22 december 2011

Mystiskt fartyg med mystiska robotar i Östersjön



Rubriken skulle kunna vara hämtad ur vilken kvällstidning som helst.
Men så värst mystiskt är det nog inte alls.

Fartyget M/S Thor Liberty som förtöjde i finska hamnen Kotka för att utöka sin last med trävaror hade enligt media en last av 69st robotar av typen MIM-104 Patriot.

Såväl DN som SvD och Aftonbladet tycker att detta är mystiskt!

I själva verket är det nog inte alls särskilt mystiskt att ett fartyg transporterar vapensystem eller vapen. I stort sett all export av skrymmande vapen sker via fartyg, precis som allt annat skrymmande gods.

M/S Thor Libertys senaste stop var i tyska hamnen Rendsburg som ligger efter Kielkanalen. Tyskland har sedan en längre tid tillbaka exporterat sina Patriotrobotar (second hand) till just Sydkorea, d.v.s. till den destination fartyget enligt uppgift har. Med andra ord en helt laglig export med sannolikt bifall från stormakt väst. I dessa tider av politisk instabilitet i Nordkorea är det sannolikt av stor vikt för Sydkorea att robotarna kommer fram snarast.

Det märkliga i detta är inte lasten i sig, utan det faktum att lasten enligt media var dåligt surrad och till synes helt obevakad. Nivån på security känns med andra ord undermålig.

Uppdaterad:

Aftonbladet bekräftar ovanstående teori. Robotarna hade exporterats helt lagligt från Tyskland och alla exporthandlingar var i sin ordning enligt den tyska tullen. Men det verkar inte varit några vidare sjömän på fartyget då man hamnade i en storm utan sjökort och blev räddade av den finska lotsen. Finska tullen har dock beslagtagit robotarna och överlämnat dessa till den finska försvarsmakten i väntan på att saken klaras ut.

4 kommentarer:

  1. Ja tänk ändå om någon plötsligt kunde hitta Lv-robotar ombord på en Visby krv...

    SvaraRadera
  2. @23:51

    Det finns två alternativ till din önskan:
    1. Kommer aldrig att hända!
    2. Det kommer att hända - men då är fartygens livslängd redan slut innan den systemintegrationen är klar....

    SvaraRadera
  3. Jag sätter en krona på alternativ 2! Törs någon hålla emot?

    SvaraRadera
  4. Snålheten bedrar åter visheten - eller man får vad man betalar för. Det är ganska tydligt att den som upphandlat transporten har klantat sig, och definitivt inte läst det finstilta i charterpartiet. Hade ansvariga för transporten lagt några slantar extra eller lagt till någon klausul i charterpartiet, så hade Patrioterna haft båten för sig själva och gått direkt till Sydkorea. Nu fick rederiet hitta fler laster som skulle åt ungefär samma håll för att vinstmaximera, eller kanske bara få ekonomin att gå ihop.

    Sedan är felmärkning av gods från transportköparens sida ett väldigt stort problem inom sjöfarten. Ibland märks det inte ut alls, ibland feldeklareras för att spara pengar och ibland förstår man inte att saker och ting som ska transporteras till sjöss ska märkas enligt IMDG, utan man märker upp enligt de regler som gäller för lanstransport.

    SvaraRadera

REGLERNA FÖR KOMMENTARER KOMMER NU PÅ FÖREKOMMEN ANLEDNING ATT SKÄRPAS:
- Kommentarer som ej håller sig till ämnet kommer att refuseras
- Skriv kortfattat och kärnfullt
- Personangrepp publiceras ej
- Håll en god ton i kommentarerna