8 november 2010

US Navy köper fler fartyg

US Navy tvekar inte att handla nya fartyg. Här handlar det dessutom om kvantiteter som får de flesta övriga länders flottor att framstå som rena skämten.

Det intressanta i den sensate affärsförhandlingarna är att det handlar om ett fartyg som väl skulle lämpa sig för Svenska flottan. Både som ett alternativ för Visbykorvetterna, men även som ett fartyg för internationella insatser. D.v.s. ett fartyg som med fördel skulle kunna operera i Östersjön såväl som på de större haven.

Fartygen benämns LCS (Littoral Combat Ships) och är i dagsläget tillverkade i två prototyper som redan nu används i operativ tjänst tilhörande Pacific Command. LSC-1 USS Freedom (övre bilden) är ett enskrovsfartyg tillverkat av Lockheed Martin. Det andra fartyget LCS-2 USS Independence (nedre bilden) är en aluminium-trimaran konstruerad av General Dynamics.

Tanken var att låta industrin ta fram två prototyper där man sedan skulle välja det bästa alternativet. Det vinnande konceptet var planerat att konstrueras i tio exemplar. Nu är US Navy uppenbart extremt nöjda med båda prototyperna och kommer istället att skriva ett kontrakt (med fast batch-pris) med båda konstruktörerna där man istället kommer att köpa två batcher om tio fartyg från varje tillverkare. Totalt 20 fartyg. Man framhäver att detta är en mycket lösning för alla skattebetalare.
"The Navy's LCS acquisition strategy to down select to a single design resulted in a highly effective competition and an industry response that signals a significant potential savings in the LCS program," said Sean Stackley, assistant secretary of the Navy for research, development and acquisition. "These competitive bids, coupled with the Navy's desire to increase ship procurement rates to support operational requirements, create an opportunity to award each bidder a fixed-price, 10-ship block buy – a total of 20 ships from fiscal year 2010 to fiscal year 2015."


US Navy har dessutom meddelat att det totala behovet för flottan är 55 fartyg av den aktuella typen.

Fartygen är främst konstruerade för att kunna hantera assymetriska hot, mindre och snabba ytattackenheter, tysta diesel-elektriska ubåtar och olika typer av minor (Känns behoven igen?). Systemet bygger på att kunna ha flexibla bestyckningsalternativ. Man har även plats för helikopter. US Navy kommer själva att ha en UAV typ helikopter ombord för målinmätning och spaningsuppgifter.

Fartygens storlek är 115/127m i längd och deplacerar 3000ton. Djupgåendet är ca 4meter och fartygen gör över 40knop.

Ett fartyg som sannolikt även skulle passa Svenska behov.

4 kommentarer:

  1. En liten visning ombord...

    http://www.youtube.com/watch?v=o-KnCF4oZuI&feature=player_embedded

    Fler filmer i högerkanten.

    SvaraRadera
  2. Sagt för och tål att sägas igen - sälj allt nuvarande skrot inklusive Wisby billigt. Gör om -gör rätt ! Köp färdigt utan att materielnördarna i HKV och FMV får fingra på grejorna.

    SvaraRadera
  3. Frågan är dock vad dessa fartyg erbjuder utöver en färdig Visby förutom större storlek och möjlighet att ta helikopter?

    Singelskrovsvarianten kommer liksom Visby med Saab Sea GIRAFFE radar och beväpningen ser ut att vara någorlunda liknande. Dvs de erbjuder inte den kapacitet ett större fartyg typ jagare, fregatt eller liknande erbjuder.

    Någon som har bättre koll än mig på vad dessa fartyg kan tänkas kosta? Som jag har förstått det så har man haft problem med att kostnaderna dragit iväg och att styckekostnaden hamnat uppåt en halv miljard dollar styck. Israel har ett tag varit intresserad av en tyngre beväpnad variant av enkelskovsfartyget (Freedom klass) med AEGIS istället, men då ska kostnaderna ha hamnat runt 700 miljoner dollar per fartyg.

    För att jämföra med ett större fartyg, en Arleigh Burke klass jagare på drygt 10000 ton kostar 1,75 miljarder dollar baserat på kostnaderna för den senaste beställningen sedan man åter började producera dessa fartyg (då kostnaderna för dess planerade ersättare skenat till 3,2 miljarder dollar styck). Driftskostnaden är 25 miljoner dollar per år, drygt hälften är lönekostnader för bemanning.

    SvaraRadera
  4. Critics, in the meantime, have dubbed it a "Costly Lesson on How Not to Build a Navy Ship."

    The Defense News has reported that the original, 2004 "baseline" for Freedom was $220 million. Budget documents, the News also has reported, indicate the final tally could be as high as $630 million. Others expect it to be even higher.

    SvaraRadera

REGLERNA FÖR KOMMENTARER KOMMER NU PÅ FÖREKOMMEN ANLEDNING ATT SKÄRPAS:
- Kommentarer som ej håller sig till ämnet kommer att refuseras
- Skriv kortfattat och kärnfullt
- Personangrepp publiceras ej
- Håll en god ton i kommentarerna