1 november 2012

Gästinlägg: Varför så tyst från alla minörer?


Publicerar i dag ett något annorlunda gästinlägg som rör svensk sjöminröjningsförmåga och sakfrågor runt detta. Jag kan kallt konstatera att den här bloggen inte har bidragit särskilt mycket i ämnet. Anledningen är delvis att det har funnits nära noll engagemang och frågor runt detta från läsekretsen, men framförallt så brukar inläggen oftast avhandla aktuella händelser som med fördel tagits upp i annan media. Runt svensk sjöminröjning har det inte funnits så mycket medialt att utveckla ytterligare.

Sjöstridsflottiljerna har de senaste åren successivt tillförts minröjningsfartyg typ Koster som är en helt ombyggd (halvtidsmodifierat) fartyg ur Landsortsklassen. Sju fartyg blev fem, även här en reducering i numerär.  Av de fyra mindre minröjningsfartygen i Styrsöklassen har två fartyg byggts om och används ute på förbanden. Här talar vi om en halvering av numerären. 

Minröjninsfartyget HMS Koster är för närvarande i Italien och genomför validering i annan miljö under hela hösten.

Det borde således finnas mycket att diskutera även runt minröjningsförbanden och dess verksamhet. Därför publicerar jag nedanstående gästinlägg då jag anser att det finns vissa poänger i budskapet.

(Minörer = samlingsbegrepp på personal från minröjningsförband. Från början personal som sysslar med minutläggning, något som i dag inte längre existerar då samtliga minfartyg är avvecklade)

/ Skipper

-------------------------------------------------------------

Tack vare försvarsbloggar och sociala medier i största allmänhet så diskuteras försvarsfrågan numera lite här och var, vilket väl ändå får ses som ett steg i rätt riktning. De marina frågorna diskuteras frekvent, högt som lågt hos Skipper och även hos den något insomnade Commander´s Log och den numera avvecklade bloggen Vakthavande. Även på marinbloggen, men där är det mer enkelriktat.

Det fina med bloggar, twitter och facebook är att alla kan vara med och diskutera olika ämnen och inlägg genom kommentarsfälten.

För marinens del så diskuteras den snart utraderade ytstridskapaciteten och ytstridsfartyg, nya som gamla. Visbyprojektet har dragits fram och tillbaka i långbänk under flera år. Ubåtar och ubåtskockar som lagar mat i TV och det nya projeketet A26. Kustartilleriets avveckling och övergången till AMF som lever en alltmer isolerad tillvaro. Det diskuteras stödfartyg i form av L10, som inte blev någonting(?) som ersättare för gamla Visborg och sedermera Trossö. Ombyggnad av HMS Carlskrona till stödfartyg har varit uppe på tapeten. Det diskuteras internationella marina insatser i form av ME01, ME02 och kommande ME03. Det diskuteras behov av omsättning av fartyg och materiel. Ja, listan på ämnen som avhandlats kan göras lång.

Vad som däremot aldrig någonsin diskuteras är minröjningsförbanden och allt runt den verksamheten! Så frågan är vad gör alla minörer? Varför deltar aldrig ni i debatten och diskuterar er verksamhet och era hjärtefrågor? Eller sitter ni redan så nöjda med er tillvaro att det inte finns något att diskutera?

Det finns i dag fler operativa och bemannade minröjningsfartyg än vad det finns operativa korvetter. Ni deltar regelbundet i övningar så det måste finnas en mängd saker att avhandla. Har ni inga funderingar över framiden gällande nya fartyg som ersättare för de som finns i dag?

Minröjningsoperationer i Östersjön och problemet med gamla minor borde intressera den stora massan att ta del av. Försvarsmaktens egna artiklar är oftast rätt ointressanta så det vore roligt med en lite mer initierad utveckling av frågan. Alla försvarsbloggar tar nog garanterat emot gästinlägg. Någon kanske till och med borde starta en minörblogg i syfte att lyfta fram era hjärtefrågor?

Hur ser det ut på den internationella arenan när det gäller sjöminröjningsoperationer? Borde inte Sverige deltaga i operationer utanför närområdet? Finns det en sådan efterfrågan? Håller Sverige måttet även i en internationell kontext?

Kommer Visbykorvetterna någonsin att använda sin minröjningsmateriel? Vilka ska hantera den materielen?


Som ni ser så är frågorna från oss som inte är insatta i ämnet många, och det är säkert fler än jag som skulle uppskatta om minörerna vaknade till liv och blev lite mer aktiva i den marina debatten och bidrog till lite försvarsupplysning runt er verksamhet. Så därför en uppmaning till er minörer: SYNS MAN SÅ FINNS MAN! Släpp svepet och delta i debatten.

/ V. L.

16 kommentarer:

  1. Släppt svepet har man bokstavligen gjort då det inte längre finns något mekanisktsvep kvar. Det ryktas om en ny SAM men det som gäller är att söka av botten med sonarer, ROV och röjdykare. vi måste få ett ordentligt svep till minjakterna men det prioriteras annorlunda. Numera skall minjakterna jaga ubåt och den kunskapen kommer att ta tid att bygga upp.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Minröjningsfartygen av Landsortsklass ingick i ubåtsjaktstyrkan i stort sett från det att de var helt nya och in på 90-talet.
      Kompetensen inom området var då hög och den högfrekventa sonaren fyllde en viktig funktion i stridsgruppen.

      Kompetens förloras när man inte övar och förmågeglappet blir snabbt ett fullbordat faktum.

      Således handlar det om att återta en förlorad kunskap, och sådant tar tid.

      Radera
    2. Koster Klass har fortfarande mekaniskt svep kvar, och mekaniska svep är ett oerhört effektivt (går relativt fort och med rätt hög noggrannhet) sätt att röja förankrade minor, under valideringen i Italien genomfördes svepning med mekaniskt svep(vilket nämns i blogginlägget 26 okt på marinbloggen, vilket är skrivet utav personal i Italien)..SAM (Självgående Akustiskt Minsvep, för den oinsatte) det finns en variant i flottan men den nyare har stött på förseningar, om jag vill minnas rätt på grund utav ekonomi.

      Radera
  2. När man talar om minröjning till havs. Dagsfärskt:
    http://www.youtube.com/watch?v=WggjCZ_Coz4&feature=plcp

    SvaraRadera
  3. Tjänstemannen2 november 2012 16:17

    Rimligtvis borde den svenska utrikeshandeln också vara potentiellt känslig för sjöminkrigföring. Den går som bekant till sin huvuddel på köl. Det får man anta är ett ingångsvärde för svensk försvarsplanering. Vore onekligen intressant med ett minörsperspektiv på många frågor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. @Tjänstemannen: nu visade du nog lite väl stort förtroende för svensk försvarsplanering... De som sysslar med sådant tror att globalisering sker på Internet och att bilar, datorer med mera från Japan skickas med flyg. /C

      Radera
  4. Gustav Wasa sa...

    Vad har hänt med Visbyklassens minräls på sitt lastdäck?

    Att lägga minor från ubåt med mingördel är ett annat alternativ för att i smyg med den sjömilitära motsvarigheten till fältarbeten försvåra en angripares framryckning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förstår inte riktigt vad du menar med din fråga, men så vitt jag vet finns minrälsen där på Visby klass. Eventuellt så kan man plocka bort minrälsen vid behov..

      Radera
    2. Finns det minor kvar att lägga ut?

      Radera
  5. Mingördlar var ett skämt från början till slut! Däremot hade vi ett lyckat projekt igång med TPM (torped mina sensor) men tyvärr veterligen blev det inget med det heller.. Det var väll för kostnadseffektivt och bra..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, mingördel var allt annat än ett skämt. Framtagandet av prototypen till mingördeln (ett par) och tillhörande mina F80 föregicks av noggranna operationsanalytiska studier, som klart visade systemets goda operativa effekt. Datorerna hade vid tiden för studierna (jag vill minnas 1979-80) utvecklats så att det var möjligt att simulera ett stort antal alternativa scenarier.
      Tanken var att systemet i första hand skulle användas i ett kris-/eller skymningsläge för att dolt få ut mineringar på strategiska platser. Ubåten kunde med lastad mingördel fortfarande bära full torpedlast. Mingördeln var i princip viktsneutral och hade ett eget kompensationssystem. Om ubåten blev anfallen kunde den fälla mingördeln med säkrade minor. Efter genomförd minering kunde den naturligtvis återgå bas och ladda om. Alternativt kunde den göra sig av med gördeln och direkt över gå till anfallsuppdrag med torpeder.
      Utprovningen av prototypen med minor fungerade helt enligt plan, men sedan klingade kalla kriget av och det blev inte mer. Det visade sig att gördeln helt enligt målsättningen obetydligt påverkade ubåtens manöverförmåga.
      Mina F80 var mig veterligt den första minan med stealth-utformning syftande till att försvåra upptäckt.
      Med mingördel kunde en ubåt bära mångdubbelt fler minor än med tidigare torpedminor.

      Radera
  6. Gustav Wasa sa...

    Med sin minräls på lastdäck på plats, så är fartyg ur Visbyklassen minläggningsfartyg med smygegenskaper för utsjöminering.

    Så var ock tanken att ubåtar med mingördel skulle kunna vara.

    Minering är det mest defensiva uttrycket för "Sea Denial".

    SvaraRadera
  7. Ubåtar ur Gotlands klass kan fälla minor, vilket även A26 kommer kunna göra. Dock vet jag inte vilken typ utav minor dom kan fälla. Sedan kan väl om jag inte minns helt fel T84 hercules fälla minor och förmodligen även Boeing C-17..

    Sedan så hade väl dom stora reguljära färjorna åtminstone under kalla kriget mindäck (Viking och silja osv) men jag kan tänka mig att detta är avrustat nu..

    SvaraRadera
  8. Gustav Wasa sa...

    Visbykorvetter kan enligt klippet nedan såväl lägga som röja minor.

    "I december levererar FMV den andra Visbykorvetten i version 5 till Försvarsmakten. Det innebär att det finns två Visbykorvetter som kan jaga ubåt med torpeder, sjunkbomber och sonar. De kan både lägga och röja minor och skjuta sjömålsrobotar. Alla fem Visbykorvetterna har en avancerad spaningsradar och en 57-millimeters automatkanon som kan bekämpa sjö- och luftmål. Under 2014 kommer alla fem korvetter att ha samtliga dessa förmågor."

    Källa:
    http://fmv.se/sv/Nyheter-och-press/Nyheter-fran-FMV/Robot-15-integrerad-pa-Visby/

    Visbykorvetterna är sannolikt världsledande med avseende på kvalificerad snabb minläggning från ytfartyg med smygegenskaper. Då är det väl som sådana vi ska använda dem?

    SvaraRadera
  9. "Vad som däremot aldrig någonsin diskuteras är minröjningsförbanden och allt runt den verksamheten!.... ....nöjda med er tillvaro att det inte finns något att diskutera?"

    -- Vi bönder har inte mycket att säga, blir mest att plöja och harva som vanligt. Antingen lägger de ner oss, eller så gör de det inte (menar såklart gänget i Rosenbad då. Nöjda med tillvaron? Säkert lika svårt för oss som det är för alla andra idag. Minklubben är ett utmärkt tillfälle att samtala om hjärtefrågor, där finns det ju trots allt kamrater som bryr sig. TiS innehar en och annan Mröj artikel..

    "Det finns i dag fler operativa och bemannade minröjningsfartyg ... .....nya fartyg som ersättare för de som finns i dag?"

    -- Jo, ersättare hade varit trevligt, HTM och GÖ medför dock att det är kanske 10-15-20 år framåt i tiden. Med dagens neddragningar, ja, vi får nog räkna lite själva. Men kom jättegärna med Studie Mröj 2025 och presentera en fin ´skiss på en titanjolle med autonoma system. Finfint...


    "Minröjningsoperationer i Östersjön och problemet med gamla minor borde intressera... ....minörblogg i syfte att lyfta fram era hjärtefrågor?"

    -- Nä, minörblogg är nog långt borta, men att lyfta fram baltikumproblematiken eller våra egna svenska mineringar. Det är ju bara att kasta loss och leverera, något som sker gång på gång, år efter år. Dock "räknas" det ju inte enligt vissa... Baltikum kan väl inte vara internationell operation? Nänä, ok, ingen medalj, men trots det rensar vi upp. År efter år... (Jag är inte bitter)

    "Hur ser det ut på den internationella arenan när det gäller sjöminröjningsoperationer?... ....Håller Sverige måttet även i en internationell kontext?"

    -- DEFINITIVT! Skicka iväg oss....

    "Kommer Visbykorvetterna någonsin att använda sin minröjningsmateriel? Vilka ska hantera den materielen?"

    -- Absolut, kombinationen minörer och ytstridspersonal kommer närmare, vilket innebär att "combined arms" inte är långt borta.

    "SYNS MAN SÅ FINNS MAN! Släpp svepet och delta i debatten."

    -- PÅ tal om att synas, flertalet artiklar i dagspress och TV under både vår och höst för att visa upp Mröj. Samtidigt är det viktigaste inte att VI skall visa upp oss. Vi skall leverera, våra chefer och politikers ansvar är att SE det, oavsett BLT eller Aftonblaskan. Vi levererar resultat, VARJE GÅNG

    och NÄ DU SKIPPER. Vår sista slinga är aldrig svept!!!!


    Kort recap ang några av ovanstående inlägg
    SAM3 - Vi väntar...
    Svep - Jo då, återtag är på väg ombord
    Minräls - Ytstridsfartyg är nog lämpligast
    TMS - Bordlades för några år sedan, får vänta tills det tas upp igen...
    Minor kvar? - Hmm, "pass"?


    Det finns minörer kvar där ute, de är definitivt inte helt utanför debatten.

    SvaraRadera
  10. Okey!! Solen del i de ansvariga trycker jag:
    Gilla
    Gilla
    Gilla
    .
    .
    .

    Minor finns och skall finnas. Minörer. Respekt! Huvudet högt. Ni är proffs. Jag vill dock ge er lite andra prylar än det ni har fast jag tror ni blir nöjda. Sist en fråga? Vem fan var det som med mekaniskt svep röjde min dyra Bullermätstation för ubåtar 2002-2003?

    SvaraRadera

REGLERNA FÖR KOMMENTARER KOMMER NU PÅ FÖREKOMMEN ANLEDNING ATT SKÄRPAS:
- Kommentarer som ej håller sig till ämnet kommer att refuseras
- Skriv kortfattat och kärnfullt
- Personangrepp publiceras ej
- Håll en god ton i kommentarerna