5 november 2010

Gästinlägg - Baksidan med PRIO

Lyfter fram en kommentar angående PRIO i Försvarsmakten.

Så här känner nog många medarbetare, och i synnerhet cheferna i första linjen.
Vi har infört ett system som försvårar vardagen för den enskilde individen och låser fast Försvarsmaktens viktigaste resurs, personalen, vid kontorsdatorn.

Ska vi verkligen ha det på det här sättet? Men som vanligt så spelar det ingen roll vad man tycker eller vad man säger. Det blir bara kalla handen från arbetsgivaren som nonchalant påstår att ÖB minsann har bestämt att vi ska jobba så här.

Ibland så misstänker jag på fullt allvar att FM måste tillhöra en av Sveriges mest ineffektiva arbetsplatser, där vi lägger mer krut på att administrera oss själva än att producera och leverera "output".

----------------------------------------------------

Måste bara varna att ironi kan förekomma i detta inlägg.

Man får tacka för att PRIO införts. Nu kan jag nerPRIOritera mina ordinarie arbetsuppgifter och fokusera på att hantera PRIO istället för det min tjänst ska innehålla. Men var är den som skall sköta det JAG gjorde innan PRIO infördes?

Jag har redan massor med övertidstimmar med mitt ordinarie jobb så innehåll under dagen är det inga problem med. Det måste ju dyka upp någon som hanterar alla dessa reseordrar, ledighetsansökningar, inköpsansökningar osv. Eller så måste dygnets 24 timmar och mina 8 timmars arbetsdag utökas. Va!? Kommer det ingen?! Är det inte infört ett längre dygn i PRIO. Hur f-n ska jag hinna med alla dessa ytterligare arbetsuppgifter under min ordinarie arbetstid.

Men det var ju perfekt att man kunde "kicka" några handläggare på någon annan plats i organisationen. De som var guld värda för att avlasta oss som är utbildade för våra ordinarie arbetsuppgifter och inte att administrera ett affärsredovisningssystem.

Jag har fullt upp med de andra (ja, jag jobbar i avancerade datasystem dagligdags) datasystemen som jag jobbar i och att leda min personal. PRIO är säkert mycket bra för det som man vill få spårbarhet i, men!!! Se till att inte ta effekt från kärnverksamheten och anställ människor hanterar dessa system på respektive verksamhetsställe!

Väljer man att lägga tre MILJARDER på detta måste man se till att det finns förutsättningar att använda det också.

//JOPP

3 kommentarer:

  1. Har inget ytterligare att tillföra.... antagligen är vi utsatta för ett angrepp, när vi är tillräkligt långt ner i administrationskonen invaderar någon Gotland eller kanske hela landet..... När vi är anekderade lägger man bara in det i PRIO, och vips är allt frid o fröjd....!!

    SvaraRadera
  2. Hoppla!
    Första publiceringen på en blogg för min del. Lite oväntat att det skulle halka upp som ett litet gästinlägg Skipper, men man får tacka och buga.
    Som en liten ytterligare brasklapp till PRIO så väntar jag på en Nakt där jag kan registrera all tid som jag och mina underställda lagt ner på PRIO. Jag menar, man måste ju vara lojal mot systemet och få spårbarhet!
    Keep up the good work Skipper!

    //JOPP

    SvaraRadera
  3. Vi här på teatern har diskuterat PRIO med vår arbetsgivare under en ganska lång tid. Vi hade frågor liknande dina. När vi vid olika tillfällen lämnade teatern skulle vi nu, bland annat, vara tvingade att lämna kvar personal för att passa kontorsdatorn!

    För att sammanfatta svaren kan man säga att vi var överdrivet flitiga, jobbade för seriöst, för mycket, hade för stora krav på resultatet av vårt arbete, prioriterade fel och hade svårt att planera vår tid.

    Vi skulle prioritera PRIO, tacka nej till ett stort antal arbetsuppgifter, inte resa ut i verkligheten, minska kraven, "lägga in roliga moment" under arbetsveckorna, förkovra oss i PRIOsystemet, o.s.v.

    Nu planlägger vi 2011 efter dessa premisser och redan har en del av våra "bortprioriterade" arbetsuppgifter gått hela varvet runt och landat på bordet igen.
    Vi har dessutom fått en ännu större "turneplan" av samma arbetsgivare som sa att vi reste för mycket??
    Jag är rädd för att vi kommer att göra fel PRIOriteringar igen.
    Vi anser att ett datasystem skall vara till hjälp för den enskilde och hans värld. Nu är det den ensklide och hans värld som är ett hjälpmedel till ett datasystem.
    Det är viktigare att det hänt på skärmen än i verkligheten!!!
    Suck!

    Teaterdirektören.
    PS. Första gången, är bara en gång av flera....

    SvaraRadera

REGLERNA FÖR KOMMENTARER KOMMER NU PÅ FÖREKOMMEN ANLEDNING ATT SKÄRPAS:
- Kommentarer som ej håller sig till ämnet kommer att refuseras
- Skriv kortfattat och kärnfullt
- Personangrepp publiceras ej
- Håll en god ton i kommentarerna