2 april 2012

Dags för en ny svensk insats i Adenviken?


Det skulle inte förvåna särskilt mycket om det inom kort kommer ett direktiv från HKV avseende att börja planera för en förnyad löpa till Adenviken för att åter igen ge sig in i den oändliga historien som handlar om att försöka få bukt med piratplågan utanför Somalias kust.

Det skulle inte heller förvåna särskilt mycket om det är kungliga flottans fartyg HMS Carlskrona som kommer att pekas ut som den enhet som ska göra jobbet även denna gång.

Det skulle inte heller förvåna så mycket om insatsen ska påbörjas under hösten 2012 och det skulle förvåna ännu mindre om det är så att det inte redan finns personal på plats i OHQ Northwood (London).

Om nu ovanstående spekulationer skulle bli sanning, vad säger man då om detta.
Till att börja med så är HMS Carlskrona den svenska enhet som är bäst lämpad för uppgiften. Hon kan ta med två helikoptrar ombord (Hkp 15) men kan dock inte hangarera dessa vilket är en svaghet. Helikoptrar är helt avgörande för om en svensk insats i just denna operation kan bli framgångsrik, eller om man bara erhåller stämpeln "deltagit". Detta då området är så enormt stort och den taktiska snabba rörligheten en helikopter medger är avgörande. HMS Carlskrona är dessutom tillräckligt stor för att besättningen inte skall behöva leva lägerliv ombord, vilket var fallet då korvetterna Stockholm och Malmö var där första gången.

Piraterna i området verkar dessvärre bli mer aggresiva och ta större risker. Senast så attackerades själva ledningsfartyget med FHQ ombord (samma roll som Carlskrona hade senast) av pirater. Fartyget var det spanska stödfartyget SPS Patino med en storlek om 170 meter och 7800 ton, d.v.s ett betydligt större fartyg än HMS Carlskrona. Det är med andra ord inte alls riskfritt ens som örlogsfartyg att patrullera dessa piratvatten.

Just nu finns Spanska, Franska, Tyska och Portugisiska enheter på plats. Exakt vilka kan ses här.

Tidpunkten att skicka ett svenskt fartyg skulle ur ett väderperspektiv vara gynnsamt då monsumperioden med tropiska cykloner och mycket stark vind och våghöjd pågår från maj till slutet av augusti. Att starta en operation med Carlskrona i september skulle således vara gynnsamt för fartyg och besättning, men med detta så eskalerar även piratangreppen då vädret även medger piratoperationer med mindre så kallade skiffs långt ut till havs.

Är då detta en insats som bra ur ett svenskt marint perspektiv?
Ja, våra politiker inklusive Allan Widman vill nog gärna se en ny svensk marin insats i Adenviken för att kunna ge Sverige lite cred i media. Samma sak gäller vår Försvarsmaktsledning som nog gärna ser att FM erhåller samma positiva respons. MI vill nog utåt sett också se en ny insats. Men där är vi högst osäkra på om marininspektören under ytan verkligen önskar en ny insats om han samtidigt funderar på vad som påverkas i den andra änden på hemmaplan.

Ur ett rent försvarsförmågeperspektiv så tillför en insats i Adenviken mer eller mindre ingenting, detta är vår bestämda uppfattning. Möjligen kan en insats tillföra ytterligare positiva effekter till den sjöoperativa helikopterförmågan i detta skede då just den förmågan ska försöka återupplivas från de tidigare dödsstötarna. Att kalla den lilla hkp 15 för en sjöoperativ helikopter är i sig mycket magstarkt om man tittar på kapacitet och förmåga. Men det är ändå ett steg i rätt riktning till skillnad från att inte göra något alls i väntan på hkp 14.

Problemet för marinen vid en insats i Adenviken är att HMS Carlskrona med stödfunktioner till olika stor del kommer att dränera de marina förbanden och skola på personal. Det kommer således att uppstå en ännu större vakansbrist på fartyg som redan i dag är hårt drabbade av ett ansträngt personalläge. Det kommer sannolikt att ske över hela bredden i likhet med föregående insats.

Detta innebär i sin tur att det kommer att ta ännu längre tid att återta alla förmågor som MI vid flertalet tillfällen pekat ut som prioriterade och ett absolut måste att återta. MI har använt orden "kvalificerad väpnad strid mot en högteknologisk motståndare". I samma andetag har MI sagt att vi inte längre ska lägga fokus på att kunna möta den lågteknologiska piraten. Det klarar vi ut som ren bonus om vi kan hantera den större utmaningen.

Tyvärr är nog den allmänna uppfattningen att dessa ord från MI fortfarande har fått ett alltför litet genomslag längst ut på linan.

Sammanfattningsvis säger vi som tidigare. Marinen behöver just nu ingen insats i Adenviken oavsett om MI tidigare hävdat att vi inte har lyxen att bara göra en sak i taget. Vi anser att marinen behöver få tid att återuppbygga nationell försvarsförmåga i tre dimensioner och återigen lära sig att hantera en högteknologisk motståndare i kvalificerad väpnad strid. Detta måste prioriteras högt och genomföras fullt ut!

10 kommentarer:

  1. En lösning skulle kunna vara att göra insatsen med befintlig besättning. Det kanske räcker med att kunna förflytta sig och en mindre bordningsstyrka samt två hkpbesättningar runt i området.
    Stödet i land kan lösas som det alltid löstes under UE. Dvs med satellittelefon och DHL.
    Ledningen av insatsen behöver inte hängas upp på en halv flottiljstab. CKR är ett fartyg bland alla andra. Enda skillnaden från ett insatskör i hemmavatten är att man får lobba in ordrarna via rymden.

    En "Good enough"-lösning alltså. Skulle vara så befriande osvenskt för en gångs skull. Tänk att få kasta loss utan dubbla hängslen, trippla svångremmar, flamsäkra långkalsonger och oändligt antal livlinor. Om inte annat skulle nog den FC:n känna sig två ton lättare än vanligt :)

    SvaraRadera
  2. @Nicke

    Jag förstår vad du menar och det är självklart så det borde vara alltid.
    Dock så kommer uthålligheten och därmed effekten att bli dålig om man inte kan köra trevakt i fartyget under så långa perioder till sjöss.

    Dessutom är det nog inte helt osannolikt att Sverige vill ha FHQ ombord precis som under förra insatsen. Då krävs det ännu mer personal.

    Vi får se vad det slutar OM det nu blir en insats.

    SvaraRadera
  3. Vi bör bygga upp vår förmåga i östersjön att försvara våra intressen.
    Punkt.
    Slut på piratkopiering av tidigare Aden instas.

    Knjan-olov Holm

    SvaraRadera
  4. Såg Carlskrona i somras när den la till vid Skeppsbron, jisses vad gammal och gisten den såg ut.
    Nog dags man börjar rita på en ersättare.

    SvaraRadera
  5. Kommer helikoptrarna i så fall att ha fullgott korrosionsskydd den här gången????

    J.K Nilsson

    SvaraRadera
  6. J.K

    Är inte insatt i frågan, men det du antyder verkar ju inte särskilt bra. Har svårt se att man skulle kunna göra något annorlunda för att förbättra förhållandena ombord.

    SvaraRadera
  7. Tänk på att det är en helikopter som är köpt för i svenskt klimat kunna utbilda helikopterpiloter och även ta en tur ut över det förhållandevis saltfria Östersjön. När de nattas så skulle det göras i hangarer med en renrumsklass så de kommer att torka upp. Korrosionsskyddet är därefter.

    "Ryktet" om de helikoptrar som varit i Adenviken säger att helikoptrarna är angripna av korrosion och det skulle inte vara någon mild korrosion heller.

    J.K Nilsson

    SvaraRadera
  8. Förstärkning till Northwood är redan beslutad. Går nog att leta fram ordern hos HKV, men jag är hemma över påsk.

    SvaraRadera
  9. Det kanske är möjligt att i stället(?) skicka ned Dash 8 Q-300 från Kustbevakningen. Den gjorde stor nytta förra gången.
    /Mikael R

    SvaraRadera
  10. Insatsplanering pågår redan för kvartal fyra 2012
    Tyvärr kommer inte bara Marinen att påverkas av en sådan insats Hela Helikopterflottiljens plan för specialförbanden och framförallt utbildning av yngre piloter och besättningar kommer att totalhaverera.

    SvaraRadera

REGLERNA FÖR KOMMENTARER KOMMER NU PÅ FÖREKOMMEN ANLEDNING ATT SKÄRPAS:
- Kommentarer som ej håller sig till ämnet kommer att refuseras
- Skriv kortfattat och kärnfullt
- Personangrepp publiceras ej
- Håll en god ton i kommentarerna