4 juni 2012
Försvarsministern svarade inte på en enda konkret fråga i SVT Agenda!
I går kväll så togs äntligen situationen inom Försvarsmakten upp i SVT Agenda. Inslaget var möjligen ett av de bästa rörande FM sedan en längre tid tillbaka. De stora aktuella frågorna togs upp på ett bra sätt av reportern Mats Knutsson.
ÖB var mycket tydlig i sina uttalanden, och det verkar nu vara slut på skönmålandet av situationen från Försvarsmaktens sida, åtminstone avseende de ekonomiska frågorna. Ett stort steg i rätt riktning.
Det som var mest tydligt i intervjun var det faktum att försvarsminister Karin Enström inte svarade konkret på en enda av SVTs frågor. Uppenbart får alla försvarsministrar samma mediautbildning då likheterna med företrädaren Tolgfors sätt att svara på konkreta frågor var väldigt slående.
Det var så pass intressant att vi här nedan tagit ut huvuddelen av intervjun i text. Vissa "utvecklande" svar är utelämnade p.g.a. bristande anknytning till sakfrågan och för att hålla nere textmassan.
Enströms huvudsakliga budskap var att:
- FM budget är i balans
- Rekryteringen av soldater går bättre än väntat
- Materielen är modern
- FM har en "hög förmåga"
- USA (Hillary Clinton) berömmer FM
Se själva ett utdrag ur intervjun här nedan.
--------------------------------------------------------------------------------
MK = Mats Knutsson (SVT)
Fömin = Karin Enström (Försvarsminister)
MK: Måste ni förbättra villkoren för de anställda soldaterna?
Fömin: Det viktiga är att Försvarsmakten är en bra och attraktiv arbetsgivare..... Det viktigaste är att ha en bra verksamhet.
MK: Mycket tyder på att avhoppen är större än vad ni räknat med, vad behövs för att få soldaterna att stanna?
Fömin: Det här är ju en stor reform.... Man kan väl säga så här.... Rekryteringen har gått över förväntan , vi har haft 14 sökande per plats.......
MK: Som vi hörde i inslaget , det är dålig lön och en del av dom har inte råd att stanna kvar.
Fömin: Lönen är ju en fråga för arbetsmarknadens parter.... Den lön som beskrivs är ju den man får hemma på förbandet. Om man är ute på insatser har man ju betydligt högre lön.... Den är till och med mångdubbel ibland.
MK: Men är ni beredd att höja lönen om det behövs?
Fömin: Ja, nu är det ju inte vi som höjer lönen, det är en fråga för arbetsgivaren och arbetstagaren....
MK: Med 16.000:- i månaden, har man råda att skaffa sig en bostad i Stockholm t.ex?
Fömin: Vi vet att bostadssituationen i Stockholm är svår för alla, särskilt de unga... Kommunerna har ju också ett ansvar....
MK: Ja, Karin Enström, vad är du beredd att prioritera bort (angående att ÖB deklarerat att man måste skära ned i förmågor, förband motsv. om man inte ökar försvarsanslaget)?
Fömin: För mig är det viktigt att de besked jag har fått av FM är att man har en budget i balans de kommande tre åren......
MK: Är du beredd att skjuta till 2mdr extra från 2015 till försvaret?
Fömin: Som det ser ut nu så ser vi framför oss en prolongerad ekonomi.
MK: Alltså inga nya pengar?
Fömin: Bland annat så kommer vi tillsätta en försvarsberedning för att förbereda ett beslut som ska gälla, vi ska komma ihåg att det här är tid långt fram, det är stora osäkerheter så det här ska vi analysera noga.
MK: Men ÖB säger ju att med en ekonomiskt bevarad ram så måste man välja bort vissa verksamheter så vad skulle det kunna vara?
Fömin:Ja, det blir ju en del i förberedelserna inför nästa inriktningsbeslut... Det är ständiga avvägningar inom politikområden och mellan politikområden.
MK: Kritikerna talar om en systemkollaps, vilken är risken för det?
Fömin: Vi är mitt inne i en reform, och den får man vara ödmjuk inför. Vi har en förmåga nu som är betydligt högre än på många år.
MK: Men terrängbilar som ratten lossnar på?
Fömin: Jaaa.. Där finns det ett behov, och vi har bemyndigat FM att köpa nya bilar, men vi har också anskaffat mycket ny materiel.
MK: Men det finns ju kritiker som ifrågasätter om vi har någon förmåga att försvara landet längre?
Fömin: Det har vi! Vi har väl utbildade förband med bra utrustning, med hög förmåga. Jag tror inte den höga förmåga hade varit möjlig att uppnå om vi fortsatt med det värnpliktsförsörjda försvaret! Vi får också mycket beröm....
MK: Om vi då stannar i närområdet, president Putin har sagt att man ska satsa 500.000.000.000 Euro på militären de närmaste åren, samtidigt hör vi ÖB säga att man behöver mer pengar annars försvagas förmågan. Hur går det här ihop?
Fömin: Ja det stämmer ju att Ryssland har satsat på sin försvarsmakt. man genomför nu en försvarsmaktsreform som påminner mycket om den Svenska, men naturligtvis mycket större, men från en väldigt låg nivå.
MK: Vad drar du för slutsatser av det?
Fömin: Ryssland är ju en stor och viktig granne. En viktig östersjöstat och vi har många intressen tillsammans....
MK: Men påverkar inte det Sveriges säkerhetspolitiska läge när ett stort, inte helt demokratiskt land, får en allt starkare militär?
Fömin: Man ska ju komma ihåg att Ryssland har många interna problem. Man har en negativ befolkningsutveckling, man har en låg folkhälsa.....
MK: Men du ser inget hot?
Fömin: Det är ett stort och viktigt grannland, vi följer utvecklingen. Men just nu har vi ett fredligt Östersjön....
----------------------------------------------------
Se även i samma ämne:
Wiseman, Cornucopia, Cynismer, Åsa Lindenstam
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
"Papegojministern" Karin Enström har tydligen lärt sig att citera Sten Tolgfors ramsor utantill. Grannens papegoja ger lika intressanta meddelanden till omgivningen. Den säger både "vadsadu" och "jasså".
SvaraRaderaFlygsoldat 113 Bom
Ett av svaren som upplevs mycket oklart är det som rör den enorma militära upprustningen i Ryssland där Enström på något sätt vill få fram att de interna problemen i Ryssland skulle reducera en eventuell hotbild?
SvaraRaderaDen rådande uppfattningen bland experter är normalt att interna problem i ett land i samband med en stark krigsmakt brukar, till skillnad mot Enströms uppfattning, vara mycket oroväckande och ett incitament för att utöka beredskapen i händelse av oroligheter i landet.
@ Skipper
SvaraRaderaInstämmer till fullo!
Flygsoldat 113 Bom
Förstod inte på vilket sätt kommuner förväntas lösa bostadsproblem?? Va??
SvaraRaderaMK: Är du beredd att skjuta till 2mdr extra från 2015 till försvaret?
SvaraRaderaFömin: Som det ser ut nu så ser vi framför oss en prolongerad ekonomi.
MK: Alltså inga nya pengar?
Fömin: Bland annat så kommer vi tillsätta en försvarsberedning för att förbereda ett beslut som ska gälla, vi ska komma ihåg att det här är tid långt fram, det är stora osäkerheter så det här ska vi analysera noga.
MK: Men ÖB säger ju att med en ekonomiskt bevarad ram så måste man välja bort vissa verksamheter så vad skulle det kunna vara?
Fömin:Ja, det blir ju en del i förberedelserna inför nästa inriktningsbeslut... Det är ständiga avvägningar inom politikområden och mellan politikområden.
Är det månne luftvärnet som ryker? Vad tror ni, går det att tolka de svaren på något annat sätt än att mer pengar blir det inte och utredningen får fastsälla vad som skall bort?
Jag har ytterst svårt att tro att lv-förmågan försvinner. Det vore ett hårt slag även för FV. Jag tror nog mer att mitt egna truppslag, artilleriet, kan få se sig försvinna efter hand. Trots nya pjäser, trots utveckling av JTAC, trots samarbetet med Norge, trots återtagande av nationellt försvar så är det det truppslag som kan avvaras idag med den doktrin vi använder. Staten går nog nån miljon plus om artilleriet försvinner och pjäserna säljs till Norge...
SvaraRadera@ 5 juni 2012 00:52
SvaraRaderaDu kan vara väl förvissad om att vad som än måste prioriteras bort så kommer vår försvarsminister och övriga försvarspolitiker i alliansen att hålla sig på armlängds avstånd från beslutet och skylla på Försvarsmakten*. Att det sedan är de som sätter ramarna för vad som skall levereras och till vilken kostnad tycks inte besvära det minsta, Försvarsmakten skall ju vara experter på att trolla med knäna.
* Ett talande exempel från nutiden är Allan Widman som beklagar sig över den långsamma framfarten i Visby-projektet. Samma Widman som själv deltog i Genomförandegruppen och strök luftvärnsrobotsintegrationen i nyss nämnda korvett av finansiella skäl. Med andra ord: Går något åt h-e så är det antingen Försvarsmaktens eller Försvarsindustrins fel. Politiker är per definition ofelbara. Det är så man mår illa...
Gustav Wasa sa...
SvaraRaderaDet är plånboksfrågorna inkluderat arbetslösheten som (S) och (M) kommer att fokusera på i valet 2014. Allt annat prolongeras och osthyvlas.
Se bara den geniala lösningen att förlägga luftförsvarsutredningens (LFU) undersökningsområde till perioden efter 2040.
Högre personalavgångar än prognoserat av GSS-K och andra kategorier samt minskat flygtidsuttag till följd av PRIO:s bristande förmåga att förmedla beställningar av reservdelar gör det tämligen enklet för myndigheten att hålla de kommande årens budgetar.
Försvarsberedning kommer mest sannolikt inte att behöva välja bort något. Alla ska med!
"MK: Men terrängbilar som ratten lossnar på?
SvaraRaderaFömin: Jaaa.. Där finns det ett behov, och vi har bemyndigat FM att köpa nya bilar, men vi har också anskaffat mycket ny materiel."
Inte för att jag vet, men det låter mer som "köp ni nya terrängbilar, men ni får inte mer pengar för det" och den senare delen låter mer som "när ni köper ny materiel, utan extra anslag, så är det Försvarsministeriet och Moderaterna som ska ha äran", än det låter som att de har skjutit till mer pengar för materielanskaffning av terrängbilar. Ska man ställa henne mot väggen?
Roger Klang
Personligen satt JAG och skämdes för hennes fullständigt intetsägande och irrelevanta svar på MK frågor. Uppenbarligen så är samvete, integritet och självaktning något som Fömin FULLSTÄNDIGT saknar. Jag klarade inte att se klart på programmet för jag tyckte det var så pinsamt å hennes räkning.
SvaraRaderaPersonligen känner jag att jag inte skulle kunna komma hem till min familj på kvällen och se dem i ögonen efter att ha suttit i nationell tv och skämt ut mig på det sättet.
Men det är ju klart...när hon klev av scenen så kände hon säkert att hon hade gjort en fantastisk intervju och gett konkreta och tydliga svar...
Jaja, Vem bryr sig?
Mvh Bosse
Instämmer Bosse, det var pinsamt att se.
RaderaVar är de försvarsvänliga politikerna någonstans? De med lite ryggrad som vågar ifrågasätta Borg och Reinfeldts obegripliga svek? Vilken skam som drar över moderaterna...
Carl
Det finns gott om verksamhet att prioritera bort...
SvaraRaderaNBG 15
ISAF
Atalanta
...och åtskilliga miljarder har sparats.
Ska listan göras längre kan hela genderpåhittet tas bort - för håller vi oss hemma behövs ju inte den funktionen!
PRIO - behövs ytterligare kommentarer....
Personalförsörjningssystemet
...och sen har vi nog pengar som räcker till att köpa både nya flygplan och terrängbilar
MK: Om vi då stannar i närområdet, president Putin har sagt att man ska satsa 500.000.000.000 Euro på militären de närmaste åren, samtidigt hör vi ÖB säga att man behöver mer pengar annars försvagas förmågan. Hur går det här ihop?
SvaraRaderaFömin: Ja det stämmer ju att Ryssland har satsat på sin försvarsmakt. man genomför nu en försvarsmaktsreform som påminner mycket om den Svenska, men naturligtvis mycket större, men från en väldigt låg nivå.
MK: Vad drar du för slutsatser av det?
Fömin: Ryssland är ju en stor och viktig granne. En viktig östersjöstat och vi har många intressen tillsammans....
Förstår ministern att det blir med andra ord oerhört viktigt att Svenska intressen inte avviker från de Ryska....annars..
Jobbar på Livgardet och söker civilt jobb som en galning. Måste bort från detta vansinne! Runt fikaborden så hängs det med huvudena; jag har inte hört en enda kollega som tror på det här eländet längre. Systemkollaps är bara förnamnet. I det allmänna livet är folk nyfikna på det militära och ställer en del frågor. Har slutat att tala om att jag jobbar i firman. Jag har inga svar... När vi så småningom utvärderar vad som hände. När började början till slutet? Vem var ansvarig? Hur kunde vi låta det ske? //Snart FA/kn LG
SvaraRadera