15 september 2011

Brand på färja


Maskinrummet på Hurtigrutens fartyg M/S Nordlys brinner . 227 passagerare är evakuerade varav två med skador. Ytterligare 55 besättningsmän fanns ombord. Fartyget har tagits till kaj i Ålesund.

Ännu en färjeincident som fått en lycklig utgång, mer på grund av ren tur än på grund av goda katastrofförberedelser hos myndigheterna. Nu är jag inte helt insatt i norsk beredskap, men sämre än svensk beredskap och sämre tillgång till räddningshelikoptrar än i Sverige kan det knappast vara.

Personligen tror jag det bara är en tidsfråga innan vi har en ny Estonia eller Scandinavian Star. Det är slumpen tillsammans med färjornas position, väder och tid på dygnet som kommer att avgöra om utgången av en situation som denna får en lycklig eller katastrofal utgång.

Expressen DN Aftonbladet SvD

5 kommentarer:

  1. Delar, tyvärr, din uppfattning:

    http://commanderslog.blogspot.com/2010/11/scandinavian-star-i-repris.html

    Och det lär inte bli bättre att man lägger ut verksamheten på en "ny" organisation som skall bygga upp en helikopterförmåga.

    Nej, det bästa hade varit att återkalla beslutet och återta ansvaret att upprätthålla sjö- och flygräddningsberedskap till FM medan det fortfarande finns folk kvar med erfarenhet av detta.

    Jag vet att vi (för tillfället) har brist på helikoptrar, men helikoptrar lämpliga för sjöräddning borde gå att köpa eller hyra tills NH90 är operativ - hur avser annars SjöV bygga upp förmågan?

    Även några av HKP4 borde gå att skaka liv i för att kunna upprätthålla FRÄD och sjöräddningsberedskap, men det skeppet kanske har seglat flera gånger om?

    / Commander

    SvaraRadera
  2. En observation, din text innehåller många spekulationer:

    ...mer på grund av ren tur...
    Nu är jag inte helt insatt...
    Personligen tror jag...

    Kanske dax för lite fakta...

    SvaraRadera
  3. @2210

    Det här är inte Sjöfartsverkets officiella sida för sjöräddning. Detta är en blogg där spekulationer tillåts flöda fritt, ibland redovisas fakta, och ibland en kombination av båda delarna.

    Vill man enbart läsa fakta så är det helt fel att uppsöka en blogg, som du i detta fall uppenbart har gjort.

    SvaraRadera
  4. @2210

    En sak till.

    Hur kan man redovisa fakta huruvida en eventuell framtida färjekatastrof kommer att äga rum igen?

    SvaraRadera
  5. I sammanhanget kan nedanstående vara värt att nämnas

    3/9 kom budet kom att en fritidsbåt stod i brand ute på Mysingen och att det kunde finnas flera brännskadade.

    Museifartyget T121 Spica låg på Gålö och var var nästan färdig för ordinarie avgång med passagerare och det kunde man skynda på. En av passagerarna,som var läkare, tog sin lilla akutväska och efter en snabb losskastning sattes elva-och-fyra. T121 gick mot haveristen med 34 knop. Efter några minuter så kunde Spica lägga sig jämsides med Nordanö som varit i närheten när larmet gick och som hade tagit ombord besättningen från olycksbåten redan efter några minuter.

    Det visade sig dessbättre att alla var oskadade. Man hade råkat ut för kraftig rökutveckling från motorrummet men sedan agerat helt korrekt genom att stänga motor och lufttillförsel till motorrummet och på det sättet förhindrat en mycket värre situation. Brand i en liten, fullastad plastbåt är inte att leka med. Slutet gott och allting gott och alla kunde pusta ut samtidigt som Sjöräddningen så småningom kom bogserandes med olycksbåten som såg ganska oskadad ut, i alla fall på håll.

    Visst var det en tillfällighet att Veteranflottiljen var gångklar just vid detta tillfälle men utan dessa "gamlingars" insats hade den drabbade familjen fått vänta länge på flottans "stöd till det civila samhället". All heder till SSRS med sin frivilliga personal för snabb insats

    SvaraRadera

REGLERNA FÖR KOMMENTARER KOMMER NU PÅ FÖREKOMMEN ANLEDNING ATT SKÄRPAS:
- Kommentarer som ej håller sig till ämnet kommer att refuseras
- Skriv kortfattat och kärnfullt
- Personangrepp publiceras ej
- Håll en god ton i kommentarerna