28 juli 2011

Uppdaterad: Polisen vill köpa större helikoptrar för trupptransport





Efter de tragiska händelserna i Oslo och på Utöya och analyserna av polisinsatsen så har det framkommit att även den svenska polisen vill köpa större helikoptrar för transport av främst NI.


I Expressen kan man läsa följande:
– Vi har ett enormt behov av bättre transportmöjligheter, säger Jonas Hysing, biträdande chef för Nationella insatsstyrkan.Vid ett uppdrag i Luleå tvingades insatsstyrkan åka med reguljärflyg.Rikspolisstyrelsen utreder nu möjligheterna att skaffa fler och större helikoptrar.


Svensk polis har ingen helikopter som kan transportera en hel grupp på sju-åtta poliser. Men det här är en fråga som är större än polisen. Nu svarar varje myndighet för sin egen helikopterverksamhet. Vi behöver en bättre samordning för helikoptrar, en tänkbar lösning är att det blir en myndighet som svarar för all civil helikoptertrafik, säger rikspolischefen Bengt Svensson.

Återigen är helikoptrar en bristvara i Sverige. Ingen nyhet direkt. Varför tas inget helhetsgrepp avseende helikopterfrågan i Sverige? Jag vill dra det ännu längre än vad Svensson gör och se en civil-militär resurssamordning. Ett bra stöd till samhället vore att helkopterflottiljen fick resurser för att hålla beredskap för att kunna transportera polisens nationella insatsstyrka. Men om staten vill spendera pengar på ännu fler helikoptrar så är det inte mig emot. Ju fler destå bättre - förhoppningsvis.

Läs även SvD

Uppdaterad 28/7 18:25

Ett samarbete mellan SHG och NI vore som jag ser det en mycket smakfull lösning. Dels att båda eneheterna är av typen "specialförband" samt den hyfsat geografiska närheten mellan Stockholm och Malmen.

Resursproblem kan sannolikt uppstå då SHG är insatta eller under övning och NI behöver stöd. Men att hålla ex. en Hkp-16 och två piloter i beredskap över tiden för NI borde ändå vara mer resurseffektivt än att RPS skall köpa in egna helikoptrar.
Utveckla gärna åsikterna runt en sådan lösning.

11 kommentarer:

  1. Du är inte ensam om att vilja se en sådan utredning.

    Som skattebetalare är det rimligt att ifrågasätta varför Sjöfartsverket skall hålla med sjöräddningshelikoptrar, landstingen med ambulanshelikoptrar, polisen med två typer av polishelikoptrar och försvarsmakten med tre typer av militära helikoptrar.

    Oavsett operatör så hade det räckt med två typer för alla dessa behov; en mindre (A109 eller EC-135) och en större (UH-60 eller NH90).

    SvaraRadera
  2. hkp4 gratis eller samnyttja blackhawk?

    SvaraRadera
  3. Om det inte samordnas blir det samma beredskapshöjning som efter Estonia, först ingenting och därefter en neddragning.

    SvaraRadera
  4. Borde inte Särskilda Helikoptergruppen kunna stödja både NI och SOG med sina Hkp15 och kommande Hkp16?

    SvaraRadera
  5. Som skattebetalare finner jag inget skäl till att ha ett flertal organisationer med olika helikoptertyper, skilda regelverk och beredskap för att bedriva likvärdig flygverksamhet.

    Men inom FM, KBV, Polis, Landsting och Sjöfartsverk finns många småpåvar som inget hellre vill än att utöka sitt fögderi och kan anföra tusen skäl till varför det i den egna verksamheten är omöjligt att samverka, samutnyttja och dela information med andra organisationers delar av den "statliga" flygflottan. /lär av Gotsam

    SvaraRadera
  6. Kanske borde polisen bli bättre på grundgrejer som bostadsinbrott innan vi slösar pengar på helikoptrar skicka SOG om de blir en utöya. Nähä dom får inte men Ändra reglerna då!!! Just Do It!

    SvaraRadera
  7. Att köpa in fler Black Hawk och ge försvarsmakten uppgiften att transportera nationella insatsstyrkan vore väl en lämplig lösning! Varför inte också passa på och låta försvarsmakten hantera sjöräddning via helikopter också? Sedan får de andra myndigheterna betala en årlig avgift för tjänsten. Det blir garanterat både bättre och billigare än den lösning man kör med idag.

    En Black Hawk med extratankar som är baserad i Stockholmsområdet borde väl i princip kunna flyga till alla ställen i Sverige utan att behöva mellanslanda och tanka. Ska man riktigt långt så kanske man kan flyga med statsflyget eller Hercules/Globemaster istället.

    Att flyga Hkp4 är knappast gratis även om man redan har helikoptrarna.

    SvaraRadera
  8. Var det inte meningen att både försvar och polis skulle flyga EC-135 men principskäl hos några stolpskott till beslutsfattare gjorde så att samhället inte kunde dra nytta av alla möjliga tänkbara synergieffekter?

    SvaraRadera
  9. Glöm icke att det varje år fylls på i försvarets helikopterled med unga piloter som genomfört sin Grundläggande HelikopterUtbildning på just EC-135, den modell som Polisen disponerar.

    Kanske det finns en personallösning där?

    SvaraRadera
  10. Någon skrev småpåvar, det är just problemet.
    Polisen har idogt jobbat för att lägga ned beredskapspolisen. En extremt bra resurs att använda vid stora peronalkrävande insatser, ex, skogsbränder, stormfällningar,och terrorhot.
    Är det rimligt att en högskoleutbildad polis ska tillbringa timmar med att spärar av en skogsväg så att civilister inte kör in i avspärrade områden.
    Samma lika med trupptransport, snart har vi både HKP14 och 16 i tjänst. Nog bör det finnas möjlighet att polisen kan disponera 1-2 hkp om krisläge uppstår. FM kan hålla erfoderlig beredskap.

    SvaraRadera
  11. http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=4648820

    SvaraRadera

REGLERNA FÖR KOMMENTARER KOMMER NU PÅ FÖREKOMMEN ANLEDNING ATT SKÄRPAS:
- Kommentarer som ej håller sig till ämnet kommer att refuseras
- Skriv kortfattat och kärnfullt
- Personangrepp publiceras ej
- Håll en god ton i kommentarerna