2 december 2010

Dags att starta avvecklingen av PRIO


Att PRIO i ärlighetens namn är ett riktigt undermåligt system som kräver ofantligt med tid av den enskilde individen, det vet vi redan. "Den gode arbetsgivaren" beordrar samtliga medarbetare att prioritera PRIO till förmån för att sköta det egentliga jobbet. Vi ska med andra ord administrera oss själva i stället för att göra vårt jobb. Hur sjukt är inte det? Hade ett civilt vinstdrivande företag gjort på samma sätt, hade man sannolikt gått i konkurs inom en väldigt kort tid.

Totalt sett ett mycket kortsiktigt tänkande, då man genom att spara in på administratörerna tror att man skall spara pengar. Det här kommer sannolikt, förr eller senare, uppdagas att så ej är fallet när alla kort ligger på bordet. Det tar självklart betydligt längre tid för den enskilde medarbetaren att sköta all administration, än när en driven och erfaren handläggare gör samma sak.

Nu kanske vi ser början på slutet för PRIO. Åtminstone delar av systemet.
Datainspektionen har nu stoppat införandet av personaldatabasen och dess HR-delar som sannolikt även omfattar den vedervärdigt tidskrävande och dataknappande  UBS delen (f.d. vitsord).

För en gång skull, och förhoppningsvis första och sista gången, känns det riktigt bra att datainspektionen sätter käppar i hjulet för ett IT system i Försvarsmakten.

Detta måste vara en extremt stor miss från Försvarsmaktens ansvariga för PRIO systemet att inte förutsett, eller att man inte verkar ha gjort en förstudie och analyserat eventuella trånga sektorer. Än en gång betyget underkänt.

Ännu mer pinsamt är det faktum att det inte är några nyheter. Både Tyskland och Norge har kallat systemet för ett FIASKO. Norge har haft synpunkter på just systemsäkerheten.

För att snabbt få igång ett fungerande och beprövat lönesystem så vore det lämpligt att omedelbart återta Palasso. Samma sak borde gälla det tidigare ekonomisystemet för att åtminstone kunna se utfallet av verksamhetskostnader. Resten skall skötas av administrativa handläggare!

Läs även Wiseman i samma ämne.

20 kommentarer:

  1. Det är anmärkningsvärt om inte försvarsmakten och MUST inte förutsett detta? Vilket datorsystem tidigare i FM har inte drabbats av stenhårda ackrediteringskrav? Skärpning FML!

    SvaraRadera
  2. jag tror officerarna som klagar behöver inse att ekonomihantering och verksamhetsplanering och uppföljning ÄR en del av "det egentliga jobbet". Kanske just det som varit problemet tidigare med tanke på svarta hål och dålig koll på ekonomin för FM som myndighet....? Sen kan man förstås förvänta sig ett väl fungerande och enkelt system kan man tycka!

    SvaraRadera
  3. @ Anonym 22:52

    Jag håller med dig i sak, men inte om VEM som ska göra det.

    Självklart är det en del av "det egentliga jobbet" att hålla koll på ekonomin. Med det inte sagt att det är första linjens chefer och hela vägen uppåt i organisationen som skall göra det.

    Det borde finnas, precis som för ett antal år tillbaka, handläggare (adjutanter motsv.) på divisions/kompani-nivå som har till uppgift att handlägga och förse cheferna med relevant information om ekonomi och uppföljning.

    Vem har bestämt att det skall göras av samma personer som skall genomföra kärnverksamheten?

    Någon har uppenbart fått allt om bakfoten. Rätt man på rätt plats som gör rätt saker i rätt tid. Det borde vara en devis att leva efter även inom dagcentret Försvarsmakten.

    SvaraRadera
  4. Jag förstår inte vad bilden på TE har med kritiken av PRIO att göra. Det är som att kritisera en JAS-pilot för beslutet att genomföra JAS-projektet. Ära den som äras bör. Såga den som sågas bör!


    //Master & Commander

    SvaraRadera
  5. Fast å andra sidan tycker jag att det går mycket lättare att söka ledigt i olika former, redovisa arbetstid och beställa resor jämfört med tidigare system. För mig har det otroligt nog inneburit en förenkling.

    J.K Nilsson

    SvaraRadera
  6. @ M & C

    Du har rätt, den ryker!

    SvaraRadera
  7. @ J.K Nilsson

    Trevligt att någon tycker det är bra!
    Dessvärre kräver PRIO att du måste sitta vid ett skrivbord med en FMAP. Alla arbetsplatser har inte FMAP, i synnerhet inte de som har arbetsplatser som flyter.

    I dag är det omöjligt att beställa en resa om du inte sitter vid en FMAP dator. Du kan inte faxa en beställning, och du kan inte ens be någon annan att göra din beställning åt dig.

    Så jag håller med andra ord inte med dig om att det är enklare i dag.

    SvaraRadera
  8. Klart att man tjänar pengar på att avskeda administratörerna och lägga jobbet på verksamheten.
    Mindre personal och mindre verksamhet som kostar pengar.

    Mindre pang för pengarna men mindre pengar!

    SvaraRadera
  9. Jag tror att om alla känner ett ansvar för sin egna verksamhet "från ax till limpa" så får man bäst resultat i längden. För att de som jobbar med en sak ska känna ansvar för att inte dra över ekonomin etc och förstå de ekonomiska konsekvenserna av olika beslut, då krävs mer än att "en adjutant" eller motsvarande hanterar den praktiska ekonomihanteringen. Det ska liksom inte finnas någon att skylla på om ekonomin drar över. Tro mig, jag är för enkel hantering så vi får hoppas att prio utvecklas som det verkar!

    SvaraRadera
  10. Det är ingen skillnad mellan Palasso eller Prio i avseendet att det kräver en dator/FMAP. Så där vinner Prio.

    Och om du nu befinner dig så att säga i förflyttning kan du inte boka resan hos fartygschefen då... ;-) Resebeställningen har vi tidigare lidit av att göra digitalt md en mindre bra Wordmall. Så även här vinner Prio.

    Att det inte är lösning, one size fits all, kan jag acceptera men eftersom jag tidigare varit hänvisad till Swedivärlden så är valet enkelt för mig. Jag kan bara hoppas på att man kan få förenklingar så att åtminstånde Priohattarna kan lägga in resebeställning och lite annat smått och gott som man kunde i Palasso.

    J.K Nilsson

    SvaraRadera
  11. Om FMV skulle på allvar leverera ett Strf 90 med sex växlar bakåt och en växel framåt, och kompensera det med massor av backspeglar och instruktioner på ny strids taktik - "Backande 90 kompanier tar terräng bakänges"

    Hur skulle det motagas innom FM? Det skulle bli ramaskri.

    När vi klagar på att Prio inte fungerar så som vi arbetar, får vi höra av Prio gruppen, att vi måste nu arbeta som Prio fungerar, punkt.

    Ett exmpel.
    En arbete skall utföras på ett fordon eller annat objekt av extern leverantör.

    En beställning skapas i programet Lift, låt oss säga en måndag eftermiddag.
    (det räckte med Lift förut=klart efter 5 min)
    Beställningen ska nu skickas till ett annat program, VD-LIV,överföringen tar typ tre timmar.
    Vilket blir på Tisdag.

    På tisdag händer ingenting, för natten mellan tisdag och onsdag överförs beställningen från VD-liv i "nattkörningen" till Prio.
    Först på onsdag kan jag skriva beställningen i Prio...

    SvaraRadera
  12. Måste hålla med J.K Nilsson att systemet faktiskt funkar OK när det gäller ledighet mm. Dock skulle jag vilja ha knappar med text som faktiskt berättade vad de gör och inte som nu, kryptiska knappar som man får chansa vad de kommer att göra. Trial and error mao.

    Men att chefer skall vara tvungen att skiftplanera alla anställda på en arbetsplats för att PRIO inte kan hantera lokala arbetstidsavtal utan bara avtal i FAS är skrämmande! Det läggs ner dagar på att planera personal på deras vanliga arbetstider (iställetför att det finns ett färdigt schema)på grund av detta. Istället för att återigen göra det jobb de skulle behöva göra. Men det är klart det är väl inget som kommer märkas...eller?

    Som skipper säger, det kom som en överaskning för PRIOgruppen att det skulle dyka upp ett behov att låta någon annan beställa din resa/skicka in en pappersbeställning. Varför? Jo, gruppen man valde att provköra PRIO med hade i stor omfattning en egen FMAP att jobba på OCH framförallt så vistades de på sin ordinarie arbetsplats. Anställda som övar, omfördelar och inte "äger" en egen FMAP dator sprang omgående på problem. Utomlands finns ingen FMAP att beställa ifrån, när du kommer hem omfördelar du och direkt efter det så skall du ut på resande fot igen... Förhoppningsvis så kommer det nån lösning, men jag är rädd att det återigen blir chefer längst ut på linjen som kommer få beställa resor odyl när de skulle behöva tiden till att lösa sina ordinarie sysslor.

    //JOPP

    SvaraRadera
  13. @ J.K.

    Ur ett skrivbordsperspektiv så är säkert PRIO ett hyfsat OK system. D.v.s. om du sitter med det dagligen.

    Jag vill ändå hävda att det skiljer avsevärt om man inte har tillgång till systemet på det sättet, men ändå tvingas arbeta i det.

    Jag ska lyfta fram en avsevärd skillnad.

    - I Palasso kunde du registrera arbetstid i förväg, om du enbart hade sporadisk tillgång till systemet. Detta går inte i PRIO, då blir det stora röda fel-siffror.

    - Resor kunde vem som helst beställa bara du har en fax. Din chef kunde också beställa din resa. Det är omöjligt i dag, då du måste göra det själv vid en FM AP. Ett steg bakåt i utvecklingen om du frågar mig.

    Däremot kan jag hålla med om att själva knappandet vid resebeställning är något enklare i dag. Men det är en helt annan sak.

    TILLGÄNGLIGHET och ENKELHET verkar inte varit ord som stod på agendan då man valde PRIO-vägen.


    Men om man hänvisas till

    SvaraRadera
  14. En invändning: i inlägget står "Hade ett civilt vinstdrivande företag gjort på samma sätt, hade man sannolikt gått i konkurs inom en väldigt kort tid."

    Detta är en mycket vanlig inställning runt FM och runt statliga myndigheter i allmänhet. Jag har flera års erfarenhet från ett av Sveriges största civila, privatägda, vinstdrivande, börsnoterade företag och jag kan meddela följande observation:

    - Under den senaste tiden har jag rapporterat min arbetstid i fyra (4!) olika system. Ett system för lönen och ledigheter, ett system för intern uppföljning, ett system för att kunden ska hålla reda på vad jag gör och ett system för att synka kundens och arbetsgivarens system. Alla dessa kräver manuell inmatning, inget av dem synkar med de andra och eventuella fel får jag själv hålla koll på. Arbetsgivaren är i IT-branschen (bland annat) och kunde därför väntas åtminstone försöka koppla ihop systemen. Men icke. Efter att jag och mina kollegor fyrdubbelt rapporterat samma tid (tiden för tidrapportering får naturligtvis inte rapporteras, så ur ett ledningsperspektiv är det gratis, det tar ju ingen tid! Även om det tar flera timmar i veckan i vissa fall) tar den stora godkännandekedjan över och massor av chefer ska godkänna i alla systemen. Detta får också effekten, för att alla chefer ska hinna godkänna veckans tidrapporter, att vi uppmanas tidrapportera veckan innan den är slut. Dvs gärna in med påhittade siffror i systemet, bara så länge de uttänkta rutinerna följs!

    Ett enkelt exempel på att administrationshelvetet inte är unikt för statliga vuxendagis utan finns även på vinstdrivande vuxendagis. Det som tycks ha hänt inom nästan alla större organisationer är att man tappat bort verksamheten, vad man faktiskt ska göra, och satt "systemet" i högsätet, enligt idén "funkar systemet så löser ju verksamheten sig själv, det är det systemet är gjort för, ju". Det finns flera fallgropar i denna idé...

    Om jag har rätt kan man vänta sig att FM:s dödsspiral snarare ökar takten ju mer influenser från (stor)företagsvärlden man tar in...

    För att förtydliga: jag anser att tidrapportering, eller egentligen uppföljning av vad personalen gör, är grundläggande för att ledningen ska fungera, och jag anser att ingen kan rapportera vad jag gör bättre än jag själv. Har jag en kund och en arbetsgivare är det fullt rimligt med två system, om de är intresserade av olika saker. Men varför ska jag rapportera samma sak i FYRA helt skilda system när jag har TVÅ inblandade organisationer?

    Detta är inte menat att förringa FM-anställdas upprördhet - dumheten blir inte mindre av att den delas - utan bara att försynt påpeka att ni är inte helt ensamma. Vi har ett djupare problem, och jag tror inte heller det är ett specifikt svenskt problem.

    Dock ligger FM före de flesta andra - jag har inte hört talas om att min arbetsgivare skickar besked om uppsägning per SMS!

    SvaraRadera
  15. Skipper, Att redovisa arbetstid i Palasso var ju inte ett problem så länge man följde den planerade arbetstiden. Registrering skulle ske om man arbetade utöver den tiden. Jag har jobbat med stämpelur kopplad till Palasso, just för att man hävdade att man skulle göra så för att göra riksrevisionen nöjd. Visst du behöver ingen dator men å andra sidan måste du ha tillgång till en nätverksuppkopplad stämpelklocka. För enkelhetens skull förstår jag varför man vill kunna redovisa arbetstiden i förväg men det är ju inte så man jobbar, jag kan väll inte lägga in att jag jobbar enligt lista nästa vecka? Vad händer om jag blir sjuk?

    Däremot går det att registrera arbetstid i efterhand, frågan är bara hur många dagar man tillåts släpa efter.

    Jag håller nog inte med dig om att vi skall avveckla Prio, däremot kan vi fundera på hur vi skall organisera och administrera oss. Om det nu är så att vi skall ersätta kött och blod i administrationen med ettor och nollor så kommer vi aldrig att kunna faxa en resebeställning till en reseavdelning och skicka per post till en löneavdelning.

    Jag skulle vilja se en bättre översyn om vem som skall göra vad. Är det administrationen som Wiseman vänder sig emot? Tja på vissa enheter hade plutonchefer ansvaret att planera arbetstiden i Excell redan innan Prio. Prio har mer stöd än Excell trots att Prio inte kan hantera lokala arbetstidsavtal. Plutonchefen måste ändå uppdatera och hantera de anställdas "kompetensprofil" som underlag för Rals, utbildningar, m.m. Med Prio blir det tydligare att Plutonchefen inte slipper undan.

    Jag vet att det är rent ut sagt skit att man väljer att vilja knyta de anställda till en FMAP för att kunna administrera sig själv. På min arbetsplats så finns det inte en sportmössa att man kan ha en egen arbetsplats, men Prio eller Pallasso spelar ingen roll.

    J.K Nilsson

    SvaraRadera
  16. @ Civilist

    Ett mycket intressant inlägg i debatten. Min reflektion är efter att ha läst detta: Det kanske handlar om storleken på organisationen? Ju större organisation, destå mer administrerar man sig själv?

    Det jag syftade på med min kommentar, rör den typen av vinstdrivande företag där varje timme handlar om att producera. Det kan handla om företag med tillverkningsprocesser tex. I ditt fall känns det som om att leverera tjänster?


    Kärnan i det hela är nog att Försvarsmaktsanställda känner (och vill tro) att de är anställda för att försvara Sverige och Sveriges intressen och förbereda sig så bra som möjligt för detta.

    Tanken var nog inte att lägga tid på att administrera sig själva i den omfattning som sker i dag!

    SvaraRadera
  17. @ J.K.

    Jag förstår också att vi kommer att få leva med PRIO vare sig vi vill eller inte. Rubriken är ett incitament för att skapa debatt i ämnet, vilket lyckades!

    En lösning (som nu verkar ännu längre borta) vore att göra systemet tillgängligt via internet, så som det är konstruerat för.

    Detta hade gjort livet betydligt enklare för alla anställda.

    Tack för dina kommentrarer!

    SvaraRadera
  18. Skipper, den bästa lösningen vore enligt mitt förmenande att återgå till att rapportera tillägg om de har dykt upp. Arbetstidsplanerande chef lägger sin lista på dom anställda, här bör OB, ÖD och annat automatiskt registreras om man inte aktivt registrerar avvikelse. Sedan kan man säga (avtala) om att man skall redovisa ett visst datum för att kunna förändra det som skall betalas ut, annars görs rättelse på nästkommande lön.

    Att särredovisa sin arbetstid mot olika enheter är inget som den gemene anställde behöver och den detaljnivån har inte riksrevisionen krävt. Vill någon enhet ändå ha den detaljupplösningen så må dom ha det om det funkar med datortillgång och tilldelad arbetstid.

    På våran arbetsplats räcker den administrativa tiden vi själva lägger ner per år gott och väl för att kunna anställa en sekreterare och då till den lön vi uppbär. Den lösningen innebär att vi har en möjlighet att göra rätt i från början. Inköp av arbets/skyddsglasögon, skyddskor och lite annat smått och gått är ett mindre administrativt helvete och förutsätter att alla minuttaktiskt har tillgång till FMAP.

    Om jag köper ut ett par skyddskor och dagen efter blir sjuk eller Wabbar fram till slutet av veckan och därefter kliver på en femveckors semester som när den är över direkt åka på en tvåveckors övning i annat land. I det här fallet får den externa leverantören vänta med att få betalt om jag gjort minsta fel i beställningen.

    Med sekreterarlösningen säkerställer vi att vi minimerar den tid vi lägger på administration och vi säkerställer att externa leverantörer får rätt betalt i rätt tid.

    Problemet är organistorisk, inte mjukvarumässig.

    J.K Nilsson

    SvaraRadera
  19. @ J.K.

    Jag kan inte annat än instämma helt och hållet i ditt ovanstående inlägg.

    Vågar man hoppas på en sådan lösning?

    SvaraRadera

REGLERNA FÖR KOMMENTARER KOMMER NU PÅ FÖREKOMMEN ANLEDNING ATT SKÄRPAS:
- Kommentarer som ej håller sig till ämnet kommer att refuseras
- Skriv kortfattat och kärnfullt
- Personangrepp publiceras ej
- Håll en god ton i kommentarerna