10 juli 2013

Dagens goda nyhet!

Foto: Försvarsmakten

En lättnadens suck kan nu dras för Försvarsmaktens sjöoperativa räkning. FMV levererade i dag en god nyhet i samband med att man nu lagt en beställning till Kockums som omfattar ombyggnad av den femte och sista Visbykorvetten till version 5 standard. 

Det har möjligen inte varit allmänt känt att det inte sedan tidigare fanns en beställning för att färdigställa samtliga fem korvetter av Visbyklass till samma status som de två levererade korvetterna Visby och Nyköping. Uppgifter sedan tidigare gör gällande att det inte har varit helt klart avseende finansiering av att färdigställa det sista skrovet, men nu är det alltså klart. FMV har lagt en beställning till Kockums som omfattar uppgradering av den femte korvetten HMS Härnösand.

I pressmeddelandet framgår det att FMV har beställt "vapen och sensorinstallationer" till en kostnad av 180 miljoner kronor.

Vän av ordning (med risk för att hamna i facket "svartmålare") bör ställa sig frågan om det inom ramen för denna order även ingår att göra HMS Härnösand till "flygplats" för att kunna landa helikopter? Sommaren 2011 informerade MI marinens personal om att enbart två av Visbykorvetterna kommer att utrustas för att kunna landa Hkp 15. Senare uppgifter har gjort gällande att numerären har utökats till att omfatta tre? Av den anledningen bör man därför fråga sig om denna order innefattar integrering av helikopterfunktion även på detta fartyg, och att således alla fem korvetterna i serien kommer att få samma helikopterkapacitet?

När vi ändå är inne på att beskriva saker för vad de är så har det förekommit uppgifter i den annars goda debatten runt detta ämne om att helikopterhangaren på Visbykorvetterna är för liten för att hangarera Hkp 15.  Detta är fel. Saken är den att Visbykorvetten helt saknar helikopterhangar. Inte heller Visbykorvettens däck lär vara dimensionerat för att kunna landa den tunga sjöoperativa helikoptern Hkp 14F som kommer att levereras i endast fem exemplar och som bedömt blir operativ runt 2020?

Det viktigaste med dagens besked är trots allt att HMS Härnösand får RBS-15 integrerat. Åt detta ska vi glädjas i dag.

Media: AB, SvD, GP, BLT,

16 kommentarer:

  1. Vet du hur det går med halvtids modifieringen av Göteborgskorvetterna. Mig veterligen så ligger en avrustat i väntan på halvtidens medans två väntar på ombyggnation till vedettbåt. Finns det en tidsram eller skjuter man det bara på framtiden?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ditt påstående är helt korrekt.

      För båda projekten så krävs det regeringsbeslut innan projektet kan påbörjas vilket det krävs för alla projekt överstigande 150 miljoner. För vedettbåtar GBG+KMR regeringsärende 12-6 och för korvetterna GLE+SVL regeringsärende 12-2 har ännu inga beslut tagits.

      Radera
  2. Trodde att det åtminstone var klart med HTM för GLE och det var påbörjat.

    Även om inte HKP 14F kommer att kunna landa med alla hjulen på Visby så kanske man ändå kommer att kunna tanka på samma sätt som man ibland gjorde med HKP 4? Då placerade piloten framhjulen på kanten av helodäcket, medan resten av helikoptern hovrade under tankningen. Tror att det förekom ibland på fartyg som Atle, Frej, ÄBG och VBG som inte hade tillräckligt stora eller förstärkta däck för HKP 4.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror knappast nuvarande NATO-procedurer möjliggör detta. Att beskriva alla "nymodigheter" runt helikopterhanteringen skulle utgöra en hel roman. Många fingrar i den syltburken just nu.

      Radera
    2. Nato och nato, för svenskt vidkommande räcker det med att skriva RML så det passar verksamheten. Problemet är att hitta någon som är villig att ta ansvar...

      J.K Nilsson

      Radera
    3. JK, så du menar att det inte är HOSTAC som skulle vara en gemensam nämnare för hkp-op på våra fartyg numera, och ligga till grund för våra nationella bestämmelser och regler i RML runt detta?

      Radera
    4. Man kan väll göra både och? Det är ju i vart fall RML som reglerar flygplats till sjöss. Det känns som att det är tveksamt att låta svenska taktiska möjligheter gå till spillo om nu fartygen ändå är för små för att ta emot stora helikoptrar.

      Ta emot små helikoptrar enligt överenskommelse och stora svenska med avsteg enligt vårt regelverk.

      RML är inte gränssättande så länge någon är villig att ta ansvar.

      J.K Nilsson

      Radera
  3. Finns det ngn beräkning framtagen för mycket det skulle kosta att utrusta de fem korvetterna med lvrb?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det finns det. Siffran 2 miljarder för alla fem är en beräkning som figurerat och som dessutom är rimlig.

      Radera
    2. Är det fortfarande möjligt att integrera ett lv-system värt namnet, eller har man vid framtagandet av version fem helt släppt denna tanke? Har läst nånstans att Diehl håller på och skruvar på en sjöbaserad variant av Iris-T sl.

      Radera
  4. 2 Miljarder? Vet du vilket system som avses då?
    Knappast ett VLS paket om 32 radarstyrda robotar (Aster, Sea Sparrow) kan jag tänka...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nånting mer än ett VLS lavettage med ca 8 robotar tror jag är uteslutet, eftersom det måste få plats i den befintliga luckan på helodäcket. Möjligen att man kanske kan få plats med 16 eller nåt sånt om det är fråga om t ex MICA i quadpack.

      Radera
  5. varför ska ens Visby kunna ta emot en liten HKP? Vore det inte kostnadseffektivare att köpa in fler stora HKP4F och anlägga hkp plattor med bränsle och ljus på södra och norra Gotland och ev. i södra skåne? Sen lägga pengarna på att installera ytteligare en kanon bak på Visby eller LV robot?

    Visby är en liten fjutt på 600 ton, känns korkat att slösa utrymme på en liten hkp som inte har någon förmåga.
    För övrigt har Australien fått sina första HKP 14 motsvarighet med marinanpassning.
    http://defense-studies.blogspot.se/2013/07/australian-navy-leading-world-with.html

    SvaraRadera
  6. 2 miljarder låter rimligt.

    Vi kommer ju att behöva skrapa fram ca 5 för att köpa ersättare till Hawk om något år och det är ju inte någon stor mängd system som vi får för den summan.

    Rätta mig om jag har fel, men visst är utrymmet för litet på Krv Visby för att rymma Aster 15?

    SvaraRadera
  7. Skulle vara intressant om ngn kunde ta sig tid att göra en sammanställning av skillnaden mellan fregatt, korvett, vedettbåt och patrullbåt map beväpning oa utrustning samt användning. Vad har vi idag? Vad ligger i pipe? Hur är det med ubåtsjakt? Vad är det som gjort att torpedbåtar är obsoleta? Slipper har väl berört detta nån gång, men kanske inte i ett sammanhang...
    Landkrabba

    SvaraRadera
  8. Jag vet att tråden är gammal... men satt och funderade lite.
    8 sjömålsrobotar RBS 15
    4 ubåtsjakttorpeder,
    antiubåtsgranatkastare,
    en 57 mm allmålskanon och
    en 40 mm allmålskanon.
    Minor och sjunkbomber kan medföras.

    Tyvär gäller inte beväpningen Visbyklassen, utan göteborgsklassen. Från 1990..

    När det gäller Visby:
    57 mm allmålskanon Mk III,
    sjömålsrobotar RBS 15 Mk II,
    ubåtsjakttorpeder,
    förberedd (?)för luftvärnsrobotar.
    (båda officiella data om beväpningen.)

    Jag gissar att "Visby" inte har fler robotar än göteborg?
    Alltså saknas det antiubåtsgranatkastare och en 40 mm allmålskanon.
    Dessutom måste Visby "laddas om" innan nästa robotskott. Det behöver inte "Göteborg"..
    Visst... den kan smyga, åka lite fortare och är säkert bekvämare. Men rent stridsmässigt?
    Helikopter i alla ära, men vore det inte bättre att "bulta på" en låda (FMV gillar ju containers) Med luftförsvarsrobotsystem och ytterligare en 57 MK3.?
    Eller är Visby korvetternas motto: "ej synas, ej verka"

    Våra isbrytare har ju som primär uppgift att hålla farleder öppna, men har också plats för beväpning. Men vad ska vi ha "Visby" till? de kan ju inte ens bryta is? ;)

    SvaraRadera

REGLERNA FÖR KOMMENTARER KOMMER NU PÅ FÖREKOMMEN ANLEDNING ATT SKÄRPAS:
- Kommentarer som ej håller sig till ämnet kommer att refuseras
- Skriv kortfattat och kärnfullt
- Personangrepp publiceras ej
- Håll en god ton i kommentarerna