Tidigare i veckan publicerade Statens haverikommission (SHK) en rapport rörande Sjöfartsverkets bristande förmåga avseende sjö- och flygräddning med helikopter. Rapporten riktar skarp kritik mot Sjöfartsverket och menar att det aldrig har funnit förutsättningar för att kunna upprätthålla beredskap på fem baser dygnet runt.
4 februari 2019
BLT Krönika: Det finns inte förutsättningar för Sjöfartsverket att klara uppdraget
Tidigare i veckan publicerade Statens haverikommission (SHK) en rapport rörande Sjöfartsverkets bristande förmåga avseende sjö- och flygräddning med helikopter. Rapporten riktar skarp kritik mot Sjöfartsverket och menar att det aldrig har funnit förutsättningar för att kunna upprätthålla beredskap på fem baser dygnet runt.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Tror det är hög tid att överföra verksamheten till Kustbevakningen (exv). Samt att inleda högre grad av samverkan mellan KV och Marinnen.
SvaraRaderaVar det inte under regeringen Perssons tid som beslut fattades att Försvaret endast skulle bedriva militär verksamhet, vilket väl i sinom tid landade FRÄD-verksamheten hos Sjöfartsverket? Nu när ett par skogsbrandsår delvis tycks vara på väg att förändra denna syn vore det väl inte helt ointressant om verksamheten kunde återföras dit där den kom ifrån? Inte minst eftersom militär flygverksamhet tycks vara helt beroende av att verksamheten fungerar.
SvaraRaderaDet är ju inte helt enkelt att bara överföra verksamheten till försvaret. De har knappast egen kapacitet i och med problemen (fiaskot) med Hkp14 och att ta över Sjöfartsverkets helikoptrar skulle inte hjälpa i första taget eftersom det inte finns personal att bemanna dem. Den personal som idag arbetar inom den civila myndigheten sjöfartsverket kan inte heller bara "skrivas över" till försvarsmakten eftersom militär flygverksamhet genomförs av militär personal, specialistofficerare och officerare.
RaderaDet bästa sättet att få ordning på denna soppa är är ställa krav på Sjöfartsverket, att tilldela ytterligare resurser samt att kräva att man tillsätter chefer med egen flygerfarenhet på ledande befattningar. Idag sitter det personer utan någon som helst kunskap om hur man bedriver flygverksamhet och fattar operativa beslut. Dessa chefer skulle med fördel kunna bemannas av före detta militära piloter men givetvis även av personer med erfarenhet från kustbevakningen, polisflyget eller den civila flygbranschen.
Jo, jag är också väl medveten om att det inte är så lätt att vrida klockan tillbaka. Men blir lite betänksam om enda lösningen är att lägga ännu mera pengar hos Sjöfartsverket. Det känns lite, som engelsmännen brukar uttrycka det, "to throw good money after bad" ...
Radera