22 februari 2011

Imponerande och mycket ovanligt!

De som följt bloggen under de senaste dagarna känner till debatten som var tänkt att handla om Basorg 2013 för marinens del, men som tråkigt nog skiftade fokus och kom istället att handla om helt andra saker. Ursprunget till detta var en kommentar till inlägget av chefen för PROD MARIN i HKV amiral Jonas Haggren.

Haggren var i sin kommentar väldigt tydlig med att han inte uppskattade att jag hade synpunkter på hans personals kompetens, vilket jag inte har, och ens hade funderat på, utan ställde i mitt inlägg endast en hypotetisk fråga med innebörden om de hade jobbat ute på förbanden den senaste tiden? Haggren tyckte jag skulle ta det "direkt med honom" i stället för att skriva om detta på en blogg. Resten är nu historia och turerna runt detta med en massa kommentarer och åsikter finns att läsa här. Med viss uppgivenhet och en smula ilska tog jag då bort inlägget och kommentarerna.

Nu visade det sig att amiral Haggren verkar tillhöra en ny kategori av högre chefer som jag aldrig stött på tidigare. Haggren kommenterar nu igen här på bloggen, och jag blir minst sagt imponerad och framförallt glad över att en av marinens högsta chefer intresserar sig för det fria ordet i försvarsfrågorna utanför HKV stängda dörrar, och öppet deklarera detta. Jag lyfter därför fram amiralens kommentar här.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jag kan konstatera att min kommentar här på bloggen rönt många kommentarer, åsikter och till och med funderingar på att sluta skriva. Det sistnämnda gör mig förvånad och var inte min avsikt.

Jag följer en rad skribenter på sociala medier och jag kommer att fortsätta att läsa och -när så krävs- bemöta dessa. Helst skulle jag förstås alltid vilja veta vem jag kommunicerar med, men där är vi inte och det accepterar jag.

Jag hoppas att inlägg som skrivs är en del av en debatt och en uppmuntran till dialog. Med denna utgångspunkt kommer jag även fortsättningsvis ge uttryck för mina åsikter när jag tycker så är motiverat.

För egen del tycker jag att ursprungsinlägget med mina och andras kommentarer ska återpubliceras så att alla kan ta del av meningsutbytet. Det är fortsättningsvis viktigt att det förs en debatt om vårt försvar och säkerhetspolitik då denna har varit frånvarande under en lång tid.

Jonas Haggren
Chef Prod Marin


---------------------------------------------------------------------------------------------------------

På amiralens (och många andras) begäran så återpubliceras det ursprungliga inlägget här nedan. Tyvärr så kan jag inte publicera kommentarerna till det första inlägget då de tyvärr verkar försvunnit helt och hållet. Jag hoppas att vi får se amiral Haggren, och kanske flera andra höga chefer delta i "den öppna försvardebatten" framöver.


Basorg 2013 - Delarna hänger inte ihop?

Begreppet "krigsorganisation" blev istället "insatsorganisation". Anledningen är självklart att det aldrig mer kommer finnas någon som helst risk för att Sverige skulle stå nära ett krig [ironi]. Vi ska istället genomföra lite insatser här och där i långtbortistan [trots regeringens inriktnig om ett närområdesperspektiv].

Begreppet "grundorganisation" blev till "basorganisation". Motiveringen till detta är betydligt mer oklar. Men som vi alla vet så har Försvarsmakten en extrem stor förkärlek till att omorganisera, avveckla, byta namn och lägga ner fungerande saker och system. Så det verkar vara helt i linje med allt annat som sker [ironi].

För marinens del så sitter det officerare på PROD M och försöker göra så bra de bara kan och skickar ut underlag för den nya basorganisationen. Man kan undra flera saker. För det första så undrar jag om de själva varit ute och jobbat i den förbandsnära verkligheten de senaste åren, eller om de rört sig i området längsValhallavägen mellan FHS, L24 och tre vapen? Andra alternativet är att de mer troligt fått tumskruvarna åtdragna så hårt att de tvingas ge ut underlag som de själva kanske inte riktigt tror på?

De kommande dagarna ska det "spelas på planen", vilket innebär att man provar hållbarheten och realiserbarheten i de bemanningsförslag man lagt fram till förbanden. För den som sett eller fått förslaget föredraget för sig, så kan man nog ganska enkelt förutse utfallet.

Det stora problemet är helt enkelt att man bemannat efter hur ett förband ser ut i PRIO. De befattningar som finns på staberna, på fartygen och på underhållsdivisionerna är bemannade - men där slutar det.

Det finns ingen som helst höjd tagen för att personalen kan vara:
- Sjuka
- Föräldralediga
- På nivåhöjande utbildning
- På annan längre utbildning

Det som är ännu mer märkligt är att det finns inga (eller för få) tjänster för bemanningsuppdrag UT till andra förband, staber eller skolor. Detta blir väldigt konstigt om man tittar på bemanningen av ex. Sjöstridsskolan där man också kraftfullt reducerar antalet fasta tjänster och gör om de få kvarvarande till bemanningsuppdrag IN. Det är just här det hela inte alls hänger ihop. För om inte flottiljerna har några utgående tjänster mot bemanningsuppdrag och man samtidigt säger att SSS, och staber ska bemannas genom bemanningsuppdrag - ja då kan man bara dra två olika slutsatser.
  1. Merparten av fartygen kommer att ligga utan besättning då personalen går åt till att bemanna helt avgörande tjänster vid skolor och staber.
  2. Fartygen är bemannade medan skolorna är tomma och ingen utbildning kan genomföras.
Oavset vilket alternativ man väljer så tror jag rätten till att vara sjuk och föräldraledig kommer att kvarstå, vilket ändå kommer att tvinga fartygen att nöta kaj stora delar av tiden.

Organisationen känns redan grovt anorektisk - och värre lär det bli i landet vars försvar och säkerhetspolitiskt tänkande styrs av Anders Borg och Sten Tolgfors pengapåse samt en försvarsmaktsledning som inte verkar vilja slå näven i bordet och säga stopp.

Läs gärna tidigare inlägg i samma ämne.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

Så där, nu kanske vi kan lägga denna parantes bakom oss. En sak att tänka på fortsättningsvis är hur man uttrycker sig, det gäller även undertecknad. Nu ser vi fram mot en fortsatt levande debatt på alla försvarsbloggar. En debatt som nu kanske också börjar kryddas av högre chefers syn på både det ena och det andra. Tidigare har informationsdirektören deltagit hos Wiseman. Vem av de högre cheferna i HKV får vi höra från nästa gång?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

REGLERNA FÖR KOMMENTARER KOMMER NU PÅ FÖREKOMMEN ANLEDNING ATT SKÄRPAS:
- Kommentarer som ej håller sig till ämnet kommer att refuseras
- Skriv kortfattat och kärnfullt
- Personangrepp publiceras ej
- Håll en god ton i kommentarerna