåt upplagd på en kommunal parkering var ingen större utmaning, även för en arméofficer. Förvånansvärt nog ligger hon helt öppen och olåst, på ett område där vem som helst kan köra in och ingen har vid något besök ifrågasatt min närvaro. Att ubåten ligger så öppet och oskyddat är olyckligt av flera olika anledningar, men signalerar tyvärr framförallt att kommunen saknar kompetens att ta hand om fartyget på ett bra sätt.

Jag vet inte vilka bevekelsegrunder den ansvarige beslutsfattaren hade när HMS Spiggen skänktes bort till Kalix Kommun. Men när jag ser den stå och förfalla bland skrotet på en parkering samtidigt som svenska flottan behöver en miniubåt för att öva ubåtsjakt med, kanske mer nu än någonsin tidigare, ligger vår överbefälhavares ord närmast till hands: Det är rent ut sagt förjävligt!

/David Bergman


Foto: David Bergman

14 kommentarer:

  1. "ett resultat av extremt kortsiktigt tänkande"

    Som valet mellan RBS-70 och RBS-90.

    Rent ut sagt förjävligt!

    SvaraRadera
  2. Spiggen är alltså på öppet område, olåst och fullt tillgänglig?
    Spiggen ligger alltså för fäfot tillsammans med skrot och annat upplag och väntar på att en oförberedd eldsjäl ska förbarma sig?
    HMS spiggen lämnades alltså i fullt funktionsdugligt skick för att försvarsmakten skulle slippa.....vadå? Kostnaden för upplag?
    Måste finnas massor med utrymme i karlskrona, berga eller annan försvarsanläggning där Spiggen kunde ligga under presenning till lägre kostnad än transporten till Kalix skrotupplag?

    Som skattebetalare vill jag få den återlämnad, och återanvänd.
    Kostnaden för att återskaffa en Spigg måste vara gigantisk i förhållande till att ersätta kalix för platshyran plus en teknisk genomgång och återställning.

    Allt givet att inte den fria tillgången inneburit vandalism och stöld.
    TTAero

    SvaraRadera
  3. Logisk konsekvens av -Försvara mot vadå?

    SvaraRadera
  4. Att ni bara orkar. Här har de antisvenska kulurmarxisterna förintat det svenska försvaret och är på god väg att förinta allt annat som höll vårt folk samman och starkt, och så bjäbbas det om olika småsaker i resterna.

    SvaraRadera
  5. Vansinnigt att den ligger helt oskyddad. Nu tar det väl inte lång tid förrän ett gäng gubbar i en rostig Toyotakombi dyker upp för att strippa den på allt vad elektronik och kablage heter. Får man med sig själva skrovet tar man väl det också, för att sälja till någon mindre räknad skrothandlare.

    SvaraRadera
  6. Det är varken kortsiktigt eller korkat - av de som har kapacitet att bygga nya ubåtar och de som finansierar detta.
    Industrin får nya ordrar, bankerna får låna ut - enda nackdelen är att skatten skall betalas in, igen.
    Det krossade fönstrets ekonomi.

    SvaraRadera
  7. Jag har från säkra källor på Berga hört att Marinen har samövat med Eventubåten på Djurönäset med gott resultat. Tanken måste vara att ta in en extern ubåt när det verkligen behövs till en betydligt lägre kostnad än att hålla med en egen. För en gångs skull så tycker jag att den logiken ligger mer i tiden än att återta och underhålla en egen miniubåt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Logiken brister: borde det inte ligga vissa säkerhets och kvalitetsaspekter på att dyka med en ubåt?
      Är det lika säkert att sätta sig i en ubåt som ingen vet vem som varit inne i och gjort vad?
      Personligen hade jag vägrat.

      Och hur kan det bli billigare för skattebetalarna att skyffla en kostnad från en ficka till en annan?
      Kostnaden är samma om det står försvaret eller kommun X.
      Enda skillnaden skulle vara att den ena parten har rutiner för säkert underhåll, medan den andra inte säkert vet vad som är upp eller ner.

      Och vad kostar flytten varje gång?

      Radera
    2. Det är ju det solklara resultatet av att driva försvaret som vilket företag som helst - alla gör allt i deras makt för att flytta kostnader från det egna kostnadsstället - oavsett vad det innebär i övrigt, i bästa fall tittar man så långt fram som till nästa årsbokslut...

      Radera
  8. Om vi ska bli bra på miniubåtsjakt så går det ju inte att hyra in någon dylik turist attraktion någon gång emellanåt. Det är ju inte bara att dom skeppen som jagar miniubåten ska bli bra, besättningen som kör ska ju också utvecklas hela tiden så dom kan bli bättre och bättre på att gömma sig så Sveriges totala ubåtsjaktförmågan utvecklas. Då måste dom rimligtvis ha tillgång till en miniubåt. Vad händer om vi ska köra en stor marinövning och det kommer in en fin möhippa på Djurönäsbåten den veckan? Om vi inte ska ha en egen så måste vi väl mer eller mindre leasa någon annas ubåt på heltid? Blir Självklart bättre resultat att öva med Djurönäsbåten än att inte ha någon båt att öva med överhuvudtaget.

    SvaraRadera
  9. Fredrik Hellström3 augusti 2015 21:25

    Som gammal officer (och skattebetalare) skäms jag över att det inte finns någon som kan få stopp på slöseriet med skattemedel - vad tillför Riksrevisionen egentligen?
    Hur var det ... "Varje förslösad skattekrona är en stöld från folket ... ".
    Det är dags att räta på ryggen och ta ansvar!

    SvaraRadera
  10. Vad hindrar (förutom ekonomin) att ansvarig beslutsfattare hos både Marinen och Kalix kommun återbördar ubåten till rullorna?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Deras egna karriärer.

      Radera

REGLERNA FÖR KOMMENTARER KOMMER NU PÅ FÖREKOMMEN ANLEDNING ATT SKÄRPAS:
- Kommentarer som ej håller sig till ämnet kommer att refuseras
- Skriv kortfattat och kärnfullt
- Personangrepp publiceras ej
- Håll en god ton i kommentarerna