11 september 2011

Obefintlig tillgång till system PRIO och internet till sjöss


11 september 2011, exakt tio år sedan det otänkbara och ofattbara terrordådet mot hjärtat av USA. En dag som denna så översvämmas media av alla artiklar och tv-inslag som i dag uppmärksammar det ofattbara som hände den 11 september 2001. Att skriva bra blogginlägg om detta har bl.a. bloggkollegorna chefsingenjören och wiseman gjort. Att göra detsamma här blir bara upprepningar av vad andra redan sagt, så därför kommer i stället detta inlägg att ta upp något mer vardagligt som påverkar sjömannens och officerens vardag i allra högsta grad.

Det var när jag läste en artikel med rubriken "Wellfaresituationen ombord på HMS Orion" i senaste numret av officerstidningen skriven av två kvinnliga sjömän som jag bestämde mig för att dryfta ämnet här. Sjömännen(kvinnorna) tar upp tillgången av PRIO till sjöss, något som helt och hållet verkar fallit mellan stolarna vid införandet av det nya systemet i Försvarsmakten. Men även en så enkel detalj som tillgång till TV, telefon och internet verkar vara lågt prioriterat för sjöstridskrafterna.

För att inte personal ur de övriga försvargrenarna direkt ska kalla detta "i-landsproblem" eller "lyx-problem" så bör vi först reda ut en sak. En besättning på ett fartyg i flottan har inga kontorsarbetsplatser i land, inte heller några logement eller befälshotell att tillgå. Fartyget är besättningarnas arbetsplats vare sig man ligger till kaj eller är till sjöss. Förutom att utföra sin tjänst i den befattning man har ombord så sover man ombord på fartygen, äter ombord, tillbringar sin fritid ombord och sköter sitt administrativa arbete ombord alla dagar man är i tjänst. Det enda regelmässiga undantaget är ubåtsbesättningarna som har kontorsutrymmen och förläggningsmöjlighet i land.

Mot ovan beskrivna bakgrund så känns artikeln än mer träffsäker i sina påpekanden av brister inom området tillgänglighet till internet och FM AP med PRIO m.fl. system.

FM gick med andra ord in i  PRIO utan att ha säkerställt tillgång till detta system för andra än de som mer eller mindre dagligen sitter på en kontorsplats med en fast uppkoppling mot FM AP som i sin tur ger tillgång till de helt avgörande systemen PRIO och EMIL. Att detta inte är ett problem för HKV med sina drygt 1000 anställda är kanske synd? För hade HKV och alla andra staber ute på förbanden suttit utan dessa IT-system så hade det sannolikt lagts enorma resurser på att åtgärda dessa brister snarast.

Precis som artikelförfattarna skriver så ställs det samtidigt krav på att all personal inom Försvarsmakten, även de som är till sjöss utan tillgång till systemet, skall sköta tidredovisning, resebeställningar m.m. via system PRIO i stort sett dagligen. Inga undantag medges. Med andra ord så rimmar inte kravet mot resurserna. Från de inom HKV som på heltid jobbar med att införa PRIO har det länge hörts mumlande ljud om att "det är på gång". Än har inget resultat av detta synts till.

Prov och försök har genomförts på fartyg till sjöss, så de tekniska lösningarna finns! Ett begränsat antal fartyg har fått tillgång till FM AP via en nätverkskabel i land när fartygen ligger till kaj i ordinarie hemmahamn, men detta är hjälper inte långt när fartyget kastar loss och lämnar kaj, eller om man ligger till kaj på någon annan plats i Sverige eller andra delar av världen. Är man till sjöss underlängre perioder så blir det med andra ord inget registrerat i PRIO.

Att sedan system PRIO inte ens kan hantera det arbetstidsavtal som gäller för de sjögående förbanden (Sjö Arb) är en annan historia som kanske bör belysas särskilt. Man blir förundrad!

Slutsatsen är att de två sjömännen som skrivit artikeln sätter fingeret på en viktig sak som fått alldeles för lite utrymme i FM, och därför inte behandlas som ett PRIOriterat ärende. Det är hög tid att ta tag i och åtgärda dessa detaljer snarast. Alternativet är att återgå till resebeställningar och arbetstidshanteringen via papperslistor och att anställa fler löneadministratörer igen. Internet är till skillnad från detta en wellfarefråga som är nog så viktig för att ge anställd personal en rimlig tillvaro vid lång bortavaro från hemmet. Detta fungerar i Afghanistan men inte på svenska fartyg. Det börjar bli dags att agera i dessa frågor nu.

11 kommentarer:

  1. Men hur i h-vete har man kunnat bortse från detta?
    Hur kan man 2011 negligera behoven så kapitalt?

    2011 var året då man införde nytt ledningssystem i Afghanistan men inte ens löste något så enkelt welfare-internet åt anställd personal på fartygen!

    Allt ska skötas av enskild i PRIO. Då måste man ju för tusan säkerställa tillgången till systemet.

    Höga vederbörande borde skämmas. Vad pysslar man med i ledningen egentligen?

    SvaraRadera
  2. @Cynisk

    Svaren på din första, andra och sista fråga hade jag väldigt gärna sett någon ansvarig svara offentligt på. Vi har en PRIO-amiral i form av Thomas Engevall. Om någon ska svara på detta så är nog han den mest lämpliga kan jag tycka.

    http://www.va.se/nyheter/2010/04/12/miljardrullningen/

    SvaraRadera
  3. Det är glädjande att de två sjömännen skrivit en bra artikel. Just nu verkar det ju som det mesta fokus hos försvarspolitiker och högre militära företrädare handlar om rekrytering av sjömän och soldater. Förhoppningsvis kan sjömännens makt med en månads uppsägningstid göra att vi snart får tillgång till självklara system ombord. (TV, Internet, Emil och PRIO) Tyvärr har vi officerare inte lyckats, trots år av påpekanden och tjat. Vi har just uppfattats som I-landsproblematiker och bortskämda.

    SAX-press i all ära, men dagens 20-åring kräver mer för att stanna!

    Go Navy Go!

    //Master & Commander

    SvaraRadera
  4. @Master & Commander

    Va!!! Menar du att det inte duger gott med enbart SAX-press längre? :)

    SvaraRadera
  5. Det är väl bara att gratulera FM rekryavdelning som så framsynt försöker få rekryteringsmålgruppen att begripa bättre än att surfa på Internet och glo på TV eller kanske rent av redovisa sin arbetstid... Kanske en beställning av meddelandeblanketter och TipEx kan ersätta tillgång till Internet och annat tidens otyg?

    Skämt åsido, jag tycker det är dåligt hanterat av FM men är INTE förvånad över att inget hänt. Det som bekymrar mig mycket mer är den uppenbarligen helt menlösa "jag lydde bara order-attityd" som det marina högre befälet uppvisar. Detta borde aldrig varit ett problem om det funnits något litet uns av ledarskap i marinens ledning. Nu sitter FM och marinen med kniven på strupen och försöker förstå att de man vill rekytera har alldeles normala krav på sin arbetsplats. Förvånad???

    Grattis FM... det vore kanske bättre att tvätta de befintliga ÖRONEN så att man hör vad befälet säger istället för att bara prata om ÖRON (ÖRA)!

    SvaraRadera
  6. Vi har tyvärr inte ledare... Vi har chefer.

    SvaraRadera
  7. Utmärkt insändare. För anställda inom handelssjöfarten, Kbv, isbrytarna är det sedan flera år självklart med internet ombord. Idag har även många fiskefartyg internet/VoIP via satellit.
    Men då HMS Orion inte går i oceanfart, utan alltid ligger kustnära så vore väl en rejäl 3G-antenn, router och sim-kort till de polska, ryska och baltiska telenäten det billigaste för ett welfare-nät utan krav på 100% tillgänglighet. Men SÅ enkla lösningar förekommer inte hos FM...

    SvaraRadera
  8. @ Anonym:
    Ha ha! Jag skulle vilja se ansiktuttrycken på cheferna på MUST när de får det förslaget att ta ställning till! Att kommunikation från HMS Orion skulle gå via kommersiella ryska nätverk... Humor!

    / Commander

    SvaraRadera
  9. Nej, trafik via geostationär satellit är självfallet mycket säkrare, där lyssnar väl bara ett 10-tal organisationer. Kanske inte det man i första hand tänker på när man talar om hög tillgänglighet.

    Vill man ha säker kommunikation måste man självfallet använda kryptering/vpn oavsett om man lägger trafiken genom olika delar av FMIP, internet eller ryska 3G-nät. Inte heller vet jag hur mycket högre säkerhet man får genom att köra trafiken hem via satellit innan man dumpar ut paketen på internet genom försvarmaktens IP-serie. Men intern spårbarhet och ÖRA" är kanske viktigare än kostnaden.
    Tyvärr dröjer det nog många år innan våra sjömän får en ackrediterad satellitanslutning till Prio eller ens öppet (men spårbart) internet och skype-telefoni.

    SvaraRadera
  10. En del av svaret på varför det inte finns datorstöd mm ombord återfinns kanske i vår gamle flottiljchefs ord:
    "Sveriges befolkning består av 8,5 miljoner bönder med arslet vänt mot havet." Ja, numera närmare 9,5 miljoner...

    SvaraRadera
  11. Det är bara att inse fakta. Det ÄR skillnad på husets folk o oss sjöfarare.När personalen iland ondgör sig över "svåra" frågor som möblerna i fikarummet eller vilken färg sopmöblerna ska ha slår vi knut på oss själva för att fixa resor, registrera arbetstid mm. Självklarheter för de flesta men omöjligt att genomföra till sjöss.
    Ge oss tillgång till FM AP till sjöss så är vår lycka gjord. Tekniken finns men viljan o intresset är obefintlig.

    SvaraRadera

REGLERNA FÖR KOMMENTARER KOMMER NU PÅ FÖREKOMMEN ANLEDNING ATT SKÄRPAS:
- Kommentarer som ej håller sig till ämnet kommer att refuseras
- Skriv kortfattat och kärnfullt
- Personangrepp publiceras ej
- Håll en god ton i kommentarerna