Vissa dagar är bättre än andra. I dag kom ett mycket glädjande besked! Svensk ubåtsjaktförmåga kommer enligt en säker källa temporärt att förstärkas upp med tre gamla trotjänare med syfte att fylla förmågeglappet fram till dess att Hkp 14 blir operativ.
Efter höstens ubåtskränkning har det varit en omfattande diskussion rörande avsaknaden av luftburen ubåtsjaktförmåga med helikopter. Som bekant är Hkp 14 försenad och det är oklart när den är fullt ut operativ med ledningssystem, sensorer och vapen. Detta har inneburit ett förmågeglapp eftersom föregångaren Hkp 4 avvecklades innan efterträdaren var operativ.
Men nu har en arbetsgrupp jobbat hårt med att sedan oktober förra året hitta en temporär lösning. Strax efter midnatt fick jag ett mail med den goda nyheten att det nu står klart att Marinen kommer att hyra in tre avvecklade Hkp 4 som i dag står på två olika museer genom ett nytecknat leasingavtal.
Det handlar om helikoptrarna Y64 som står på Flygvapenmuseum i Linköping samt Y70 och Y72 som står på Aeroseum i Göteborg. Helikoptrarna är vidmakthållna i samma skick som när de skänktes från Försvarsmakten. Övriga helikoptrar av typen är sålda till Columbia Helicopters. Museerna har genomfört regelbundet underhåll och motorkörningar med jämna mellanrum för att tillse att de har hållits i luftvärdigt skick. Filmklippet här nedan är från en motorkörning vid Aeroseum den 8 maj förra året. Då trodde nog ingen att helikoptern skulle återinsättas i aktiv tjänst.
Visst får man en tår i ögat. /NOR
Posted by Yngve Blå on den 8 maj 2014
För att inte belasta personalen på 3. helikopterskvadronen i Kallinge, som i dagsläget flyger in sig på den kompetenta och efterlängtade efterträdaren Hkp 14, så kommer man att ta in pensionerade ubåtsjägare (flygförare, spanare, sonaroperatörer och tekniker) på konsultavtal enligt den så kallade "1-4 klausulen" enligt flygföraravtalet ALFF. Ubåtsjaktkonsulterna kommer att samlas inom en fristående enhet man valt att kalla för "Marinflyget". Chef för Marinflyget (CM) sägs bli en tidigare kommendör vid namn Göran Frisk. Detta har jag dock ej lyckats få bekräftat.
Sonaroperatörerna har sedan ett antal veckor genomfört operatörsträning på den materiel som finns hos Marinmuseum i Karlskrona. Där finns en komplett Hydrofon 204 inklusive operatörsstol. Utbildningen genomförs enligt STANAG 0401 (Standard Nato Agreement).
För att finansiera detta så har man nyttjat den buffert som byggts upp genom de hemtagningseffekter man gjort inom Marinen sedan några år tillbaka då man drog in den så kallade "miljöpengen" som tidigare gick till mässarna på Marinens fartyg. Detta har i praktiken hanterats genom ett medgivande av utökat anslagssparande på 1.4-anslaget.
All lös materiel för driftsättning av helikoptrarna har även den förvarats väl på Aeroseum och på Flygvapenmuseum. Det enda problemet har tydligen varit att få tag på en särskild hydraulolja (av typen ATF typ D med M-nummer M2015-150401) som enbart har använts till Hkp 4, men den ska enligt uppgifter finnas på centrallagret i Arboga där den tack och lov ännu inte har hunnit utgallrats.
Baseringen av de återinsatta helikoptrarna är enligt uppgift inte spikad, men ett alternativ som har diskuterats i projektgruppen ska vara att det baseras en helikopter vardera på Berga, Säve och Kallinge under beteckningarna 11e 12e och 13e helikoptern.
Välkommen tillbaka du kamouflagemålade helikopter, må du fortfarande ha sting i pinget!
Y 64 utanför Flygvapenmuseum |
Y70 på Säve inför motorkörning i Aeroseum regi |
Ha Ha
SvaraRaderaLåter för bra för att vara sant.
SvaraRaderaAprilskämt eller?
Även ett stort antal (ca 30) sedan länge fullt flygdugliga och testade Viggenplan skall placeras ut på kvarvarande bana på Tullinge och Barkarby. No more Ryska påsken....
SvaraRaderaSådant här är alldeles för viktigt för att skoja om!
SvaraRaderaHär sitter jag och läser en snutt till morgonkaffet. Höll på att spotta ut allting över min persiska matta när jag läste att Göran Frisk ska bli chef över gruppen! Mycket bra idé! Jag stödjer detta förslag till 100% Synd bara att det är första april idag... // Fänrik Henrik
SvaraRaderaAhh sluta nu ingen kommer gå på att försvarspolitiken blivit vettig ;)...
SvaraRaderaTillräckligt bra aprilskämt för att kanske vara sant ;)
SvaraRaderaEtt vettigt försvarsbeslut! Troligen fattat helt utan politisk inblandning
SvaraRaderaHela historian runt hkp med u-båtsjakt är mycket pinsamt för sverige.
TTAero
Jäääävligt lömskt aprilskämt...
SvaraRaderaEnligt säkra källor sker detta på miljöpartistiskt initiativ!
SvaraRaderaPassa på att glädjas nu. Vi har idag på oss att läsa goda nyheter.
SvaraRaderaAprilskämt, eller hur!
SvaraRaderaEtt högst välkommet beslut, om det hade legat någon sanning i den...Det är inte så att vår kära skeppare ådrar sig att skoja med sina följare m a p dagens datum?
SvaraRaderaEtt högst uppskattat försök dock!
Jag hade verkligen önskat att det INTE var 1:a April idag. Det sorgliga är att när man för en gång skull får läsa något som faktiskt är vettigt i försvarsdiskussionerna, då är det ett påhitt..
SvaraRaderaDet låter nästan för bra för att vara sant och det är den 1a april.
SvaraRaderaHoppas dock att det inte är ett skämt.
Vissa saker får man inte skämta om.........
SvaraRaderaNej! Skrota hkp14 och ersätt med Seahawk och blackhawk!
SvaraRaderaTragiskt att ett aprilskämt är det enda realistiskt genomförbara alternativet.
SvaraRaderaEtt utmärkt aprilskämt, eller hur?
SvaraRadera2015-04-01
SvaraRaderaApril, april :-)!
SvaraRaderaLåter ju nästan för bra för att vara sant, är de ett april-skämt kanske?
SvaraRaderaJag passerade Maritiman i Göteborg tidigt i morse och såg en febril aktivitet ombord på Jagaren Småland (J19). Enligt säkra källor kommer J19 åter att vara operativ innan påsken är slut. Tråkigt för museiverksamheten, men glädjande för rikets försvar!
SvaraRadera012 YSD
Monitoren Sölve på väg ut mot havet !
RaderaLät bra till en början men när Göran Frisk nämns då var jag tvungen att kolla dagens datum.
SvaraRadera//P
Synd att det är det datum det är idag...
SvaraRaderaMed hälsningar från Reservlöjtnanten Napoleon Johnsson i Fältjägarecorpsen så är det på tiden eftersom ohyggliga "undervattningsfarkoster" har skådats i den numera igenväxta bäck som rinner genom staden Grönköping!
SvaraRaderaApril april......
SvaraRaderaDu glömmer att berätta att man i hemlighet har utbildat Åsa Romson till hkp-pilot. Hon kommer enligt samma säkra källa att spaka en av dessa maskiner !!!
SvaraRaderaApril april....
SvaraRaderaTyvärr för bra för att vara sant! (1.a April)
SvaraRaderaJag hörde att man hade sålt alla de för helikotpertypen så karakteristiska LIRPA (Lateral Inertia Rotor Pairing Axle)-axlarna till Columbia Helicopters, och därför inte hade några flygbara helikoptrar alls. Dessa är ju högvaluta bland operatörer av CH-46 då de måste bytas rätt ofta och har blivit svåra att få tag på.
SvaraRaderaJaja - så skrivbordskrigarna på högkvarteret skulle helt plötsligt visa handlingskraft? April, april...
SvaraRaderaApril April!
SvaraRadera1 April......
SvaraRadera/Kim
På flottiljen så ryktas det även att miljöpengarna inte räcker och att resten av finansieringen tas genom en samlokalisering av all försvarsmusik till en musikkår.
SvaraRaderaOm det här är ett aprilskämt så är du en grym människa..:/
SvaraRaderaJag hoppas inte detta är ett aprilskämt.
SvaraRaderaDet är väl 1 april !
SvaraRaderaGood one! Sorgligt nog så är mycket sant. Bara att vänta på bättre tider.
SvaraRaderaLåter för bra för att vara sant. Aprilskämt?
SvaraRaderaIntressant nyhet så här på 1:a april!
SvaraRaderaVad som inte är lika roligt är den faktiska insikten om Sveriges försvar nu nått ned till nivån att tillförsel av museimateriel skulle utgöra en omedelbar och substantiell förmågeökning. Kan det bli så mycket värre?
Shaijt, torsk på april....
SvaraRaderaGott skrivet, och önsketänkande lurade fifint
/TTAero
För vapeninsats mot "främmande undervattensverksamhet" har HKV i dag beslutat att kontraktera Veteranflottiljens sju sjögående enheter baserade på Gålö, en enhet (M20) baserad i centrala Stockholm och en enhet (T38) baserad i Karlskrona som vapenbärare. Samverkan och kommunikation med Marinflyget säkerställs genom flaggsemaforering
SvaraRaderaPå vilket sätt kan detta vara bra för Skaraborg...
SvaraRaderaIhärdiga rykten gör gällande att det var den gamla försvarskramaren Per Garthon som tog initiativet till denna välbehövliga förstärkning av ubåtsjaktsförmågan.
SvaraRaderaFy dig, Skipper! Att inge en gammal krigare och demokratiivrare hopp på detta nesliga vis. Fast det var ett riktigt fyndigt M-nummer...
SvaraRadera//Oscar
Det här måste vara ett aprilskämt. LOL! svenska försvarsmakten använder museeföremål, får mig att tänka på den amerikanska actionfilmen "Battleship" -are u crazy! this is a museum
SvaraRaderahttp://en.wikipedia.org/wiki/USS_Missouri_(BB-63)
Kul nyhet, all förmågeförhöjning är BRA!
Kul aprilskämt!! Jagaren Småland kan ju förövrigt startas upp och skulle ge ett bra tillskott i arsenalen.
SvaraRaderaTyvärr är de åldrande damernas radarskärmar bara svartvita, men med hjälp av sönderklippta nylonstrumpor som klistras över skärmarna kan man se den lede fi i färg!
SvaraRaderaTyvärr misstänker jag starkt att herr Skipper aprilskämtar. Historien låter för bra för att vara sann.
SvaraRaderaapril april???
SvaraRaderaEnligt säkra källor har fyra ytbärgare hittats på ett ålderdomshem i Karlskrona. De har nu återanställts för projektet!
SvaraRaderaSkulle ara bra om det var sant, men tyvärr är det ju 1:a april
SvaraRaderaTillgängligt? Anvädbart? Flexibelt?
SvaraRaderaJavisst, MEN…
Vanligtvis välunderrättade källor gör gällande att Högkvarteret rasar, ¼ av invasionsförsvarets artilleri måste förtida avvecklas för att finansiera detta återupprättande av luftburen ubåtsjaktförmåga...
Old Vertols Never Die, They Just Fly Faster!
ÄR DET ETT APRIL SKÄMT ELLER INTE
SvaraRaderaÄR DET ETT APRIL SKÄMT ELLER INTE
SvaraRaderaMmm...lät först troligt, som att nu tar vi vad vi haver, men när "Marinflyget" med Kommendörkapten Göran Frisk som chef,kom upp (som säkert inte skulle tvekat en sekund att ställa upp) då kopplade man ihop det med dagens datum. Bra skämt, men ändå inte....
SvaraRadera