De senaste inläggen har avhandlat branden i Västmanland och fokus i dessa inlägg har varit mer av kalla fakta om helikoptersystemet, lagtexter och historiska tillbakablickar. I det här kortare inlägget avser jag ge min personliga syn på sakernas tillstånd efter en dags reflektion.
För det första så tror jag att den här branden kom mycket olägligt för sittande regering. Vi hör kritik från många håll om att saker och ting inte fungerar och att ledning och samordning av de olika aktörerna har fungerat mycket dåligt. Andra har en helt annan uppfattning och tycker att man fått god information och stöd med både det ena och det andra. Allt är inte svart eller vitt och jag tror att de människor som är drabbade har helt individuella erfarenheter. Inget konstigt med detta.
Men media rapporterar sällan det som fungerar bra. Media är allt som oftast problemfokuserade, vilket är rätt naturligt. Ungefär på samma sätt som vi försvarsdebattörer är problemfokuserade, vilket är ett medvetet val eftersom försvarsmyndigheterna själva är duktiga på att framföra det som fungerar bra. Lite som yin och yang.
Men för regeringen tror jag detta som sagt kom ytterst olägligt inför valet, och när media fokuserar på alla problem och vad som inte fungerar så innebär det öppet mål för oppositionen som nu kan lova att åtgärda alla problem bara man får förtroendet från svenska folket i nästa val. Än så länge har oppositionspolitikerna, hållit sig i skinnet för att inte uttala kritik mitt under pågående arbete, för ännu är det långt i från färdigsläckt, ja förutom från Miljöpartiet och Åsa Romson vill säga.
Något annat man kan reflektera över är hur dåligt förberedda vi är på att ta hand om oss. Jag kan i detta sammanhang passa på att rekommendera Lars Wilderängs kommande bok Stjärnklart som jag tror kommer att släppas i slutet av augusti. Efter att ha haft förmånen att läsa råmanuset till den så har i alla fall jag börjat tänka till och se om mitt eget hus. Jag rekommenderar alla att läsa Wilderängs bok, den ger både en och två tankeställare. Vi har alla en skyldighet att vara så förberedda som möjligt på att alla samhällsfunktioner kan slås ut. Men det är nog tyvärr inte särskilt många som känner till detta numera, eller bryr sig om att varje enskild person förväntas kunna försörja sig själv i åtminstone en vecka med mat och vatten.
Wiseman skrev i går om hur dåligt informerade vi är i dag, och hur beroende vi är av el, tele och internet för att söka och erhålla information. Tidigare var telefonkatalogen något som fanns i var mans hem, och förnyades årligen. I den fanns information om vad man skulle göra vid kris eller krig. Bloggkollegan Hans Jakobsson har skrivit ett umtärkt inlägg med titeln "Om kriget kommer" som på ett briljant sätt beskriver hur förberedda vi var tidigare på extrema händelser. I dag finns nästan inget av detta kvar. Infrastruktur är demonterad, planer finns inte och framför allt så är gemene man inte upplysta.
Bild från Skymningsläge (@skymningslage) |
För det militära försvarets del är jag rädd att den pågående skogsbranden kommer att leda till att våra politiker, grundat i påtryckningar från media och allmänhet, återigen kommer att börja ställa om Försvarsmakten - vilket vore katastrofalt. Dock anser jag att det krävs ett stort omtag inom vissa delar.
Försvarsbesluten 2000 och 2004 slog som bekant sönder hela det militära försvaret - och - därmed även möjligheterna för Försvarsmakten att stödja samhället. Då skulle vi inte hjälpa civila i Sverige utan primärt hjälpa civila i andra länder. En god tanke, men det var ingen som frågade sig hur en kris som Estonia, Scandinavian Star eller en skogsbrand som denna skulle lösas utan att Försvarsmakten hade resurser, beredskap och kompetens för att hantera sådant?
Lyssna absolut på klippet här nedan från dagens Ring P1! där en f.d. färdmekaniker från marinflyget säger sanningen om vad som hände med Hkp 4 och framför allt varför vi inte längre har samma beredskap. Allt handlar om pengar. Lyssna!
När nu det kraftfullt försämrade säkerhetspolitiska läget i vårt närområdet har kommit som en uppenbarelse för våra svenska politiker så blir det helt om igen. Den här gången är det förvisso en vändning som jag anser är rätt och nödvändig, d.v.s. att återskapa ett fungerande nationellt försvar med fokus på vårt närområde.
Men med branden som fortfarande pågår i färskt minne så tror jag risken nu är överhängande att det kommer höjas röster om att Försvarsmakten istället ska dimensioneras för att stödja det civila samhället, något som vore katastrofalt och helt fel väg att gå.
Vad skriver herr försvarsbloggare nu tänker säkert många av er läsare, han har ju skrivit spaltmeter om hur viktigt det är att försvaret kan stödja med helikoptrar och andra resurser vid bränder, sjöräddning och andra katastrofer o.s.v?
Det är precis det här som är det farliga. I Sverige har vi ofta stora problem med att hålla två saker i luften samtidigt och att hitta balans mellan olika uppgifter. Det blir istället ofta svart eller vitt, höger eller vänster när det kommer till frågor som dessa. Annars är vi duktiga på att vara "lagom" men inte rörande detta. Ett bra exempel är ubåtsfrågan där debatten om vilka som kränkte oss alltid handlar om Ryssland ELLER Natoländer. Alla har bestämt sig för antingen det ena eller det andra, och väldigt få inser att det kanske var både och...
Vad menar jag då egentligen?
Jo, jag menar att vi genom politiska beslut, omställning och avveckling slagit sönder förmågan att bidra till samhället i någon större omfattning. I besluten framgår det att Försvarsmakten inte ska dimensioneras för stöd till samhället. Detta har inneburit att det inte längre finns några som helst krav på att Försvarsmakten ska kunna släcka bränder eller rädda människor ur havet. Därmed behöver inte myndigheten anskaffa sådan materiel, eller för den delen öva för sådana händelser.Det är här jag tycker det måste ske en förändring. Avseende brandbekämpning så anser jag att Försvarsmakten som ett exempel ska åläggas att samtliga medeltunga helikoptrar av typerna 14 och 16 skall kunna bära vattentunna och de skall vara utrustade med vinsch. Brandtunnor bör anskaffas genom MSB/Räddningsverkets försorg och placeras ut på strategiska platser. Ytbärgning kräver förvisso en hel del övning, men att flyga med vattentunna bör ej kräva lika mycket.
Här har vi ett annat problem som jag vet att ÖB är mycket engagerad i just nu, och det är alla Försvarsmaktens egenhändigt komponerade krav på certifikat, behörigheter, utbildningar och praktiska moment för än det ena och än det andra. Krav som inte är civila utan rent militära. Det skulle inte förvåna mig om vi har skapat en hel armada av sådant som rör att flyga en tunna vatten till en brand, men jag hoppas att så inte är fallet.
Vad som däremot inte får ske är att de militära uppgifterna får stå tillbaka, då är vi riktigt illa ute. Jag är övertygad om att det går att kombinera ovanstående med den militära verksamheten så fort de båda helikoptersystemen 14/16 är levererade och besättningarna är utbildade och influgna på systemen. Vi har klarat av detta tidigare, så det bör gå även nu.
Allmänhetens förväntningar!
Vi får heller inte glömma att allmänheten förväntar sig att Försvarsmakten ska kunna bidraga. Det är nog ytterst få människor som vet att myndigheten inte har någon uppgiften att förbereda sig för stöd till samhället på något sätt över huvud taget.Försvarsmakten är trots sin litenhet fortfarande den enda organisation i Sverige som kan få i hop många människor på kort tid. Det får vi inte glömma och det förpliktigar.
Förutom detta så finns det en oerhörd vilja hos Försvarsmaktens personal att bidraga när samhället påfrestas av kriser som den i Västmanland. Att bidraga ger en känsla av att man har gjort nytta och den skall man heller inte förringa!
Låt oss nu hoppas att Försvarsmakten kan åläggas att vara mer förberedda än i dag och därmed göra "både och" åtminstone i viss omfattning, och att inte krav på ytterligare större omställningar nu kommer att ske. Det säkerhetspolitiska läget i vårt närområde medger nämligen inte det!
Bokhandeln påstår att Stjärnklart finns i butik den 24 augusti.
SvaraRaderaOm nya pengar tillkommer i takt med nya upppgifter är jag tillfreds, vi måste ta risken att tugga tuggummi samtidigt som vi går...
SvaraRaderaBättre civilförsvar är i vilket fall behövligt för att höja förmågan att uthärda väpnade konflikter.
Märkte att kommunisten Täppas inte tyckte om det han hörde om helikoptrarna eftersom han sedan bara klippte samtalet.
SvaraRaderaMan kanske skall reflektera över varför just denna brand, som enligt uppgift var 30X30 meter stor när larmet gick, kunde utvecklas till en av de största i vår moderna historia.
SvaraRaderaKan det ha något med att den initiala beredskapen är för dåligt dimensionerad?
Är mobiliteten för dålig?
Är det något fel på larmkedjan?
O.s.v.
Något måste ju gått väldigt fel, då en brand som larmas in i den storleken inte blir några stora rubriker, då den tidigare tämligen omedelbart har kunnat bekämpats, även vid torr och blåsig väderlek.
Att vi i ett senare skede saknar resurser civilt bör inte vara någon nyhet för någon.
Försvaret har som du skriver inte längre kvar den uppgiften. Detta är ett beslut fattat av politiker och dessa bör kunna svara på varför och var man numera skall återfinna dessa resurser!
(enligt uppgift finns både tunnor och den bärutrustning som behövs på våra nya hkp14, dock är tester och övning ej genomförd, pengar ej avsatta för detta och detta innebär antagligen att BOA ej tagits för funktionen)
Jag antar att det är detta Infos menar med att systemet ej är tillgängligt?
Som vanligt är det bättre att tala klartext istället för vår FÖmins mummel. Både försvaret och regeringen borde gå ut med klarläggande i media hur saker och ting ser ut i verkligheten.
Befolkningen bör upplysas om vad myndigheterna förväntar dem att bidra med och vilken myndighet som skall hjälpa dem och med vad.
Tyvärr är det i nio fall av tio den egna kommunen som skall stå för skyddet och hjälpen. Jag har inte hittat någon kommunalpolitiker som framhållit det civila försvaret i årets eller tidigare valpropaganda.
Där kanske också är dags för en stunds eftertanke?
Teaterdirektören.
P.S. Skulle inte de nygamla MD-staberna ha en funktion i stödet till det civila samhället. Vilken?
Branden startade vid markberedning på uppdrag åt skogsbolaget Stora Enso. När branden precis hade startat förra torsdagen var tidningen VLT snabbt på plats med ett reporterteam, strax sydväst om Öjesjön. Entreprenören som gjorde markbearbetning hade inte sällskap av en brandvakt enligt ett reportage-team från VLT.
RaderaPolisutredning pågår.
Larmkedjan.
Ja här har det inte fungerat. Ingen helikopter som snabbt kunde släcka branden.
Strategi med tillgängliga resurser var underdimensionerat.
Brandskydd.
Ett exempel på hur en brandman står med en trädgårdsslang och släcker.
Världsarvet Engelsbergs bruk borde väl haft brandposter på flera platser med egen pumpanläggning. Osv osv.
En hel kedja av brister som skapar förutsättningar för katastrof.
Nu har du missat något igen,,,,Regional Stab samordnar och leder den militära insatsen som stöd till räddningsledaren,,,Platschefen benämns MIC,,,Militär Insats Chef ,,, Han intervjuas varje dag i media och är med på presskonferanserna,,,
RaderaTackar för svaret.
RaderaAtt den nygamla MD-staben på Livgardet hade ett samverkansbefäl på plats visste jag redan, men att MIC också var från staben är nytt för mig. Helt klart nya ansikten!
Teaterdirektören.
Den vanligaste förväntningen hos allmänheten är nog att försvaret ska kunna försvara landet. Tyvärr är nog förhoppningen lika grundlös som att släcka bränder.............
SvaraRaderaHela denna hemska brand kan jämföras med Katastrofen Titanic. Det osannolika kunde inte inträffa sen började det med en skakning på nedre däck....
SvaraRadera@Teaterdirektören.
SvaraRaderaDina tre frågor?,,Är de riktade till,,
1. Samhället?
2. civila räddningstjänsten?
3. Försvarsmakten?
De Militära Regionala Stabernas uppgifter kan vi lämna åt sidan eftersom att jag misstänker att du inte har fått den informationen ännu?
Ja , du bäste anonym, vem tycker du det skulle vara som träder fram och tar någon form av ansvar och svarar?
RaderaTror du någon kommer att ställas till svars, i så fall, har du någon gissning på vem?
Om du tittar längre upp i tråden ser du att jag fått svar på vad staben på livgardet bidrar med.
(enligt deras egen hemsida bidrar de med ett samverkansbefäl på plats)
Teaterdirektören.
,@Teaterdirektören 2347
SvaraRaderaDu är ganska yvig i din frågeställning men för att hjälpa dig att konkretisera dina frågor baserat på dina egna påståenden så undrar jag då,,
Är det tex räddningstjänstens mobilitet som är för låg eller är det försvarsmaktens mobilitet som är för låg i din frågeställning? Svårt att förstå vad du är ute efter,,,,,,,,,,,,
Bäste anonym.
RaderaLäs texten i raden innan de tre frågorna i kommentaren 8 augusti 2014 22:05 så hoppas jag du förstår det hela lite bättre.
Det är tre frågor, inte påståenden. Frågor känns oftast igen på den lilla krumeluren (?) efter texten.
Frågan om mobilitet är en mycket specifik fråga som handlar om hur en brand som normalt släcks utan rubriker kunde få utvecklas till en katastrof. Vad menar du är yvigt i den?
Varför kunde denna eldsvåda som enligt uppgift var 30X30 meter vid larmet få gå så fel?
Jag skulle givetvis skrivit mer detaljerat om vem som skulle varit först på platsen och hur stor denna styrka skulle vara i de olika stadierna av branden o.s.v. Jag tycker dock att detta framgår på så många andra platser att det var onödigt.
Tämligen klart är att styrkan antingen kom fram för sent, var för få eller hade fel utrustning för att släcka branden. Mina frågor syftar till att reda ut vilken/vilka orsakerna är att det urartade till en katastrof.
Nu får vi väl också invänta resultatet av polisutredningen?
Sedan får man ibland nöja sig med att man inte förstår allt och tycker att saker och ting är yvigt framställda. Dessutom undrar jag vad det står i kommentaren från 2347 för den hittar jag inte i tråden?
Teaterdirektören.
P.S. Försvarsmakten har inte längre någon uppgift att ha beredskap för skogsbränder och kommer först i ett senare skede av denna typen av katastrofer.
P.S.2 Hoppas detta gör att det klarnar lite för dig vem som skall svara på frågorna?
P.S.3 Återkom gärna om det är något annat du inte förstår.
@Teaterdirektören
SvaraRaderaPS1 är tyvärr felaktigt,,,du har missat hela poängen,,,,,,,Försvarsmakten stödjer med tillgängliga medel,,,,det innebär att ibland kan det handla om timmar innan stödet är på plats. Du gör en felaktig koppling till tidsfaktorn,,,
Till Teaterdirektörens bäste Anonym.
RaderaJag får en underlig känsla av att du verkligen anstränger dig för att inte förstå!
Jag skriver beredskap och du talar om stöd till det civila samhället.
Försvarmakten är aktuell först efter ett avrop från den civile räddningsledaren. Då och först då är det aktuellt med en insats från FM. Allt under förutsättning att man har tillgängliga medel. Detta är inte att betrakta som att upprätthålla någon form av beredskap för eventuella skogsbränder.
Tidsaspekten, för insatser från FM, kan variera från timmar till dagar och den har jag, mig veterligen inte berört i mina kommentarer.
Jag tror du får läsa mina kommentarer med lite mer eftertanke. Jag har inte och kan inte kritisera FM för att komma för sent till branden. Den tidpunkten bestämmer den som begär stödet och ingen annan eftersom FM inte har någon beredskap för detta.
Vad är det för poäng jag missat?
Yviga påpekanden som att ha missat hela poängen kan väl jag få ha för mig själv;-)
Teaterdirektören.