29 februari 2012

FM räknar med uppsägningar och omplaceringar under 2012.


Officersförbundet meddelar nu att Försvarsmakten med stor sannolikhet kommer att säga upp anställda i samband med den så kallade omstruktureringen.Senast den 31 oktober ska de anställda som ska sägas upp erhållit en skriftlig uppsägning.

Andra viktiga datum är 19 april då samtliga förbandschefer skall redovisa till OL (omstruktureringsledaren) vilka som inte får plats på sitt nuvarande förband och kort därefter den 21 maj beslutar OL om en ny tills vidare placering för dessa. Här är oklart vad som egentligen menas med just detta eftersom samtliga arbetstagare ska redovisa sina kompetenser senast de 25 maj? Känns något bakvänt!

I mitten av augusti kommer ÖBs sommarhälsning anno 2012 till vissa anställda då omplacering (enl LAS) kommer att genomföras. Anställda som då anses överflödiga på nuvarande plats kan komma att erbjudas omplacering till annan ort. Då kan man erbjudas som längst sex månaders resor enl rörlighetsavtalet. Frågan är hur många familjer som kan hitta nytt jobb till respektive, sälja och hitta nytt hus, riva upp barn från skola med så kort varsel? Tackar man nej till detta sägs man upp pga arbetsbrist och kan dessutom riskera att ej omfattas av trygghetsavtalet om avståndet till nya arbetsorten "är för kort".

Indivder som ej erbjuds fortsatt anställning i FM kommer att sägas upp och hanteras enligt LAS och Turordningsavtalet (TurA-s). En relevant fråga infinner sig i samband med detta.
Hur kan FM besluta att nya officerare (OP 09-12) kommer att anställas samtidigt som uppsägningar inom Försvarsmakten ska genomföras samtidigt?

Det enda bra i denna soppa är att de som 2012-12-31 har mindre än fyra år kvar till sin ordinarie pension kan komma att erbjudas pensionsersättning enligt en särskild riktad åtgärd.

År 2012 i Försvarsmakten kommer sannolikt bli ett år som många kommer att minnas!

SR , BLT

24 februari 2012

En beväpnad fartygsbaserad helikopter


Vid en jämförelse mellan vår svenska helikoptercirkus och Royal Navys val, så kan de svenska valen i bland kännas något ogenomtänkta och ofullständiga sett till helheten och den operativa effekten man får ut.

Den svenska Hkp 15 fortfarande helt utan relevanta vapen och fortfarande utan sensorer, men som dock kan landa på våra fartyg. Därefter en Hkp 14 som kommer att få relevanta sensorer, men fortfarande står helt utan vapen, men kan inte landas på våra svenska örlogsfartyg p.g.a storleken.

Royal Navy jobbar på ett annat sätt. De har nu påbörjat flygningar från Type 23 fregatten HMS Iron Duke med den nya helikoptern Wild Cat. Fullständig benämning är "Agusta Westland AW159 Lynx Wild Cat".

Helikoptern utrustas med:
- Secure voice
- Tactical data link
- MPS - Mission planning system
- Motmedelssystem
- Extra tank för upp till 4,5 timmar flygning

Helikoptern är utrustad med följande sensorer:
- En ny top-of-the-line AESA-radar
MX-15Di (Laser designator, FLIR, avancerad TV kamera) 
- Sonarsystem

Bestyckningen kan varieras med:
- M2 Browning (Tung kulspruta)
CRV-7 (Raketer)
- LMM (Liten sjömålsrobot)
- Ersättaren till Sea Skua (Sjömålsrobot)
- Sting Ray (Ubåtsjakttorped)
- Sjunkbomber

Helikoptern kommer att baseras på samtliga Type 23 fregatter och besättningen består av 2 piloter samt plats för ytterligare 7 personer.

Storleksmässigt är den ca 15 meter lång och har en rotordiameter på 12.8 meter. Detta kan jämföras med Hkp 14 (19,6 meter / 16,3 meter) och Hkp 15 (11,5 meter / 11 meter).

23 februari 2012

Försvarsmaktens omstruktureringsorder

Många försvarsmaktsanställda går nu, precis som många gånger tidigare, i väntans tider.
Tidigare har det varit inför de katastrofala försvarsbesluten FB-00 och FB-04 som slog Försvarsmakten sönder och samman och var startskottet för "den strategiska black-outen".

Nu väntar hela Försvarsmakten på den så kallade omstruktureringsordern som är en följd av att Försvarsmakten ska bemannas efter alla olika organisationsutredningar som Basorg och IO som tillsammans blir FM Org 13 som skall vara färdig att bemannas från 2013-01-01.

Vad innebär då detta? Ja, eftersom ingen omstruktureringsorder ännu utkommit från HKV så kan man ännu ej säga något helt säkert. Men klart är att det i stort handlar om att två huvudsakliga delar. Den ena är att komma ned i "rätta antal huvuden" vilket innebär att personalen totalt sett måste minskas. Den andra är att bemanna FM enligt den nya struktur med en fördelning mellan OF (officer) och OR (specialistofficer) men också klara ut de civila befattningarna CF/CR.

Hur ska då detta gå till? Det är det däremot svårare att sia om.
Försvarsmakten har dock tidigare aviserat att uppsägningar kan komma att ske på grund av övertalighet! Officersförbundet menar att det finns andra sätt att lösa ut detta problem. Bland annat går nu rykten om att en möjlighet till förtida pension motsvarande det tidigare 55+ kommer att erbjudas personal som inte tillhör personalkategorier där brist råder. Detta kan vara en åtgärd för att överhuvudtaget kunna anställa nya officerare till Försvarsmakten. Något man redan gått ut och lovat till kadetter vid officersprogrammet.

Vidare till den andra stora delen rörande OF/OR. Där är Försvarsmaktens inriktning inför omstruktureringen att 35% av personalen skall tillhöra kategorin OF samt att resterande 65% skall vara OR(6-9). Processen för att komma dit består i att placera samtliga FM militära befattningar i dessa kategorier. Ett arbete som knappast lär vara helt enkelt.

I praktiken kommer detta i sin tur att innebära att det kommer att bli ett stort antal individer med kategorin OF som helt enkelt sitter med fel grad och kategori på en befattning som är allokerad som en OR-befattning. Hur man kommer att lösa detta är nog den stora frågan som alla vill ha svar på.

Det hela handlar förstås om att Försvarsmaktens personal, totalt sett, ska bli billigare även om detta aldrig kommer att kunna ledas i bevis! En OF är dyrare än en OR, det ser vi redan nu om man tittar på dagens löner. Försvarsmakten består i dag (enligt årsredovisningen för 2011) av ca 9700 officerare i båda kategorierna. Fördelningen mellan OF/OR är just nu 8750 OF och endast 940 OR vilket innebär att endast 10% tillhör kategorin OR.

Den totala personalkostnaden för OF var under 2011 5,9 miljarder kronor.  Motsvarande summa för OR under föregående år var bara 349 miljoner kronor.

Detta skulle i praktiken kunna innebära att ytterligare ca 5300 YO (55%) antingen måste konverteras till specialistofficerare, frivilligt eller ofrivilligt. Ett annat alternativ skulle kunna vara att dessa succesivt ersätts med OR varefter dessa lämnar sina nuvarande befattningar? Hur detta kommer att gå till i praktiken kommer förhoppningsvis att framgå i den stora omstruktureringsorder som alla nu väntar på med spänning. En order som enligt uppgift skall utkomma i slutet av februari månad.

I årsredovisningens särskilda del (bilaga 2) som avhandlar personalberättelsen för 2011 framgår fördelningen OF/OR i mycket märkliga ordalag, där budskapet kan tolkas, om man inte läser mycket noga, att FM redan nu består av 40% officerare i kategorin OR?
Utveckling av tvåbefälssystemetAndel yrkesofficerare placerade på specialistofficersbefattningar av totalt antal yrkesofficerare.
Andel officerare (OFF) och specialistofficerare (SO) som är placerade på befattningar kravsatta för specialistofficerare mäts genom att mäta de som är placerade på befattningar med befattningsnivåkravet OR 6 – OR 9.Målet för andelen YO placerade på SO-befattning 2011-12-31 är 30 procent och utfallet blev 40 procent. Uppfyllnaden av specialistofficersbefattningar går fortare än planerat och slutmålet är 65 procent.

Vad som egentligen menas med dessa siffror är något oklart. Man talar om antal OF som sitter på befattningar som egentligen är en OR befattning. Att kalla detta för att man uppnått ett mål, och att uppfyllnaden går fortare än planerat känns som falsk marknadsföring eller till och med skönskrivning för att få omstrutureringen att framstå som mer framgångsrik än vad den kanske är?

Vad menar FM egentligen och när kommer omstruktureringsordern som ska räta ut alla frågetecken?

22 februari 2012

Försvarsavvecklingen i praktiken

Försvarsmakten släppte i dag årsredovisningen för 2011. Där finns mycket att läsa vilket vi får återkomma till mer detaljerat vid ett senare tillfälle.

Intressant är att man kan läsa om försvarsavvecklingen i praktiken vilket bland annat har inneburit att Försvarsmakten under år 2011 gjort följande i syfte att "minska kostnaderna för förrådshållning":

- Överlåtelse omfattande 141 100 förnödenheter till civila aktörer och andra myndigheter.
- Destruktion av 1 740 ton ammunition, ursprungligen anskaffad för invasionsförsvaret.
- Avveckling av 21 918 pallar förnödenheter
- Avveckling av 743 fordon

19 februari 2012

Därför behövs marina baser!


Allan Widman tar på sin blogg upp den marina basen i Fårösunds vara eller inte vara, och verkar dela uppfattningen att en marinbas på Gotland är av godo. Något som inte signaturen @Sjöman håller med om i en kommentar.

Svaret på varför Försvarsmakten och Marinen bör förfoga över ett antal egna marina baser, ordinarie samt tillfälliga, sammanfattas enklast med ordet HANDLINGSFRIHET.

Signaturen @Sjöman hävdar i en kommentar både här och hos Allan Widman, att basen Fårösund är en båthamn. Ja det må vara så, men det undantar inte det faktum att den mycket väl kan disponeras av större fartyg vid enskilda tillfällen. Att marinen haft FårB som bas vid större övningar för flera örlogsfartyg är fakta. Men att använda FårB för att bunkra upp stödfartyg (L10), nej knappast. Men om nuvarande ritningar för L10 i framtiden blir verklighet så kommer ÖHB och ÖHK också att vara små hamnar där åtgärder med stor sannolikhet behöver genomföras för att säkert kunna ta in och förtöja ett fartyg av den storleken.

Jag förstår över huvudtaget inte varför @Sjöman antyder att de som förordar fortsatt marin närvarao (bas) på Gotland skulle hävda att detta är en avgörande fråga för marinen? Det har nog ingen heller påstått. Återigen, det handlar om att skapa HANDLINGSFRIHET!

@Sjöman nämner att sjörörliga logistikresurser ska prioriteras framför baser. Jag vill hävda att BÅDA DELARNA måste finnas. För det första så kan ingen i dag säga när vi har nya stödfartyg i operativ tjänst. För det andra så ska nog ingen förvänta dig att dessa kommer finnas tillgängliga H24 för samtliga marina enheter runt hela Sveriges kust. Ytterligare en faktor, om vi i framtiden erhåller nya stödfartyg, är att dessa mest troligt kommer att nyttjas vid internationella operationer, både som enskild enhet och som stödfartyg till svenska enheter. Således kommer nationell tillgänglighet för sjörörligt logistikstöd att variera över tiden.

En annan faktor som kommer som ett brev på posten, är att dessa fartyg också har besättningar som begränsas av arbetstidsavtal, samt att fartygen med jämna mellanrum kommer att behöva genomföra varvsöversyner. Detta är ytterligare begränsningar för tillgänglighet av nationellt logistikstöd över tiden.

I diskussionerna om materiel och förmågor så utgår dessa oftast antingen utifrån djupaste fred utan verksamhet, eller fullt krig, sällan något där emellan. Det finns självklart andra tillstånd än dessa. Det kan handla om nationell beredskap, eller att använda förband vid det som numera populärt kallas "nationella insatser".

Man glömmer ofta bort att marinen upprätthåller beredskap med fartyg H24 runt svensk kust. Skall dessa enskilda enheter stödjas av en L10? Det faller självklart på sin egen orimlighet. Marinen hade så sent som i höstas en "nationell insats" i Göteborgs skärgård med misstänkt främmande undervattensverksamhet. Där hade man nog varit glad om det hade funnits en hamn av Fårösundsbasens storlek för att möjliggöra tillfällig basering av korvetter?!

Att vara helt avhängd på att den civila tankbilen ska komma till en civil hamn, i bästa fall på utsatt tid. Eller att ombestycka/lasta vapen på ett örlogsfartyg i Visbys civila hamn är självklart inte optimalt, och kräver särskilda åtgärder.

Kan vi istället fortsätta att förfoga över ett antal marina baser runt svensk kust, med eller utan personal, men med möjlighet att bunkra drivmedel när så önskas oavsett dag eller tid på dygnet. Att kunna förtöja militära fartyg där det åtminstone finns ett staket runt kajen underlättar oavsett om det handlar om enkla reparationer av materiel, eller att byta en hel motor. Även bevakningsfartyget som behöver söka tillfälligt väderlä gör det bättre bakom lås och bom vid en marinbas, än i en civil hamn med allt vad detta innebär.

Det vore således mycket dumt och ogenomtänkt att lämna de marina baser som vi idag förfogar över. Sådan dumdristig avveckling har vi sett nog av. Låt oss istället se en ny bas på Gotland som kanske är ännu bättre och än mer ändamålsenlig än Fårösundsbasen. Förhoppningsvis är detta även HKV beslutsavsikt i när man nu sagt upp avtalet i Fårösund? Låt oss också se en framtida militär förtöjningsplats på västkusten även för fartyg av korvetts storlek. Målsättningen måste ändå vara att eftersträva marin HANDLINGSFRIHET avseende logistikstöd!