24 februari 2012
En beväpnad fartygsbaserad helikopter
Vid en jämförelse mellan vår svenska helikoptercirkus och Royal Navys val, så kan de svenska valen i bland kännas något ogenomtänkta och ofullständiga sett till helheten och den operativa effekten man får ut.
Den svenska Hkp 15 fortfarande helt utan relevanta vapen och fortfarande utan sensorer, men som dock kan landa på våra fartyg. Därefter en Hkp 14 som kommer att få relevanta sensorer, men fortfarande står helt utan vapen, men kan inte landas på våra svenska örlogsfartyg p.g.a storleken.
Royal Navy jobbar på ett annat sätt. De har nu påbörjat flygningar från Type 23 fregatten HMS Iron Duke med den nya helikoptern Wild Cat. Fullständig benämning är "Agusta Westland AW159 Lynx Wild Cat".
Helikoptern utrustas med:
- Secure voice
- Tactical data link
- MPS - Mission planning system
- Motmedelssystem
- Extra tank för upp till 4,5 timmar flygning
Helikoptern är utrustad med följande sensorer:
- En ny top-of-the-line AESA-radar
- MX-15Di (Laser designator, FLIR, avancerad TV kamera)
- Sonarsystem
Bestyckningen kan varieras med:
- M2 Browning (Tung kulspruta)
- CRV-7 (Raketer)
- LMM (Liten sjömålsrobot)
- Ersättaren till Sea Skua (Sjömålsrobot)
- Sting Ray (Ubåtsjakttorped)
- Sjunkbomber
Helikoptern kommer att baseras på samtliga Type 23 fregatter och besättningen består av 2 piloter samt plats för ytterligare 7 personer.
Storleksmässigt är den ca 15 meter lång och har en rotordiameter på 12.8 meter. Detta kan jämföras med Hkp 14 (19,6 meter / 16,3 meter) och Hkp 15 (11,5 meter / 11 meter).
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Verkar vara en riktigt bra helikopter, bara säga grattis till britterna.
SvaraRaderaReflekterade också över skillnaden härom veckan man berättade om provflygningarna. Suck.
SvaraRaderaFör inte så länge sedan vill FM endast ha två olika helikoptersystem (HKP 14 och 15). Nu har man tvingats till ett tredje (HKP 16). Orkar FM med ett fjärde (Lynx Wild Cat) utan att spränga livstycket personellt och tekniskt?
SvaraRaderaDet kommer säkert att bli svårt, men det finns ett annat alternativ som har blivit genomförbart i och med HKP 16, nämliget Sea Hawk/Ocean Hawk, SH -60F med doppsonar (ett måste). Ett färdigt och väl beprövat koncept. SH -60F är storleksmäsigt ungefär som HKP 14 så landningsmöjligheterna på våra fartyg skulle inte förändras, varken till det bättre än sämre jämfört med HKP 14. Min åsikt är att kunna landa på några av våra fartyg skulle vara bra men har ej högsta prioritet. SH-60F har 4,5 timmars aktionstid och det räcker långt. Ev kan man repliera på lufttankningsförmåga (hissa upp en bränsleslang från fartyget om det inte går att landa - som vi gjorde på gamla HKP 1 tiden. Underhåll och flygutbildning skulle underlättas betydligt med en sådan lösning.
SH-60 är helt klart ett bra alternativ. Vet inte om det var någon sjöofficer inblandad när man bestämde sig för hkp14 och 15, men jag tvekar.
SvaraRaderaDen som har sett vad en Lynx, Sea King eller SH-60 klarar av till sjöss vet att det inte behövs mycket mer. Radar, SIS, doppsonar, lätt sjömålsrobot, arak eller lätt torped - mmm det vattnas i munnen! En hkp med spaningsradar och SIS är en livsfarlig motståndare för vilket ytfartyg som helst.
Nu har ju SH-60 vissa begränsningar pga sin storlek (eller snarare våra fartygs begränsade dito) - de kan inte landa på våra nuvarande fartyg. Att säga att 4,5 timmars aktionsradie räcker lång är att vara lite inskränkt. Det duger i Gotska sjön, men knappast utanför Somalia. Köper man system för dyra pengar skall de vara användbara globalt, inte bara i Stockholms skärgård.
Anonym
RaderaSå vitt jag förstår så är numera Marinens officiella inriktning (inte en dag för sent) att verka i närområdet till landets försvar och lösa internationella uppgifter mer på marginalen med de system man har för sin huvuduppgift. Att anskaffa ett system optimerat för t ex Somalia eller Afganistan (hot and high) verkar mindre välbetänkt - kanske till och med litet inskränkt.