Kina har en av världens mest sekretessomgärdade försvarsprogram, som också är finansierat med stora summor pengar. Kina köpte 1998 ett tomt hangarfartygsskrov av Ryssland. Det var det andra fartyget av Amiral Kuznetsov-klassen som aldrig blev färdigställt. Detta p.g.a Sovjetunionens sönderfall.
Fartyget har alltså legat och rostat till kaj under 10år i Ukraina innan det såldes.
Överrenskommelsen mellan Ryssland och Kina var enligt uppgift att fartyget aldrig skulle färdigställas till operativt skick, utan endast användas som en "modell" för Kinas framtida hangarfartyg.
Fartyget med det ryska namnet Varyag, 50.000 ton och 300 meter, bogserades till Kina från Ukraina. Bogseringen tog nästan två år och en man miste livet. Den historien är i sig väldigt spektakulär och läsvärd med passager genom Dardanellerna och att fartyget under bogseringen slet sig i en storm utanför Grekland.
Arbetena i Kina påbörjades runt 2005 med skrovet och har pågått sedan dess. Under 2010 har arbeten indentifierats med installation av vapensystem och sensorer och just nu rustas fartyget fullt ut.
Kina har aldrig officiellt deklarerat att man avsåg att sätta fartyget i drift. Nu har istället fartyget färdigställts med oväntad hastighet. Det har tidigare spekulerat i en affär mellan Ryssland och Kina om en försäljning av 50st SU-33 flygplan. Något man misstänkte kan ha samband med hangarfartygets färdigställande att göra. Nu ser det dock ut som att det blir det Kinesiska J-15 som kommer att baseras ombord.
Varyag = ryska för viking.
SvaraRaderaÅterstår att se om samma faktum gäller för kinesiska hangarfartygstridsflygplan som för ubåtar, där det enda som har sämre rykte än kinesiska ryskbyggda ubåtar är kinesiska inhemskt byggda ubåtar.
Små kineser snart kommer att exportera även stora ubåtar.
SvaraRadera