Bakgrunden till detta inlägg är en fråga jag fick på twitter om jag ansåg att det tidigare örlogsfartyget HMS Marieholm, numera k-märkt musei- och restaurangfartyg i Göteborg, borde återköpas som representationsfartyg till flottan?
Jag insåg då omedelbart att detta inlägg måste skrivas. Det här inlägget får ses som en "heads-up" till den nykomponerade försvarsberedningen som nu sitter med Försvarsmaktens framtid i sina händer, men även till alla andra försvarspolitiker och bloggläsaren som ännu inte insett hur det står till med den operativa svenska örlogsflottan.
Även om jag tycker museiverksamet i allmänhet, och sjöreleaterad sådan i synnerhet är trevlig, så är det mycket pinsamt och till och med ovärdigt att konstatera att vi har fler operativa museifartyg (f.d. örlogsfartyg), vissa fortfarande under statens vingar (främst via Statens maritima museér), än vi har operativa stridsfartyg i Sverige år 2012.
Jag konstaterar följande.
Museifartyg som tidigare varit bestyckade stridsfartyg i Sverige
HMS T26
Motortorpedbåt som idag är k-märkt. Har hemmahamn Gålö.
Fortfarande i operativt skick, och används frekvent.
HMS T38
Motortorpedbåt med hemmahamn Karlskrona, finns att se på marinmuseum.
Fortfarande i operativt skick, och används frekvent.
HMS T46
Motortorpedbåt med hemmahamn Gålö. Fartyget ägs av H.M.K. Carl XVI Gustav.
Fortfarande i operativt skick, och används frekvent.
HMS T56
Motortorpedbåt med hemmahamn Gålö som också är k-märkt.
Båten ingår i veteranflottiljen som övriga MTB. Var nyligen på örlogsbesök i Åbo tillsammans med HMS M20 och robotbåten HMS Ystad.
Fortfarande i operativt skick, och används frekvent.
HMS Småland J19
Jagare av Hallandsklass som i dag ligger i Göteborg vid maritiman.
Ej i körbart skick men underhålls regelbundet.
HMS Spica T121
Större torpedbåt. Första fartyget i Spica I-serien med nuvarande hemmahamn Gålö.
Fortfarande i operativt skick, och används frekvent.
HMS Västervik R136
Robotbåt av Norrköpingsklass. Ligger i dag på marinmuseum i Karlskrona.
Fortfarande i operativt skick, men körs tyvärr ej till sjöss.
HMS Ystad R142
Robotbåt av Norrköpingsklass. Ligger i dag på Gälöbasen.
Fortfarande i operativt skick, och används frekvent.
HMS Hugin P151
Patrullbåt av Huginklass som ligger på maritiman i Göteborg.
Fortfarande i operativt skick, men körs tyvärr ej till sjöss.
Till dessa stridsfartyg kan läggas ytterligare fartyg och ubåtar som finns vid våra olika museum/veteranflottiljer:
HMS Bremön, minsvepare, marinmuseum Karlskrona
HMS Hajen, ubåt, marinmuseum Karlskrona
HMS Neptun, ubåt, marinmuseum Karlskrona
HMS Nordkaparen, ubåt, maritiman Göteborg
HMS M20, minsvepare, Gålö
HMS Kalmarsund, minutläggare, Göteborg
Ja, det finns säkert fler....
Vi konstaterar då att det finns åtta avvecklade, men fortfarande operativa stridsfartyg som regelbundet är till sjöss eller är i det skick att det med mindre handpåläggning kan gå till sjöss.
Den nu operativa bestyckade stridsfartygen i Försvarsmakten utgörs av:
HMS Stockholm K11
HMS Malmö K12
HMS Gävle K22
HMS Sundsvall K23
Fyra fartyg! Succesivt kommer fem Visbykorvetter att levereras och då kommer det totala antalet stridsfartyg att vara sju, efter att HMS Stockholm/Malmö då kommer att avvecklas. Sju är den numerär som den politiska nivån beslutat ska finnas i Försvarsmakten, varken fler eller färre.
Jag låter ovanstående fakta stå för sig själv, då jag anser att det enbart blir pinsamt att dra några slutsatser av det faktum att vi har färre operativa stridsfartyg än vad vi har på museum. Men å andra sidan kan man ju alltid lasta robotar och torpeder på veteranflottiljens fartyg i händelse av att behovet skulle uppstå, då mer än dubblerar vi antalet stridsfartyg i Sverige...
Den inledande frågan som var incitamentet till inlägget då?
Svaret är nog att vi bör utöka den stridande delen av örlogsflottan innan vi köper några representationsfartyg...........
Hahahahahaha!!!!
SvaraRaderaSverige ÄR fantastiskt!!!
SUCK!
Hur många operativa ubåtar har vi?
SvaraRaderaFem ubåtar totalt.
RaderaKälla: http://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6rsta_ub%C3%A5tsflottiljen
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
SvaraRaderaDu har väl inte glömt försvaret av landets framsida?
SvaraRaderaDär tuffar, när väder, vind och ekonomi tillåter, Jägaren.
Jag vet inte riktigt när man kallar fartyg för museala men en veteranbåt är det helt klart.
Med tanke på fartygets uppgift, arbetsområde, ålder, beväpning och storlek bör det väl vara något liknande denna farkost vi behöver i framtiden?
Dessutom åtgår det endast en besättning för bevakningen av nästan halva Sveriges marina struktur!
En helt fantastisk farkost?
Man har dessutom anställt en kock så nu kan man, vid passande väder, vara ute dygn i sträck!
Jag kan förstå att korvetten Uddevalla var den första som ströks i Visbyprojektet.
Hur skulle den kunnat tävla med Jägaren i kapacitet?
Plötsligt slog det mig att Jägaren kanske inte ens är ett fartyg. Den kanske bara är en båt?
Inom armen är det vanligt att man sågar av en bit på t.e.x. eldhandvapen och kallar det mordernisering. (Gevär-, Ak5-)
Innebär en förlängning av ett fartyg det samma?
Teaterdirektören.
Nu min vän teaterdirektör är du närmare sanningen än du tror.
RaderaDet finns till och med sätt att öka kapaciteten genom betydligt enklare åtgärder, i vissa fall genom att REDUCERA förmågor.
För några år sedan, innan "långtbortistandokrtinen" och hetsen att deltaga i internationella sammanhang hade slagit till även i flottan så hade vi sex KUSTKORVETTER. Två av Göteborgsklass och två av Stockholmsklass.
Dessa sex fartyg var av typen KUSTKORVETT för att de var för små för att kallas korvetter, men samtidigt hade ett väldigt brett förmågeregister för strid mot mål såväl över, under och på ytan.
Dessa sex KUSTKORVETTER var målade med grönt kamouflage då det under många års erfarenhet och analys visade sig att det var bästa sättet att skydda fartygen då de dolt skulle uppträda i, och från svensk skärgård mot mål ute på det fria havet.
En dag kom någon klok individ på att det inte längre fanns något hot mot Sverige och att flottan fortsättningsvis inte alls skulle vara anpassad för att kunna strida från svensk skärgård. Nu skulle vi bli internationella och enbart öva med de stora sjönationerna på de stora haven. Gärna mot assymetriska hot så som terrorister och pirater.
Där stod vi med våra kamouflagegröna KUSTKORVETTER anpassade för strid i svenska farvatten. Nu måste något göras för att kunna vara med i den internationella klubben, och det fort.
Sagt och gjort. Nu skulle flottans KUSTKORVETTER fixas. Någon beslutade att fartygen skulle målas gråa, för det är den färg som gäller om man är ute på de stora haven när man inte har den skyddande svenska skärgården som kuliss bakom och runt sig.
Men inte nog med detta. Beslut fattades att KUSTKORVETTEN också skulle bli en KORVETT. Vips, så hade vi numera fått sex "större" fartyg i form av sex KORVETTER och var således anpassade för att åka ut på det stora haven i den rådande internationaliseringsyra som genomsyrade allt och alla inom Försvarsmakten.
Men inte nog med detta. När två av KUSTKORVETTERNA, näligen HMS Stockholm och HMS Malmö skulle moderniseras och bli KORVETTER så plockade man bort den aktra 40mm allmålskanonen och tog bort möjligheten att skjuta tunga torpeder.
Så slutsatsen är att man precis som inom armén där man sågar av en bit på ett eldhandvapen, så kan man i flottan göra ett fartyg större och mer anpassat för de stora haven genom att byta namn, måla om, och plocka bort lite vapen.
Skylttrimning brukar det kallas i raggarvärden när man klistrar på ett "turbomärke" på sin Volvo 142.
Och Teaterdirekörern, vad avser HMS Jägaren som sliter hårt på västkusten, så är jag rätt säker på att hon aldrig kommer att ersättas med ett nytt fartyg, baserat på västkusten, den dag hon har förtöjt för sista gången. Läs gärna repotaget i Officerstidningen.
/Skipper
Läget är katastrofalt - både på museisidan och i aktiva örlogsflottan. Noteras bör att endast 1 av museifartygen tillhör SSHM som körs resten är privata initiativ.
SvaraRaderaAmré och Flyget har fina museum som kraftsamlat visar verksamheten genom historien. För örlogsflottan saknas detta då våra två museer av rang har flummat iväg. Marinmuseum i Karlskrona är mest lokalt världsarvsmuseum och sjöhistoriska i stockholm förlorar allt mer intresset för örlogsflottan. Låt Marinmuseum bli ett bra världsarvsmuseum för örlogstaden och en samlat ubåtsmuseum (byt Nordkaparen mot Bremön tex och sug hem på U3 så har vi alla museiubåtar där). Bygg ett flottans museum på Skeppsholmen i Stockholm. Ett museum som tar upp allt från Gustav Vasas statsgrundande med flottan, flottan under Stormakten och 1900-talets ubåtsjakt och neutralitetsvakter.
Ang. representationsfartyg så är det en halvbra idé, låte flaggskeppet (en kryssare) vara det med se däremot till att vi får en redig kunglig yacht dvs restaurera/ återskapa Oscar II.s Drott/ Ran.
Instämmer.
RaderaMen...
Om vi ska fördela statliga medel vill jag innan dess att vi startar med att åtgärda den operativa flottans anorektiska numerär.
Intressant jämförelse mellan Kungl. Flottan och Veteranflottiljen. Det tål att påpekas att Veteranflottiljens fartyg INTE är operativa som stridsfartyg. De kan alltså inte avfyra sina vapen vilka till del dessutom består av mock-up versioner. Övriga vapen är "varaktigt försatta ur brukbart skick".
RaderaT56, M20 och R142 Ystad besökte ÅBO 24-26/8. Inte Helsingfors
Det tror jag de flesta nog förstår, men det kan förvisso förtydligas så att ingen tror att veteranflottiljen är något form av Black Water-företag.
RaderaJag tror ändå läsaren förstår poängen med jämförelsen.
Undrar hur politrukerna har kommit fram till siffran "7"?
SvaraRaderaDessutom spelar det ingen roll, FM är inte till för att användas förutom under NATO/FN-flagg i långtbortistan, allt annat är DEMO, FASAD och INDUSTRISTÖD.
Men det har ni redan förstått.
ALLA politiker har jobbat för detta de senaste 2 decennierna, inte bara sittande dagisregering.
Vem styr egentligen Sverige?
.. skall fler "Göteborgs klassare" återgå i tjänst?
SvaraRaderaEnligt plan ska Göteborg och Kalmar byggas om till vededettbåtar typ Kalmar och ersätta flera äldre vedettbåtar.
SvaraRaderaSå vi får ytterligare en ny "fartygstyp" i den svenska flottan? Vedettbåtar? Kommer inte politikerna undra varifrån flottan fick dessa fartyg (vem som betalade dem) samtidigt som man lagt ner incidentberedskapen och numera bara låter Gripen piloter flyga på normal arbetstid...
SvaraRaderaJobba under storhelg som soldat? Gud bevare, någon ordning får det vara på krigandet. Inget krig får inledas innan 08:00 eller efter 15:00 och det handlar då om vardagar. Dock ej under semesterperioder!
Mmm...
Vill minnas en rysk ubåt som körde på någon kobbe utanför Karlskrona. Var det inte natt och dimma när den körde upp på grundet?
Fd. PB HMS Landsort på den tiden vi jagade ubåt!
Faktum kvarstår dock,hur man än vänder & vrider,att Konugariket Sverige med 2.400km kust och oräkneliga öar,kobbar & skär därtill...inte har kunnat patrullerats,hävdats och försvarats sen i början på 1970-talet...
SvaraRaderaAv museiflottans fartyg idag är det nog bara T-121 & R-142 som relativt snabbt och med hyfsat små ingrepp..skulle kunna utgöra en ev.förstärkning vid ev."ofred"..förutsatt nu att det finns tillräcklig mängd torpeder kvar i riket av rätt kaliber..Rbs 15 finns kvar i hyfsad mängd har det sagts..
Insatstiderna luftledes är ett skämt med tanke på var baserna ligger..numerären skrattretande..krigsvägbassystemet är ju sedan länge skrotat.
Markstridskraften genomusel...också där en logistisk mardröm vid längre förflyttningar...
Vi kan nog glömma att kunna förflytta oss längre sträckor..då vi inte kan vidmakthålla varesig luft eller sjöherravälde..
*suckar djupt*
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/smalandsnytt/stambanan-museitag-rojer-sparen
SvaraRaderaVad är problemet.......... :-)
f.d fmek