27 september 2013

Angående bloggens läsbarhet

Under det senaste halvåret har jag fått signaler från olika håll om att bloggen inte är läsbar på grund av bakgrunden. Problemet ska tydligen vara att texten inte syns mot bakgrunden d.v.s. att den ljusgråa bakgrunden inte syns och att den svarta texten därför presenteras direkt mot "havet".

Jag har själv aldrig kunnat framkalla dessa problem oavsett tester med olika webbläsare, men har förstått att de som har haft problemet också har använt äldre versioner av den undermåliga webbläsaren Internet Explorer. Då jag kan se statistik på vilka typer av webbläsare ni besökare använder er av så kan jag därför också avslöja följande procentuella fördelning.

1. Safari 40%
2. Firefox 18%
3. Chrome 18%
4. Internet Explorer 13%
5. Opera 4%
6. Övriga 7%

Av de 13% som fortfarande använder Internet Explorer så är det enligt egna tester inga problem med läsbarheten för de av er som använder nyare versioner.

Då jag anser att svart text mot ljusgrå bakgrund är behaglig att läsa så avser jag inte vidtaga några åtgärder för att hjälpa de som fortfarande envisas att använda äldre versioner av Internet Explorer. Lösningen för er är antingen att uppdatera er webbläsare eller ännu hellre att ni byter till en betydligt bättre och framför allt snabbare webbläsare. För er som inte använder Mac IOS eller OS X är Chrome ett mycket bra alternativ som är kostnadsfri och mycket enkel att installera och använda. Lycka till!





Har du som använder andra webbläsare än IE mot all förmodan problem med läsbarheten så lämna gärna en kommentar här nedan.

15 kommentarer:

  1. Trams. Håll dig till att vara seriös bland Marinens fartyg och uttala dig inte om saker du uppenbart baserar på fjantiga fördomar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trams? Att äldre versioner av IE inte fungerar? Suck.......

      Radera
    2. På vilket sätt fungerar äldre versioner av Safari? Opera, Chrome och så vidare... Inte alls - precis som IE.. Din jämförelse är i otakt. Och det är det som är min synpunkt.

      Radera
  2. Kollar jag på mobilen och går i på webversion så ser jag bara havsbakgrunden. Lite synd för du har en bra blogg lista.
    Vanliga mobilversionen funkar bra.
    Webläsaren är Dolphin på en Samsung S4.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ok tack för info. Dolphin verkar dock inte vara särskilt utbredd i användandet om man tittar på statistiken för besökare.

      Radera
  3. Skipper,

    Det funkar på vanlig dator med skärm, men när man läser din blogg på en platta (iaf Android platta) uppstår problemet med bakgrunden. Detta sker oavsett bläddraren, av vilka jag provat halvdussinet.

    Jobba på färgerna så voi inte behöver hålla på med digital kamp ;-) ( skoj )

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är det fler som har problem från Android surfplatta?

      Radera
    2. Jag läser din blogg på bla en Android surfplatta (Samsung) , och har aldrig haft några problem med läsbarheten.

      Radera
  4. Det funkar utmärkt på PC med Firefox (senaste versionen) och IE 10, på Ipad med Safari, Atomic Web och Feedly.


    /M

    SvaraRadera
  5. Fungerar ej under IE8 på jobbet. Eller snarare, den laddar den grå bakgrunden och allt ser ut att gå som det ska, ända tills nånting i slutet av sidläsningen gör den transparent. Fungerar utmärkt med andra webläsare. Tack för övrigt för en mycket bra blogg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Samma samma här. Det enklaste sättet att åtgärda "problemet" för oss som har svårigheter att läsa, vore ju att byta bakgrundsbilden till en mindre vågig.

      Dessvärre kan jag inte uppgradera web läsare hur mkt jag än vill på arbetsdatorn, och ja - jag läser och har som uppgift att läsa din blogg på arbetstid :-)

      Radera
  6. Eftersom jag är webbutvecklare tog jag mig en titt. Först måste jag dock korrigera din föråldrade information om Chromes påstådda överlägsenhet i prestanda. Det är gammal information. Firefox är ikapp, liksom senaste Internet Explorer. På vissa tester är en webbläsare något snabbare, i andra tester en annan.

    Med din grafik så förmedlar du därför inaktuell och därmed felaktig information.

    Över till ditt tekniska problem. Blogspot producerar en gräslig gröt av HTML (tag soup) som gör det mycket svårt att hitta felet. Om du kan redigera dina mallar så börja med att göra dig av med alla valideringsfel. De är hundratals i dagsläget. De flesta är harnlösa, men ett par av dem kan vara boven i sammanhanget.

    Om du får din sda att följa standarderna så kommer troligen behovet att testa olika webbläsare reduceras drastiskt.

    Med någon slags skript så försöker också Blogspot detektera mobila enheter och applicera en delvis annan CSS-kod för dem. Den här sortens detektering är ett otyg som är återkommande på webbplatser byggda med GWT (vilket jag gissar att Blogspot är). Det innebär i vart fall att ditt problem kan ligga i de JavaScript som körs på sidan är problemet. Kommentaren från anonym som kör IE8 på jobbet är en indikation på att så kan vara fallet. Å andra sidan kanske dessa skript hade fungerat om de fått jobba mot en korrekt skriven HTML-kod!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Grafiken är varken min eller befäst fakta. Men det var ett mycket utförligt svar du gav. Dessvärre har jag nog tyvärr inte tillräcklig kunskap för att rätta till de fel du beskriver. Der enda jag vet säkert är att firefox, chrome och safari inte är de som skapar flest problem.

      Att det förmodligen är en mängd problem på bloggen är jag inte så förvånad över. Återstår att se vad som får att göra.

      Radera
  7. Som en quick-fix kan de som har problem med läsbarheten prova att lägga till ?m=1 efter url:en. Det forcerar mobiltelefon-läge.

    /Civil

    SvaraRadera

REGLERNA FÖR KOMMENTARER KOMMER NU PÅ FÖREKOMMEN ANLEDNING ATT SKÄRPAS:
- Kommentarer som ej håller sig till ämnet kommer att refuseras
- Skriv kortfattat och kärnfullt
- Personangrepp publiceras ej
- Håll en god ton i kommentarerna