22 januari 2012

Marinens Hkp 4 - Läsarerfarenheter

Det föregående inlägget om Hkp 4 - En historisk tillbakablick har läst av många och inlägget har uppskattats av många vilket är mycket roligt och inspirerar till mer skrivande.

Här kommer ett uppföljande inlägg med upplevda erfarenheter, bilder och filmer på helikoptern. Har du som läsare ytterligare berättelser eller händelser så tas de tacksamt emot och publiceras i detta inlägg.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Martin "MAG" Malmborg har för denna bloggs räkning tagit sig tid till att lägga upp fyra stycken helt underbara filmer på Hkp 4 "in action". Detta tackar vi alldeles särskilt för.

Den första filmen är en hyllning till Försvarsmaktens bästa maskin. 
Riktigt välgjord film som visar helikoptern kapacitet!

Den andra filmen är filmad i samband med övningar inför NBG 08.
Här visas tydligt de modifieringar som gjordes med ksp-installation.

Den tredje filmen gjordes som en utbildningsfil för nya ytbärgare hösten 2008.
Detta var den sista verksamheten man gjorde med Hkp 4 i Försvarsmakten.
Tyvärr hittar inte blogger filmen men här är länken till youtube.


Den fjärde filmen fungerar tyvärr inte p.g.a. upphovsrättsskäl (musiken).


Stort tack till MAG för all dessa höjdarfilmer!

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Det har även kommit in en självupplevd historia kopplat till Estoniakatastrofen och Y75 signerat Jonas. Stort tack Jonas för att du delade med dig av din upplevelse det tragiska dygnet då Estonia förliste.

Hej Skipper, satt och läst igenom din redovisning av Hkp 4 individerna. Fastnade för vad du skrev om just Y75 och dess enkla roll denna natt. Jag befann mig på Silja Symphony just denna ödersdigra natt. Vi hade en ganska skumpig färd på kvällen och min dåvarande sambo mådde ganska dåligt få hon var gravid i 6-7 månaden. Mitt i natten gick jag upp till discot för att hämta sjösjuketabletter och såg då en av Viking Line båtarna ligga väldigt nära. Minns att jag jag reflekterade över just detta men slog undan det med att det troligen berodde på att man ville vara nära varandra om något hände *sjuka djävla tanke*. Vi ringde till receptionen ett par ggr under natten då det var SJUKT guppigt och man hade ju lovat det skulle bli bättre vid 2 tiden när vi kom inomskärs...  Någon gång på morgonen sa de att det kunde dröja då man höll på med en sjöräddningsinsats... 

När vi vaknade till en gryende solen såg vi ett hav FYLLT av flottar och tanken var att någon hade ramlat i och man hade sköngt i flottar för att de skulle kunna ta sig upp i dessa... Återigen en sjuk tanke men ändå. När vi ringde ner vid 7 tiden sa man att "Estonia hade sjunkit" varpå min kommentar var något i stil med "Helvete......" och eftersom vi hade TV i hytten så åkte den på och vi under dagen följde extra utsändningarna. Flera ggr försökte vi via de publika telefonerna ringa hem för att berätta att vi var okej. Dock var det så satans guppigt att jag vid ett av dessa tillfällen blev akut sjösjuk och inte nådde en toalett utan fick använda en av dessa papperskorgar/askfat som stod överallt... Dock hade besättningen börjar placera ut extra påsar överallt... 

Så var sjutton kommer Y75 in då?? Jo... Jag minns henne extremt väl eftersom jag vid ett av dessa tillfällen (ensam sambon låg och var sjukt sjösjuk i hytten) var på väg upp i trappan när jag hör ett bekant ljud som bara ökar och ökar... Det kommer uppifrån och jag gör kopplingen att det är en hkp... Rusar snabbt upp på översta däcket där jag ser den bekanta profilen av en Hkp komma in akterifrån och börjar hovra ovanför... Har med en kamera (tyvärr bara kompaktare men ändå) och tog en hel del bilder av detta. Tyvärr finns de kvar hos mitt ex :-( och ser hur de vinshar ner ett par personer (varav en vitklädd) innan den drar. 

Nu nästan 20 år senare så har det klarnat och jag vet vad den gjorde där. 

Därtill var det skoj att läsa vad som hände Q97. Hade en underbar praktikdag med henne i slutet av 80 talet (88?) då jag som en del av min vårdpraktik fick hänga på gänget på FRÄD:n i Ronneby under 2 dagar. Den som skulle ha haft hand om min mjuk start dag 1 var sjuk så jag fick en sommaroverall med Löjtnants grad och packades in som 5 besättningsman i just Q97 och fick hänga på med bland annat vinschövningar för ytbärgarskolan och filminspelnining vid Karlskrona lassarett. 

Vid den senare skickade vi ett par glasögon och ett stativ halvägs ner i östersjön då filmteamet ville den skulle landa i medvind "för att få rätt ljus" varpå besättningen upplyste att de skulle få "dra på ganska bra då"... Färdmecken upplyste mig om att det var nog ganska bra att söka lä vid sidan av den upphöjda Hkp Plattan och ja det blåste... Det var en syn att se det dyra filmstativet FLYGA över kanten och landa i gräset nedanför. Det lockade även till en del skratt då den kvinnliga scriptan/assistenten fumlandes kom ner efteråt och försökte hitta sina glasögon som i draget hade flygit av... Ja det var kanske inte ett minne kopplat till Marinens Hkp 4 men ändå.

Stort tack Jonas för din målande beskrivning! Vad Y75 gjorde på Silja Symphony  då Jonas såg henne får ni läsa under just Y75 i det föregående inlägget.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Har även fått ett länktips på hur det ser ut i dag på f.d.helikopterbasen Berga. Som synes har AMF 1 allokerat det mesta av marken med att ställa merparten av båtparken på land...... Bilden är länkad från Yngve Röd kamratförening.
Fungerar inte bilden så klicka HÄR
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Har du en historia att berätta eller information som gör den historiska tillbakablicken mer komplett så tveka inte att lämna en kommentar. 


För att läsa tidigare inlägg om sjöoperativ helikopter  klicka på fliken "Sjöoperativ helikopter" längst upp på sidan.

5 kommentarer:

  1. Tack Martin för bra filmer!

    /Bammen

    SvaraRadera
  2. Hej, Har ett litet tillägg bara.

    Du skriver avslutningsvis fd 13:e helikopter div på berga. Det är fel.

    Det var 11:e hkpdiv som fanns där

    SvaraRadera
    Svar
    1. Självklart. Tack för påpekandet, nu korrigerat.

      Radera
  3. Skipper,

    Tack för en imponerande sammanställning av fakta om Hkp4-systemet.
    Allt presenterat på ett mycket trevligt och informativt sätt. En stor del av det intressanta bildmaterialet var, trots 2200+ fh på typen och 18 år på division (1.hkpdiv, 11.hkpdiv och Svea helikopterbataljon), tidigare okänt för mig.

    Jag tänkte bidra med några uppgifter om flygtidsuttaget inom Hkp4-systemet.

    Under en fyraårsperiod (1981-1984) flögs det mer respektive år med Hkp4-systemet (totalt Flygvapnet och Marinen) än vad som varit fallet beträffande Helikopterflottiljens totala (samtliga typer) årliga flygtidsuttag under de två senaste åren (2010 och 2011). Under toppåret 1982 presterade Hkp4-systemet ett flygtidsuttag på 6212 timmar.

    Om vi tittar närmare på flygtidsuttaget för Hkp4 i Marinen låg nivån för 1982 och 1984 på dryga 3000 timmar fördelat på 10 maskiner. 1983 underskreds den nivån något främst på grund av sprickbildningar i motorernas kompressorskovlar. Under perioden 1985-1989 genomgick 4B-maskinerna en större modifiering varför flygtidsuttaget under den perioden i snitt låg strax under 2500 timmar per år. Under perioden 1988-1991 tillfördes de fyra modifierade 4A-maskinerna från Flygvapnet och Marinen förfogade nu över 14 Hkp4.
    1991-1994 var flygtidsuttaget åter på en nivå över 3000 timmar per år, med 1992 som toppår med 3717 timmar.

    Som konsekvens av Berlinmurens fall, Sovjetunionens och Warszawapaktens kollapser samt finansieringen av JAS39 delserie 2 reducerades Marinens pengapåse drastiskt mot slutet av 90-talets första hälft. Detta fick givetvis negativa återverkningar även för Hkp4-systemet och 1995 hamnade flygtidsuttaget åter under 3000-timmarsnivån.

    Vid de avvägningar och prioriteringar som vid denna tid gjordes vid Marinledningen var det flera marinflygare som i hårda förhandlingar gjorde betydande insatser för att Hkp4-systemet skulle fortsatt kunna vidmakthållas på en anständig nivå. Särskilt kan nämnas kam Göran Larsbrink. Vid denna turbulenta tid myntades devisen: ”Marinflyget 100 %, 4 % av pengen och 96 % av pingen.” Den illustrerade på ett bra och tydligt sätt den överlägsna kostnadseffektiviteten i konceptet med helikopterburen ubåtsjaktförmåga.

    Icke desto mindre inleddes här en gradvis och, av ekonomiska och andra mer outgrundliga skäl, allt mer besvärande reducering av flygtidstilldelningen. En negativ trend som förstärktes efter Helikopterflottiljens bildande 1998. År 2001 går flygtidsuttaget för första gången under 2000-timmarsnivån och 2005 underskrider nivån 1200 timmar per år. Hkp4-systemet var, mot bättre vetande och trots den framgångsrika satsning som ändå gjordes till NBG 08, slutligen dödsdömt. Den slutliga spiken i kistan sattes av regeringens militärhelikopterutredare som i sitt delbetänkande SOU 2009:67 konstaterade att det inte finns något behov av sjöoperativ helikopterförmåga innan år 2020.
    F*n tro't...

    AIM HI – FLY LO

    /Svart Baron 085

    SvaraRadera
  4. @Svart Baron 085

    Tack för berömmet och för din initierade beskrivning om ett helt systems nedgång och slutligt fall. Jag avser lyfta in din text i det tidigare inlägget för att göra det mer komplett.

    Mycket intressant läsning, men inte förvånande då detta har märkts framförallt inom marinen utan att kanske någon haft siffrorna klar för sig.

    Jag minns inte längre vilket år en sjöoperativ helikopter samövade ubåtsjakt med ya-förband senast i full skala? Frågan är också vilket år det kommer ske igen?

    SvaraRadera

REGLERNA FÖR KOMMENTARER KOMMER NU PÅ FÖREKOMMEN ANLEDNING ATT SKÄRPAS:
- Kommentarer som ej håller sig till ämnet kommer att refuseras
- Skriv kortfattat och kärnfullt
- Personangrepp publiceras ej
- Håll en god ton i kommentarerna