19 februari 2011

Basorg 2013 - Raderat

Tyvärr tolkades mitt tidigare inlägg ang. Basorg 2013 och realiserbarheten av detta arbete helt felaktigt.

Mitt syfte var absolut inte att trampa någon enskild individ på tårna, eller för den delen "hänga ut någon" som självaste C PROD MARIN själv skrev att jag hade gjort, i en kommentar här kopplat till att jag i en liten parantes till huvudfrågan ställde de hypotetiska, men för mig relevanta frågorna: Om de som jobbar med underlaget har en närtida förbandsanknytning, eller om det kan vara så att styrningarna till dessa handläggare är alltför hårda och snäva redan från början?

Om någon är upplever sig trampad på tårna så är detta beklagligt och jag ber självklart om ursäkt. (För den som undrar vad som exakt stod så har självklart aldrig några namn eller befattningar nämnts.)

Inlägget är nu borttaget, och jag överväger nu att sluta skriva då utfallet från vad som skulle (borde) kunna vara en intressant diskussion nu enbart upplevs väldigt avlägsen.

Jag avslutar med att citera Försvarsmaktens informationschef:

"Vi behöver väcka försvarsfrågan och intresset för vår verksamhet. Ett sätt att nå detta är en ständig, livaktig debatt som berör fler än de som i dag känner starkt för området. Våra kommande medarbetare och de som nu finns inom Försvarsmakten behöver kunna läsa om vad som händer inom organisationen. De ska kunna kommentera vad som händer och tillåtas föra en dialog. Ju fler som deltar i samtalet eller som vill beskriva sin vardag med glädjeämnen och brister desto bättre. Våra nya medarbetare törstar efter information och den bästa företrädaren för yrket är de som arbetar eller är frivilliga inom Försvarsmakten och deras berättelser."

35 kommentarer:

  1. @ Skipper
    Att diskutera Basorg13 är intressant. Tyvärr så gjorde du ett olyckligt ordval och fokus hamnade på det istället. Så även hos mig. Känslan jag fick när jag först läste inlägget var instinktiv och svår att släppa (även om jag inte själv jobbar på ProdM) och tog tyvärr fokus från sakfrågan. Så blir det ibland. Fortsätt blogga, men utöka din intressesfär och ambition till hela marinen. Inte bara flottan. - så blir det ännu bättre.

    mvh

    / Vagabond

    SvaraRadera
  2. Nej stopp. Stå i spelet, kollega!

    Din blogg behövs och blir läst. Du har lämnat korrekt och riktig information i ett angeläget ärende.

    Kanske skulle man önska att personalen hade informerats om arbetet med Basbat 2013, men så skedde inte. Den som informerat och som gjort det sakligt korrekt är du.

    Ta en liten paus, kom tillbaka. Du behövs.

    SvaraRadera
  3. @Vagabond

    Ja ordvalet kanske blev fel, vilket är beklagligt. Jag har tidigare skrivit inlägg om de andra delarna av marinen (amf), men saknar förstås ingående kunskaper. Jag hade gärna sett en "amfbloggare" på banan. Själv utger jag mig inte för att skriva någon "marinblogg". jag skiver om sådant som intresserar mig. Ibland till och med om Flygvapen och Armé-frågor.

    Tack för din synpunkt!

    SvaraRadera
  4. Full stopp på bägge !

    Om Du slutar blogga p.g.a. att en nybakad amiral i en kommentar på bloggen har synpunkter - då är vi riktigt illa ute...

    Lägg gärna tillbaka det ursprungliga inlägget - med kommentare och låt debatten leva. Precis som FML genom sin INFODIR uppmanar till.

    SvaraRadera
  5. Och jag som precis länkat ditt inlägg på Wiseman i syfte att visa att det blir fler högre chefer som läser FM-bloggar och tar strid för sin personal. Detta ser jag som ett sundhetstecken kopplat till den diskussion ang bristande ledarskap som tidigare förts på Wiseman.

    Nädu, gör som Sumatra tipsade...Om du känner för det, så ta en "strategisk" time-out och återkom när lusten faller på igen.

    /EXC

    SvaraRadera
  6. Skriv vidare! Dessa bloggar (din, CI, WW, Com, mfl)är just nu de enda informationslinorna om vad som sker (och inte sker)inom våran myndighet.

    Innan jag började läsa därur hade jag inte ens hört talas om bl.a. BasOrg13 och mycket annat som jag kanske borde ha snurr på. "Det finns på emil" är ju standardsvaret på det mesta men inför t.ex. de intervjuer jag höll med "prospects" i höstas kunde jag inte annat än att öppet spekulera i svar på deras motfrågor. För sanningen är att emil sitter inte på svar om vad som sker, ska ske, eller ens vad som skett förutom det som initialts valts med omsorg och därefter tvättats i korrekthet. Ryktessmedjan spinner istället på utan besked från FML om vad som ska hända. Frågor (ventilerad ovisshet/bitterhet/rädsla) som pratas om här (i bloggar) och i fikarum, mässar, stabstält, på telefon, i kronbilar, i omklädningsrummen och t.o.m i sluten del är just: IO14´s rader och ovissheten för många, omgalonering(ar), utlandsavtal, nya organisationer, FM uppgifter, Gotland, Pipeline, positiv särbehandling, uppgifter kontra kostnader (ÖD, högvakt, trak, etc), förmågor, materielbrister, otakten mellan politiker och HKV - otakten mellan HKV och förbanden... Många rubriker med frågetecken kan tyckas men jag har nog i stället missat några. I alla fall är det HÄR (bland ettor och nollor) som jag, svensk officer, får huvuddelen av min information gällande den egna arbetsgivaren och våra upptåg, inriktningar och "påhitt". Känns inte helt 100 att det ska vara så.

    Hursomhaver - stå på er FM-bloggare. Tack vare er har jag och många andra "anonyma" medarbetare ett "informationsforum" att läsa och sålla ur. Från FML önskar jag en tidslinjal med genomföranderubrik och tillvägagångsbeskrivning. Och vet de inte vad, hur och varför - berätta då det istället för locket på. En ignorant arbetsgivare tillika chef är skit!

    /Kavallerist

    SvaraRadera
  7. Skipper, sluta inte med din utomordentliga blogg! Alla halkar fel i ordvalet stundtals. Ditt bloggande är viktigt och angeläget och du bör känna stolthet över att du är en av väldigt få som vågat ta bladet från munnen/tangenterna.
    "Damm the torpedoes, full speed ahead"!

    /Anchor

    SvaraRadera
  8. För mig som tillhör den "gröna sidan" är din blogg ett bra sätt att skapa mig en helhetsbild av firman!
    Ser också alla uppoppande bloggar som ett bra sätt att "provtrycka" sanningshalten i FM Infochefs budskap......
    Ta ett djupt andetag och kom igen!

    SvaraRadera
  9. Tack för alla kommentarer. Väldigt uppskattat.

    Jag känner att det finns anledning att förtydliga hur JAG ser på det hela.

    - Jag gläds över att bloggarna läses av våra högre chefer som ex. amiralen Haggren.

    - Det är positivt att bloggarna dessutom kommenteras som ovan nämnd amiral gjorde.

    - Det är också positivt att en högre chef håller sin personal om ryggen och tar strid för dem. Det ser man alltför sällan.

    - Det som jag reagerar över, och som jag till del också tycker strider mot Försvarsmaktens uttalade policy i detta, är att amiralen anser att jag ska "ta dessa frågor direkt med honom personligen" och inte skriva om sådant på min blogg. Skulle man skärskåda detta ytterligare så handlar det om en yttrandefrihetsfråga. Jag anser att vi alla har rätt att ha åsikter utan att bli tillrättavisade om HUR dessa åsikter skall framföras. Jag undrar om samma kommentar ges till mer etablerade media som tidningar och TV då de ställer hypotetiska frågor om detaljer som faller under marinens hatt?

    - Det hade dessutom varit betydligt mer givande och inspirerande om en chefsperson även kunde kommentera sakfrågan, och inte bara kommentera en parantes i ett inlägg.

    Jag vill avsluta med att säga att jag fortfarande har ett stort förtroende för Amiral Haggren, och hoppas att han kommer att göra ett bra jobb för marinen i sin nya roll.


    En chefsperson som tog bladet från munnen och kommenterade just frågan om de reduceringar som Basorg 13 står för är vår ny MI som vid ett tillfälle vid nedläggningen av en sjöbevakningscentral helt ärligt sa: "Jag tror egentligen inte på det här". Sådant inger respekt!

    SvaraRadera
  10. Fortsätt skriva - både du och ni andra försvarsbloggare. Hur ska vi andra, vi som inte har tillgång till EMIL, annars få en allsidig bild av hur våra skattemedel och landets säkerhet hanteras?

    SvaraRadera
  11. Just det Skepparn!

    Att inte då fortsätta blogga gör inte saken bättre. Hellre då fortsätta skriva och upplysa oss andra som läser hela inlägg och inte hakar upp sig på enstaka passager. Du behövs i debatten, precis som de andra bloggarna!

    /EXC

    SvaraRadera
  12. Skipper,

    Kanske skall du följa Anonym 16:49´s råd och lägga tillbaka inlägg och kommentarer, misstag i ordval eller inte. Kanske inte rätt signal till våra chefer, att censurera bort dem när de väl hör av sig.

    Du har ju redan bett om ursäkt för eventuellt övertramp i det här inlägget. Det är lätt hänt att dra till med enstaka, olyckligt valda ordvändningar, men Gud må förlåta dig somliga rader. Livet i Försvarsmakten ÄR frustrerande, särskilt för sådana som du, som verkligen bryr sig. Vi får väl alla lite ångest när vi tänker på framtiden.

    Som du ser i kommentarerna ovan, så är det många som blivit "beroende" av din blogg och dina inlägg.

    "The time has come," the Walrus said,
    "To talk of many things:
    Of shoes and ships and sealing wax
    Of cabbages and kings
    And why the sea is boiling hot
    And whether pigs have wings."

    Kan Chefsingenjören, trots alla övergrepp, så kan du.

    Du måste tillbaka.

    SvaraRadera
  13. Återställ inlägget som det var, med samtliga kommentarer.

    Det är totalt IG att en "högre officer" skall vara så lättkränkt att du skall tvingas sluta blogga.

    En amiral BORDE kunna vara tillräckligt intelligent att kunna skilja på SAK och PERSON.

    Eller?

    SvaraRadera
  14. Ingen har tvingat mig sluta blogga, det vill jag poängtera.

    Jag blev till en början enbart trött och något uppgiven av detta. Men är nu redan stärkt av att uppenbart väldigt många enagerar sig.

    SvaraRadera
  15. Om minnet tjänar mig rätt sade väl gamle CM i början på 90-talet något i stil med att mina pojkar har druckit öl sedan 1522 och det är ingenting jag tänker sätta stopp för, apropå att värnpliktiga gått till pressen när de tröttnat på att bära ombord "förnödenheter".

    Helt otänkbart idag. Det är faktiskt sådant som skapar förtroende hos personalen.

    SvaraRadera
  16. Framtiden var bättre förr, det är en sak som är säker.

    Det är med lusten att blogga som med whiskyn, ibland tar den slut och då gäller det att fylla på med ny lust och ny whisky.

    Whiskyn får du fixa själv, men lusten att blogga har du fått hjälp med, tolkar jag kommentarerna som.

    SvaraRadera
  17. @ Skipper:
    Vi har alla svårt med motivationen ibland men då får vi ta en paus och komma igen med nya krafter. Din blogg är en viktig och uppskattad informationskanal med läsvärda inlägg och synpunkter! Vi behöver fler FM-bloggar, inte färre, vi behöver sprida på arbetet med att informera, debattera och kommentera de viktiga frågorna.

    Du borde lägga tillbaka inlägget som det skrevs och kommenterades, kanske med en förtydligande förklaring om du tycker det behövs. Vi är många som inte hann läsa amiralens kommentar. Det hade varit mycket intressant att läsa vad han skrev. Oavsett vilket uppskattar jag att han deltar i debatten.

    Slacka på skotet ett tag innan du åter lovar upp till en fortsatt skarp bidevind!

    / Commander

    SvaraRadera
  18. Starka reaktioner betyder oftast att inlägget var bra. Att man ibland trycker till lite på tårna gör nog inget, så länge tårna inte var ömma redan innan.
    Att utnyttja den nya och av företaget föreskrivna höga takhöjden kan väl inte vara fel.
    Man får också räkna med att vissa befattningshavare tycker det är ovant och lite skrämmande att få kritik som kan läsas av många.
    De är vana vid att kunna klara sig undan med en anonym utskällning av den som eventuellt kritiserar.
    När de blir angivna med befattning eller namn går de oftast och genast i försvarsställning. De kan ju uppfattas som ansvariga och det vill ju ingen i vår del av världen.
    Deras svar på kritik är ibland på den trotsige treåringens nivå.
    Stå på dej de behöver känna att det blåser på toppen annars får de hitta på en annan sysselsättning. "Är de inte med oss är de emot oss", känt citat. Detta måste väl gälla även omvänt??

    Teaterdirektören.

    SvaraRadera
  19. Kom igen Skipper!

    Bedömt har INFODIR:ren behov av ett samtal med en viss amiral. Det är inte Du som är ute och snedseglar med bolinerna hängande.

    SvaraRadera
  20. Du är kvar i diskussionen. Det är ett gott tecken.

    SvaraRadera
  21. Att få kritik och påhopp tillhör vardagen som bloggare. Likasås en och anna stalker som s.k. "troll" som snedvrider debatten.

    Men eftersom vi bloggare kräver en öppen debatt, så kommer det givetvis då och då innebära att vi själva också får på nöten. Ibland rätt och då får man korrigera sina inlägg och ibland fel och då får man stå på sig.

    Fortsätt med dina inlägg, det behövs en marin vinkel i debatten. Även jag rekommenderar att ta tillbaka det strukna inlägget med en liten kommentar som förtydligar debatten kring inlägget.

    SvaraRadera
  22. Välkommen, känn doften av morgonkaffet, så här är det att vara självpåtagen budbärare. Skriver man så att alla är nöjda så har man inte skrivit nått. Skriver man det man tror på kan gå rakryggad även om en del ömma tår har blivit ännu ömmare.

    Jag vill tro att vi bidrar till en bättre försvarsmakt. Bygget har under tjugio år missköts å det grövsta, våra generaler och amiraler har knappt upplevt något annat än filtrering och "lojalitet mot organisationen". Att vända det här kommer förhoppningsvis att inte ta lika lång tid. Jag hoppas att det ger resultat på en femårs sikt i alla fall.

    Nu de första åren kan vi inte räkna med annat än beskyllningar om illojalitet och annat trams. När man ifrån politiskt håll börjar se igenom röken som FML lagt så kanske det här börjar släppa och diskussionen kan tas upp.

    Till viss del upplever jag att högre chefer är medveten om det som sker men man är bakbunden av varandra. Kritik sårar då extra hårt.

    J.K Nilsson

    SvaraRadera
  23. Nu har snart sagt alla välkända bloggare kommenterat och en sammanfattning utfaller helt entydligt. Ta till dig det, Skipper. För det väger väl tungt?

    SvaraRadera
  24. Jag tackar ödmjukast för alla kommentarer! Dessa väger som sagt tungt!

    Jag kommer fortsätta att skriva här. Det var nog enbart en stundens ingivelse som fick mig att överväga något annat.

    Varför tog jag bort inlägget?
    Var det för att någon gav mig negativ kritik?

    Nej, anledningen var att jag kanske just trampat någon/några oskyldig handläggare på tårna, vilket självklart inte var min mening. Den breda penseln kanske är bättre?

    Negativ kritik får jag ofta i kommentarerna, i synnerhet av amfibieofficerarna som antingen tycker jag skriver för lite om amf, och när jag väl skriver, så tycker de att jag oftast har fel. :) Ibland vet man inte vilket håll man ska vända sig åt.

    Min tillfälliga uppgivenhet berodde mest på att jag blev uppmanad att ta kritik öga mot öga med berörd chef. Ja, iofs inget fel i detta. Men då tror jag tyvärr försvarsdebatten skulle bli rätt slätstruken. För tänk om storbloggarna Wiseman och CI m.fl. skulle springa runt och ta allt "öga mot öga" med varende berörd person, i varje unik fråga. Då skulle vi andra informationstörstande individer bli utan relevant info och vara hänvisade till propagandaavdelningens små blänkare, vilka alltid deklarerar att allt är alldeles förträffligt bra.

    En sådan utveckling skulle nog kännas som om vi gick minst 10år tillbaka i tiden.

    SvaraRadera
  25. Nu ska du inte tro att vi alltid kommer att hålla med dig bara för det här ;-)

    SvaraRadera
  26. Haha! Nej ,det hoppas jag verkligen inte. Hur skulle det se ut. En ryggdunkarklubb för inbördes beundran... :)

    SvaraRadera
  27. Såja - nu har Du gjort alla vederbörliga avböner och erforderliga ursäkter.

    Lägg nu tillbaka det ursprungliga inlägget, med amiralens kommentar, så att debatten och argumentationen kan fortsätta att leva !

    SvaraRadera
  28. @ Skipper:
    Haha, en ryggdunkarklubb som är anonym...! Inte så mycket mening med det, eller hur? Gott att se att Skepparn är åter ombord! Hal ut! Förhoppningsvis får vi snart återse inlägget.

    / Commander

    SvaraRadera
  29. Hej Skipper,

    Följer din blogg liksom många andra försvarsbloggar. Är verksam i det civila och innehar en mycket hög chefsbefattning i ett företag med en hård företagskultur.

    När ni nu har fått klartecken för öppen kommunikation borde ni titta på hur det fungerar i organisationer som har haft detta i många år och hur man där kväser debatt eller hindrar information att "komma ut".

    Amiralens öppna kommentar är ett skolboks exempel på hur man skall agera och uppnådde precis det han ville.

    Det är nog dags att ställa in sig på att kursändringen från FM gällande information även innefattar att man hanterar dessa frågor annorlunda än tidigare.

    Så fortsätt blogga och du och andra bloggare får helt enkelt vara beredda på att ammunitionen har ändrat karaktär och utseende och anpassa er till detta.

    Lycka till.

    SvaraRadera
  30. Skipper!

    Blogga på. Om amfibieofficerarna tycker att du skriver för lite om Amf, så får de skriva ett gästinlägg eller starta en egen blogg. Om de tycker att du har fel, så kan de förklara hur det är. En viktig del av bloggandet är alla kunniga som kommenterar.

    Fundersam

    SvaraRadera
  31. Skipper!

    Det är rätt intressant att se hur kommentarer ofta driver iväg från inläggets intentioner till något helt annat. Själv har jag nyligen blivit kallad "liten fet mullig mansgris" då jag skrivit om skillnader mellan män och kvinnor.

    Även småbloggare som Borneos Loopar, vilka seglar i kölvattnet på de stora, WW, CI m.fl måste orka att hålla lågan brinnande.

    Kör på bara.

    SvaraRadera
  32. Visst är det så Borneo, visst är det så!

    Vi surfar vidare i kölvattnet och fångar upp de små sakerna i stället för de stora. Efter hajarna så finns det alltid en massa småfiskar som får ta resterna. :)

    SvaraRadera
  33. Jag kan konstatera att min kommentar här på bloggen rönt många kommentarer, åsikter och till och med funderingar på att sluta skriva. Det sistnämnda gör mig förvånad och var inte min avsikt. Jag följer en rad skribenter på sociala medier och jag kommer att fortsätta att läsa och -när så krävs- bemöta dessa. Helst skulle jag förstås alltid vilja veta vem jag kommunicerar med, men där är vi inte och det accepterar jag. Jag hoppas att inlägg som skrivs är en del av en debatt och en uppmuntran till dialog. Med denna utgångspunkt kommer jag även fortsättningsvis ge uttryck för mina åsikter när jag tycker så är motiverat.
    För egen del tycker jag att ursprungsinlägget med mina och andras kommentarer ska återpubliceras så att alla kan ta del av meningsutbytet. Det är fortsättningsvis viktigt att det förs en debatt om vårt försvar och säkerhetspolitik då denna har varit frånvarande under en lång tid.

    Jonas Haggren
    Chef Prod Marin

    SvaraRadera
  34. Bra där Jonas, ta den här efterföljande debatten som ett lärspån om hur man uttrycker sig. Som vi tidigare konstaterat känns det som om det finns en uppförsbacke med hur AI Grundevik tidigare uttryckt sig.

    Hjälps vi åt så kan vi lyfta debatten till lite högre höjder.

    J.K Nilsson

    SvaraRadera

REGLERNA FÖR KOMMENTARER KOMMER NU PÅ FÖREKOMMEN ANLEDNING ATT SKÄRPAS:
- Kommentarer som ej håller sig till ämnet kommer att refuseras
- Skriv kortfattat och kärnfullt
- Personangrepp publiceras ej
- Håll en god ton i kommentarerna