28 maj 2015

Ryska motövningar ökar riskerna

HMS Malmö och stridsbåt ur Amfibiebataljonen deltar i BALTOPS-15 (Foto: Försvarsmakten)

Trogna bloggläsare har säkert noterat att inläggsfrekvensen har nedgått sedan ett antal månader tillbaka. Anledningen är att det helt enkelt inte har funnits tid att skriva på grund av olika anledningar. Brist på ämnen att avhandla är det verkligen inte, snarare tvärt om. Snart stundar även årets upplaga av Almedalenveckan där jag har rapporterat från de mycket intressanta försvarspolitiska seminarierna under de senaste åren. Dessvärre så har jag ingen möjlighet att göra det i år då jag är upptagen med annat.

Men ni som gillar att läsa blogginlägg, hav förtröstan. När mer ledig tid finns så kommer inläggsfrekvensen att öka igen.

Till dess så får ni hålla tillgodo med mina kolumner i SvD och krönikor i BLT. Jag har för övrigt fått en egen sida på nya SvD.se i samband med att webbsidan byggdes om. Här finns alla mina kolumner samlade.

Idag skriver jag i SvD om riskerna som de oannonserade ryska motövningarna innebär. Nästa vecka startar den stora marinövningen BALTOPS i Östersjön där korvetten HMS Malmö som enda svenskt fartyg deltar tillsammans med delar ur 2. Amfibiebataljonen och ett antal JAS 39 Gripen från F 17. Huruvida Ryssland genomför någon motövning mot BALTOPS i år återstår att se, men oddset för att det blir så är nog relativt lågt.

I min föregående SvD kolumn skrev jag om hur Ryssland beordrar civila fartyg att flytta på sig från internationellt vatten. Ett helt oacceptabelt beteende även det.









På samma tema: På filmerna här ovan, filmad ombord den amerikanska kryssaren av Ticonderogaklass USS Yorktown under transit (oskadlig genomfart) i Svarta havet kan man se hur en rysk fregatt av typen Krivak rammar kryssaren flera gånger. En händelse som sägs vara de sista incidenten under kalla kriget. Även jagaren USS Caron blev rammad av ett annat ryskt fartyg vid samma tillfälle. När vi nu har ett nytt kallt krig så ökar ånyo riskerna när marginalerna är små.  


På lördag skriver jag krönika i BLT.

2 kommentarer:

  1. Jag kommer ihåg när viggen planet störtade när dom anflög mot Peter den store. Ett Estniskt kustbevaknings fartyg befann sig bara en distans minut därifrån. Besättningen på det Estniska fartyget vittnade om att dom både sett myningsflammor och hört kanoneld från Peter den Store i samband med att viggen planet störtade. Enligt Svenska tidningar då. Enligt den tillrättalagda Svenska versionen så hade den andra viggenpiloten inte sett ett jota. Och det klassades som en olycka. Vem ska man tro på? 7 st Ögonvittnen, eller den officiella versionen skapad av folk som inte var på plats? Jag vet vad jag tror på!

    SvaraRadera
  2. Lettiska kustbevaknings fartyg ska det vara. Och det var spanings versionen av Viggen som blev nedskjutet. Men besättningen på det Lettiska kustbevaknings fartyget som följde och bevakade den nya robotkryssaren Peter den Store, som nu är flaggskepp i den ryska norra marinen. Bevittnade ändå vad dom upplevde som en nedskrivning. Då dom påstår sig sett både myningsflammor och hört kanoneld från den ryska kryssare. Rysskräcken hos regeringen gjorde nog haveriutredningen ganska enkel. Olycka! Letterna sa, jo tjena.

    SvaraRadera

REGLERNA FÖR KOMMENTARER KOMMER NU PÅ FÖREKOMMEN ANLEDNING ATT SKÄRPAS:
- Kommentarer som ej håller sig till ämnet kommer att refuseras
- Skriv kortfattat och kärnfullt
- Personangrepp publiceras ej
- Håll en god ton i kommentarerna