10 september 2012
Avvecklade fartyg: HMS Sleipner
HMS Sleipner A343
Fartyget byggdes ursprungligen av Mjellom Norway & Karlsen i Norge 1980 och döptes till M/S Årdal. Hon köptes till svenska marinen 1992 och döptes då om till HMS Sleipner. Hennes primära uppgift var att transportera svensk krigsmateriel och ammunition till Baltikum. Under större delen av sin tid i flottan tillhörde hon MKO (Marinkommando Ost, senare Marinbas Ost). Innan hon såldes tillhörde hon Amf 1 där hon användes som underhållsfartyg för att bl.a. lyfta stridsbåtar. Under sin tid i flottan har hon också under en kort tid varit lagfartyg för 3.Sjöstridsflottiljen (1995) och hon gjorde även en omtalad resa till Afrika.
Sleipner såldes 2009 via svenska skeppsmäklaren Hildebeck på uppdrag av FMV till företaget Eagle Shipping Ltd med säte i Lichtenstein och på Virgin Island. Inte ens foton av kungen och drottningen plockades ner innan försäljningen.
Fartyget var nog ändå mest känt för sitt mycket oangenäma utseende. Det är inget vackert fartyg. Det räcker dessutom att se bilder på henne för att konstatera att hon inte är särskilt trevlig i svårt väder. Bryggan högt upp och längst föröver på fartyget. Inte särskilt optimal placering.
I dag går Sleipner på charter i Barents hav och verkar ha Kirkenes i Nordnorge som tillfällig hemmahamn. Hon är nu utflaggad till St. Vincent and the Grenadines med hemmahamn Kingstown. Svenska skeppsmäklaren Triton Shipping med säte i Helsingborg förvaltar henne för ägaren Arctic Resource.
Se fullständiga specifikationer här.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Ja det var ett anskrämligt fartyg. Men frågan är dock. Vad gjorde resan till afrika så minnesvärd?
SvaraRaderaHon stampade som attans i sjögång samt rullade fram som en höggravid kvinna. Rostade gjorde hon också som få. Dock fick vi vpl mycket sjötid och fick jobba en hel del under FC A som numera är i pension. Så i det stora hela en bra tid som matros.
SvaraRadera