9 november 2010
Kryssningsfartyg med 4500 passagerare i nöd
Jag skrev tidigare idag ett inlägg om sjöoperativa helikoptrar. Bland annat beskrev jag vikten av en sådan tillgång vid större färjekatastrofer likt Estonia.
Bara några timmar senare fattade kryssningsfartyget Carnival Splendor eld ca 90km utanför Mexicos kust. En brand har uppstått i ett maskinrum men är just nu enligt uppgifter under kontroll. Vädret verkar också vara gynnsamt i området. Fartyget, ett stort kryssningsfartyg med 4500 personer ombord var på väg från Karlifornien längs den mexikanska rivieran.
Branden i maskinrummet har enligt uppgift skurit av stora delar av elförsörjningen och maskin verkar vara ur funktion då bogserbåtar är på väg för att bogsera fartyget till hamn.
Den amerikanska flottan skickar nu hangarfartyget USS Ronald Reagan för att hjälpa till.Man kommer att flyga över 35 pallar med förnödenheter med, just det - helikopter, till kryssningsfartyget.
Nu verkar man haft en fruktansvärd tur att inte branden spridit sig till passagerarutrymmen. Då hade det sannolikt istället eskalerat till en stor katastrof. Se bara branden ombord passagerarfartyget Scandinavian Star utanför Lysekil 1990 då 159 människor omkom i branden. Ett liknande scenario med 4500passagerare ombord vill man inte ens tänka på. Nu blev det istället enbart bekvämligheter som klimatanläggning, varm mat och telefoner som ej fungerar.
Vid sådana här tillfällen är mängder med helikoptrar en unik och ovärderlig resurs, både för att kunna evakuera människor, men kanske främst för att få ombord brandmän och extra släckutrustning motsvarande de RITS styrkor som fanns i Sverige för ett antal år sedan. Om de fortfarande finns vet jag inte. men några helikoptrar lär de tyvärr få svårt att uppbringa i dag.
Svensk media verkar ännu inte publicerat något om händelsen.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Ang. RITS: enligt denna GP-artikel så flögs en RITS-styrka ut till färjan Pearl of Scandinavia idag på morgonen. De ska ha kommit från Göteborg så det var väl sjöräddningshelikoptern på Säve som flög ut dem. Antar jag.
SvaraRaderahttp://www.gp.se/nyheter/sverige/1.491874-brand-pa-dansk-farja
@ Johan; lästa samma artikel i SvD - lyckligtvis släcktes branden snabbt. Antar att det var helikopter från Norrlandsflyg som lyfte ut RITS-styrkan.
SvaraRaderaMan kan fråga sig vad som skulle hänt om branden spridit sig, om de 650 passagerarna plus ett för mig okänt antal besättningsmän skulle behövt evakueras eller om det hade funnits 2168 passagerare ombord vilka skulle behövt evakueras i dåligt väder?
Hade Norrlandsflyg och danska helikoptrar kunnat lösa denna enorma uppgift eller hade vi sett Scandinavian Star i repris i kolossalformat?
Hade kanske varit bra att ha medeltunga helikoptrar i FM i ett sådant scenario?
/ Commander