Det ryska örlogsfartyget RFS Smolny med bognummer 210 är ett skolfartyg i ryska flottan. Fartyget blev känt i media så sent som i vintras då man utgjorde förläggningsfartyg för den besättning som skulle bemanna det franskbyggda ryska fartyget av Mistral-klass Vladivostok. När Frankrike nekade leverans var det även Smolny som tog hem besättningen till Ryssland.
I fredags lämnade Smolny Kronstadt i inre finska viken för att först gå till Baltijsk och i går påbörja man en planerad resa med 34 marinkadetter ombord från Östersjön via Atlanten och Medelhavet upp till Svarta havet och Sevastopol.
Enligt en privatperson (jag har fått ta del av förstahandsuppgifter) så ska Smolny ha girat kraftigt utanför Malmö hamn. Spekulationerna som har figurerat under kvällen rör huruvida det ryska örlogsfartyget har begått ett brott mot havsrättskonventionens regler för oskadlig genomfart.
I Öresund gäller särskilda regler för genomfart. Alla länder, inklusive ryska örlogsfartyg har rätt att genomföra så kallad oskadlig genomfart genom Öresund. I nordlig riktning på svenskt vatten och i sydlig riktning på danskt vatten. Passage behöver inte föranmälas.
Enligt konventionen skall en sådan passage ske skyndsamt utan att störa ordningen. D.v.s. ett fartyg ska passera snabbaste vägen från punkt A till punkt B. Det innebär att man ska gå kortaste vägen och det är inte tillåtet att stanna upp, sjösätta båtar eller helikoptrar, eller genomföra någon form av övningsverksamhet motsv. Det är således inte heller tillåtet att avvika från kortaste vägen mellan punkt A och B. Endast en nödsituation, som ska anmälas till aktuellt land, kan medge ett annat uppträdande.
Min bedömning av situationen, enbart baserat på uppgifterna från uppgiftslämnaren är dock att inget brott har begåtts.
Enklaste sättet att komma fram till den slutsatsen är att (om man inte är sjöman och kan sitt sjökort) titta på sjökortet över Öresund och området runt Malmö.
Om man går nordvart i flintrännan, huvudfarleden genom Öresund och under Öresundsbron så återfinns den första girpunkten rakt utanför Malmö hamn. Giren är förhållandevis kraftig, runt 80 grader vilket från land kommer att märkas påtagligt. Efter giren så håller man precis som uppgiftslämnaren gör gällande en kurs som leder upp mot och förbi Ven.
Min samlades bedömning av uppgifterna är således att Smolny har följt gällande regler för oskadlig genomfart under sin transit genom Öresund.
Bild från bloggen Cornucopia tagen av uppgiftslämnaren. |
Uppdaterat 22:10: Nu bekräftar även SjöC Gbg min analys till Sydsvenskan.
I princip ja, men frågan om 'Smolny' har tänjt på reglerna kvarstår.
SvaraRaderaDet kan bara besvaras med exakt kurs i området.
Alla länders fartyg har rätt att passera Öresund utan hinder eller föranmälan. Främmande stats- och örlogsfartyg måste passera genom Flintrännan på den svenska sidan om det ska ske utan föranmälan vare sig de går sydvart eller nordvart. Om de ska gå genom Drogden-rännan på den danska sidan krävs föranmälan till Danmark eftersom det då innebär passage på danskt inre vatten.
SvaraRaderaEnligt mitt sjökort ska man, vid färd nordvart, först gira _mot_ Malmö hamn och sedan gira mycket mer än 90 grader efter att ha passerat pricken Malmö Redd. Inte konstigt om det ser märkligt ut från land!
SvaraRaderaSåg och följde passagen utanför Malmö i fredags och giren nordvart följde regelverket om oskadlig genomfart fullt ut, spekulationer om allt annat är felaktigt.
SvaraRaderaVäl medveten om att att äntligen en ny IKFN existerar och att utbildning om denna krävs internt, måste jag bekräfta att Smolny fullt ut foljde de krav vi stöäller för genomfart av Öresund, giren nordvart skedde på exakt rätt ställe utanför Malmö och farleden följdes.
Ola Ahlström
Pensionär
Malmö
Den omskrivna passagen skedde ej i fredags, utan istället för drygt ett år sedan. Blogginlägget är över ett år gammalt!
Radera